Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

skuikka
Viestit: 2031
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Kiitoksia kiitoksia.
Avatar
tertsu
Viestit: 2835
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: HVA FE 250 -19, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Ois jääny superilla ajamatta. Ihan sai viimevuonna töitä tehä kisaenskallakin [THUMBS UP SIGN]
Kura lentää...
Avatar
Seppo Honkanen
Viestit: 696
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Pyörä: EXC-R450 6D, EXC150TPi, 690 Enduro R
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

Hyvä Sampo!!! On se hienoa, että edes yksi "hullu" pitää yllä Superikuskien mainetta :D Tässähän tuntee itsensä ihan munattomaksi, kun seisottaa omaa Superia tallissa...

Sepi
skuikka
Viestit: 2031
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Lähe Seppo kaveriksi Numlahteen lauantaina Superoimaan.
Alkaa pystyä pitämään taas kahvoista kiinni niin meinasin krossirataa pari tuntia jumpata. Kävin oikein ratakortin tänään.
Ja saa toki sillä pikkumopollakin lähteä :)
skuikka
Viestit: 2031
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Jäi vuotamaan iskari tuon viime huollon jälkeen vaikka tiivisteen uusin. Luultavasti liukuholkki valmis. Pitkällisen cross reference sirkuksen jälkeen oli syytä olettaa että motonetin osanumero: 98-27102 sopisi ja sellaisen ostin. Kyllä se sopii.
85 Husseen ja Kotariin ne sitä myy Motonetissä, vaan Superissa on sama. Motonetin pulikka on Proxin tekele.
Viimeinen shimmimuutos oli hyvä. Rauhoittui potkiminen pateissa. Voi vetää selvästi lujempaa vastapattiin pelkäämättä että loikkaa ja muutenkin sietää typeriä temppuja rankomatta kuskia. Ei silti tunnu kivikkoenskassakaan liian hitaalta.
jarno78
Viestit: 1667
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Näin se pitää 8)
Ajamiseen nämä vehkeet on tehty ei hieromiseen
Yksinäinen Susi
skuikka
Viestit: 2031
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Mökillä on tullut ralliteltua enemmän ja tuossa rengasta terävämmin perin kääntäessä katselin että on siinä kotitekoisessa jarrulaikassakin päästövärit näkyvissä. Suora on edelleen ja hyvin puree. Vähän alkaa houkuttaa tekaista samanmoinen eteenkin.
AC10 Misukoita olen kovasti suosinut kun enimmäkseen metsässä ajelen. Pitkät nappulat, halvahko hinta, iso ilmatila ja kohtuu tahmea seos. Soralla taas.....
Menin eilen kaverin mökille saunomaan, matkaa 30km, lähtiessä näkyi Misukan logot, ajoin luullakseni sillä tavalla johon Superi on suunniteltu. Nyt se on fimmikumi.
On niissä Mitaksissa puolensa.
Akku kuoli, en ostanut Yuasaa vaikka varoitukset olenkin lukenut. Ostin Motobattin, se kun on halpa ja palveli RSV:ssä hyvin. Motobatt suosittelee Superiin vakio Yuasan kokoista 10 Ah patteria joka pukkaa 160A kylmästartissa. Vaan malli MBTX12U (14Ah 200CCA) mahtuu paikalleen kun akun alle laittaa ohuemman kumin. Osuu kyllä penkkiin mutta saattaa olla hyväkin asia, ei notku jakkara.
Tilasin taannoin ruotsinmaalta Selab-merkkisen istuinpäällisen. Tahmea kuituvahvistettu silikoninahka kyseessä.
MP-racing myy suomessa, mutta niillä oli liian pieniä. Länsinaapurista saa kalliilla 50*100cm painosta joka juuri ja juuri riittää Superin sohvaan.
Olen sitä mieltä että yksi isoimmista haasteista SE:llä maastossa kiirehtiessä on pyörästä kiinni pitäminen.
Laite itsessään tottelee hyvin ja voimaakin pystyy käyttämään kunnes kyydissä roikkuminen muodostuu liian rasittavaksi.
Aputapeista oli iso apu, seisaaltaan ajaessa väheni käsien kuormitus selvästi, toivon että tahmajakkara tarjoaisi samaa efektiä penkistä ajoon. Näkisin että Ideaalimaailmassa kädet keskittyy ratin kääntelyyn ja vipujen puristeluun, kropan ja jalkojen heilutellessa pyörää.
En ole tuolla vielä metsässä kunnolla riehunut mutta toistaiseksi lupaavan oloinen. Perse pysyy tasan siinä mihin sen laittaa mutta satulassa liikkuminen onnistuu silti. Vähän enemmän joutuu jaloilla keventämään.
Liitteet
compressed_309586740compressed_28223538IMG_20180725_163144635.jpg
skuikka
Viestit: 2031
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

