Spliten Suzuki DR650 RSE

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse Perus huoltoa

Viesti Kirjoittaja Splite »

t.t.tammi kirjoitti:Oliko täs viel suoravetokaasari? Ryyppy päällä ei varmaan seos muutukkaan mut eihän seosruuvi näytä tolta?

http://1drv.ms/1Nxo0kM
Seosruuvi on mulla ihan uus, eikös tuo kuvassa oleva ole osittain jo poikki tuolta alaosasta?

Bst-40, oliks tää nyt sitte normi eikä suoraveto... eikös TM-40 ollu suoraveto?

Pari kysymystä:

-Noista puolan + tulpanhatun kiinnityksistä. Tuntuu ettei toinen hattu meinaa pysyä kiinni kun tuossa kokeilin.
Eikös noi ihan painamalla/pyörittämällä pitäs mennä kun hatussa on ruuvi sitä varten. Ns. porautuu siihen puolan johtoon..

Puolat tämmöset:
http://www.promasydb.nl/pics/boonstra/0 ... 4207-1.jpg

-Mimmosta haittaa tuo tulpanhatun lohkeeminen yleensä aiheuttaa? Tuli huomattua tuo vasta puolia vaihtaessa kun hatun alaosan kumisuoja peitti sen lohkeaman
ja piti palaset paikallaan...

Lähinnä tuli mieleen, että jos ei saa kipinää riittävästi mikäli mun tulpanhattujen kiinnitykset on huonot.. :?
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse Perus huoltoa

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Joo. tuossa mun kuvassa seosruuvi oli poikki. Ilmeisesti meni siinä kohtaa kun kiersin sen kiinni että sain säädettyä vakioksi eikä yllättäen totellu säätöä sen jälkeen. :oops:

Jos sulla on vakiosäädöt niin pitäis sen nyt käydä melko normaalisti ilman mitään säätämisiä.

Tulpanhatun halkeeminen oireilee luultavasti vaan kosteella. Tsekkasitko sen pick-up coilin vastusarvon ja oliko siinä joku etäisyyssäätö? Darrast en tiiä mutta kotari oli pirun tarkka siitä.

Hatut tosiaan vaan kierretään paikkaan, pitää vaan kattoo et se piikki menee johtimien keskel.

Mites venttiilien säädöt? Puristuspainemittaus?

Ja varoiks uus tulppa.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Spliten Suzuki DR650 Rse Perus huoltoa

Viesti Kirjoittaja Jarno »

BST-40 on ihan perus alipaine kaasari, ei suoraveto.

Mulla on edelleen tuollainen jouten ja irtonaisena, jos haluaa varmistaa ettei ole kaasarin rungossa mitään reikiä/kanavia tukossa...
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja Splite »

Kesä lähestyy uhkaavasti ja pitäs pyörä saada kuntoon vihdoin ja viimein. Jos koittas muiden juttujen ohella pyörää saada ajoon.

Tuli pieni kiinnostuksen häviäminen tämän kanssa, mutta jos nyt sitte taas yrittäis:

Vian paikantaminen jatkuu edelleen, pitää varmaan koittaa tosiaan toisella kaasarilla tai purkaa oma vielä kertaalleen ja tutkia.
Tarkistan vielä perusasiat; kipinä, bensansyöttö jne..

Pari asiaa tuli mieleen mistä kaipaisin lisätietoa elikkä;

Viime kerralla kytkin luisti ajossa eli varmaan tarvii se paketti vaihdella tässä lähiaikoina. Onko tuohon jotain asioita mitä pitäs ottaa huomioon?
Onko tuossa kytkinasetelmassa jotain tiettyjä osia mitkä kannattaa MYÖS uusia kytkinlevyjen lisäksi? Osaan sitten hommata varaosat kerralla..

