Perkules

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Perkules

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Ei tuota voi projektiksi sanoa, mutta panenpa itelle muistiin vähän mitä tuon mopon kans on tolskattu...

Oli kaunis elokuun päivä 2010. Enköpingissä ajettiin enduron ruotsinmestaruuskupin osakilpailu jossa nähtiin tähtiä maailmalta;
Juha Salminen ja Marko Tarkkala valmistautuivat tulevaan kauteen testaamalla uusia Husqvarnojaan kisaolosuhteissa.
Takana hankalia vuosia bemarihybriidin kanssa ja edessä tuntematon tulevaisuus... Paineita loi Jocke Ljunggren, joka oli kai
voittanu 25 osakilpailua putkeen.

Tässä pätkä kisasta, meikäläinen kannustamassa poikien kanssa radan laidalla.
http://www.youtube.com/watch?v=zxqMfoBPEak

Kävin lähtöjen välillä jututtamassa Juhaa, moitiskeli ettei kärsis kaatua kahta kertaa samalla pätkällä...
Ja niinhän siinä kävi, että Jocke vei voiton kotiin, Juha jäi niukasti toiseksi.

Edellisenä päivänä olin juuri käynyt myypäsemässä puolen ruottin päähän vuoden päivät palvelleen 690:n.
Nyt, kun kerran Husabergin mies voitti, olin lähes pakotettu ostamaan Bålstasta käytetyn Husabergin heti kisan jälkeen!
Eli orkkiskunnossa oleva 570 FE -09 tuli taloon.
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Perkules

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Pyörä tuntu heti käteen istuvalta ja kierrosajat parani huimasti kun pyörästä lähti 30 kiloa pois.
Sitä piti syksyn mittaan koittaa myös muita vastaan, ensin sänkikrossissa, jossa eteninkin peräti A-finaaliin, mutta siellä tuliki turpiin kunnolla.

Sitten oli hieno kisa nimeltään Ludvikastånkan, jossa tuli rengasmurheita mutta paljon kokemusta.
Mainittakoon että tuli oikastua eka kierroksella niin että sain ajaa sen uusiksi... Ensimmäinen mitätöitiin. *punastuu*

Tässä välissä rupesin parantamaan toimintasädettä ja lähetin tankin sekä takarungon Ljunggrens Motoriin. He tiivistivät takarungon
ja laittoivat letkun etutankin alaosasta takarungon alaosaan, sekä ilmaletkun pujottelemaan pyörän läpi takarungon yläpäästä tankin korkkiin.

Syksyn päätapahtuma oli Gotland Grand National. Oheinen kuva kertoo että siellä sai sotkettua pyörän kohtuu tehokkaasti.
Siellä tuli myös pari ongelmaa vastaan: rengaslukko (ainokainen) anto vissiin periksi kun avasin suossa kaasun kokonaan
ja homma keskeytyi takakumin puhkeamaan 2,5 tunnin jälkeen. Vauhtia ois ollu top kolmasosan joukkoon.

Näissä hommissa meni syksy, yhden kisan ehdin ajaa vielä talvikuppia ja sitten tulikin aika muuttaa takaisin Suomeen.
Harmittavasti pyörä ehti olla vain 5 kk ennen muuttoa, joten siitä piti maksaa 1200e veroja. Valitus on tietysti vetämässä, määrä tuntuu liian isolta.
Liitteet
GGN:n jälkeen kura haisee
GGN:n jälkeen kura haisee
Sänkikrossia
Sänkikrossia
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Perkules

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Pyörällä tuntuu olevan kova halu keittää joten flektin tilasin Motokeitaalta alkuvuodesta.
Asennus meni kohtuu kivuttomasti, mutta lämpötermostaatti ei ruvennut kytkemään sitä päälle missään vaiheessa.
No, otin virran kytkimen kautta, tuli myös turvallisempi olo kun tietää milloin se on päällä.
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Perkules

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Syksyllä kävin heittämässä lähimetsissä mutkan. Matka päättyi jäähdyttelytaukoon (pirun kuuma päivä) kun mopo ei enää jaksanutkaan startata.
Kannettiin vara-akku metsään, ei silläkään. Ei auttanut kuin pukata mettän läpi toista kilometriä tielle, tuli hiki ja tuli myös syötyä kilo sääskiä.
Kiitos Pasi vielä kerran avusta!

Soitin motokeitaalle, sieltä tuli heti diagnoosi - nokka-akseli vaihtoon, siinä on tekovika noissa 09-malleissa.
Toimitin pyörän Tampesteriin ja siellä vaihtoivat valmistajan piikkiin -11 mallisen nokan, sen koommin ei ole ollut käynnistyksen kanssa ongelmaa.
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Perkules

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Rupesin ajamaan motocrossiakin perkuleksellä, mutta totesin nopeasti että orkkisjouset ei todellakaan riitä minun 110kg painolle.
Laitoin eteen ja taakse 2 pykälää jäykemmät. Eteen 4,8N/mm ja taakse 80N/mm. Orkkikset taisi olla 4,4 ja 72.
Samalla totesin että jousen hakatessa pohjaan oli takaiskarin alapään holkki menny ihan tuhannen ruvelle, piti uusia.
Nyt kärsii hyppäytellä. Yllätyksenä tuli se, että meno parani myös mettässä kun löysäsi kunnolla klikkerit.
Todella hyvä pito maahan nyt!

Reckluse-kytkimen (z-start pro) asensin kesällä ja havaitsin erittäin hyväksi kaikkeen ajoon. Haittapuolia en ole löytänyt
kuin yhden: Jos tapponapista irtoaa kosketus eikä kuski älyä napata sulaketta irti, voipii olla sammuttaminen melko hankalaa.
Tulppion tiskon pihalla käytiin melkonen draamanäytelmä kun jätkät kanto kannulla vettä sisältä ettei pyörä kiehuis aivan hiiteen.
Kytkimellä saa varmasti nopeammat lähdöt kuin tavallisella kytkimellä (mie ainaki...) ja kivikkopaikassa se on ihan loistava.
Puhumattakaan siitä, että mutkaan saa lasketella takajarrulla ilman että tarvii haeskella samaan aikaan kytkintä.
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
Vastaa Viestiin