KTM Freeride 350:stä "joka paikan pyörä" - runkoo uusiks...

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: KTM Freeride 350:stä "joka paikan pyörä" - kuviakin viim

Viesti Kirjoittaja THA »

Päitsillä pyörä pelasi hyvin, mutta vaikkei vesistä ajettukaan niin joutsassa oli putsari kurassa. Putsarin vaihdolla koneen luonne palautui ennalleen. Öljyjä ei ollutkaan sitten mahdollisuutta vaihtaa Joutsassa, tärkeimmät toimet vei ajan mitä jäi. Yhtään ei näyttänyt kyllä reissun mittaan vajenevan. Jarrutkin kesti, tosin takapalat on loppu nyt. Aika hirveä oli ajaa 200mm joustoilla, lumispoorissa ehkä vielä siedettävä, mutta sunnuntaihin päättyi mun ajelut näin, seuraavaksi on vähintään vakiojoustot.
Tärinä siirtymillä oli aikas järkytys ja eilen Keitaalta kyselin sitten pidempää 6-vaihdetta. No höh, -14 mallissa on kyllä ihan sama 26/20 kuin -13:kin. Ja -13 mallin FR on muuten täsmälleen samalla laatikolla kuin 350 EXC-F. 14-malliin on vielä suurennettu 5 ja 6 eroa ja tuotu alimpia vaihteita lähemmäksi toisiaan. Toki -14 malliin menisi nyt aika sutjakasti z43-44 takaratas, mutta pienin vaihtoehto on 46. Mutta kun -13 malliin vaihtaa z12 eteen niin 2-3-4 tuntuu olevan vieläkin vähän lähellä toisiaan, joten ei kyllä harmita yhtään ettei tullut -14 mallia.
FR_gearing_1314.jpg
Toisaalta koska tuossa -13:ssa on EXC-F:n aski suoraan, niin eron ensiövedossa (jos onkaan) voi poistaa toisiovedon välitystä muuttaen. Mutta tärinä on kyllä niin paha, että otan tuon koneen auki ja mittaan kampuran, toivottavasti heittää paljon jolloin muutoskin tulee olemaan suoristuksen jälkeen suuri :roll: Ja tuo on siis aina tärissyt noin, samoin kuin Espanjassa safaripyöränä ollut 350 EXC-F:kin tärisi. Ikävämpi sitten jos tuolle täryytykselle ei mitään voi.

Nyt pärräpurkaamolle kyselemään vammaista runkoa...

E: niin noista välityksistä vielä sen verran, että suurimmassa osassa mulla olleista pyöristä nimenomaan tuolla alapäässä vaihteiden välit olleet harvemmassa kuin yläpäässä. 5->6 ero on ollut sitten suhteessa edellisiin isompi.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: KTM Freeride 350:stä "joka paikan pyörä" - runkoo uusiks

Viesti Kirjoittaja THA »

Dodiin, nyt on FR:ää purettu ja suunniteltu, akku saa paikkansa pitää, mutta iskarin yläpää siirtyy järkevämpään paikkaan, niin jakkaran korkeuden kuin geometrian progressiivisuudenkin kannalta
010420141636.jpg
010420141637.jpg
Vanha välirunko ja uusi iskarin kiinnityskohta
010420141638.jpg
010420141639.jpg
Vasen välirungon puolisko poistettuna kertoo hyvin jakkaran 10cm laskusta
010420141640.jpg
Alustavien laskelmien mukaan tankkia mahtuu eteen n. 8L, taakse vasemman änkän paikalle 4,5-5l lisätankki. Oikealle tulee yksi änkkä - vaan mikä mahtaa olla lambdan kierre? Kellään lainata tappia sille?
Ilmanputsari tulee varmaan SX65:n, mahtuu vielä iskarin kanssa - voi kun saisi 90 astetta käännettyä lisäsäiliön paikkaa, mutta kun ei saa niin ei. Myöskin materiaali tulevaan välirunkoon vielä hakusessa, kunpa löytyisi burgerin tai Shercon litistettyä putkea, kotarin olis oikein rok. CrMo terästä ens sijasesti. Ei ole vielä tärpännyt. Samoin haussa änkän vaippa, jotain 90x130 ellipsi olis passelein. Reikäputkea onkin juuri sopivaa "hyllyssä".
Pakoputki tulee varmaan jostain kinkkien paloista kasattua änkälle asti, hslkasijat natsaa hyvin 125cc 4T kategoriassa.

