Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Jotain pientä laittoo välillä.. Takarunko on tuossa XR:ssä sen verran köykästä tekoa että isompien pakaasien kuljettaminen tarakalla ei onnistu takarunkoa murtamatta. Tankkilaukkuakaan tuohon ei 23 litraisen safaritankin takia voi laittaa. Niinpä laukkurautojen/laukkujen hommaaminen reissukäyttöön oli väistämätöntä. Budjettienskaaja ei tietenkään raaski ostaa sellaisia vaan teettää ne tutullaan "kaljapalkalla". Päivän putkentaivutusten ja hitsailujen jälkeen syntyikin tälläset
laukkuraudat maalattu.jpg
Yläpäästään raudat kiinnittyvät takarunkoon ja alapäästään takajalkatappien kiinnityksiin. Tukevan tuntuisesti ne saatiinkin istumaan
laukkuraudat.jpg
Mitään kalliita moottoripyörälaukkuja noihin tuu killuun.. sensijaan budjettienskaaja hakee Biltsusta vesitiiviit fillarilaukut! Niiden pikakiinnitykset on varsin kätevät mutta tuskin kestää pahempia rymyreissuja joten kiinnityshihnat satulan yli laukkujen välille täytyy vielä viritellä
laukku.jpg
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Ne sanoo että ehjää ei kannattais korjata.. No, otin nyt kuitenkin aikani kuluks kannen ja pytyn ylös ja käytin itse kairatun kannen alan miehellä virtauspenkissä tsekattavana. Kohtuu hyvä oli kuulemma :roll: Sanoin silti että tehdään kaikki mitä on tehtävissä ja niinpä kanavia, ylikokoventtiileita ja seetejä muotoiltiin vielä hiukan paremmiksi. Pytyssä oli aavistus leikkausjälkeä, männän helma oli jossain vaiheessa ohuesti napannut kiinni, mutta renkaat olivat kunnossa joten pikku hoonilla oli asia autettu. Motti kasaan ja toisella polkasulla käymään. Nyt kun vielä tulis lunta/jäätä niin pääsis vähän aukaseen ja testaan onko tullut lisäpotkua :twisted:
WP_000448.jpg
WP_000452.jpg
Avatar
Vode55
Viestit: 288
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2009 9:26 pm
Pyörä: Africa Twin 750
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"

Viesti Kirjoittaja Vode55 »

Dominator kirjoitti:Jotain pientä laittoo välillä.. Takarunko on tuossa XR:ssä sen verran köykästä tekoa että isompien pakaasien kuljettaminen tarakalla ei onnistu takarunkoa murtamatta. Tankkilaukkuakaan tuohon ei 23 litraisen safaritankin takia voi laittaa. Niinpä laukkurautojen/laukkujen hommaaminen reissukäyttöön oli väistämätöntä. Budjettienskaaja ei tietenkään raaski ostaa sellaisia vaan teettää ne tutullaan "kaljapalkalla". Päivän putkentaivutusten ja hitsailujen jälkeen syntyikin tälläset
laukkuraudat maalattu.jpg
Yläpäästään raudat kiinnittyvät takarunkoon ja alapäästään takajalkatappien kiinnityksiin. Tukevan tuntuisesti ne saatiinkin istumaan
laukkuraudat.jpg
Mitään kalliita moottoripyörälaukkuja noihin tuu killuun.. sensijaan budjettienskaaja hakee Biltsusta vesitiiviit fillarilaukut! Niiden pikakiinnitykset on varsin kätevät mutta tuskin kestää pahempia rymyreissuja joten kiinnityshihnat satulan yli laukkujen välille täytyy vielä viritellä
laukku.jpg
Mulla on juuri tommoset laukut roikkunut jo kolme kesää Afrikkalaisessa on pysynyt tavarat kuivana ja laukut mukana.Ovat hintansa väärtit.
Kaikki syyt jotka estävät mopolla ajon ovat tekosyitä
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Noilla Biltsun 23 litrasilla http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... kku-27189/ ehdin pari pikku reissua heittään syksyllä ja hyvin pysyi tavarat matkassa :) Laitoin satulan yli kiinnityshihnat laukkujen takana olevien tukien alta nin että kaikki paino ei jäänyt pikakiinnitysten varaan. Ihan eri fiilis ajella noitten laukkujen kanssa kun painopiste on huomattavasti alempana kuin että muutenkin korkean pyörän tarakalle tekee tavaroista vielä epävakaan tornin..
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"