Ja sitten, koska en tiedä milloinka pyörän nokkaketju on tarkistettu/vaihdettu niin tuli kyseinenkin homma mieleen. Mielestäni kun viimeksi nokkaketjun kiristintä tsekkailin niin kiristysvaraa ei juurikaan olisi. Pyörällä ajettu nyt ~67tkm.
Onkos tämä kuinka haastava homma ja vaatiiko koko koneen irrotuksen vai mahtuuko tuon tekemään paikallaan?

Lähinnä, että onko nämä perustyökaluilla ja taidoilla tehtäviä hommia vai vienkö suosiolla korjaamoon?

Vielä tuli mieleen, että minkäslainen homma olis tuohon asentaa käynnistyspoljin? Olen tuota jo pitkään miettinyt kun tuossa on vaan tuo sähköstartti..
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja Splite »

Tänää starttailtu taas pyörän elvytystä:

Lähdin perus jutuista nyt liikkeelle, jotta ne tulee varmasti kuntoon.
Tarkistin/putsasin mm. tulpat, olivat täysin nokiset eli käynyt rikkaalla ilmeisesti jos oikein ymmärrän?

Pyörä lähti kuitenkin käyntiin kun tämän jälkeen kokeilin, mutta kävi vain ryypyn ollessa täysin auki. Ryyppy kiinni -> kierrokset laskee ja sammuu..
Jotain häröä on bensan saannissa.. Otin kaasarin irti tämän jälkeen ja avasin, säädin kohon vähän paremmin, suurimmat ryönät pois ja ihan yleinen silmäys että kaikki on ok.
Tämän jälkeen sitte tyhjäkäyntiruuvin säätöralli, koitin suuntaan ja toiseen mutta pyörä vaan ei käy kunnolla. Ryypyllä käy jotenkin, ilman ei ollenkaan.

Kun tuo nyt kuitenkin käy jotenkin niin eikös se sulje puristuspaine ongelman pois?
Uudet tulpat,uudet tulpanhatut, uudet puolat, startti ja bensahana nyt näyttäs sitten toimivan ainakin kunnolla.
Kaikki kaasarin letkut ja muut tsekattu ja kaasarin kurkut on ehjät.
tmckeown
Viestit: 87
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 2:56 pm
Pyörä: Triumph Tiger T-400

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja tmckeown »

Moi,

Kuulostaa siltä että suuttimet on tukossa.
Tyhjensitkö kaasuttimen kunnolla talven ajaksi? jos et niin...
Ota tyhjäkäynti ja pääsuutin irti ja putsaa kunnolla.

Pienkonebensalla kannattaisi käyttää kaasuttimet tyhjäksi

Timo
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Splite kirjoitti:
Pari asiaa tuli mieleen mistä kaipaisin lisätietoa elikkä;

Viime kerralla kytkin luisti ajossa eli varmaan tarvii se paketti vaihdella tässä lähiaikoina. Onko tuohon jotain asioita mitä pitäs ottaa huomioon?
Onko tuossa kytkinasetelmassa jotain tiettyjä osia mitkä kannattaa MYÖS uusia kytkinlevyjen lisäksi? Osaan sitten hommata varaosat kerralla..
Kytkimen jouset kuoleutuvat ajan kanssa, joten ne kannattaa vaihtaa samalla.
Splite kirjoitti:Ja sitten, koska en tiedä milloinka pyörän nokkaketju on tarkistettu/vaihdettu niin tuli kyseinenkin homma mieleen. Mielestäni kun viimeksi nokkaketjun kiristintä tsekkailin niin kiristysvaraa ei juurikaan olisi. Pyörällä ajettu nyt ~67tkm.
Onkos tämä kuinka haastava homma ja vaatiiko koko koneen irrotuksen vai mahtuuko tuon tekemään paikallaan?
Oletko siis tarkastanut sattuuko merkit kohdilleen? En ole tätä 650 konetta aukonut, mutta jos siinä on sama systeemi kuin 800:ssa niin tasapainoakselin ketju pyörittää ratasta, joka pyörittää jakoketjua. Jos molemmat ketjut on hyvin venyneitä, niin jako saattaa heittää paljonkin, joka voi aiheuttaa esim. tyhjäkäyntiongelmia. Tämä kannattaa tarkastaa ja jos kiristimestä alkaa varat loppua, niin suosiolla ketju vaihtoon.
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja Splite »

tmckeown kirjoitti:Moi,

Kuulostaa siltä että suuttimet on tukossa.
Tyhjensitkö kaasuttimen kunnolla talven ajaksi? jos et niin...
Ota tyhjäkäynti ja pääsuutin irti ja putsaa kunnolla.

