Spliten Suzuki DR650 RSE

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse

Viesti Kirjoittaja Splite »

Päivitystä tännekin.

Eli tosiaan startin holkki täysin vinoon kulunut, uutta/samankokoista putkea josta ois voinu askarrella, en löytänyt mistään,
joten nyt toivottavasti saan yhden sorvaajan kautta uuden.
Sitten pyörä käymään ja tsekkaa lähtikö keväällä ilmennyt ongelma pois kaasarin puhdistuksen jälkeen.

Tuli eilen myös käytyä huollattamassa takaiskari Oitraconilla. Homma sujui hyvin ja nopeasti.
Kelpaa nyt sitten sen puolesta ajella rauhassa.
Iskin sen tänään paikoilleen ja samalla kertaa hoidin linkun laakerit kuntoon (putsaus/tarkistus/rasvaus) :)

Tuota linkun yhtä en saanu auki, sen verran kulunu oli ja jumissa. Ainut avain mikä tuntu sopivan oli 18mm ja sekin väljästi... :shock:
17 liian pieni ja 19 aivan liian iso..

Tuosta siis osa nro 19.
http://www.mp-osat.fi/fi/varaosat/suzuk ... kajousitus

Täytyy varmaan koittaa jossain välissä vielä irrottaa toikin niin saa nekin laakerit tsekattua.
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja Splite »

Päivitystä:

Tänään asentelin tuon jakorasian vihdoin ja viimein. Mietiskelin, että mihinkäs tuo ois parasta lykätä ja
lopulta se päätyi mittariston taakse. En suinkaan ruuvannut suoraan mittaristoon vaan tein reikänauhan
avulla lampun rungosta "telineen"
Virrat vedin suoraan akulta, rasiassa on oma sulakkeensa sisällä jo. Kattoo nyt myöhemmin jos tuolle jonkun katkaisijan laittais tai muuta.
Onhan se vähän rujon näkönen asennus, mutta toimii. :lol:

Tällä hetkellä pyörä tuntuu käyvän ihan suhteellisen hyvin, ehkä piirun verran vois seosruuvia säätää. Tyhjäkäynti ainakin lämpimänä alkaa olemaan
normaali eli about 1500-1600rpm.
Vähän nuhaisuutta havaittavissa, pitää antaa lämmetä aika kauan ennen kuin reagoi kaasuun hyvin. Tosin eipä tuolla ole ajettukaan pitkään aikaan, jos se nyt
vaikuttaa asiaan.. :?
Näkee tuon käymisen ja kaasun toiminnan kunnolla kun pääsee baanalle.

Ölpät ja suodatin tuli myös vaihdettua, vaikka ei edellisillä paljon keretty ajaa edes.

Vielä tarvii ainakin:

-Äänenvaimentimien ruosteenpoisto + maalaus
-Sähköjohtojen tarkistus
-Penkki tarvis uudelleen verhoilla, menossa rikki
-Laukkurautojen ruosteenpoisto + maalaus

Ajattelin noita änkkyjä/rautoja putsauttaa soodapuhaltamalla kun lähiseudulla on yks yritys joka sitä tekee.
Ei pitäis olla kovin kallista ja luulis ruosteiden lähtevän.

Kuvia tulee kun kerkeän ottamaan.

Btw, pitäs uusia startin hiiliharjoista ainakin osa ja kattelin Stormilta uusia.
Yllättävän suolaisen hintasia ovat: Hiiliharja
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse Perus huoltoa

Viesti Kirjoittaja Splite »

Kausi avattu. 8)

Tuli käytyä "koeajolla" että toimiiko pyörä. Kyllä se pienen lenkin perusteella tuntus oikeen hyvin pelittävän, vastaa kaasuun hienosti ja ei tunnu
nuhaselta.
Tyhjäkäyntikierrokset tosin kunnolla lämmettyä oli 2000 eli turhan korkeet vieläkin..
Mutta teknisesti näyttäs toimivan hyvin, enää vaatii pientä "pintaremonttia" tiettyjen osien kohdalta.

Muuten, jäi aiemmin nuo sähköjohdot tuon etuvalon takana hieman levälleen ja kaipaisinkin nyt tietoja
miten johdot ja se yksi mötikkä sinne sijoittuu normaalisti?
Otan kuvaa myöhemmin kohteesta.
vanhakääpä
Viestit: 496
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 3:32 pm
Pyörä: suzuki

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse Perus huoltoa

Viesti Kirjoittaja vanhakääpä »

Tule katsomaan.
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse Perus huoltoa

Viesti Kirjoittaja Splite »

vanhakääpä kirjoitti:Tule katsomaan.
Täytyypä tulla vilkaseen joku päivä.