Viesti Kirjoittaja Dominator »

OHO :shock: viimeksi -14 vuonna tullut päivitettyä "Amerikanherkku" ketjua. Edelleen on kuitenkin XR olemassa ja kävinkin tuossa herättelemään laitteen talviunilta. Samalla tein pakollisen takapyörän laakereidenvaihdon. Takanapa on vaimentamaton ja vain kahdella laakerilla joten näitä menee kaudessa vähintään yhdet. Onneksi hinta laakerisarjalle stefoineen on vain kympin luokkaa joten talous tuon juuri kestää, mutta onhan siinä aina oma hommansa. Ei muuten oo isosti rasvaa noissa laakereissa tehtaan jäljiltä joten laitan aina vesivaseliinia reilusti niihin ennen asennusta. Samalla kun takapyörän nykäisi irti oli tietenkin kätevä uusia rengas, jarrupalat ja ketjut/rattaat. Josko näillä taas hetken päästelisi menemään.. :D
laakeri.jpg
C-02.jpg
ratas.jpg
XR.jpg
Viimeksi muokannut Dominator, Su Helmi 03, 2019 3:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jatzio
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 4:35 pm
Pyörä: Smt/Xt600

Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"

Viesti Kirjoittaja Jatzio »

Vieläkö mopotin on hengissä ja onko muutoksia / korjauksia tullu kuluneen kesän aikana vastaan?

Allekirjoitteneella on vastaavanlainen rojekti suunnitelmissa XT 600 suunnalta jahka talo rojekti joskus valmistuu eikä budjettipeikko tapa suunnitelmia...

-Jarno
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Kesä - Elokuu väli tuli enimmäkseen katumopoiltua Blackbirdillä(mm. 8tkm Euroopassa) ja XR oli tuon ajan seisonnassa. Nyt syksymmällä on taas tullut ulkoilutettua vanhusta ja hyvin tuntuu pelittävän. Mitään muutoksia tai remppoja ei normaali huoltojen lisäksi ole nyt pyörään tehty. Ei muutakuin rakentamisen iloa talo ja XT600 projektien parissa :)
Ahveniston laavu.jpg
Viimeksi muokannut Dominator, Su Helmi 03, 2019 3:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Roadkillaz
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Elo 08, 2008 10:52 am
Pyörä: 950 Adv S
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"

Viesti Kirjoittaja Roadkillaz »

Vieläkö tämä Amerikanherkku on olemassa?
Ajoitko BigBorea penkkiä vasten koskaan? Kiinnostaisi tietää, millaisia tehoja sait houkuteltua.
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Kiitos kysymästä, "amerikanherkku" käy ja kukkuu edelleen hienosti :) Penkissä ei sitten koskaan tullut käytyä kun sain säädöt persdynossa (lambda-mittarin avulla) sen varran tontille että ruopii ja keulii ihan omiksi tarpeiksi. Syttykäyrillä tosin on vielä jonkin verran tullut kikkailltua, kun siinä on se Ignitechin sytkäboxi jonka ohjelmointi onnistuu kätevästi läppärillä. Kohtuu pienillä kilometreillä on XR viime aikoina ollut ja arki-/reissukulkimen virkaa tällä hetkellä toimittaa XL1000V "Warre".

