mekin K75 "ST"

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

mekin K75 "ST"

Viesti Kirjoittaja mek »

32 vuotta sitten opitut ja 30 vuotta sitten viimeksi käytetyt metallityöopit on nyt palautettu mieleen kottisavustinrojektilla, joten on aika siirtyä astetta vaativampiin.

K75 RTstä olisi tarkoitus löytää katteiden alta Street tracker, jotain tuollaista.KuvaKuva

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
Viimeksi muokannut mek, Pe Helmi 14, 2020 10:32 am. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Terse. Tommonen tuli omasta k-satasesta. Tosin en päässy koko kesänä ajamaan pyörällä, ku customoinnin kaupantekijäisiksi sain pyörään käyntihäiriön, joka selvis vasta toissapäivänä.

Nyt kone siis laulaa. Vielä tarvis siis löytää paikka paisuntasäiliölle, nipouttaa piuhat, ehkä laittaa lokareita yms.

No nythän täs on talvi aikaa.

Terv. Ile
Liitteet
racer_1024x768.JPG
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Rojektipyörä myrskyssä kotiin.Kuva

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ilmari kirjoitti:Terse. Tommonen tuli omasta k-satasesta.
Terv. Ile
Kuva

Missä on tykkää nappula.
Siis tykkään.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Pyörä tuli onnellisesti kotiin myrskystä huolimatta. Kyllä tuo onkin myrskyssä paljon helpompi ajettava kuin korkeat matkaenskat ja katteetkin suojaa mukavasti. Pleksin otin jo pois, juuri pahimmoilleen korkea minulle ja aiheuttaa kovan kohinan kypärään. Muut katteet ajattelin jättää vielä toistaiseksi paikalleen, niin on syyskeleillä mukavampi ajella tankki tyhjäksi. Paljoa minua suurempi kuski ei tuon RT:n selkään mahtuisi, Rukan polvisuojat ottaa jo minullakin katteeseen kiinni, eikä satulassa ole tilaa siirtyä taaksepäin.

Aamulla piti perehtyä vähän tuon potilaan sähköaivon sielunelämään. Tiesin jo kauppaa tehdessäni, että ABS-valo vilkkuu. Jarrut toimivat, mutta ABS ei. Myyjä oli muiden huoltojen lisäksi vaihdattanut pyörään jarrupalat ja -nesteet, joten arvelin vian olevan ilmauksessa tai siinä, että anturit ovat jääneet liian kauas vanteista. Ex. Gessu vilkutti kerran ABS-valoa tuon takia. Näiden ABS-1 mallien diagnoosi on helppo tehdä itse, tarvitaan vain pieni tarvike LED-lamppu, jonka + kytketään diagnoosipistokkeen keskijohtoon ja - runkoon. Vilkkujen määrä kertoo vikakoodin: http://www.motobrick.com/index.php/topic,538.0.html joka tässä tapauksessa on 6 kpl, eli vika olisi ABS-releessä.

Tuo 61 31 1 459 676 onkin kallis kikkare, yleensä hintaa on puolestatoistasadasta ylöspäin, mutta ebaystä löytyi yksi 69 eurolla. Kunhan kikkare saapuu, vaihdan sen ja koitan nollata vikakoodit tuon yllä olevan linkin ohjeilla.

RT:ssä on vieläkin, 26 vuoden ja 128 tkm jälkeen toimivat kahvalämppärit. Saitko Ile kahvatupet ehjänä irti ja jos niin miten? Vai pitääkö suosiolla käyttää mattoveistä ja tilata uudet, lämpiävät tupet?

BMW:n insinöörit ovat jo silloin 1991 olleet niin viisaita, että ovat laittaneet pyörään automaattisen vilkun palautuksen, jota mm. AT:ssä ei ole vieläkään. Se, kuten kaikki muukin pyörässä pelaa, noita ABSi:ä lukuun ottamatta.

Lähetetty minun SM-T719 laitteesta Tapatalkilla
Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

mek kirjoitti: RT:ssä on vieläkin, 26 vuoden ja 128 tkm jälkeen toimivat kahvalämppärit. Saitko Ile kahvatupet ehjänä irti ja jos niin miten? Vai pitääkö suosiolla käyttää mattoveistä ja tilata uudet, lämpiävät tupet?
Nuo orkkistupin on vissiin jotain kunnon kumia. Vulkanoituu kunnolla kiinni. Kannattaa kuitenki koittaa irrotusta paineilmalla. Mulla oli tupin ja tangon välissä Scotchin sähköteippiä ja jouduin repimään tupit puukolla irti.
meura
Viestit: 235
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 12:55 am
Paikkakunta: Oulu

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja meura »

