USD-keula ja kunnon iskari - mihin vaan!

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

USD-keula ja kunnon iskari - mihin vaan!

Viesti Kirjoittaja THA »

Tässä palttiarallaa viis vuotta tullu seurattua näitä projekteja ja toisaalta aika ajoin hämmentyneenäkin tullut havaittua miten romiksien listoilta häviää ihan sikakalliita keuloja vailla mitään ominaisuuksia ja iskareita 20v. vanhoista pyöristä, joihin ei pysty edes öljyä vaihtamaan. Miksi? No varmaan siksi kun ne osat on plug'n'play suoraan sopii vanhan paikalle ja saa heti, eikä lie loppujen lopuksi tämän foorumin ulkpuolella montaakaan semmosta "pelle pelotonta" kuin mä, että aina pyrkii parempaan ja ellei sovi niin sovitetaan...

Siis valaistukseksi, eka iso projekti oli 10v. sitten kun halusin Rellu 25 diisseli automaatin, joten aihioksi 2l bensakone tomaatilla ja sitten homemade-ejektori imusarjaan apinoimaan kaasarikoneen alipainetta vaihteiston boxin ohjaukselle... sitten olikin muksu tulossa ja rakkaaseen relluun ei lastenvaunut purkamatta sopineet ja ajatuskin siitä että vauveli käsivarrella tars ruveta Ingalungaa puolittaa hylki, joten 3kk ennen määräaikaa oli relluun rakennettu lasikuidusta farkkuperäluukku orkkis viistoperän tilalle ;D Joskus vuosia myöhemmin poikkesin rellukerhon kokouksessa kaupittelemassa jo museoiän saavuttanutta 12 automaatiani, kun ei vuosien seisonnan jälkeen vieläkään riittäny aika sen entisöinnille ja kas siellä oli joku nähnyt ihan varmasti farkku 25:n Ratinan Shellin pihalla, vaikka semmosta ei ole ikinä tehtykään - oli monenlaista ilmettä seurueessa havaittavissa kun kerroin pikaseen koko stoorin, myös havainnon tekijän uskottavuus kasvoi heti potenssiin 10 :)

Vahvasti uskon, ainakin kuvittelen niin, ettei suurin osa ihmisistä kuvittelisi moista ja monia muitakaan menneitä tempauksiani juuri mahdollisiksikaan, ainakaan toimiviksi. Siksi kirjoitankin tämän rohkaisuksi ja infoksi kaikille rohkeille, mutta hivenen vielä epäileville:

Keula:
Älkää ikinä menkö tärväämään satoja euroja vanhaan perinteiseen keulaan ilman mitään säätöjä, siellä on vaan männänvarressa reikä tai pari, ihan hiekkatielläkin aidosti vaimennettuihin keuloihin nähden ero tuntuu pidossa, vakaudessa, ajettavuudessa kaikin puolin, yhtään epätasaisemmista alustoista nyt puhumattakaan! Eri asia sitten ne kitit, joissa tulee männän tilalle simmitetty paketti ohivirtausreiät korvautuvat samalla toimivilla, mutta ei nekään mikään autuus ole ja ennen investointia kannattaa selvittää ehdottomasti ainakin saako siihen orkkis keulaan mm. uusia liukuholkkeja tarvikkeena lainkaan ja ellei, kuinka hunajaa ne orkkiset maksaa ja saako samana vuonnakaan jos heti tilaa!

Progressiiviset jouset on myös yksi tuote mitä tietyt valmistajat/marrkkinoijat turhan yli-innokkaasti kauppaa. Ennen investointia, oletko nyt varmasti kokeillut eri viskositeetin öljyillä ja oikeasti myös eri öljymäärillä? Öljymäärän eli toisin sanoen ilmatilavuuden vaikutus on sitä progressiivisempi mitä pienemmäksi ilmantilavuus käy ja korvaisi monessa tapauksessa sen progressiivisen etujousen hyvinkin. Kannattaa huomata sekin että huollettuun perinteiseen keulaan voi öljyn vaihtaa keula kiinni pyörässäkin, mutta vaaka olisi suotava apuväline kun haluaa pinnakorkeuden pysyvän lapasessa - ja tähän paras lääke on Biltema, digitaalivaaka lk. 13e ollut käytössä jo ainakin 100 kertaa ja toimii/parempi käyttää muuten kuin yli 100e maksanut edeltäjänsä hoforomu jonka siirtelykin vaati varovaisuutta ja turhia nappeja oli 2/3 - öljy sit oikee iskariöljy, sitä ei kannata b-kaupasta edes harkita, se on hirveetä. No jos nää konstit on koitettu öljymäärä teoreettiseen maksimiinsa (yleensä alle 40-50mm puristettuna jousen kanssa ei voi missään tapauksessa mennä), sit ne progressiiviset jouset on ASIAA.