Näin siis madaltuu minimi jakkaran korkeus yli 10 cm, eli kun palautan takajouston vakioksi ja vaihdan eteen 270mm:ksi lyhennetyn 47mm Showan niin jakkara on edelleen nelisen senttiä matalampi kuin millä päitsillä kaatuilin koko ajan joka paikkaan.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
Rässi66
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 9:13 pm
Pyörä: Honda CR250R
Paikkakunta: Lempäälä

Re: KTM Freeride 350:stä "joka paikan pyörä" - runkoo uusiks

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

THA kirjoitti:Oikealle tulee yksi änkkä - vaan mikä mahtaa olla lambdan kierre? Kellään lainata tappia sille?
Kuva
Tulpalla varustettu hitsattava mutteri
Mahdollistaa lambdatunnistimen asentamisen pakoputkeen. Ruostumatonta materiaalia. M18 x 1,5 RF.

Tulpalla varustettu hitsattava mutteri 79920
6,49€


Olisko tämmönen helepompi? B-kaupasta tietenki.

Raukeaakos tästä moposta nyt takuu omien virittelyiden takia? :D
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM Freeride 350:stä "joka paikan pyörä" - runkoo uusiks

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Eiköhän siitä ole jo takuu rauennut kun ei ole kaikkia huoltoja tehty valtuutetussa KTM huollossa (?) :wink:

THA osaa aina tehdä projekteista mielenkiintoisia, vaikka tällä madaltamisella ei ole sinänsä pitkäkoipiselle arvoa mutta sitä on kiva seurata miten pyörä muokkaantuu kuskille mieleiseksi. (tähän iso peukkuhymiö)
Kylätason kurapyöräilijä.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: KTM Freeride 350:stä "joka paikan pyörä" - runkoo uusiks

Viesti Kirjoittaja THA »

Ai takuu, mikä ??? takuu ??? Kieltty ajamasta krossia, kielletty ajamasta kilpaa, onko tässä muka jotain takuuta? Mittarin piuhat katkesi päiskillä, pinnoja mennyt 6 kpl, takajarru loppu ennen 100km...kai noista vois marista mut kisakäyttöön hankittu ja käytetty, ei kisamopoissakaan.
Ainoot mun järjellä takuukeissit olis uudesta kiristämäti jätetyt lokarin jatkeen ruuvit, jatkuva keittely ja stumppailuja, pitkän sahauksen restartit ja tuo katkennut mittatrin piuha - suunnitteluvirhe.
Oma paino FR:m painorajoissa, joten toki voisi takuuseen vaatia takajarrua, jonka saisi istualtaan lukkoon...
Mut Rässi, e sulla oli taivuteltuja CrMo pätkiä tuoks välirungon aihioks?

E:Koheltaja, ei oo moinen menettely laillista enää. Mutta kyllä mun kokemuksesta on ollu paljon hyötyä esim. AnttiL:lle, jolla ongelmat täysin päinvastaisia. Silloin pystyy näkemään vastakkaisenkin ongelman, tavikset näkee vaan peilikuvia. Oli poikkeuksellisen iso tai pieni niin pystyy ymmärtään millaisia ne ongelmat voi todella olla. Isolla esim. polvet menee ihan törkeen koukkuun ja taviksen iskareilla ei voi ajaa kun jos mutkassa ennen pattia pohjaa yms. Helpompi tunnistaa ongelmat ja analysoida niitä itseen nähden täysin vastakkaisna.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM Freeride 350:stä "joka paikan pyörä" - runkoo uusiks

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Totta höpäjät, vaikka mulla koivet ei ole niin mahdottoman pitkät niin polvikulma on ongelmana monessa vakio enskassa. Siitä syystä madaltavat tapit on melkein pakollinen varustus mun pyörään. Oikea polvi rutisee ja paukkuu jyrkässä kulmassa ja jatkuva penkistä nousu tekee siihen kovan kivun jos joutuu liian jyrkästä kulmasta jumppaamaan. Penkin korotus taas on pois suljettu koska olkapäiden takia ohjaustanko pitää saada mahdollisimman ylös joten kompromisseja joutuu tekemään.

