-05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Valvoja: Moderaattorit
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Kannentiivisteen vaihto vähän paisui kun öljyjä laskiessa löytyi sihdistä kuulanpaloja. Vetopuolen petilaakeristahan ne...
Konetta purkaessa tuli toinenkin yllätys kun sylinteriputki oli murtunut helmastaan. Alkuperäinen lohkojen reikä ei ole aivan pyörä tai lohkot eivät ole kohdikkain. 100mm sylinteri ahdisti sen verran että oli varmaan ottanut kiinni ja mäntä oli helman reunastaan leikkautunut ja lämmittänyt ja ehkä siten aiheuttanut murtuman. Kuka ties missä järjestyksessä mutta kuitenkin. Kuvassa näkee miten haljennut sylinteri on painanut lohkoa eikä siten halkeama ole päässyt juuri aukeamaan, mutta ilmankos se kalkatti vähän...
Käytin lohkot koneistamolla jossa suurensivat rekää sen verran että ylimääräisenä ollut 102.2mm sylinteri sopi paikalleen ja kasasin koneen. Samalla leikkasin kampiakselista ylimääräiset painot pois jolloin alkuperäistä jo varsin paljon painavampi mäntä tärisisi vähän vähemmän. Lopputulos oli käynniltään paljon parempi kuin uskalsin edes kuvitella, lähes tärinätön ja todella herkän tuntuinen.
Valitettavasti vaihdoin samalla vetorattaan booreiltaan lähes loppuun kuluneen vaihteiston akselin rattaineen toiseen käytettyyn ja jotenkin meni ohi että siinä akselissahan oli eri rattaat 1. 2. ja 3. vaihteilla kuin normaalisti. Kakkonen ja kolmonen vielä menisi, mutta ykkösellä ero oli niin suuri että ääntäminen oli aika voimakasta... Ei muuta kuin kone uudestaan auki ja tällä kertaa oikeat rattaat sisään. Keksin myös että koneessahan oli sx-mallin kevyempi tasapaino-akseli joten heitin sisään exc:n painavamman. Käynti ei enää ollut ollenkaan niin tasaista kuin aiemmin... Mutta laatikko toimii ja kaikki hyvin.
Kannentiiviste on metallinen samanlainen kuin 100mm 560 mallissa. Pitämään sen sain poistamalla viton-kumit asetonilla ja teräsharjalla ja käyttämällä vht-kuparispraytiivistettä.
Pyörässä on nyt reilut 590 kuutiota ja vielä jäi tehtäväksi vähintäänkin tasapaino-akselin vaihto takaisin. Nurkassa odottaisi myös stroker-kampiakseli jolla kuutioita tulisi se vajaa 640 mutta akseli vaatisi vielä kevennyksen ja hitsauksen ja vähän paljon muutakin viilausta. Lisäksi pitäisi putkittaa vanha sylinteri uudestaan 102mm kokoon ja hankkia strokeriin sopiva mäntä.
Konetta purkaessa tuli toinenkin yllätys kun sylinteriputki oli murtunut helmastaan. Alkuperäinen lohkojen reikä ei ole aivan pyörä tai lohkot eivät ole kohdikkain. 100mm sylinteri ahdisti sen verran että oli varmaan ottanut kiinni ja mäntä oli helman reunastaan leikkautunut ja lämmittänyt ja ehkä siten aiheuttanut murtuman. Kuka ties missä järjestyksessä mutta kuitenkin. Kuvassa näkee miten haljennut sylinteri on painanut lohkoa eikä siten halkeama ole päässyt juuri aukeamaan, mutta ilmankos se kalkatti vähän...
Käytin lohkot koneistamolla jossa suurensivat rekää sen verran että ylimääräisenä ollut 102.2mm sylinteri sopi paikalleen ja kasasin koneen. Samalla leikkasin kampiakselista ylimääräiset painot pois jolloin alkuperäistä jo varsin paljon painavampi mäntä tärisisi vähän vähemmän. Lopputulos oli käynniltään paljon parempi kuin uskalsin edes kuvitella, lähes tärinätön ja todella herkän tuntuinen.