Mutta kun haluaa parempaa, on ebay ja kaikki muut pullollaan kisaenskojen ja rossien keulaputkia, keulaputkia T-kappaleineen, keulaoja jarruineen, keuloja etukiekkoineen kaikkineen pakettina. Ei tarvitse olla mikään pelle peloton vaihtaakseen keulan itsekin, silloin vaan kannattaa varmistaa muutama asia ja ottaa mahdollsimman yhteensopiva ja täydellinen paketti: isoimmat/kalleimmat ratkaistavat on ohjauslaakerit ja jarrusatulan kiinnitys. Eli laakerin sisäkoolin/ohjausputken halkaisija olis syytä olla sama, jarrusatula mukaan ja jos luovuttajapyörän ja vastaanottajan levyn halkasija on sama, sehän on likin plug'n'play! Rossipyörien keuloissa on paksummat akseli, eli matkaenskan akselilla saa pienellä adapterien teettämisellä istumaan, samalla voi sorvauttaa holkit jotta jarrulevy ja satula on linjassa samalla kun eturengas on keskellä, ne on kuitenkin alle 100e. Jos taas jarrusatulaa ei saa mukaan, tai levyn halkaisijat on erisuuret, menee koneistuksiin helposti 200e, jopa 300e. Ilman T-kappaleita ei ikinä kannata ostaa ja ilman muuta on vaadittava stongan kiinnikkeet mukaan tai niille saa varata 30-90e (vaimennetut pahimmillaan).

Ja niin, on noita keuloja siellä sun täällä, eikä maailmalta haaliessa ole ostajan turva kummonen kuin korkeintaan paypalilla maksettaessa, sieltä kun tulee 2x keulan arvosen rempan vaativaa paskaa ja paluurahti on keulan kohdalla helposti 50e, sitä jää herkästi nuoleen ns. näppejään romun kanssa. Kotomaasta sentään onnistuu joskus ostaa sellasellakin diilillä, että jos esim. huollossa ilmenee yli 100e remppatarvetta niin saa palauttaa sinällään ja rahat 100% takasin tai puolet osien osuudesta (koska työ nyt pääsosassa keuloja on suunnilleen sama oli sit huolto tai iso remppa kyseessä) hintahyvitystä. Tää on ihan henk. koht koettu karvaasti omakohtasesti kahden keulan kans, ensin täysin hyvässä kunnossa oleva WP oli sisältä paikoin ruosteessakin, männänvarsia pahoinpidelty lukkopihdeillä tms. ja 280e remppa kunnes tip top, sit 350e Showa pahoinpidelty ja huollettu ties 100h vai 200h sit viimeks, karvan yli 300e osiin ja liikkeessä on tällä hetkellä 4kpl WP putkia, joista tarttis rakentaa kaks ehjää, eikä ennuste ole häävi... rempan hinta helposti yli 300e jo osiltaan!

Jos taas meinaa, että liikkeeseen kiikuttaa pyörän ja saa siihen modernin säädettävän USD:n, se on lk. 1000e, enkä edes tiedä muita ketkä moisen avaimet käteen tekis. Ensin keulaan se 300-400e, painavaan pyörään pakko laittaa liukuholkit uusiksi, madallus ja jousien lyhennys, mahdollisesti muutakin osaa. Jarrusatulan adapteri, holkit, asennustyöt pyörään.

Takaiskari: ihan joka pyörään ja pyörän raatoonkin löytyy varmasti jostain avattava huollettava iskari mitoilla, kunhan jaksaa pöyhiä. Siihen voi sitten sorvauttaa jouselle päätykappaleet oman jousen mittojen mukaan. Showa teräsrunkoset on hyvä ostos, yli 10v. vanhat Kyb/kayaba pahin raato. Ja jos haluaa saada varmasti hyvän, saa iskareita ihan mittojen mukaankin, itse määrittelemällään simmityksella 350e sellaista keppia jonka voi simmitellä uusiks alle tunnissa tai ainakin huoltaa, kun jätetään se simmien mietiskelyvaihe pois laskuista, joka lie aika yksilöllinen kestoltaan jokaisella tapauksesta riippuen. Eli on sille tonnin Elkalle tai öhlärille vaihtoehtojakin. Ja muitakin, esim. Engans mittojen mukana tai merkkikohtaset Progressive Suspension ja Bitubo tarjoaa käypäsiä vaihtoehtoja jopa viikon toimitusajalla, lk. 700e Wilbers n. 3vkk, nämä kaikki materiaalieltaan kunnollisia hyviä vaihtoehtoja myös! Ja jos siinä orkkis iskarissa on mitään venttiilin reikää tms. irti ruuvattavaa, on sekin yleensä huollettavissa alle 150e hintaan ja sieltä myös yleensä löytyy oikeasti simmitys, jota muuttaen kepin voi tehdä ihan sen mukaan kun tarve vaatii.