Laillista? Pyörän radikaalimpaa rakenteluako meinaat?

Mä ajan hyväksymättömillä krossirenkailla ja toisinaan vielä ylinopeutta, saattaa vilkkukin unohtua eikä mun pyörässä ole katalysaattoria vaikka pitäisi. Enkä edes valehtele että ajaisin välillä jotain nopeuksia suljetulla alueella :lol:
Kylätason kurapyöräilijä.
Jaakkovaakko
Viestit: 174
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 11:31 pm
Pyörä: Polku-pyörillä

Re: KTM Freeride 350:stä "joka paikan pyörä" - runkoo uusiks

Viesti Kirjoittaja Jaakkovaakko »

Vilkku unehtunu koheltajalta? Meillä porukka-ajeluissa aina lähteissä erikseen sovitaan, että kenen vuoro on tänään ajaa vilkku päällä.

Mutta tähän asiaan: Kun oma remontti on nykyisin sellaista, että pyörän pesuun pitää komentaa itseään ainakin kaks päivää, ja jos jotain erehtyy purkamaan niin kasaus edistyy kahden pultin päivävauhtia - jos sitäkään - niin mukavaa on täältä lukea kun joku jaksaa ja viitsii!

Oiskohan kellään lopullisesti purkuun jäänyttä alkupään Gas Gas Trial Proota, niissähän runko on erittäin ohutseinäistä ovaalia, ja ainakin tehdas mainoksissaan väittää kro-moly-seosteeksi? Takahäkkiä noissa ei ole, mutta voisiko aisaputkia hyödyntää raaka-aineena?

Jv
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: KTM Freeride 350:stä "joka paikan pyörä" - runkoo uusiks

Viesti Kirjoittaja THA »

Totta Jaakko! Oikeastaan minkä tahansa trialin n. max. 15v. takaa runko kävisi ja niissähän on kyllä joudutti uusiinkin. Mistäköhän semmoisenkin käsiinsä saisi?
Laillisuus viittas tuohon takuuseen, kun ei oo merkkiliikkeessä huollatettu, nykyään se virheen todistaminen on maahantuojan heiniä.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM Freeride 350:stä "joka paikan pyörä" - runkoo uusiks

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mä olen jäänyt siihen käsitykseen että huoltovapaus koskisi lähinnä autoja. Jos koskee myös moottoripyöriä niin KTM rikkoo selkeästi lakia pakottamalla huollattamaan pyörän merkkihuollossa tai takuu raukeaa. Huollosta pitää löytyä merkitä Mattinghoffenista tai takuu on samantien menetetty, ja on ihan turha puhua "goodwillistä" takuuajan jälkeen.
Kylätason kurapyöräilijä.
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: KTM Freeride 350:stä "joka paikan pyörä" - runkoo uusiks

Viesti Kirjoittaja meikä »

Koheltaja kirjoitti:Mä olen jäänyt siihen käsitykseen että huoltovapaus koskisi lähinnä autoja. Jos koskee myös moottoripyöriä niin KTM rikkoo selkeästi lakia pakottamalla huollattamaan pyörän merkkihuollossa tai takuu raukeaa. Huollosta pitää löytyä merkitä Mattinghoffenista tai takuu on samantien menetetty, ja on ihan turha puhua "goodwillistä" takuuajan jälkeen.
Jos näin on voisi joku ihan kiusallaan rääkätä pyötää sen kisakauden verran, nollata mittarin ja viedä ensihuoltoon :lol:
makeboy
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2014 9:46 pm
Pyörä: KTM Freeride 350
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM Freeride 350:stä "joka paikan pyörä" - runkoo uusiks

Viesti Kirjoittaja makeboy »

Laittelin tuommoisen -12 mallin freeride rustingin viihdykettä tuomaan, kaikin puolin vakiokunnossa(toistaiseksi).