Noniin sain kännykällä parit kuvat napsittua, ei mitään ihmeellistä tosin.

Jakorasia laitettu reikänauhalla lampun rungosta tyrkylle, rujohan se on mutta toimii.
Nuo nauhat ja johdothan menee piiloon tuulisuojan alle sitten.
Kuva

Änkkyjen elvytys loppusuoralla eli ruosteet/maalit pois ja sitte kuumakestomaalilla uutta pintaa.
Tarkotus pidentää orkkis änkkyjen elinikää lähinnä ja kokeilla kuinka toi maali kestää.
Alla on ns pohjamaalina kuumaruostesuojamaalia ja sitte päällä normi kuumakestomaalia.

Ennen(ruostetta poistettu jo hiukan toisesta:
Kuva
Nyt:
Kuva

Tuli ruosteenpoisto tehtyä ihan omin käsin toisin kuin alunperin oli suunniteltu. Soittelin soodapuhallukseen ja sanoivat että kuulemma sooda ei poista ruostetta
vaan pitäs joko lasikuula-, tai hiekkapuhaltaa. Lähinnä koko homman kaatoi se, että aikatauluista ei ollut mitään tietoa koska kerkeisivät homman tekemään.

Jospa nuo kestäis nyt siihen asti, että hommaa jonkun Leo vincen tai muun :lol:

Ainii ja tuli hommattua foorumin kautta kaatumaraudat pyörään. Pitää vielä laittaa yhdet holkit tuonne pohjapanssarin ja
rautojen väliin nii sitte on hyvä.
Kuva Kuva Kuva

Muuten, täällä kun porukka on tehnyt noita penkin uudelleen verhoiluja niin siitä pari kysymystä:
-Onko kuinka hermoja raastava homma?
-Millä tuon päällisen saa kiinnitettyä tuonne penkin alle, ainakin oma sähkönitoja ei pure tuohon muoviin.. ?
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse Perus huoltoa

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Splite kirjoitti:
Muuten, täällä kun porukka on tehnyt noita penkin uudelleen verhoiluja niin siitä pari kysymystä:
-Onko kuinka hermoja raastava homma?
-Millä tuon päällisen saa kiinnitettyä tuonne penkin alle, ainakin oma sähkönitoja ei pure tuohon muoviin.. ?
Riippuu tietysti hermoista. Kannattaa ehdottomasti ostaa valmis päällinen jos vaan sopu hintaan saa. Itse oon noita jokusen tehny ihan metritavarasta, mutta työtä ja vaivaa siihen menee ja kannattaa varautua siihen, ettei ensimmäinen versio välttämättä vielä onnistu.

Nitojaksi välttää ihan mekaaninen ammattinitoja. Niitti ei saa olla kovin pitkä, itse käyttäny 6-8mm niittejä, pidemmät tahtoo mennä lyttyyn. Ja yksi tärkeä neuvo nitomiseen on se, että nidottavaa kohtaa pitää tukea alta ja vastaavasti painaa nitoja tiukasti vasten satulaa, ettei muovi pääse joustamaan, koska muuten voima menee siihen joustoon eikä niitti uppoa.
vanhakääpä
Viestit: 496
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 3:32 pm
Pyörä: suzuki

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse Perus huoltoa

Viesti Kirjoittaja vanhakääpä »

Kone-Lammi Kaarinassa on, ainakin ennen, lainannut "ilmapyssyä".
Kerran olessani asioimassa siellä; erään crossarin isä tuli palauttamaan sellaisen.
Kyselin mitä rakentelit tällä kertaa.
Sanoi uusineensa pojan pyörän satulanpäällisen.
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse Perus huoltoa

Viesti Kirjoittaja Splite »

Kiitoksia vastauksista.

Tuli nuolastua ennen kuin tipahti... :evil:
Eli pyörä alkoi jälleen temppuilemaan samalla tavalla kuin viime kesänä jonka takia kausi jäi kesken.

Vastaa kaasuun huonosti, ei ota kunnolla kierroksia ja kun vääntää kahvasta niin putki pamahtelee ja lopulta
koko laitos "tukehtuu" ja sammuu.
Käynnistyy sen jälkeen ihan normaalisti, mutta samantein uudelleen nuhaisen tuntuinen.
Parina pvänä toimi ihan hyvin, siks homma onkin kummallista.

Nyt alkaa usko, toivo ja rakkaus loppua...

-Kaasari putsattu/tarkistettu(t.käyntisuutin, seosruuvi, bensaletkun suodatin ja neula vaihdettu)
-Tulpat vaihdettu
-Sähköistä ei pitäis olla kiinni, luulis tapahtuneen heti/ei lähtis käymään noin hyvin.

