TomiKoon KTM EXC-F 250 2013

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

AnttiL
Pyörä: exc

Re: TomiKoon KTM EXC-F 250 2013

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Alkuun voisi kokeilla (merkkaa lähtöasento) säätää TPS:ää (kaasun asentotunnistinta) vastapäivään vaikka jopa ihan "tappiin". Siis tuon käynnistysongelman takia. On tepsinyt isommissa moiseen vikaan, 250 ei vielä ole tiedossa jotta kuinka niissä?

Pienikin putkien laskeminen tai taka iskarin "lyhennys" vaikuttaa merkittävästi ajo-ominaisuuksiin, siis jos tekee toista niin pitäisi toistakin jotta kulmat pysyy jossain suhteessa. Tietysti jos tarkoitus on niitä samalla muuttaa niin mikäs siinä.

Tuosta tangon korotuksesta on moni montaa mieltä, itsellekin vaikka olen varmastikin ihan eri kokoluokkaa kun olen hankkinut maksimikorottavan penkinkin niin matala tanko riittää ja on lopulta kun asennon oppii niin paras seistessäkin. Siis aloittaisin maltilla kokeilut sen kanssa ja olemaan rohkea palaamaan jos osoittautuu jostain syystä hankalaksi ajo korotetun kanssa, saattaa johtua siitäkin?

Filsuja kannattaa ottaa heti muutamia, tulee helpommin vaihdettua aina uutta riittävän usein, lienee koneen keston kannalta melko merkittävä huoltotoimenpide. Kuitenkin parin kolmen ajo kerran välein vaihto lie suositeltavaa, siis viimeistään jos ajaa puhtaissa oloissa, joka kerta krossiradalla/hiekassa/pölyssä.
antti
Jani M
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Olen 174 pitkä ja olen talveksi madaltanut pyörää laskemalla etuputkia läpi kolmioista sen mitä sarviin asti voi nostaa ja takapäästä olen pienentänyt esijännityksen vakio 7 mm:stä 2 mm:iin. Tällä pyörä laskee kokonaisuutena noin 12-13 mm. Lisäksi olen talvella käyttänyt matalaa powerpartsin satulaa, joka laskee istuinkorkeutta vielä pari sentiä lisää. Tämä siis talvispoorin ajamiseen kun ajetaan istualtaan ja jalkojen on yletyttävä maahan. Kesällä olen ajanut normaalilla satulalla ja pyörä normaalilla korkeudella, sillä en ole kokenut pyörän olevan liian korkea niinkään ja saan kaiken mahdollisen maavaran käyttöön enduroajoon ja istumasta seisomaan nousu ei ole niin pitkä kuin matalalla satulalla.

Jos paljon ajaa metsäpolkuja, niin tangon korotus on yleensä iso nou-nou varsinkin lyhyemmälle kuskille. Jos ajelee pääosin metsäteitä, niin sitten se voi olla ok.

Kaasun tarvitseminen käynnistettäessä on ollut normaalia minun pikkunelari-EXC:issä. Jos kerran pyörällä on ajettu kisaa, niin siellä ei voi olla oikein mikään muu kartta paikoillaan kuin täystehokartta.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
VAK
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

Ennen ku teet yhtään modausta niin aja pyörällä vähintään 20h. Jos oot vähintään 160cm, niin ei tarvi madaltaa. Madaltamisella pilaa ajo-ominaisuudet, ellet sitten jäärataa tai supermotoa aja.

VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

Nuo Janin tekemät talvimuutokset ovat normaaleita muutoksia spooriin. Eli sagia isommaksi ja putkia vähän ylös. Muuten ei kannata madaltaa. Ei ole kiva, kun normaalia alempana olevat jalkatapit raapivat spoorin reunaa.

AnttiL

KTM takaiskari toimii "sisäisesti" progressiivisesti, siis jos painumaa (sagia) on liikaa niin ei toimi ollenkaan kuin on ajateltu. Niinpä koko jousituksen toiminnan lähtökohta on aluksi laittaa sopivat jouset niin että sekä vapaa että kuljettajan kanssa oleva painuma ovat suositusten rajoissa. Jousitus saattaa noiden edellisten mopeedien jäljiltä tuntua loistavalta (ja onkin) ihan miten sattuu säädettynä mutta ero oikein säädettyyn ja viritettyyn on vielä ratkaisevan iso kun kaikki natsaa. Ajosta tulee ihan kertaluokkaa hauskempaa ja turvallisempaa metsäpoluilla.
antti
VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

Juu, mä oon pitänyt suunnilleen 30-40mm välissä aina

ATC
Pyörä: HP2E

Viesti Kirjoittaja ATC »

Lääkkeet tuohon olen jo antanut joten en lisää muuta kuin että älä koske penkkiin, tuossa penkissä on liikkuminen ja ajoasennon muuttaminen helppoa ja madalletussa se ei enää toimi niin hyvin.

