USD keula Dakariin

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Skogis
Pyörä: F800GS, Gas Gas EC300

USD keula Dakariin

Viesti Kirjoittaja Skogis »

Ostin minun BMW F650GS Dakar noin viisi vuotta sitten. Se oli silloin kolaroitu, keula ja etupyörä romu. Korjasin kuitenkin alkuperäinen etupää sillon vaikka se olisi ollut viisampi ostaa WP jo siinä vaiheessa. Minä olen nyt ajannut reilusti 50 tuhatta km ja 15W öljyillä ja wirth jouseilla se on toiminnut aika hyvin. Stefat ja puslat ovat kyllä usein vaihdettu, tietysti haitarikumit olisi auttanut mutta en olen löytänyt joku hyvin sopiva ratkaisu. Joku aika sitten minä ainakin sain ostettu keulaputkipari KTM 640 E:ltä, ja sen jälkeen olen viennyt paljon aikaa Ebay:lla etsimässä muut tarvittavat osat kuin kolmiopalat, ohjaustangon kiinnike, jarrusatula, etupyrön akseli ja sisäputken suojat. Se kannattaa ostaa täydellinen paketti jos on mahdollista, vääräostot ja rahdit vie rahaa ja nettisurfailu aikaa.

Nyt olen saannut kaikki kasaan ja ehtinyt suorittaa pieni koeajo. Olen saannut Bemarin jarrusatula ja etuakseli sopimaan rakentamalla sovituspala ja holki. KTM:llä on 300 mm jarrulevy jossain malleissa, mutta en olen vielä löytänyt semmonen jarrusatula. Toinen vaihtoehto on ostaa satulankiinnike 320 mm levyillee mikä saa osataa erikseen, siihen sopii Bemarin jarrusatula mutta joutuu valmistaa 320 mm levy. Keulassa on 4,4 N/mm jouseet mikä ovat myös asennettu jossain Adventure malleissa . Ne tuntuvat tietysti pehmeältä mutta ensin minun pitäis lisätä esijännitys Dakarin painon varten ja lyhentää joustoliike hieman, sen jälkeen ne voi olla paljon paremi. Se tuntui hyvältä koeajoissa, ajoin vaan sileällä aluastalla mutta ohjauskulmat ovat kunnossa.

Olisi kiva saada takajousitus päivitetty myös että se vastaa WP keulan mutta tankin moutolun takia se on varmasti mahdotonta käyttää muita kuin BMW:lle tarkoitettu iskaria. Löytyisiko jossain jäykempi jousi alkuperäisiskarille? Jos pyörä olisi ollut hieman uudempi olisin voinut harkitsee uuden Öhlins tai WP ja vaikka maalaa sen oranssin väriin :lol:
Liitteet
WP-gaffel.jpg
Pastori
Pyörä: Pyörätön

Re: USD keula Dakariin

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Itsellä samankaltainen projekti suunnitteilla, paitsi että pyörä on perus gs ja keula tulee olemaan yamaha yz:sta. Oikeastaan mikään muu ei mietitytä kuin jarrut ja vajavaiset keulan jouset. Muutenhan tuon ei pitäis kummemmin vaikeuksia tuottaa :roll:
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Älä lisää esijännitystä, ei hyvä. -10% keulajoustosta pois on varmaan parempi kuin täyspistkä, eli holkit mäntien taakse ja lyhennä jousia 10% -> sulla on jo lähes 4.9 jouset.

Mikä sillä takaiskarilla on ettei siihen Wilbersiä saa? Millasiin mittoihin iskari pitää mahtua? Mittatilausfoksin saa kyllä melkosen tiiviisiin paikkoihin sovitettua...
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Thunder
Pyörä: xtz 750

Viesti Kirjoittaja Thunder »

Olen itsekin suunnitellut YZ-jammun USD-keulaa Bemariin. Suunnittelin hankkivani samalla yz etuvanteen ja etujarrut, jotka saisi heittämällä paikalleen. US Ebaystä noita saisi kohtuu hintaan, mutta tullit ja kalliit rahdit nostaa hintaa.
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

WP, Sohva tai Öhläri vaatis vähempi huoltoo, Kayaban keulat suttaa öljynsä nopeemmin.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Pastori

Oliskos Skogisilla kuvia tai enempi tarinaa, varsinkin tuosta wp keulan istutuksesta gs:n runkoon. Mitkä ohjauslaakerit yms? Käsittääkseni tuo ei ihan yhtä pienillä muutoksilla mene kuin kyb.

Englannista kyllä löytys alta 500€ wp:n putkia aika valikoima, mutta kolmio/ohjausakselipolitiikka onkin sitten monimutkaisempaa, tai ainakin näin olen ymmärtänyt :?:
Skogis

Pastori kirjoitti:Oliskos Skogisilla kuvia tai enempi tarinaa, varsinkin tuosta wp keulan istutuksesta gs:n runkoon. Mitkä ohjauslaakerit yms? Käsittääkseni tuo ei ihan yhtä pienillä muutoksilla mene kuin kyb.

