Sairastuttiin kaverin kanssa vakavaan matkaendurokuumeeseen, ja lopulta viime syksynä suuren onnenkantamoisen avulla saatiin hankittua molemmille omat Superteneret!

Molemmat pyörät yli 100tkm ajettuja, mutta kuitenkin täysin toimivia. Siellä täällä oli kuitenkin huollon/korjailun tarpeita eikä huoltohistoriasta ollut tietoja. Syksyllä ehdittiin heittämään pari lenkkiä ennen lumen tuloa. Ajatuksena oli käydä pyörät talven aikana läpi perusteellisesti ja tehdä samalla pieniä modauksia.

Sopivaa lämmintä tallia ei löytynyt, joten sellainen tehtiin pihan perälle pressusta ja rakennuksilta ylijääneistä puista. Koko noin 20m2, peltikatto, levylattia, kiinteät työpöydät, kunnon loisteputkivalaistus ja puukiuas lämmitykseen.
Tammikuussa purettiin pyörät, pestiin kaikki osat ja hiekkapuhallettiin ja maalattiin rungot ja swingit. Ruostetta oli varsinkin takapäässä ja samalla minun pyörän runkoa piti korjata ja vahvistaa hitsaamalla.

Seuraavaksi käytiin läpi:
- Swingien laakerit, pesut, tarkistukset ja uudet rasvat
- etutolppiin uudet stefat ja öljyt (12,5w)
- kaasareiden puhdistukset, kaverin pyörään uudet neulat ja neulaputket
- venttiileiden säädöt. Molemmissa oli imuventtiileiden välykset alle suositusten. Säätöpalat ebaystä.
- uudet jakoketjut, minulle lisäksi toimiva jakoketjun kiristin Juhanalta
- katteiden korjaukset legomassalla, hionnat, maalit ja lakat
- takapyörän laakerit molempiin saksasta, 28e
- Uudet kytkin- ja jarrukahvat kedolta
- uudet ryyppyvaijerit motonetistä
- minun pyörässä oli takalokasuoja, takakatteet ja tarakka palasina, joten rakentelin uuden perän sekalaisista osista
- johtosarjojen korjaukset, varsinkin minun pyörässä oli useita pahoin hapettuneita liittimiä akun lähistöllä
Minun pyörässä oli WP:n lisäsäiliöllinen takaiskari, mutta siinä oli alapään laakeripesä mennyt väljäksi. Sorvautin siihen töissä uuden pään ja vaihdoin samalla o-renkaat (top-osasta kaikki yht 15e), öljyt (allright 12e) ja nivellaakerin (ikh 7e). Ilmaus onnistui alipainepumpun avulla. Laitoin lisäsäiliöön auton venttiilin niin sain omalla kompuralla sinne lähes 10bar paineen.

penkkeihin uudet päälliset eurokankaasta 14e

Uudet renkaat, Mitas e09
Lisäksi pieniä modauksia:
- kahvasuojat, toisessa acerbis ja toisessa biltema
- kahvalämppärit, ebay 4e
- tupakansytytinpistokkeet x2, ebay 3e

sähköllä toimiva ketjurasvari mallia diy, solenoidi ebaysta 4e
- uudet umpiot, hellan kopiot puolasta (wesem, rahteineen 16e kpl)
- 50watin Bi-xenonit, ebay 28e/2kpl
- Yamaha-tarrat, ebay 6e
- peilit, biltema 10e
- tubelessventtiilit keulaan, ebay 1,5e
- Ennen kesää tehdään vielä alumiinilaukut. Kaverin pyörässä oli givin laukkuraudat, mutta minulla ei ollut rautoja, joten lainasin putkentaivutinta ja hitsiä ja tein raudat 20x2mm putkesta.

Ajokausi päästiin aloittamaan kunnolla viikko sitten. Pyörät toimii hyvin, eikä ihmeempiä yllätyksiä ole tullut. Vielä on hankintalistalla halvat navigaattorit joihin saa maastokartat.

Ensimmäinen maastolenkki, pleksit vielä irrallaan

Ei tuosta Supertenerestä voi olla tykkäämättä, on se vaan mahtava laite!