"ajo oli enemmän "adventure-ajoa" teitä ja polkuja pitkin"

Ei taida olla vaaraa että jalkatapit raapii spooriin. Kannattaa sisäistää tuo tuleva tarve ja sitä taustaa vasten annetaan niitä neuvoja. Tässä ei taida olla spooriohjus rakenteilla joten alustaa voisi suosiolla madaltaa vaikka reippaastikin. "Jääratapyörä" on tuommoisessa suunnitellussa käyttötarkoituksessa itseasiassa aivan mainio ajettava. :wink:
Weteraani kurapyöräilijä
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tongon korotuksesta. Omassa mopossa korotin tankoa 40mm ja sen jälkeen sillä oli kiva ajella mettäautoteitä tapeilta, ryhdikkäästi selkä suorana. Tiellä ajaessa oli vähän american chopper fiilis mutta kun alkoi lapsettamaan ja pyörää alkoi viemään soratiellä vinossa niin chopperi ei ollutkaan niin hyvän tuntuinen.

Kun aloin enemmän ajamaan spoorissa ja krossiradalla niin korokkeet läks huitsin hittoon, pyörän käsittely parani selkeästi kun tanko meni alemmaksi. Kuskin painopiste laskee alemmaksi ja alhaalla olevasta tangosta on helpompi nypätä keulaa keveämmäksi kuin korkeasta tangosta, muutenkin poluilla ja rossiradalla ajaessa etukeno asento helpottaa kummasti ajamista ja sain etupään pitämään paremmin kun matalalla tangolla painopiste siirtyi enemmän etupäälle. Näitä asioita useampi yritti mulle viime keväänä tolkuttaa mutta jääräpään (ai mä vai...) piti tehdä ensin oman pään mukaan kunnes huomasin että nyt mennään perse edellä puuhun pyörän toiminnallisen ajettavuuden suhteen.

Ohjaustangon korotuksen korvasin -30mm jalkatapeilla, polvikulma loiveni ja tapeilta ajaessa ohjaustanko ei ole ihan sylissä. Kuskilla korkeutta sukat jalassa 186cm.

Mulle annettiin viime keväänä sama neuvo kuin sulle, aja pyörällä ja totuttele siihen ennen kun teet muutoksia. Mä olin tekemässä innokkaasti muutoksia kehoittelusta huolimatta, ja kesän mittaan muutoksia purettiin pala kerrallaan pois ja loppukesästä moni asia oli muutettu alkuperäiseen kuosiin. Oikeastaan tärkein asia on saada jousitus toimimaan oikealla alueella, jos jousien arvot on väärät niin alusta ei toimi, vaikka se siltä alkuun tuntuu. Oikeat jousiarvot omalle painolle ja sagit kuntoon niin moni asia tuntuu sen jälkeen erilaiselta, nämä on uskomattoman herkkiä vehkeitä pienillekkin muutoksille.
Kylätason kurapyöräilijä.
VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

ATC kirjoitti:alustaa voisi suosiolla madaltaa vaikka reippaastikin. "Jääratapyörä" on tuommoisessa suunnitellussa käyttötarkoituksessa itseasiassa aivan mainio ajettava. :wink:
miksi ihmeessä pyörää pitäisi madaltaa ja pilata samalla alusta? Uskallan väittää, että orkkis alustalla on parempi ajaa soratietä ja polkua kuin madalletulla. Jouset omalle massalle ja sagit kuntoon. Jos on energiaa säätää, niin sitten simmiprikkojen kimppuun. Siinä onkin sitten loputon suo.

wp:n takaiskari on helppo lyhentää vaikka nailon prikalla. Mä voin lahjoittaa sellaisen 9mm jos haluat. Sitten putkia ylös keulasta, niin avot. Veikkaan kumminkin, että aika pian haluat palauttaa orkkikseksi

AnttiL

Sitä vain tuossa äkkiä miettii jotta mitenkä se käyttötarkoitus tässä vaikuttaa oikeastaan mihinkään muuhun kuin iskunvaimennuksen säätöön?
Asfaltilla olisi aikalailla erillaiset simmitykset ja jäykemmät jouset iskareissa hyvät kuin hiekalla ja poluilla ym mutta sitä se ei silti muuta että PDS iskari esimerkiksi toimii sisäisten venttiili ym hässäköiden takia eri lailla eri kohdassa joustoa (progressiivisuutta ei ole tehty linkulla kun sitä ei ole)->jos ridersag liian iso niin pintaherkkyys mennyttä ja hakkaa selkään myös tiellä. Samoin jos liian löysillä jousilla esijännitystä kiristämällä koittaa saavuttaa sopivan ridersagin niin taasen on se pintaherkkyys mennyttä vaikka ei yhtä katastrofaalisesti kuin liian isolla sagilla...