Kevään huollot XR:ään on kuitenkin tehty ja pyörä pääseekin kohta tositoimiin joka keväisellä Eestin turneella..
rakotulkki.jpg
Viimeksi muokannut Dominator, Su Helmi 03, 2019 3:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"

Viesti Kirjoittaja Dominator »

XR kävi Eestissä ja hienosti meni..
takarunko ehjä.jpg
..kunnes takarunko päätti jälleen kerran antautua :shock:
takarunko katki.jpg
Sain kuitenkin loukkaantuneelta kaverilta jumittavan oranssin lainaksi millä yritin ajella
Oranssi jumissa.jpg
Kotona XR pääsi pajalle ehjättäväksi
takarungon korjaus.jpg
Taas on peräpää kytketty etuosaan ja Amerikanherkku odottaa uusia seikkailuja :)
Liitteet
takarunko.jpg
Roadkillaz
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Elo 08, 2008 10:52 am
Pyörä: 950 Adv S
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"

Viesti Kirjoittaja Roadkillaz »

Näemmä hienosti meni Eestin reissu!

Harmi homma tuo takapään irtoaminen etupäästä! :o
Kuvista päätellen Biltema-laukut ja rungot eivät olleet kytkettyinä tapahtuma-aikaan?
Oliko murtumiselle syynä jokin hyvämäinen töyssy vai ihan vaan väsyminen pikkurymyämisessä?

Oliko oranssi kuinka erilainen rymyttää kuin Amerikkalainen, vai kuinka se noin upposi?
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Roadkillaz kirjoitti:Näemmä hienosti meni Eestin reissu!