Eräs asia minkä olen huomannut aiempaan verrattuna on, että pyörää täytyy nyt lämmittää paljon kauemmin
mitä aikasemmin. Ennen pysty kylmemmälläkin laittamaan ryypyllä käymään ja melkeen heti lähtee ajamaan.
Nyt joutuu odottamaan melko kauan ennen kuin on riittävän lämmin. Ja ryypylläkin tuntuu käyvän reilusti alle 2000rpmm kylmänä.
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse Perus huoltoa

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Voi ne sähkötki hävitä lämpenemisen myötä. Esim hall-anturi tai puola oireilevat lämpimänä.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse Perus huoltoa

Viesti Kirjoittaja Splite »

t.t.tammi kirjoitti:Voi ne sähkötki hävitä lämpenemisen myötä. Esim hall-anturi tai puola oireilevat lämpimänä.
Ok, kiitos. Tuli mieleen CDI boksi itellä, mutta se nyt ei juurikaan tietääkseni
lämpene. Ainakaan sijaintinsa takia.

Täytyy tarkistaa noi puolat. Tuosta anturista ei mitään käsitystä missä se on... :?
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse Perus huoltoa

Viesti Kirjoittaja Splite »

Onkos noi puolat mahdollista mitata jotenkin?
Ei ainakaan ulkoisesti näyttäny mitenkään "kärsineeltä"
Nakkilasta saa puolia, mutta hintaa päälle 100e/kpl joten ei viittis turhaan uusia..
Vai käykö näihin joku perus 12v tarvike puola?

Missäs tuo hall-anturi sijaitsee? Vasemmassa moottorin poskessa?

En oikeen tiedä mistä tuota vikaa etsisi, alkaa innostus häviämään pikkuhiljaa kun ei keksi
mikä tuota vaivaa... :roll:
vanhakääpä
Viestit: 496
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 3:32 pm
Pyörä: suzuki

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse Perus huoltoa

Viesti Kirjoittaja vanhakääpä »

Eikös sulla ole koneellasi service manual?
Katso sieltä sähköosiosta; neuvotaan tarkkaan miten mitataan kaikki osat.
Hal-anturia sieltä on turha etsiä, mutta power source coil ja pick-up coil löytyy.
Mulla ei ole nyt käsillä mappia, että voisin antaa sivujen numerot.
Löydät kyllä, kunhan avaat sivut.
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse Perus huoltoa

Viesti Kirjoittaja Splite »

Juu tosiaan löytyy tuo manuaali, mutta en ikinä muista sitä. :oops: Autojen kanssa tulee sen verran puuhasteltua ja ei niissä ole tämmösiä, näin kattavia manuaaleja. Paitsi sitte korjausoppaat.

Mutta, puolat on tilattu, en mittaillut sen enempää kumminkaan. Muutaman ihmisen kanssa on mietitty tuota ongelmaa ja vaikuttais tosiaan puola vialta kun alkaa lämpimänä tökkimään.
Katsotaan sitte puolien vaihdon jälkeen kuin kävi.

Startin purin taas, tarkoituksena vaihtaa parit kuluneimmat hiilet.
Muuten ihan helppo homma, paitsi pari kohtaa jotka mietityttää.
Eli yksi hiilen "johto" on paljon pidempi ja kyseinen hiili + toinen hiili on kolvattu/liimattu/puristettu tuohon kehikkoon kiinni.

Kuvaa:
Kuva Kuva

Vedänkö ihan kylmästi tuon pitkän osittain poikki ja kolvaan uuden hiilen johdostaan kiinni siihen?
Onnistuuko kolvaamalla tuo liitos tuohon kehikkoon? Vai miten tuon parhaiten kiinni saa..
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse Perus huoltoa

Viesti Kirjoittaja Splite »

Päivitetääs tätäkin...

Nyt on vaihdettu/korjattu:

-Tulpat
-Tulpanhatut(toinen vanha hattu lohjennut)
-Puolat
-Kaasuttimen putsaus ym. uudet hilppeet sen sisälle.
-Startin osa hiilistä uusittu(kuluneimmat)
-Sähköt tsekattu
-Bensahanan toiminta tsekattu, saa bensaa.

Tänään taas yritin useampaan otteeseen säätää mm.seosruuvia kun pyörä käy pelkästään ryypyllä ja silläkin todella huonosti.
Ei mitään vaikutusta seosruuvilla suuntaan tai toiseen. En enää tiedä mikä tuota vaivaa ja autoprojekti odottais...
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse Perus huoltoa

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Oliko täs viel suoravetokaasari? Ryyppy päällä ei varmaan seos muutukkaan mut eihän seosruuvi näytä tolta?

http://1drv.ms/1Nxo0kM
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Vastaa Viestiin