Modet voi poistaa jos tuntuu aiheettomalle, mua rupes vaan pikkasen ahistaan että tarttis maksaa romiksella bemarin keulasta 500e!
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
CapoSakke
Viestit: 1364
Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
Paikkakunta: Savo / All Oceans
Viesti:

Re: USD-keula ja kunnon iskari - mihin vaan!

Viesti Kirjoittaja CapoSakke »

Puhut THA asiaa :arrow:
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...

JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: USD-keula ja kunnon iskari - mihin vaan!

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Erittäin.
Avatar
Happi
Viestit: 2875
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: USD-keula ja kunnon iskari - mihin vaan!

Viesti Kirjoittaja Happi »

THA kirjoitti: Kannattaa huomata sekin että huollettuun perinteiseen keulaan voi öljyn vaihtaa keula kiinni pyörässäkin, mutta vaaka olisi suotava apuväline kun haluaa pinnakorkeuden pysyvän lapasessa,,,,
Miten se vaaka on parempi , kuin pinnankorkeuden mittaus? Kupliako? Varsinkin jos kyseessä on pelkkä öljynvaihto, jolloin viimeisenkin tipan poistuminen putkesta ei ole saletti.

Happi
Avatar
satusetä
Viestit: 296
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 5:11 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: USD-keula ja kunnon iskari - mihin vaan!

Viesti Kirjoittaja satusetä »

Happi kirjoitti:
THA kirjoitti: Kannattaa huomata sekin että huollettuun perinteiseen keulaan voi öljyn vaihtaa keula kiinni pyörässäkin, mutta vaaka olisi suotava apuväline kun haluaa pinnakorkeuden pysyvän lapasessa,,,,
Miten se vaaka on parempi , kuin pinnankorkeuden mittaus? Kupliako? Varsinkin jos kyseessä on pelkkä öljynvaihto, jolloin viimeisenkin tipan poistuminen putkesta ei ole saletti.

Happi
Sen verran kun vaa'an mukaan tulee ulos öljyä laittaa uutta tilalle, niin silloinhan pinnankorkeu ei muutu mihinkään. Keula paikallaan pyörässä on vähän paha mittailla pinnankorkeutta, joten vaaka on kätevä apuväline.
Avatar
Happi
Viestit: 2875
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: USD-keula ja kunnon iskari - mihin vaan!

Viesti Kirjoittaja Happi »

satusetä kirjoitti: Keula paikallaan pyörässä on vähän paha mittailla pinnankorkeutta, joten vaaka on kätevä apuväline.
Pyörä keskijalalle tai pukille, keulasta jouset pois ja etupyörän alle tarpeeksi tavaraa tai liinoilla ylös. Ei muutaku pinnankorkeuksia mittaan.

Happi
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: USD-keula ja kunnon iskari - mihin vaan!

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Se asia mikä eniten jännittää tuossa keulan vaihdossa liittyy tuohon lakipuoleen.En usko että liikkuvat osaa kertoa mikä on elefantin alkuperästä ja mikä myöhemmin laitettua osaa mutta jos käy niin huonosti että vakuutusyhtiöstä joutuu korvauksia hakemaan niin ne todennäköisesti käyttää kaikki keinot kieltäytyäkseen maksamasta ja jos mopossa on keula joka ei siihen ole katsastettu niin luulen olevani heikoilla.
Joten miten saa laillisen keulapäivityksen tehtyä? Samaa painokaliiberia olevia parempia keuloja ei taida paljoa kotarin SEtää (ja sen serkkuja...) lukuunottamatta olla ja nehän maksaa koska tarjontaa ei luonnollisesti ole.Krossit varmaan kestää normikäytön myös mutta se ei kai koskaan ole lainsäätäjää kiinnostanu,vaan paino ja teho? Jos kyseessä olis usd aikakauden tuote niin putket kai saisi laittaa "mistä vaan" mutta perinteistä ei pelkillä putkilla taida helposti parantaa.(ei se niin huono ole että olis ehdottoman välttämätöntä mutta sillontällön tulee mieleen...)
Vai onko mahdollista että tuon voi tehdä myös kevyemmästä laillisesti?
Avatar
Jari S
Viestit: 1151
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Re: USD-keula ja kunnon iskari - mihin vaan!

