MarkkuHoon Airhead - R80GS

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
tokor
Viestit: 756
Liittynyt: Ti Touko 29, 2012 9:21 am
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Lumijoki

Re: Vs: MarkkuHoon Airhead - R80GS

Viesti Kirjoittaja tokor »

Olipas onni että saatiin raivattua sulle tilaa ropata gessua :D
Pistähän iskuun kesäksi
MarkkuHoo
Viestit: 1144
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Oulu/Häme
Viesti:

Re: MarkkuHoon Airhead - R80GS

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Niin, tuo kannen tiivisteen vaihto ei ole mikään ihmeellinen juttu ilmajäähyissä, kaikki on hyvin käsillä ja esillä.

Mutta ystävyytemme tarvinnee lisää syvyyttä, koskapa todennäköistä syy-yhteyttä sen tiivisteen palamiseen ei kovin kaukaa tarvinnut etsiä. Vasemman pytyn yläoikean vaarnapultin kierteet olivat antautuneet, ja momenttiin kiristys vain veti pulttia lisää lohkosta ulos. Voi eläin.

Soitto bokserigurulle asian tiimoilta oli rohkaiseva, Repa Myllymaa auliisti ja ystävällisesti kannusti kierteiden korjaamiseen, ja sen teossa tärkeisiin yksityiskohtiin, etenkin yläpinnapulttien lohkon öljykanavien aukipysymisen varmistamiseen.

Hommasin saksalaisen vCoil kierrekorjaussarjan, ja ryhdyin hommaan. Kaikki meni suht nätisti, ja kierresarjan asennuksen jälkeen jännin vaihe oli tietysti se, että pysyykö se pultti kiristettynä momentissa, vai tuliko tehtyä sutta.

Kuva

Holkkien kanssa koeponnistus - pitää se! :) Tilaamaan tiivisteitä, samalla kaasariin myös, ja niputusta kun paketti saapuu.
Ex: Husqvarna 701, KTM 990 ADV, KTM 690 R, KTM SE x2, KTM 500 EXC, BMW Xchallenge x 3!, R1150GS, KTM 250 EXC-R, BMW F800GS, Suzuki DR350SE, Africa Twin 07a, BMW F650GS Dakar & Funduro
MarkkuHoo
Viestit: 1144
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Oulu/Häme
Viesti:

Re: MarkkuHoon Airhead - R80GS

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

On tämäkin ilmapää pikkuhiljaa edistynyt, vaikkakin melkein kesän oli tallissa koskematta, kaikenlaista matkaenduroreissua ajettu tässä välillä, ja pojalle A1 kortti opetettu, muun arkielämän sivussa.

Kone nipussa, kaasarit paketissa, ja muukin kasaus etenee lähes joka ilta muutaman mutterin ja osan voimin, jahka ne on ensin kaapin periltä löydetty!

Tiiserikuva, kohta pääsee ottamaan ensisavut, kunhan vielä muutama kymmenen pikkujuttua laiteltu.

Kuva

Kuva
Ex: Husqvarna 701, KTM 990 ADV, KTM 690 R, KTM SE x2, KTM 500 EXC, BMW Xchallenge x 3!, R1150GS, KTM 250 EXC-R, BMW F800GS, Suzuki DR350SE, Africa Twin 07a, BMW F650GS Dakar & Funduro
Avatar
mek
Viestit: 2497
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: R1250GS
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: MarkkuHoon Airhead - R80GS

Viesti Kirjoittaja mek »

Jokohan tuon taas ensi vuoden vappuajossa näkisi... hienoa :D
MarkkuHoo
Viestit: 1144
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Oulu/Häme
Viesti:

Re: MarkkuHoon Airhead - R80GS

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Ei ihan tämänkään vuoden vappuajoihin valmistunut, mutta alkaa olla jo mel-kein ajokunnossa tämä pitkän kalenterin varannut projekti. Ihan ajokuntoinen peli meni pienesti purkuun, osien vaihtoihin ja kansipulttiremppaan, sekä pariin(kymmeneen?) muuhun jutskaan. Oli se viime kesän ihan telakallakin, näitä on kivempi talvisin pakertaa.

No, ei tämä aivan vielä tielle pääse, pitää etujarru vielä laittaa kunnolla letkuihin, sekä tuo lamppumaskin johdotukset ja kiinnitys lopetella. Mutta kun vihdoin tänään meni tankkiin merkit ja tarrat ja ulkoasu on oikeastaan valmis, niin otin poseerauskuvat.

Olkaapa hyvät: BMW R80GS Finnduro ("Basic replica")

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ex: Husqvarna 701, KTM 990 ADV, KTM 690 R, KTM SE x2, KTM 500 EXC, BMW Xchallenge x 3!, R1150GS, KTM 250 EXC-R, BMW F800GS, Suzuki DR350SE, Africa Twin 07a, BMW F650GS Dakar & Funduro
Avatar
Raimo
Viestit: 1259
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: Honda XRV650 BMW R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: MarkkuHoon Airhead - R80GS

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Todella hieno ajokki!