No, kukin tavallaan ja haluamallaan tavalla. Ja kokemuksesta voi sanoa että hauskaan hommaan olet alkamassa, itsekin kymmenkunta vuotta safaria ajoin ennen kuin hairahduin sitten enskapolulle. Mukavaa kuntoilua ja täytyy sanoa että maantiellä ajaminen tuntuu tylsältä sen jälkeen kun ajaa enduroa missä ajaminen on "aktiivista" koko ajan. Ei kun kesällä URAA:lle pikkupyöräryhmään kokeilemaan myös!
antti
Koheltaja

+1

Tämäkin tuli opittua kantapään kautta, kun ei ensin tahtonut muita uskoa. PDS on herkkä väärille säädöille ja kun laitoin oikean arvoisen jousen ja säädin sagit kuntoon niin ero parempaan oli selkeä. Muutoksen huomasi hiekkatiellä rallatessa, krossiradalla ja enskareitillä. Varsinkin takapään saa pilattua herkästi johtuen jousituksen rakenteesta ja ideologiasta.

Mulla alusta on enskasäädöissä enkä kaipaa isoille teille mitään muutoksia, sielläkin on kivaa ajaa kiinan kokoiseen routamonttuun satasta ja jousitus nielee eleettömästi kaiken mitä tulee vastaan. Keinuu minkä keinuu, kunhan jousitus poimii kaiken vastaantulevan. Tämä on yksi syy miksi tykkään pehmeästä pitkäjoustoisesta pyörästä myös radan ja spoorin ulkopuolella.
ATC
Pyörä: HP2E

Viesti Kirjoittaja ATC »

En ala tuohon intokseen ja madallus väittelyyn ja Wanhalla ei korkean pyörän kanssa ole mitään ongelmaa, taitaa olla yksi koko foorumin korkeimpia pyöriä tallissa vaikka tällainen tumppi olenkin :roll: , mutta kyllä se on tosiasia että vaikka miten ne saagit kikkailette ja jouset mallaatte niin jos ei se aloittelijan jalka yllä maahan niin ajo-opetteluun menee kymmenkertainen aika. Mataluus antaa rohkeutta ja jää ne paikallaan/stuppailun kaatumisetkin pois. Korottelee sitten kun alkaa homma sujua ja toimia ja tulee se tarve luonnostaankin vauhdin kasvamisen myötä. Jostain se vaan on aloitettava ja jos sen voit ehdä helpoksi niin miksi tehdä vaikeeksi. :wink: Pitkäkoipisten on tähän turha huudella kun ei tiedä koko asiasta mitään :lol: Minulle tässä oli kyllin ja foorumin asiantuntijat saa jatkaa samaan tyyliin kuin vakuutusyhtiön lääkärit jotka tekee diaknooseja potilasta tuntematta saatikka että olisivat edes nähneet :lol:
Viimeksi muokannut ATC, Ti Huhti 14, 2015 5:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Weteraani kurapyöräilijä
VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

Eikös tää foorumi oo vähän sitä varten, että kukin voi omat kokemuksensa sanoa jos haluaa? Itse madalsin pyörää(persjalkainen, kun olen) ja sen kanssa yritin takuta jonkin aikaa, kunnes tajusin, ettei siitä ole muuta kuin haittaa. Pateissa pohja raappii maata ja jalkatapit kolhivat kiviin ja kantoihin. Iskari pohjaavatkin madallettuna helpommin. Eihän Tomi ole ihan mikään aloittelija pyörän kanssa, vaan pyörä on hyvinkin hallinnassa. Ei kai niitä jalkoja kuulu maassa laahata ajaessa? Jos katsoo motokrossia piikkisillä ajavia junnuja niin aika pienen kokoisia kuskeja pärjää varsin hyvin ihan täysikokoisen pyörän kanssa.

Enkä toki estä/kiellä madaltamasta. Tuolla yllä tarjosin takaiskarin lyhentämiseen tarvittavan nylonprikkaakin varsin edullisesti...

VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

Holkki laitetaan rajoittamaan iskarin liikettä ulospäin. Iskarihuollon yhteydessä tuon laitatin. Elikkä typpipullo ja ali- ja ylipainevehkeet ainakin tarvii jos itse tekee. Mä oon kyllä teettänyt takaiskarin huollon sellaisella joka on noihin perehtynyt. Jos laitat vaikka yv:llä osoitteen, niin laitan kirjekuoressa tulemaan.

Älä liikaa löysää esijännitystä, ettei iskari toimi liian "kasassa" menee sinne progressiiviselle alueella ja yhtäkkiä liian löysä tuntuukin liian jäykältä :D. Antti tuossa aijemmin sitä selittikin.

Kuten tuossa jo sanoitkin, niin notkeutta tarvitaan persjalkaisena. Mä oon kuin rautakanki, ja jalanheitto pyörän yli vaatii keskittymistä :D Jos olisi vilkut, niin olisin potkinut ne välittömästi rikki.

Koheltaja

ATC kirjoitti:Pitkäkoipisten on tähän turha huudella kun ei tiedä koko asiasta mitään
Tämä tuli mieleen aamun kirjoituksen jälkeen kun olin matkalla kaverin tallille. Helppo se on huudella kun jalat yltää maahan lähes kantapäitä myöden.
Vastaa Viestiin