Pari vuotta tyhjäkäynnillä ollut projekti on siinä vaiheessa, että pyörä on ajokunnossa. Isoin kynnys oli, että sain tarvittavat osat hankittua. Esim. uuden microsquirtin julkaisu venyi, mutta luvattujen speksien takia sitä mielestäni kannatti odotella. Tämän projektin osalta paranneltavaa ja kehitysmahdollisuuksia vielä riittää. Kommentit sekä neuvot onkin tervetulleita.
Pyörän / ruiskusysteemin kuvaus lyhyesti:
-Suzuki DR 800 '97, ulkoista muutosta jo ennen kaasarien heivaamista ZZR600:n vanteet(vakiorengastus tallessa jos mieli muuttuu), Laser ProDuro vaimennin.
-GSX-R 750 neljästä kurkusta puoliksi halkaistu läppärunko kaasarien tilalla (muistaakseni n. 38 mm, 1 suutin / kurkku), K&N filtteri, huohotinletku filtterin takaseinässä kiinni. Sähkö-ohjatut STVA-kaasuläpät/säädin paikallaan, mutta jätetty auki-asentoon.
-letkun väliin sopiva bensapumppu (Biltemasta), muistaakseni sopivuus annettu mm. BMW M5 joten tuotto tässä möhkäleessä riittänee. Virrankulutus karkeasti noin 7 A 4 bar paineelle. Tavallinen kartio-bensasuodatin pumpun imupuolella.
-VAG polttoainesuodatin, jossa sisäänrakennettu 4 bar paineensäädin. Polttoaineen tulo pumpulle varatankin liitännästä, paluu normaalitankin liitännän kautta. Bensahana korvattu pikaliittimillä.
-Microsquirt V3 ohjainyksikkö ohjaa vain suuttimia, sytytys alkuperäinen. Kierroslukutieto CDI-boksin kierroslukumittarin johdosta (antaa 0-2 V pulssia). Säätömoodiksi päädyin valitsemaan alpha-n eli peruskartta on kaasuläpän asennon ja kierrosluvun perusteella.
-Innovate mtx-l laajakaista-lambda anturi / mittari, josta seossuhdetieto 0-5 V ulostulon kautta Microsquirtille.
-jäähdytysnesteen lämpötila-anturin virkaa hoitaa tällä hetkellä potikka, käytännössä ihan vaivaton käyttää ryyppyvivun tapaan. Tämä asia on avoinna, mistä ja millä mitata vastaavasti rikastustarpeesta kertova lämpötila ilmajäähdytteisessä.
-vakio lataussysteemi yllättäen näyttää riittävän ruiskupumpun aiheuttamaan lisäkuormaan (ohjekirjan mukaan pyörän latausteho n. 200W).
-tavoite numero 1 saavutettu, eli sivumuovit mahtuu kiinni pullistelematta (kuvassa poski vielä irti).
Bensakarttaa ei ole säädetty penkissä. Lambda-säätö tosin on niin nopea reagoimaan, että vaikka kartta olisi paljonkin pielessä, niin vain nopea kaasun avaus tai vaihto täyskaasukiihdytyksessä voi aiheuttaa pienen puutumisen. Käytössä automatic mixture control - eli laite tallentaa muutokset Flash-muistilla olevaan karttaan ajon aikana closed loop-säädön lisäksi.
Nyt suunnitelmissa ajelua ja hienosäätöä aina kun aikaa riittää. Kiinnostaisi jos sopiva paikka löytyisi missä pyörää voisi ajella jarrua vastaan.
Video ensimmäisistä onnistuneista käynnistyksistä, lunta vielä maassa... http://youtu.be/vu8AV4ZrCG8
-Vili
DR 800 ruiskuprojekti
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 3711
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: DR 800 ruiskuprojekti
Wau - vaikka moto (tilapäisesti) onkin
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
-
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:51 pm
- Pyörä: 1100gs
- Paikkakunta: Salo
Re: DR 800 ruiskuprojekti
Ja koska oma "lehmä" ojassa, kiinnostais tietää, paljonko hintaa tolle projektille on kertynyt?
Re: DR 800 ruiskuprojekti
En ole kuluja tarkkaan eritellyt, osa komponenteista oli valmiina hyllyssä odottamassa käyttöä. Pääkomponenttien hinnat suunnilleen seuraavat: ohjainlaite+johtosarja (Autotune.fi) n. 350e, läppärungot ebaystä noin 100 e, pumppu 50 e, suodatin/paineensäädin 25 e. Lisäksi letkut, letku+sähköliittimet, releet, johdot, ilmanlämpö/paineanturi., varmaan jotain jäi listaamatta. Seosmittari tarpeen vain säätövaiheessa, jonka jälkeen voi korvata kapeakaistalambdalla tai jättää pois.