Kannattaa pitää tuo pikkutankki paikoillaan, kun sillä gessu on aivan hämmästyttävän siron oloinen, ja tuon näköisenä noita on tosi vähän Suomessa.
Itse hommaisin tuohon uudemman Paris-Dakar mallin pohjapanssarin, joka suojaa öljypohjan lisäksi myös käyrät. Eli tämmöinen: http://jhau.maliwi.de/mot/r80gs.html#bash

On se vaan hyvä, kun oulunseudulla on yksi näitä oikeita gessuja :)
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98
MarkkuHoo
Viestit: 1144
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Oulu/Häme
Viesti:

Re: MarkkuHoon Airhead - R80GS

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Joo, pohjapanssari ei oo kuvassa kiinni, edes orkkis. Mulla on tukeva ja suojaava sekä tosi painava malli olemassa myös, toisaalta tekisi mieli laitella jostain 8mm muovista kevyt, liukuva ja pohjaa suojaava taivuteltu pala. Kahvansuojat myös puuttuu vielä, jaa ja etuvilkut muuten! :)
Ex: Husqvarna 701, KTM 990 ADV, KTM 690 R, KTM SE x2, KTM 500 EXC, BMW Xchallenge x 3!, R1150GS, KTM 250 EXC-R, BMW F800GS, Suzuki DR350SE, Africa Twin 07a, BMW F650GS Dakar & Funduro
MarkkuHoo
Viestit: 1144
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Oulu/Häme
Viesti:

Re: MarkkuHoon Airhead - R80GS

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Tänään oli vihdoin kesän kiireiden jälkee ensimmäinen kunnon ajolenkki, kun sain vihdoin käynnin tikkiin hyvän mekaanikon kansaa. Tosin Oulun sisällä pysyin koko ajan. On se lempeä ja mieltä rauhoittava tuo vanhan bokserin pörinä ajossa, sielu leppää :)

Kuva

Kuva
Ex: Husqvarna 701, KTM 990 ADV, KTM 690 R, KTM SE x2, KTM 500 EXC, BMW Xchallenge x 3!, R1150GS, KTM 250 EXC-R, BMW F800GS, Suzuki DR350SE, Africa Twin 07a, BMW F650GS Dakar & Funduro
Avatar
ATC
Viestit: 2302
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: MarkkuHoon Airhead - R80GS

Viesti Kirjoittaja ATC »

Bongasinkin Markun Markettien edessä, hyvältä näytti luonnossakin.
Weteraani kurapyöräilijä
Avatar
TomppaV
Viestit: 689
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: MarkkuHoon Airhead - R80GS

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Voi että on suun maun mukanen!!

Onnittelut, tyylikäs kokonaisuus!
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
MikaM
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Elo 10, 2005 8:53 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Somero

Re: MarkkuHoon Airhead - R80GS

Viesti Kirjoittaja MikaM »

Niin on nätti 8) 8)

Noi venttiilikopat menis koristeenakin ihan missä vaan. On ne niin hianot.
Good judgment is based on experience. Experience is based on bad judgment.
Billythunder
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 8:08 pm
Pyörä: BMW r 80 gs
Paikkakunta: Nokia

Re: MarkkuHoon Airhead - R80GS

Viesti Kirjoittaja Billythunder »

Tervehdys!
Ostin juuri 90 mallin R 80 GS:n ja sen keula kaipaa pikaista päivitystä. Katselin tuota sinun asentamaa keulaa ja mietiskelin että mistä se on peräisin ja minkälaisen jumpan sen asennus vaatii?
Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
Jani
Avatar
kalle j
Viestit: 854
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Pyörä: R100GS
Paikkakunta: Muurame

Re: MarkkuHoon Airhead - R80GS

Viesti Kirjoittaja kalle j »

https://advrider.com/f/threads/an-unhol ... ad.989832/

Tuolta löytyy mielestäni paras ratkaisu keulanvaihtoon. Prutseriin yhteyttä ja kolmiot tilaukseen, mukana tulee tarvittavat lyhennysholkit ja holkit jotta alkuperäisen vanteen saa hyödynnettyä. Myös jarrusatulalle löytyy häneltä ratkaisut. Drz:n keuloja löytyy esim ebaystä.

Suosittelen lukemaan koko ketjun läpi.
Lisää urkua monitoriin...
MarkkuHoo
Viestit: 1144
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Oulu/Häme
Viesti:

Re: MarkkuHoon Airhead - R80GS

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Kallen linkkaama ratkaisu on varmasti hyvä. Mulla on sitten hieman kokeellisempi ratkaisu.

Offroadbasis.de sivustolta tilasin emäputkeen sovitusholkin, jolla mm. useat Husqvarnoissa käytetyt Marzocchi USD45 keulat saa sovitettua bokserin nokalle. Minulla oli lähes valmis kokonainen keula Husqvarna TE450 2005-mallista, mukaanlukien siis jarrut ja 21" vanne kolmioineen päivineen. Tuo holkki on hitsattu kiinni alkuperäiseen emäputkeen ja siihen käy yleisesti löydettävät laakerit.

Kokeellisen osuuden heikko puoli on siinä, että Hussen keulakolmiot tulevat lähemmäs runkoa, ja kaventavat kääntösädettä merkittävästi, ellei tankkiin tee molemmille puolille painanteita. Samoin jarrutehoa pitää kasvattaa isommalla jarrulevyllä ja sovitteella, eli hieman vaivaa ja lisäkustannuksia.

Paras puoli on keveys ja hyvä säädettävyys. Alkuperäinen bokserin etuvanne jarruineen on todella jyhkeän painoinen, enduromallin vastaava on huomattavan paljon keveämpi, ajossa huomaa keulan herkän toiminnan mukavasti.
Ex: Husqvarna 701, KTM 990 ADV, KTM 690 R, KTM SE x2, KTM 500 EXC, BMW Xchallenge x 3!, R1150GS, KTM 250 EXC-R, BMW F800GS, Suzuki DR350SE, Africa Twin 07a, BMW F650GS Dakar & Funduro
skuikka
Viestit: 2033
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: MarkkuHoon Airhead - R80GS

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Käytin yhdessä Cagiva Elefantin maastoistamisessa samaa keulaa kolmioineen. Hyvä keula mielestäni isoonkin pyörään. Varaosia saa kotimaastakin.
Vastaa Viestiin