Kertokaas enemmän ajaneet, millaista pa kulutusta olette saaneet aikaiseksi tuollaisella laitteella?

Ajelin eka tankin enimmäkseen pintakaasulla metsää ja siirtymää, ja oli pikkainen järkytys, kun bensavalo syttyi 40km kohdalla, tällöin tankkiin meni 3.8 litraa.
Lähinnä mietin, että rupeanko venttiilivälyt tarkastamaan, kun 16h mittarissa ja tuosta on käsittääkseni laiminlyöty 1h tarkastus.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: KTM Freeride 350:stä "joka paikan pyörä" - runkoo uusiks

Viesti Kirjoittaja THA »

No ei tuo pintakaasulla noin paljon vie, toisaalta tulitko kokeilleeksi paljonko oli reserviä? 1/4 kaasulle lykätessä tuo hyökkää kun hullu verrattuna mun edelliseen 450:een, mutta täyskaasulle lykätessä tuo on kuin tossumopo edelliseen verrattuna. Kyllä mulla ainakin vaatii jokseenkin täyskaasulel lykkäämistä jos hiekkatiellä haluaa edes n. 60-70 km/h vauhdista sladiin. Ja jos se esisuodatin on paikallaan niin ei enää onnistu ollenkaan. Eli veikkaan ensinnä sen sun pintakaasun olleen liki täys kaasu, sillä ei tuo myöskään enää 60km/h isoimmalla vaihteellakaan pintakaasulla tasavauhtia etene.

No esim. Päitsillä K/P ajoi Auttoisista siisrtymänä Jämsään, ehkä reilu 2/3 välitankkauksesta hiekkatietä, matka n. 50 km, bensaa oli alle 1 l merkin (itse laitettu), mutta valo ei vielä pyörä pystyssä syttynyt. Ja Antti ajoi mun edellä, mutkat rauhakseen, joten aina ajauduin mutkassa lähelle, sitten himmaus ja sepelisade suoran alussa päälle - vasta päivän loppua kohden opin oleen avaamatta mutkiin. Eli alle mun ajon normaalikulutuksen jäätiin. Joutsassa vastaavasti oli varmaan 1 l enemmän jäljellä.

Venttiilien välyksien säätötarpeeseen en usko, ei ole KTMtalkista, eikä Adriverista silmiin osunu säätötarvetta pikkutunneilla (86 h muistan nähneeni), enkä ole myöskään kuulut, että olisi vetänyt kiinni. Käsittääkseni ihan yleistä, että EXC-F:lläkin päästään yli 100h ja paljon enempikin ennen kuin venoille tarvii mitään tehdä, tosin niissä titaaniset ja näissä teräksiset. Mutta huomaat kyllä jos kylmänä kone ei tahdo käydä kunnolla ja kuumana rok, silloin suuntasin katseen venttiileihin. Mutta jos todella on 16h ajettu ilman mitään huoltoa niin olipas tyhmä ostos - tossa kohdin mulla oli jo kolmas ölpän vaihto.

meikä, totahan pitäis tosiaan jonkun koittaa, mun pyörä menny joskus 3 h ajolla sen näköseks että toisilal ei mee vuosien saatossakaan :lol:
Mutta mun käsittääkseni moottoripyörä ei poikkea autosta mitenkään, kun se on tieliikenteeseen rekisteröity ja tarkoitettu, sekä ajoneuvoksi luokiteltu ja autoveron alainen, eli ei luokitella vapaa-ajan harrastusvälineeksi vaan liikennevälineeksi/moottorikäyttöiseksi kulkuvälineeksi.
No joo, jos mä menisin kyseleen vaikka tota katkennutta mittarin johtoa takuuseen niin se nyt olis selvä että kilpailussa oltu, käyttöohjekirjaa vastaan siis toimittu ja se siitä. Toisaalta eiköhän suurin osa valmistusvieoista olisi jo tullut ilmi, vaikka katkeshan tuossa alkuvuodesta yks 50 h ajetun tasapainoakselikin, ensimmäinen laatua kyseisissä pyörissä, joten varmasti oli valmistusvika.