Valitettavasti vaihdoin samalla vetorattaan booreiltaan lähes loppuun kuluneen vaihteiston akselin rattaineen toiseen käytettyyn ja jotenkin meni ohi että siinä akselissahan oli eri rattaat 1. 2. ja 3. vaihteilla kuin normaalisti. Kakkonen ja kolmonen vielä menisi, mutta ykkösellä ero oli niin suuri että ääntäminen oli aika voimakasta... Ei muuta kuin kone uudestaan auki ja tällä kertaa oikeat rattaat sisään. Keksin myös että koneessahan oli sx-mallin kevyempi tasapaino-akseli joten heitin sisään exc:n painavamman. Käynti ei enää ollut ollenkaan niin tasaista kuin aiemmin... Mutta laatikko toimii ja kaikki hyvin.
Kannentiiviste on metallinen samanlainen kuin 100mm 560 mallissa. Pitämään sen sain poistamalla viton-kumit asetonilla ja teräsharjalla ja käyttämällä vht-kuparispraytiivistettä.
Pyörässä on nyt reilut 590 kuutiota ja vielä jäi tehtäväksi vähintäänkin tasapaino-akselin vaihto takaisin. Nurkassa odottaisi myös stroker-kampiakseli jolla kuutioita tulisi se vajaa 640 mutta akseli vaatisi vielä kevennyksen ja hitsauksen ja vähän paljon muutakin viilausta. Lisäksi pitäisi putkittaa vanha sylinteri uudestaan 102mm kokoon ja hankkia strokeriin sopiva mäntä.
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Ensimmäisellä pidemmällä koeajolla pyörä alkoi käyttäytyä oudosti ja käydä huonosti. Kaiken kruunasi moottoritiesiirtymä jolla vauhti hyytyi seitsemäänkymppiin. Epäilys oli nokkaketjun jako sekaisin tai kaasarissa isompi pala irti mutta totuus olikin paljon yksinkertaisempi. Asentaja ei ollut kiristänyt vauhtipyörää kunnolla. Tarkemmin ajatellen oireet olivat havaittavissa jo pitkän aikaa, niihin ei vain osannut kiinnittää huomiota. Huono käynnistyvyys, epämääräinen veto tyhjäkäynnin tuntumassa, lopulta melkoisesti koventunut pakoääni (!), väliin jääneet lyönnit pienillä kierroksilla, todella kuuma pakoputki (värimuutos), haluttomuus kiertää seitsemän tonnin yläpuolelle.
Oli ensimmäinen kerta vähintään miesmuistiin kun kotarilla ei päässyt kotiin. Tai olisi sillä ehkä voinut ajaa, mutta putki alkoi olla sen verran lämmin että ei uskaltanut kun viastakaan ei ollut varmuutta. Pysähdyksen jälkeen käynnistäminen olisikin vaatinut melkoisen alamäen joten matka katkesi.
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Vaihdoin exc:n sytkäboksin takaisin sx:n boksin tilalle ja paukkua tuntui tulevan huomattavasti lisää. Pyörässä on siis kaasutin ilman tps-anturia eli sx-mallin cdi olisi siihen oikea. Kuitenkin exc:n boksi toimii, mutta puuttuvan asentoanturin vuoksi kuuleman mukaan se toimii vain yhdellä kartalla joka on se kaikkein suurin ennakko. Vaarana on että aiheuttaa nakutusta, mutta koska sylinterin halkaisija on kasvanut, en usko siitä olevan vaaraa koska ennakkoa pitäisi muutenkin lisätä.