Täällä on käytetty rasvanpoistoainetta ja ruuvaria. Niin irroituksessa kuin takasinlaitossa. Takasinlaitossa ei tosin ruuvaria tarvi :lol:
Pumppupullosta ruiskaus ja ruuvaria väliin kunnes tuppikumi lähtee liikenteeseen.
Sopivasti varovaisena jää jopa lämmitinelementti ehjäksi ;) ellei ole liimattu, silloin mattopuukkoa kehiin :D
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Tässä on se vaikeus kun tupen päät ovat umpinaiset. ATn tupet lähtivät hyvin CRC:n ruosteenirroitusaineella ja ohuella ruuvarilla. Näihin pitäisi saada CRC:tä väliin sisäpäästä, pitää kokeilla. Lisäksi kiinnostaisi tietää, että miten lämmitysvastukset ja niiden johdotus menee. Onko vastus tupessa itsessään, vai erillinen vastus välissä? Mukava olisi saada ainakin vastukset ja johdotus ehjänä irti ja siirrettyä uuteen tankoon. Tupethan ei paljoa maksa, vaikka ne joutuisi uusimaankin. Tavallinen CRCn ruosteenirroitusaina irroittaa kahvakumiliimaa hyvin. OIkeahan ei tarvitse irroittaa, sehän lähtee kaasukahvan hylsyn mukana. Vasenta kurkkasin sen verran, että kumin ja kytkinyksikön välissä näkyy ristipääruuvin kanta.

Väritystä olen myös pähkäillyt. Ostoluvan ehto oli se, että hallituksen puheenjohtajan pitää mahtua kyytiin, eli 60 cm Brat-tyyppisen penkin laitan. Mutta musta vai ruskea. Musta sopisi useampien värien kanssa kuin ruskea. Tämä yksilö on sikäli hyvä aihio, että moottori, svingi, etuhaarukka ja jopa etuhaarukan kolmiot ovat jo valmiiksi mustat. Ovat vielä itselleni riittävän hyvässä maalissa, ettei niitä käyttöpyörään tarvitse maalata. Etulokarin laitan mustan, samoin tangon, vanteet maalautan mustaksi myös. Mutta tankin värri? Gulf racingin värit houkuttelisivat jolloin penkin pitäisi olla musta. Pari esimerkkiä, tuo tankki ei ole K75:n, mutta jos vetäisi muuten koko tankin siniseksi, päälle oranssi, mustalla viivalla erotettu raita. Jos tekee sivulevyt, niin niihin numeroa varten valkea ovaali keskelle, siniinen pohja ja vaakaan mustalla viivalla erotettu oranssi raita...

Toisaalta luunvalkoinen tankki ja tummanruskea penkki olisivat nekin tyylikkäät.

Tankissa on yksi pieni lommo täyttökorkin vieressä, joten taidan hommata ebaystä kokonaan uuden tankin maalattavaksi.

Kävin tänään ajelemassa tankkia tyhjäksi bagger-tyyliin, otin kovaa kypärämelua aiheuttavan pleksin pois ja katteesta tulikin aivan hyvä.KuvaKuva

Lähetetty minun SM-T719 laitteesta Tapatalkilla
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Erilaisia kilkkeitä on tilattu sieltä täältä. Hyvin saa valmista palikkaa. Jos itsellä ei ole hitsausmahdollisuutta, putkentaivutusvehkeitä tai kanttikonetta, niin Keski-Euroopasta löytää kaiken valmiina jos vain pätäkkää piisaa. Kotiin asti ei vielä ole tullut kuin peilit sekä teippirulla johtosarjojen viimeistelyä varten. Ajelin tänään tankkia tyhjemmäksi, valmistautuen pyörän purkuun. Reissulla selvisi kaksi asiaa, jotka eivät toimi. Sivutuen turvakytkin on ohitettu ja bensamäärän merkkivalo ei toimi... jäin jalkamieheksi. Onneksi tien toisella puolella oli talo, josta ystävällinen isäntä antoi vähän ruohonleikkurin bensaa kanisterista. Litralla pääsin lähimmälle huoltoasemalle, tyrkkäsin vastustelevalle isännälle viitosen kouraan.

Pyörä ei mahdu peilien kanssa varaston ovesta sisälle, joten huomenna pitää yrittää purkaa (jos tarkenee) ulkona katteita sen verran, että saa peilit irti. Seuraavaksi sitten katteet pois ja tankki irti. Sen jälkeen voi vaihtaa ABS:n releen ja kokeilla, saako ABS:t toimimaan. ABS:ssa on kaksi relettä ja molemmille sama vikakoodi. Toivottavasti tuo tilaamani oli se oikea.

ebayssä olisi Italiassa tarjolla 499 eurolla Öhlinsin täyshuollettu takaiskari. On vaan 375 mm pitkä, kun vakio on 350. Uskaltaakohan tuon ostaa? Perän korotus ei sinänsä haittaa, mutta meneekö kardaani liian jyrkkään kulmaan, kestääkö?