Harmi homma tuo takapään irtoaminen etupäästä! :o
Kuvista päätellen Biltema-laukut ja rungot eivät olleet kytkettyinä tapahtuma-aikaan?
Oliko murtumiselle syynä jokin hyvämäinen töyssy vai ihan vaan väsyminen pikkurymyämisessä?
Ei ollut sivulaukkuja/rautoja rymytessä kiinni, joten niitä ei voi syyttää takarungon murtumisesta. Itseasiassa nuo sivulaukkuraudat on tehty niin että ne ottavat tukea alhaalta takajalkatappien kinnityksestä, joten sivulaukkujen paino ei tule kokonaan takarungon kannateltavaksi. Se on XRL:n "ominaisuus" tuo takarungon ratkeilu. Akku/cdi-boxi/sulakerasia kotelokokonaisuus on takarungossa vasemalla puolella kiinni ja kun se n. 4 kg mötikkä siellä tarpeeksi kauan pompottaa (tapahtumahetkellä 23 vuotta) niin lopulta ohuesta putkesta tehty takarunko antautuu. Työkalulaukku, malli B http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... 000020548/ on tosin ollut vielä lisäksi tarakalla, joten lienee silläkin osuutensa asiassa. Ison veden takana, missä XRL-malli on hyvin yleinen, ovat lähes poikkeuksetta vahvistaneet takarunkoa erilaisilla tukiraudoilla yms. virityksillä.
Roadkillaz kirjoitti:Oliko oranssi kuinka erilainen rymyttää kuin Amerikkalainen, vai kuinka se noin upposi?
Jaahas, nyt ollaan vaarallisilla vesillä kun Honda-mies alkaa arvioimaan porkkanasorvia :lol: Hmm.. onhan se nyt rehellisesti myönnettävä että ihan ei vuosisadaltahan nuo pyörät on lähes kaikessa. 690:n Keveys ja tehokkuus tekevät vaikutuksen ja mukavahan sillä on soratiellä kaasua availla. Ruiskumoottorin hermostunut käytös ja stumppailu tarkemmassa(hitaammassa) ajossa sekä pyörän laaja kääntösäde aiheuttivat ongelmia oudokseltaan. Saattaa kuitenkin olla että oli vain kuskin osaamattomuutta nuokin :roll: Enemmän arvovalintahan tuo XR:llä ajaminen on tätänykyä kuin mitään muuta. Sääli ettei Honda ole nähnyt tarpeelliseksi rakentaa mitään "keskiraskasta" uutta maastoyhteensopivaa laitetta markinoille ja tuskin selaista ihan heti nähdäänkään. Uusi AT oli jo melkoinen yllätys sekin konservatiiviselle mp-merkille..
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Loppiaisviikonlopun puuhastelua.. Pukki toi XR:lle uuden satulan päällisen. Vanha päällinen olikin jo sen verran kilometriä nielleen näköinen että päivitys oli tarpeen. https://www.ebay.de/itm/HONDA-XR650L-XR ... 2749.l2649
penkki1.jpg
penkki2.jpg
Startti on satunnaisesti jökittänyt tai pyörittänyt hitaasti. Epäilys hiilien kunnosta hiipi mieleen. Startti irti ja kuten oireista pystyi päättelemään oli toinen hiili lähes loppu. Kiksillä tulee starttia yleensä aina autettua niin ei isommin tuo ole kuitenkaan haitannut. Kolvasin kuluneen tilalle uuden hiilen ja taas pyörittää puhdikkaasti :) http://www.ebay.de/itm/KR-Anlasserkohle ... 2749.l2649
startti osina.jpg
hiilet.jpg
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Tammikuun paukkupakkasilla on aikaa rassata harrastepelejä, viimeksi innostuin vuosi sitten samoihin aikoihin :lol: Olen silloin tällöin selannut eBaystä purettujen XR600R mallin osia ja lopulta onnisti, Itävaltalaisesta pyöräpurkaamosta löytyi peräti kaksi kyseisen pyörämallin pulssianturin pyörijää (Pulsar Boss) https://www.cmsnl.com/honda-xr600r-1993 ... ctModelfit Tämän osan valmistus on Hondalla lopetettu, joten uutena sitä ei enää mistään löydy. Tämä pyörijä oli XR600R malleissa vuodesta -88 alkaen, vanhemmissa on sama kuin XR650L mallissa. Se mikä tekee tästä osasta erikoisen on että siinä on leveämpi nokka kuin XR650L mallin vastaavassa osassa https://www.cmsnl.com/honda-xr650l-1993 ... E1X61wzY2w Täma taas mahdollistaa sytytysennakon kasvattamisen 3 asteella. Alkuperäisellä XR650L pyörijällä saa ennakkoa säädettyä max 28 astetta ja tällä XR600R pyörijällä max 31 astetta. Suuremmalla ennakolla on ainakin teoriassa mahdollista saada hiukan lisää tehoa ylärekisteriin. Pyörässäni on Ignitechin säädettävä syttyboxi joten alkuperäisen todella miedon sytytyskäyrän ja ennakon muokkaaminen onnistuu sillä kätevästi. XR-harrastajat Amerikassa ovat itse hitsailleet lisää tavaraa alkuperäisiin pyörijöihin ja saaneet sytytysennakkoa kasvatettua jopa 39 asteeseen :shock: Itse en uskalla moottorivaurion pelossa lähteä enempää kuin tuon Hondan orginaali osan antaman lukeman verran kasvattamaan ennakkoa. Tämä modaus sopii kaikkiin saman moottorimallin Hondiin kuten NX650, SLR650, FMX650 jne.

XR600R pyörijä
pyörijä.jpg
XR600R pyörijä vasemmalla ja XR650L pyörijä oikealla
pyörijät.jpg
Kytkinkoppa auki, primääriratas pois edestä ja pyörijän vaihto XR600R malliseen. Mutterit momenttiin ja koppa takas, tunnin homma..
primääri.jpg
Viimeksi muokannut Dominator, Su Helmi 03, 2019 3:41 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
pmw
Viestit: 605
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"

Viesti Kirjoittaja pmw »

Ei näjy kuvat. Josta tulikin mieleen,ootko penkittänyt XR:ää?
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Vastaa Viestiin