Pienkonebensalla kannattaisi käyttää kaasuttimet tyhjäksi

Timo
Kiitos vastauksesta!

Tosiaan en kyllä tuota tyhjentänyt kun jäi seisomaan joksikin aikaa eli pitääpä nuo suuttimet vielä ottaa irti ja putsata kunnolla
Kiitoksia myös vinkistä tuon pienkonebensan suhteen, täytyy kokeilla.
Roiske kirjoitti:
Kytkimen jouset kuoleutuvat ajan kanssa, joten ne kannattaa vaihtaa samalla.
---------------------------------------------------------
Oletko siis tarkastanut sattuuko merkit kohdilleen? En ole tätä 650 konetta aukonut, mutta jos siinä on sama systeemi kuin 800:ssa niin tasapainoakselin ketju pyörittää ratasta, joka pyörittää jakoketjua. Jos molemmat ketjut on hyvin venyneitä, niin jako saattaa heittää paljonkin, joka voi aiheuttaa esim. tyhjäkäyntiongelmia. Tämä kannattaa tarkastaa ja jos kiristimestä alkaa varat loppua, niin suosiolla ketju vaihtoon.
Kiitos vastauksesta!

Ok täytyy hommata nuo jouset myös niin tulee vaihdettua samalla.

Mielestäni kun viimeksi tsekkasin kiristimen niin ei olisi ollut kiristysvaraa enää ollenkaan eli taitaa olla ketju venynyt ja menee vaihtoon.
En ole itsekään konetta aukonut sen enempää muuta kuin tasapainoakselia kiristääkseni eli ei mitään tietoa tästä...
malandio
Viestit: 108
Liittynyt: Ke Kesä 12, 2013 7:04 am
Pyörä: DR 650 RSE / IC sidecar/ e-cross-bike
Paikkakunta: Espoo

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja malandio »

Selasin tuossa läpi tuota 650cc koneen manuaalia ja sen perusteella nokka-akselin ketjua pyörittää suoraan kampuralla oleva ratas. Eli eritavalla toteutettu kuin 800cc koneessa.
Samaista manuaalia selatessa tuli silmiin polttoainehanassa oleva roskahihti, siis mikä on ns, hanan päällä tankin sisällä ja neuvotaan tietyllä aikavalilla purkamaan irti ja puhdistamaan paine-ilmalla.

Minusta olisi kaikkein paras saada sulle Split lainaan toimiva alkuperäinen kaasari, jolla voi testata ja pois sulkea kaasarin sisäsäisen propleeman...
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja Splite »

malandio kirjoitti:Selasin tuossa läpi tuota 650cc koneen manuaalia ja sen perusteella nokka-akselin ketjua pyörittää suoraan kampuralla oleva ratas. Eli eritavalla toteutettu kuin 800cc koneessa.
Samaista manuaalia selatessa tuli silmiin polttoainehanassa oleva roskahihti, siis mikä on ns, hanan päällä tankin sisällä ja neuvotaan tietyllä aikavalilla purkamaan irti ja puhdistamaan paine-ilmalla.

Minusta olisi kaikkein paras saada sulle Split lainaan toimiva alkuperäinen kaasari, jolla voi testata ja pois sulkea kaasarin sisäsäisen propleeman...
Ok.
Bensatankin roskasihti on puhdistettu sekä tuo kaasarin oma sihti bensaletkun liitoksessa.