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Paikkasin kaasuttimen runkoa epoksilla. Luistin rullat syövät urat jonka jälkeen luisti kalkattaa ja alipainelevy ei enää tiivistä pienillä kierroksilla ja veto on vähän epämääräistä ja tyhjäkäynti vaeltelevaa sekä jää joskus "leijumaan". Tuli semmoinen uuden pyörän herkkyys osakaasulle, mutta tyhjäkäynti on edelleen aika epämääräistä joskin hieman eri tavalla johtuen ehkä nokasta tai jostain muusta. Aika näyttää kauanko epoksit kestää. Mutta veto on kyllä hurjaa ja tuntuu että kaasutin toimii nyt kuin pitääkin. Nokasta johtuen tosin liian suurellta vaihteella liian pieniltä kierroksilta avatessa tapahtuu edelleen puutumista, mutta ei sitä oikeastaan huomaa kuin tarkoituksella tai taajamassa, kaikkialla muualla on joko vauhtia tai oikea vaihde. Tämmöisestä puuttuu sellaine ylitsevuotava alavääntö tyhjäkäynniltä jolloin voi kääntää tupin nurin vaihteella kuin vaihteella ja nauttia vedosta. Liian pieni vaihde aiheuttaa välittömän ajoneuvon hallinnan menetyksen ja liian suuri taas puutumisen, mitään välimuotoa jossa veto olisi ylitsevuotavaa ei ole ennen neljää-viittä tonnia jossa tulee taas hirmuinen potku vaihteella kuin vaihteella
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Kaasuttimen säädöt: toimivimmalta tuntuu nyt OCEMP neula, viides lovi, 165 pääsuutin, 48 tyhjäkäynti kaksi kierrosta auki, kiihdytyspumppu juuri ja juuri ruikkaa (rajoitinruuvi liikkeelle), eli ei vaikuta oikeastaan lainkaan. Korkealla olevan neulan takia kulutus kasvoi aavistuksen ja kiihdytyspumpun ottaminen kokonaan pois pelistä vähensi tahatonta keulimista isoilla vaihteilla, mutta nyt voi avata millä tahansa vaihteella milloin tahansa eikä puudu liikaan soppaan hetkeksi. Voisi vielä kokeilla laittaa kiihdytyspumppuun välystä jolloin ottaisi kiinni vasta isoilla kaasun avauksilla jos haluaisi terävyyttä kaasuun yläkierroksille (jota sieltä nyt vähän puuttuu). Tämä edellyttäisi että tyhjäkäynniltä avatessa ei tarvitsisi tuota pienintäkään ruikkausta ja tuntuu ettei se sitä välttämättä kaipaakaan. Makuasioita nuo mutta supermotoilla ei keuli kaasusta enää nelosella ja vitosella ilman pientä avitusta
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Kerros sitten miten tuo on pysynyt jatkossa, itsellä omassa TM33 sama vika, luisti läpättää...
Mopot : DR350, Kinuski 200cc
Exät : Derbi Senda 60cc, Honda Monkey 49cc, Kinuski Monkey 70cc, Honda CR 80cc, Pitpro 125cc, Samurai 150cc, ThumpStar 160cc.
Exät : Derbi Senda 60cc, Honda Monkey 49cc, Kinuski Monkey 70cc, Honda CR 80cc, Pitpro 125cc, Samurai 150cc, ThumpStar 160cc.
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Punnitsin piruuttain tuon kapineen ja paino oli 62/62.6kg etu/taka.
13L tankki reilu 10L bensaa
Bilteman karjaraudat
Vakioputki
Peilit, naviteline, yms.
Tuplaxenon maski (trailtech)
Sähköstartti ja lifepo akku
Eli kokonaisuus makkaraenskassa lähtövalmiina olisi n. 125kg, jotenkin tuntuu että vaaka on vähän positiivinen
Kaasarissa epoksit ovat jo kuluneet, joskaan ei vielä ole yhtä paha kuin ennen. Vaihdoin myös sytkäboksin ja pistin asentoanturin niin se jo itsessään tasoittaa käyntiä tyhjäkäynnillä ettei varmaan koskaan menekään kalkatus niin pahaksi mitä oli.
13L tankki reilu 10L bensaa
Bilteman karjaraudat
Vakioputki
Peilit, naviteline, yms.
Tuplaxenon maski (trailtech)
Sähköstartti ja lifepo akku
Eli kokonaisuus makkaraenskassa lähtövalmiina olisi n. 125kg, jotenkin tuntuu että vaaka on vähän positiivinen
Kaasarissa epoksit ovat jo kuluneet, joskaan ei vielä ole yhtä paha kuin ennen. Vaihdoin myös sytkäboksin ja pistin asentoanturin niin se jo itsessään tasoittaa käyntiä tyhjäkäynnillä ettei varmaan koskaan menekään kalkatus niin pahaksi mitä oli.
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Tämä projekti on saanut jatkoa niin että kone on päivittynyt "lopulliseen" muotoonsa, eli saanut 78mm strokerin ja uuden 102mm männän, kuutioita on siis 637.
Lohkojen reikä kasvoi hieman samalla ja laakeririkoista kärsineet laakeripesät ja jotain muitakin pintoja koneistin suoraksi.
