Bulun tuunausta
Lähetetty: Ma Touko 06, 2013 1:33 pm
Njoo, tämähän nyt ei oo oikea enduro, mutta ehkä maastohenkinen matkantekovempele...
Kyseessä on siis 2006 mallin Buell Ulysses. Ostin tämän vuosi takaperin tämän näköisenä:
Ja ajelin osapuilleen tyytyväisenä syksyyn asti.
Kesän aikana alkoi muutama asia muuten mukavassa pyörässä sen verran harmittamaan, että ajattelin talvella vähän tuunailla.
Ensimmäinen vaivannut asia oli tangon älyttömän liikevara laidasta laitaan. Siitä selvisin vaihtamalla uudemman mallin t-kappaleet, joissa on enemmän offsettia.
Bulun mukana tulleet muovilaukut ei sitten olleetkaan ihan vesitiiviit. -ja onnistuinhan mä niihin katu-uskottavuuttakin lisäämään muutamilla naarmuilla. Kaverilta löytyi sitten käyttämättömät germaanitekeleet, eli Därrin 36 litraiset alumiinilaukut. Lauche&Maashilta sain niihin sopivat kiinnikkeet Bulussa oleviin Hebco&Beckerin tellinkeihin. Samassa tilauksessa tuli 2 litraiset vesipullot. Alunperin meinasin niitä ylimääräisiksi bensapulloiksi, mutta kun niissä on niin pirun pieni täyttöaukko, niin jätän suosiolla vesipulloiksi:
Vähänkin huonommalla tiellä tai polunpätkällä, jos yrittikin ajaa tapeilta, jalka lipsui ja asento oli jotenkin outo etukeno. Ei ollenkaan luonteva, puhumattakaan, että olis ollu jonkinlaista pyörän hallintaa mukana meiningissä. Selailin nettiä, mut ei tähän oikeen tuntunu löytyvän uusia jalkatappeja. Eihän niitä kukaan tee, kun mopon valmistuskin on lopetettu. Vertailin sitten Kotarin kakspuolikkaan ajoasentoa ja tein (itse ja säästin...) jonkinlaiset jalkatapit, jotka on jonkinverran alempana ja edempänä. Mitä nyt oon ehtiny kevään aikana kokeilla, ni tuntu onnistuneelta ratkaisulta. Jarrupolkimelle ei tarvinnu tehdä muuta ku vähän säätää, mutta vaihdevipstaakia piti vähän lyhentää.
Työkalutuubit tökkäsin tellinkeihin. Ja vaikka ne näyttäis istuvan jees, niin eihän se ihan onnistunutkaan. Mittavirhe, kerran isompaan monttuun ja tuubien muovikiinnikkeet halki No näyttihän ne vähän aikaa ihan äijävehkeiltä. Agrimarketti muuten toi nää kotipihaan asti.
Ajo-ominaisuuksia halusin lisätä isommalla etupyörällä. Ensin meinasin tällätä vaikka minkälaista crossikeulaa ynnämuuta. Mut kun olin jo uhrannu aikaa-vaivaa-rahaa noihin t-kappaleisiin, niin pinellä rakentelulla sain ängettyä sportin 19 tuumaisen etuvanteen. Orggis jarru ei mahtunu enää, joten ymppäsin siihen Aprilan satulan eri puolelle kuin alkuperäinen systeemi.
Bulussahan on tosi pieni bensatankki, 16,6 litraa. Maksimarketissa silmään sattu pari 5 litran jerrykannua, joille värkkäilin tellinkiä
Rengastukseksi tuli eteen 110/80-19 Karoo 2 Traveller ja taakse TKC80 180/55-17
Tässä pari kuvaa nykykuosissa, jaa laitoinhan mä viel tollaset kahdenkympin puuilosumuvalotkin..
Kyseessä on siis 2006 mallin Buell Ulysses. Ostin tämän vuosi takaperin tämän näköisenä:
Ja ajelin osapuilleen tyytyväisenä syksyyn asti.
Kesän aikana alkoi muutama asia muuten mukavassa pyörässä sen verran harmittamaan, että ajattelin talvella vähän tuunailla.
Ensimmäinen vaivannut asia oli tangon älyttömän liikevara laidasta laitaan. Siitä selvisin vaihtamalla uudemman mallin t-kappaleet, joissa on enemmän offsettia.
Bulun mukana tulleet muovilaukut ei sitten olleetkaan ihan vesitiiviit. -ja onnistuinhan mä niihin katu-uskottavuuttakin lisäämään muutamilla naarmuilla. Kaverilta löytyi sitten käyttämättömät germaanitekeleet, eli Därrin 36 litraiset alumiinilaukut. Lauche&Maashilta sain niihin sopivat kiinnikkeet Bulussa oleviin Hebco&Beckerin tellinkeihin. Samassa tilauksessa tuli 2 litraiset vesipullot. Alunperin meinasin niitä ylimääräisiksi bensapulloiksi, mutta kun niissä on niin pirun pieni täyttöaukko, niin jätän suosiolla vesipulloiksi:
Vähänkin huonommalla tiellä tai polunpätkällä, jos yrittikin ajaa tapeilta, jalka lipsui ja asento oli jotenkin outo etukeno. Ei ollenkaan luonteva, puhumattakaan, että olis ollu jonkinlaista pyörän hallintaa mukana meiningissä. Selailin nettiä, mut ei tähän oikeen tuntunu löytyvän uusia jalkatappeja. Eihän niitä kukaan tee, kun mopon valmistuskin on lopetettu. Vertailin sitten Kotarin kakspuolikkaan ajoasentoa ja tein (itse ja säästin...) jonkinlaiset jalkatapit, jotka on jonkinverran alempana ja edempänä. Mitä nyt oon ehtiny kevään aikana kokeilla, ni tuntu onnistuneelta ratkaisulta. Jarrupolkimelle ei tarvinnu tehdä muuta ku vähän säätää, mutta vaihdevipstaakia piti vähän lyhentää.
Työkalutuubit tökkäsin tellinkeihin. Ja vaikka ne näyttäis istuvan jees, niin eihän se ihan onnistunutkaan. Mittavirhe, kerran isompaan monttuun ja tuubien muovikiinnikkeet halki No näyttihän ne vähän aikaa ihan äijävehkeiltä. Agrimarketti muuten toi nää kotipihaan asti.
Ajo-ominaisuuksia halusin lisätä isommalla etupyörällä. Ensin meinasin tällätä vaikka minkälaista crossikeulaa ynnämuuta. Mut kun olin jo uhrannu aikaa-vaivaa-rahaa noihin t-kappaleisiin, niin pinellä rakentelulla sain ängettyä sportin 19 tuumaisen etuvanteen. Orggis jarru ei mahtunu enää, joten ymppäsin siihen Aprilan satulan eri puolelle kuin alkuperäinen systeemi.
Bulussahan on tosi pieni bensatankki, 16,6 litraa. Maksimarketissa silmään sattu pari 5 litran jerrykannua, joille värkkäilin tellinkiä
Rengastukseksi tuli eteen 110/80-19 Karoo 2 Traveller ja taakse TKC80 180/55-17
Tässä pari kuvaa nykykuosissa, jaa laitoinhan mä viel tollaset kahdenkympin puuilosumuvalotkin..