On toinen kaasari lainassa jo, mutta tänään tapahtui jotain huolestuttavaa.
Ropailin siinä kaasareita ja puhdistelin, pistin vielä kerran oman kiinni puhdistettuani kaikki varmasti ja kokeilin. Kävi hetken, ryypyllä edelleen ja sitten ryyppy pois ja sammui.
Yritin käynnistää uudelleen, ei lähtenyt ja lopulta ei startti enää pyöritä kuin ~puoli kierrosta ja töks. Startin otin irti, pyörii hyvin eli jotain meni nyt muualta jumiin tai jotain..
Ja akku on kunnossa, kokeilin kahdella eri akulla ja molemmissa kunnolla virtaa.

Taitaa olla edessä koneen irti ottaminen ja koneremppa... :?
malandio
Viestit: 108
Liittynyt: Ke Kesä 12, 2013 7:04 am
Pyörä: DR 650 RSE / IC sidecar/ e-cross-bike
Paikkakunta: Espoo

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja malandio »

Oletko saanut tätä millään tavalla eteenpäin potkittua?
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja Splite »

malandio kirjoitti:Oletko saanut tätä millään tavalla eteenpäin potkittua?
En ikävä kyllä ole saanut. Sen verran nyt tilan sekä ajan puutetta että ei pysty vielä repimään konetta irti/purkamaan.
Heti kun tulee semmonen hetki että on aikaa ja hiukan tilaa, että saa osat järkevästi niin homma jatkuu.
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Splite kirjoitti:
malandio kirjoitti:Oletko saanut tätä millään tavalla eteenpäin potkittua?
En ikävä kyllä ole saanut. Sen verran nyt tilan sekä ajan puutetta että ei pysty vielä repimään konetta irti/purkamaan.
Heti kun tulee semmonen hetki että on aikaa ja hiukan tilaa, että saa osat järkevästi niin homma jatkuu.
Kotarissa on nyt kone nipussa ja tallin pöytä ammottaa tyhjyyttään, roudaa tänne?
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja Splite »

Terve,
Pitkästä aikaa tänne kirjoittelua.
Edellinen tässä ketjussa käsitelty ongelma saatiin ratkaistua ja pyörä oli mulla ajossa taas normaalisti.
En vaan saanut tänne aikaiseksi mitään kirjoiteltua.

Nyt on menossa isompaa huoltoa eli:
-Nokkaketjun vaihto hilppeineen
-Tasapainoakselin ketjun vaihto
-Kytkimen huolto

Kone on pöydällä ja purettu nyt jonkin verran:
-Posket auki
-Mäntä yläkuolokohdassa ja magneetto merkkeineen kohdillaan.
-Venttiilikopan kansi irti.
-Kytkin irti
Liitteet
Moottori irti
Moottori irti
Keinut
Keinut
Venttiilit
Venttiilit
Kytkin
Kytkin
Purkua
Purkua
Splite
Viestit: 222
Liittynyt: To Marras 15, 2012 10:47 pm
Pyörä: Suzuki DR650 RSE
Paikkakunta: Kaarina

Re: Spliten Suzuki DR650 RSE

Viesti Kirjoittaja Splite »

Nyt on taas saatu keskityttyä hiukan enemmän pyörän koneeseen ja sen purkuun.
Kannen irrotusta, putsausta ja tarkastusta. Nokea/karstaa riittää.

Ajattelin että pystyn vaihtamaan nokkaketjun jo tässä vaiheessa, mutta tuo ihme tappi mikä menee poikittain sen ketjun välistä estää sen (kuvat)
En viittinyt alkaa rykimään irti kun en tiedä mikä on ja lähteekö edes irti...?

Toinen kysymys, mitenkä tuo öljyn paluuputki pitäis irrota tuosta kannesta?
Liitteet
Nokkaketju1.jpg
Nokkaketju3 copy.jpg
Kansiauki1.jpg
Kansiauki2.jpg
Nokkaketju4.jpg
Vastaa Viestiin