Viesti Kirjoittaja Jari S »

ceevu kirjoitti:Se asia mikä eniten jännittää tuossa keulan vaihdossa liittyy tuohon lakipuoleen.En usko että liikkuvat osaa kertoa mikä on elefantin alkuperästä ja mikä myöhemmin laitettua osaa mutta jos käy niin huonosti että vakuutusyhtiöstä joutuu korvauksia hakemaan niin ne todennäköisesti käyttää kaikki keinot kieltäytyäkseen maksamasta ja jos mopossa on keula joka ei siihen ole katsastettu niin luulen olevani heikoilla.
Joten miten saa laillisen keulapäivityksen tehtyä? Samaa painokaliiberia olevia parempia keuloja ei taida paljoa kotarin SEtää (ja sen serkkuja...) lukuunottamatta olla ja nehän maksaa koska tarjontaa ei luonnollisesti ole.Krossit varmaan kestää normikäytön myös mutta se ei kai koskaan ole lainsäätäjää kiinnostanu,vaan paino ja teho? Jos kyseessä olis usd aikakauden tuote niin putket kai saisi laittaa "mistä vaan" mutta perinteistä ei pelkillä putkilla taida helposti parantaa.(ei se niin huono ole että olis ehdottoman välttämätöntä mutta sillontällön tulee mieleen...)
Vai onko mahdollista että tuon voi tehdä myös kevyemmästä laillisesti?
Löytyisiköhän vastaus tuolta Klikkaa auki L-luokan korjaamista ja rakenteen muuttamista koskeva asetus... PDF
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: USD-keula ja kunnon iskari - mihin vaan!

Viesti Kirjoittaja ceevu »

MINUN mielestäni tuo tarkottaa sitä että vain lehmistä menee keulat lehmiin ja keijukaisten osia ei saa sotkea.Toivottavasti joku osaa tulkita myös toisin.
9 §
Ohjauslaitteen ja jousituksen muutokset
1. Ajoneuvon ohjaustangon saa vaihtaa toisen
malliseen. L7e -luokan ajoneuvoon jossa
on ohjaustangon sijasta ohjauspyörä, saa
vaihtaa ohjauspyörän ja ajoneuvoon saa tehdä
ohjauslaitetta koskevia muutoksia auton
rakenteen muuttamisesta annetun liikenneministeriön
päätöksen (779/1998) 12 §:n
mukaisesti.
2. Mitä 7 §:ssä säädetään rungosta, koskee
soveltuvin osin myös pyöräntuentalaitteita ja
ohjaustankoa.





7 §
Runkomuutokset ja -korjaukset
1. Ajoneuvon rungon rakenteen saa muuttaa,
ja korjata hitsaamalla tässä pykälässä
säädetyin ehdoin. Rungon saa vaihtaa malliltaan
alkuperäisestä poikkeavaan vähintään
suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan
ja teholtaan samansuuruiseen ajoneuvoon tarkoitettuun.
Kevytmetallista tehtyä runkoa saa
työstää sen kantavien rakenteiden lujuuteen
vaikuttavalta osalta vain ajoneuvon valmistajan
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: USD-keula ja kunnon iskari - mihin vaan!

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Huomasin vasta nyt tämän ja tää on erittäin hyvä ketju! Melkein voisi vaikka tätä silmälläpitäen laittaa oman viestiketjun kokemuksia tuosta omasta meneillään olevasta projektista jossa omaan Afrikkalaiseen istutan huomattavasti suorituskykyisemmän WP:n keulan jos joku miettii vastaava projektia. Näpertelyä ja selvittelyähän tuossa on mutta onneksi tallilta löytyy myös jonkin verran osaajia tuolta enduropuolelta niin löytyi osaaja esimerkiksi keulan purkamiseen. Olisi voinut heti kättelyssä tulla itselle ainakin yksi virhe siinä jota en tiennyt (tosin kait se manuaalista lukemalla olisi selvinnyt)
Vastaa Viestiin