Englannista kyllä löytys alta 500€ wp:n putkia aika valikoima, mutta kolmio/ohjausakselipolitiikka onkin sitten monimutkaisempaa, tai ainakin näin olen ymmärtänyt :?:
KTM:än kolmiopalat sopii hyvin myös BMW:n. Muistakseni bemarilla on 28 mm ohjausakseli ja ktm 29. KTM:n akseli on hieman paksumpi juuri laakeripesässä, että se on helppo sovittaa bemarin laakeriin. KTM:n akseli on muutama milliä lyhyempi mutta tämä ei ole mikään ongelma, sorvataan vähän materiaalia pois juuresta sitten se jää n. 2-3 mm vajaa yläkolmiopalassa. Kolmiopalasta ja putkesta löytyy vaihtoehtoja. Supermoto pitäis yrittää väittää, niillä voi olla leveämpi kolmiopala ja toinen jarrukiinnike. Crossi ja enduromalleissa 2000 luvulta ainakin on käytetty 190mm leveä kolmiopala, minun on joku vanhasta LC4:sta -90 luvulta ja se on vain 180 mm leveä. Tuli liian ahdasta jarrun kanssa.
THA kirjoitti:Älä lisää esijännitystä, ei hyvä. -10% keulajoustosta pois on varmaan parempi kuin täyspistkä, eli holkit mäntien taakse ja lyhennä jousia 10% -> sulla on jo lähes 4.9 jouset.

Mikä sillä takaiskarilla on ettei siihen Wilbersiä saa? Millasiin mittoihin iskari pitää mahtua? Mittatilausfoksin saa kyllä melkosen tiiviisiin paikkoihin sovitettua...
Kiitos vihjeestä, mun pitäis varmasti yrittää rajoittaa joustoliike. Millä saa jouset lyhennetty? Kyllä Wilbers siihen sopii, mutta minä en haluan ostaa uuden iskari. Melkein kaikki muut pyörät on kiinteä kaasusäiliö mutta bemarilla sen pitäis olla letkulla kiinni.
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Päätät paljonko haluat lyhentää, mittaat ja lasket montako kierrosta pois, esim. 3,7, sit katkaset päästä 3,7 rundia pois, pikasesti lämmität punaseks ja käännät kuten se pää oli ennen katkasuakin, hiot tasoon vaikka rälläkällä. Älä jäähdytä vedessä tms., karkenee ja katkee, anna vaan päästyä. Kannattaa jättää 2-3mm ylimäärästä, varmaan eka kertaa tehdessä kerkiää kuumeta sen verta pitkälle että jousi menee ton verran kasaan ajossa.

Mulla on yks Fox 2" lisäsäiliöllä (letkussa) käytetty, löytyy tuolta romuosion myynti-ilmotuksista. Riittääkö siinä mitat aihioksi?
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Pastori

Onkos kellään tietoa riittääkö tuon yz:n jarrut bemarin massalle? Hieman epäilyttää, mutta oon lukenut että niilläkin ehkä pärjää :roll: Tuo gs:n oma etuvanne, levy ja satula vaatisi adapterin. Tuon adapterin värkkääminen tuskin omilla välineillä onnistuu.
Skogis

Viikonloppuna oli kunnon koeajo keulavaihdon jälkeen, ja olen tähän asti tyytyväinen. Vaikka en olen vielä virittänyt jouset ja joustoliiken se menee huomattavasti vakaampi kuin ennen. Ajoimme moottorikelkkaurissa ja metsässä oli patikkot isoja ja reitti kapea että vanhalla keulalla olisi ollut vaikea pysyä urassa, mutta nyt se meni kuin tanssi.
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Niiiinpä ne iskarit vaan tekee mopon ;D
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Skogis

Luin Chaingang-foorumissa että joku oli saannut iskarinsa huollettu ja varustettu kovemmilla jousilla. Jousi oli merkattu Eibach springs 82382-0700.225.1100 IIRC. Se oli 1100 poundin jousi, ja alkuperäinen oli hänen mielestä 800 tai 900 pound. Minä en tiedän mitään jousesta mutta minä veikan että kolme viimeiset luvut määrää jousen ominaisuudet. Voiko se olla mahdollista saada uuden jousen bemarille näillä tiedoilla?
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Ei se pelkkä jousi tohon kohtaan paljoo auta. Ja bemu on vähän hankala vetää hatusta voiko kepin huoltaa vai ei, suht hiljattain tuli semmonen lisäsäiliöversio vastaan ettei toivookaan saada luotettavasti takasin nippuun. Toisissa taas on kierteellä, joissain normaalisti lukkorenkaalla, mutta kun samaa vm. on jopa kaikilla, kuka vois tietää? Bemukauppias näkee filmiltä mikä tyyppi missäkin runkonumerossa? En tiiä, en välitä, nyt ne on kaikki nähty. Oitracon ja Wilbers alle tai Fox mittojen mukaan, 400-900e mielihalujen mukaan. Saa ainakin hyvän, huollettavan, alkaen-ketun tapauksessa myös tosi nopsaan uusiks simmitettävän. Ja vielä pakkaa sekottaakseni voihan sitä valita tonnin Elkan tai lk. 450-700e Progressive Suspension'n kepin, nekin täysin huollettavia.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Skogis

Iskarini on kyllä avattu ja huollettu pari kerta mutta jousi on väsynyt. Mutta kyllä se pitää paikansa että se ei ole mikään järkevä homma yritä saada se huippukuntoon enää, voi olla että seuraava kerta kun avataan tarvitsee varaosia tai tiivisteitä mikä ei ole saatavissa.
spike
Pyörä: KTM exc 250

Viesti Kirjoittaja spike »

Tähän väliin kysmys: Paljonko tukevammasta keulapaletista(48mm WP+ kolmiopalat) kannattaa maksaa? Paljonko tulee toimituskuluja Englannista? :?:
Vastaa Viestiin