Kampiakseli tuli hitsattua tiukkaan. Parhaiten homma onnistui niin että jo levinnyt kampura laitettiin tapin vastapuolelta viilapenkkiin jonkinmoiseen puristukseen. Käytännössä kävi ilmi että kampiakselia ei voi saada "suppuun" vaikka mitä tekisi, eli sen voi aivan hyvin hitsata vedossa ylikorjattuna ja näin se asettuu likimain tasan nollaan. Muutoin hitsaamalla sitä ei mitenkään saa jäämään nollille. Ennen kasaamista kammentappiin sorvattiin viisteet jonka sitten täytti lisäaineella hitsatessa. Tuommoisen purku onnistuu varmaan niin että katkaisee tapin keskeltä kiertokankea ja laittaa tapintyngästä sorviin ja sorvaa saumat pois. Luultavasti jonkun kerran voi näin kammen, tapin ja laakerin vaihtaa jos tarve on ennen kuin materiaalia on poistunut liikaa.
Kampura on kestänyt nyt toistakymmentä tuntia leviämättä enempää kuin mihin se ensimmäisellä käynnistyksellä asettui. Nähtäväksi jää antautuuko hitsaus joskus.
Lohkon reikä kävi sen verran suureksi ja reuna ohueksi ettei paperinen alatiiviste puristunut tasaisesti kasaan ja sylinterin helma ei enää pysynyt pyöreänä epätasaisessa puristuksessa. Hätäratkaisuna veistelin alumiinisen alatiivisteen ja laitoin liimalla kasaan.
Pyörässä on alkuperäinen pakoputki ja äänenvaimennin jotka rajoittava yläkierrosten tehoa varmasti melkoisesti, mutta muuten kulkua on kyllä ihan tarpeeksi. Kanteen ei ole koskettu mutta nokka-akseli on joku tehoversio.
Lohkojen reikä kasvoi hieman samalla ja laakeririkoista kärsineet laakeripesät ja jotain muitakin pintoja koneistin suoraksi.
Kampiakseli tuli hitsattua tiukkaan. Parhaiten homma onnistui niin että jo levinnyt kampura laitettiin tapin vastapuolelta viilapenkkiin jonkinmoiseen puristukseen. Käytännössä kävi ilmi että kampiakselia ei voi saada "suppuun" vaikka mitä tekisi, eli sen voi aivan hyvin hitsata vedossa ylikorjattuna ja näin se asettuu likimain tasan nollaan. Muutoin hitsaamalla sitä ei mitenkään saa jäämään nollille. Ennen kasaamista kammentappiin sorvattiin viisteet jonka sitten täytti lisäaineella hitsatessa. Tuommoisen purku onnistuu varmaan niin että katkaisee tapin keskeltä kiertokankea ja laittaa tapintyngästä sorviin ja sorvaa saumat pois. Luultavasti jonkun kerran voi näin kammen, tapin ja laakerin vaihtaa jos tarve on ennen kuin materiaalia on poistunut liikaa.
Kampura on kestänyt nyt toistakymmentä tuntia leviämättä enempää kuin mihin se ensimmäisellä käynnistyksellä asettui. Nähtäväksi jää antautuuko hitsaus joskus.
Lohkon reikä kävi sen verran suureksi ja reuna ohueksi ettei paperinen alatiiviste puristunut tasaisesti kasaan ja sylinterin helma ei enää pysynyt pyöreänä epätasaisessa puristuksessa. Hätäratkaisuna veistelin alumiinisen alatiivisteen ja laitoin liimalla kasaan.
Pyörässä on alkuperäinen pakoputki ja äänenvaimennin jotka rajoittava yläkierrosten tehoa varmasti melkoisesti, mutta muuten kulkua on kyllä ihan tarpeeksi. Kanteen ei ole koskettu mutta nokka-akseli on joku tehoversio.
Re: -05 EXC uudistusprojekti -08 katteille jne.
Huohottimen tavallinen kuulamallinen yksisuuntaventtiili (autosta) ei enää pelannut kovilla kierroksilla vaan jos tarkoituksella kierrätti hetken aikaa liki rajoittimessa kytkinsylinteri painui sisään niin ettei kytkin toiminut pumppaamatta tai laskematta kierroksia. Toisin sanoen kopassa ei ollut enää siinä vaiheessa alipainetta kuten kuuluisi ja pienemmillä kierroksilla oli. En löytänyt sopivaa läppäventtiiliä niin tein semmoisen. Saa nähdä onko tuo yhtään parempi, mutta yhtä tiivis se ei ainakaan ole, mikä oli kuulaventtiilissä mukavaa kun ei tarvinnut pelätä veden menoa koneeseen sen kautta.