Ilman pleksiä pyörän ilme on vähän baggerimainen, matala ja leveä kate.Kuva
Harri Hemmilä
Viestit: 1230
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: Trek Roscoe 6
Paikkakunta: Ylivieska

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Pitääpä laittaa seurantaan, tämmösestä projektista oon haaveillu itekki :)
Raaskis vaan ostaa sen projektipyörän...
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> Polkupyörä
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Tuosta se lähtee. Pientä ahtautta tallissa. Katteet oli melkein helpompi poistaa kuin ATstä, vaikka on täysin katettu matkapyörä. Ja kaikki kiinnikkeet edelleen ehjät, 26 vuoden jälkeen. Hyvin suunniteltu.Kuva

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

ABS-rele tuli. Olisi pitänyt lukea nuo Motobrickin vikakoodin lukuohejet tarkemmin. Onhan se selvästi siellä sanottu, että koodin kertoo se, montako kertaa LED-lamppu sammuu (eikä se, monestiko vilkkuu). Mulla siis vilkkuu kuusi kertaa, joka tarkoittaa sitä, että se sammuu seitsemän kertaa, eli ABS:n sähköaivo on aivokuollut. No, jääpähän rele varalle, tai kai sen saa ainakin ebayssä myytyäkin. Nyt pitää alkaa metsästää toimivia aivoja. Meinaan kyllä laittaa nuo ABSitkin kuntoon, on ne sen verran hyvät olemassa kun niihin on muissa pyörissä tottunut.

Osia olen jo jonkin verran hommannut. Katteet poistettuani huomasin, että katteiden "tiivisteet" ovat hinkanneet venttiilikopan ja kampikammion kansista jonkin verran maalia pois. Tilasin oikean väristä mustaa maalia ja meinaan maalata nuo kopat itse spary-pullolla. Joka tapauksessa kun on otettava venttiilikoppa irti venttiilien säätöä varten.

Vanteet laitan Laaksojen Laatupinnalle pulverimaalaukseen ja tankin vien Pätsin Anolle maalattavaksi. Muuta maalattavaa tuossa ei olekaan.

RT-mallin ominaisuus on myös se, että syyläri on pystymmässä kuin muissa malleissa. Syylärin alareunassa on ylimääräinen kiinnike, joka siirtää alareunaa noin 5 cm kauemmas koneesta kuin vakiokiinnikkeillä. Syyläri olisi nätimpi, ei jäisi niin isoa väliä koneen ja syylärin väliin, kun se olisi samassa asennossa kuin muissa malleissa. Kiinnikkeet on valmiina ja ylimääräiset helppo poistaa, mutta kolme vesiletkua pitää tilata uutta jos tuon meinaa tehdä. RT:ssä oikean puoleinen vesiletku menee kampikammin kopan vierestä, vaikka koppa on sama kuin muissakin malleissa, eli kopassa on 30 mm reikä vesiletkuka varten. Muissa malleissa vesiletku menee kopan reiästä läpi. Tuo homma nyt on kyllä helppo tehdä myöhemminkin, mutta syylärin voisi ottaa irti siksikin, että koneen päältä olisi helpompi puhallella sinne kertynyttä törkyä pois.

Samcon silikoniletkusarjankin tuohon saisi, 130 - 200 euroa väristä riippuen. https://racebikebitz.com/BMW-K75-1985-1 ... t-Hose-Kit Tuosta kuvasta, vaikka onkin K100, näkee, miten oikea letku menee kampikammion kopan läpi. RT:n ja LT:n syyläri on pystymmässä ja letku menee tuosta kopan etupuolelta, vaikka kopassa reikä onkin. Kuten edellisen viestin kuvasta näkee.

Kuva
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

mek kirjoitti:ABS-rele tuli. Olisi pitänyt lukea nuo Motobrickin vikakoodin lukuohejet tarkemmin. Onhan se selvästi siellä sanottu, että koodin kertoo se, montako kertaa LED-lamppu sammuu (eikä se, monestiko vilkkuu).
Eikös se LED-lamppu syty ja sammu yhtä monta kertaa, eli vilku.
Näin minä olen sen tulkinnut ja ainakin anturiviat ovat sillä löytyneet.
Välillä se pitää vaan noin 4 s tauon ja palaa koko sen ajan.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

LED-valo palaa ensin. Sitten se sammuu seitsemän kertaa (ja syttyy joka välissä, eli vilkkuu kuusi kertaa) ja seitsemännen sammumisen jälkeen se jää sitten taas palamaan neljäksi sekunniksi, kunnes aloittaa sarjan alusta.

Lähetetty minun SM-T719 laitteesta Tapatalkilla
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tuolla vielä yksi ohje tuohon vikakoodien lukuun.
Kappaleessa 4.

Linkki, klik

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Vastaa Viestiin