Vaan tähän projektiin:
Eilen kävin oikein Kehä I:n sisäpuolella, eli poikkesin MP-Pitstopissa. Mukaan tarttui pari runkoa. Alumiinisivupalkkien korvaavat hoikemmat tulee nyt sitten Malagutin rungosta, korvakkeet takaiskarille, takahäkille, swingille ja sivutuelle Hussen WR:n rungosta. Niiden oranssien silmukoiden sisään sorvaan palikat. Takahäkin rakentelen -07--08 450-510 Shercon takahäkistä ja vaimentimeksi tulee EXC:n änkkä omalla kiinnityksellään. Shercon takahäkissä on puoliksi valmiina kiinnitys orkkis peräpään muoveille. Eilen kokoilin palikat ja suunnittelin mitä mihinkin ja miten, sekä aloin leikellä plasmalla hussen runkoa. Tiggiin näyttäisi olevan CrMo lankaakin sen verran jäljellä, että ohessa syntyvä painonpudostus kääntyy negatiiviseksi jos kaikki menee.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
makeboy
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2014 9:46 pm
Pyörä: KTM Freeride 350
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM Freeride 350:stä "joka paikan pyörä" - runkoo uusiks

Viesti Kirjoittaja makeboy »

Täällä vielä enimmäkseen lumi/jää/vesijää yhdistelmää nuo metsätiet, ei trialEnsiasennusKumeilla hyvin pysty reserviä kokeilemaan, lipakkaa on.
Toisaalta hyvä kun sutii vähemmilläkin tehoilla.
Reserviä lähinnä tuli kokeiltua sitten aurinkopaikoissa sulaneissa kohdissa ja asfalttisiirtymällä, mutta prosentuaalisesti aika vähän.

Mutta laitoin uuden ilmanputsarin ja tankin täyteen. Siinähän näkee pääseekö seuraavalla tankilla mihin asti.

Oli tuohon ensi öljynvaihto kuitenkin tehty, kun ostin. Ja ensi töikseni tietenkin vaihdoin kaikki vekottimen nesteet, joten kolmannet öljyt nyt sisässä.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: KTM Freeride 350:stä "joka paikan pyörä" - runkoo uusiks

Viesti Kirjoittaja THA »

On kyllä kaikesta päätellen menty pintakaasulla - ja siihen kulutus on kyllä paljon, liikaa. Mulla tosin on se "kuristusten poisto" tehty - eli uusi kartta sisään ja esisuodatin pois, heti uutena. Poraa siihen tankin kaulukseen reikä, jollain aikaisemmalal sivulla huono foto. Sillä saa muutaman desin täydemmäksi tankin. Mulla tulee nyt runkomoden myötä kokonaan erilainen tankki, eikä todellakaan vakion kaltasella korkilla :wink:
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: KTM Freeride 350:stä "joka paikan pyörä" - runkoo uusiks

Viesti Kirjoittaja THA »

Ei helkutti, 0.03 mm antaa manuaali service limitiks akselille, joten ei varmasti oo enempää. Joten eipä ainakaan kampiakselia pitelemällä tärinät vähene. Nyt kyllä loppuu toivo, etenkin kun paloittelin pasmalla tuossa pari luovuttaja-runkoa ja FR:n runkorakenne nyt vaan aiheuttaa sen, että niiden yläputkien silmukoiden kohdalta rungosta tulee joko pullukka, liian löysä tai koko paketista hirmu painava. Pääsin myös vaaksomaan "kumi"kurkun vientiä iskarin ohi ja hoh hoijakkaa, eipä siitä taida saada luotettavaa millään.

Ei vaan riitä motivaatio rakentaa pyörässä ihan kaikkea uusiksi (no pakoputkisto, 2/3 rungosta, etuhaarukka, jarrut eteen ja taakse, ilmanputsarikotelo, tankki, sähköt) ja sitten kuitenkin jää ainakin pari jatkuvaa remonttikohdetta ja epäluotettavuustekijää. Olkoot. Täytyy löytää jotain pientä ja kevyttä tilalle, ja ennen muuta saada tuo myytyä pois.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Vastaa Viestiin