On taas syksy, on siis aika tehdä uusi panssari.
Tykkään edelleen muovista enemmän kuin alsasta mutta kokeillaan välillä tällä. Helpompaa muokata ja ennenkaikkea, kun se menee puhki, alumiinia on helppo hitsata, PE:tä ei.
Lohkon ja kiulun väliin tulee 10mm kova kumimatto. Pääosa panssaria on 3mm 5457:aa, sivulevyt 5 millistä, koska niiden takana ei ole tukea. Muoto on varsin suoraan lainattu viimeisimmästä muoviversiosta.
Paras muutos oli laikata ne turhat keskijalan kiinnikkeet mäkeen ja kiinnittää panssari keskijalan stoppareihin. Muovinen meni niiden kiinnikkeiden kohdalta puhki, nyt siellä pari senttiä lisätilaa.
Polkimille saattaa tulla vielä vähän lisäsuojaa, antaa hautua hetken.
Piikit on käyneet turhan lähellä syyläriä. Sille vähän suojaa ja samalla kiinnitys joka ei ehkä hajoa.
Liitteet
IMG_20181201_165215091.jpg
IMG_20181201_152917872.jpg
IMG_20181201_153104118.jpg
IMG_20181201_152848378.jpg
Avatar
timo
Viestit: 2987
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja timo »

Onkos tuo pelkkä "haka" joka kyllä sallii sivuliikkeen? Jos on, niin taidan kopsata.
Tuo syylärin suojamuovi, joka muistaakseni on aika halpa, ottaa vähemmän itseensä kun vähän hinkkaa kaikkia syyläriin liittyvää taaksepäin. Puukkoa ja viilaa sinne tänne. Ahdasta siellä on, mutta onnistuin kyllä eikä nastat osu enää.
skuikka
Viestit: 2031
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Juurikin näin.
Pitää vähän kaivaa tilaa tuohon hakasen tyveen ettei törmää jutut kun sumppu heiluu ylöspäin.
Liitteet
IMG_20181201_165228900.jpg
Avatar
timo
Viestit: 2987
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja timo »

Pieni ihme, että mulla on vielä orkkis syyläri. Tein siihen joskus löysän eli reilusti heiluvan kumikiinnikkeen sinne alas, mutta se ei ole noin fiksu. Sitten laitoin yläkorvakkeisiin M6-ruuvien ympärille pelkkää kumia. On vähän taipuillut, mutta näköjään toimii ihan ok.
Liitteet
FB_IMG_1543774193238.jpg
skuikka
Viestit: 2031
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Selabin istuinpäällinen josta kesällä tarinoin, on nyt saanut kuskin tervehtyessä maastoajoakin alleen. Tai oikeastaa päälleen.
Tykkään kovasti. En edes tajunnut kuinka paljon tykkään ennen kuin koitin kaverin kolmesatasta jossa sellaista ei ole. Olin ihan unohtanut että röykkyisessä mäessä täytyy pitää kiinni ettei löydä persettään takapenkiltä. Selabin päältä perseen löytää siitä mihin sen on viimeksi jättänyt.

Motobattin akku sen sijaan ei saa kehuja pakkasessa. Teoriassa CCA:t on suurinpiirtein samat kuin vakiossa mutta pyörittää -14:ta aika hiljaa. Kauan jaksoi muttei syttynyt. Apuvirralla tärähti heti.
Alle kympissä ei mitään valittamista.
Edit 3.1.2018, lähti -15, ei palmun alta mutta lähti kuitenkin.
skuikka
Viestit: 2031
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Hitachi Vulcan LIBS-härveli kävi kääntymässä, tuossa on LC-kasin lohkon alumiiniseos. Näyttäisi nopealla Esabin listan selaamisella 4047 olevan passeli filleri. Vaan kutn pari sivua aiemmin todettua, tarttuu siihen muukin.
Kuva
skuikka
Viestit: 2031
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

PDS inside. -04 Advesta alkuperin 230mm joustolla, siinä kokoonpanossa tuo männän alla oleva ulosjoustotoppariin ottava lätkä on 19mm paksu. 275 joustavassa se on 6 millinen. Halusin vakiopituisen iskarin eli 391mm kokonaispituus joten sorvailin 7,5mm tallan tuohon mäntien alle. Vakiojäykkyinen jousi on isolle miehelle hyvä.
En vielä täysin osaa sanoiksi asetella mutta hyvä se on. Ulkojoustosta herkkä mutta kestää hyppiä ja ennenkaikkea tömähdellä maahan aika vapautuneesti. Ei myöskään harjoita takakorkeita murhamielessä niinkuin vakio. En kauheasti ole parannettavaa keksinyt. Saatan joskus shimmailla pohjamäntään vähän lisää puristusvaimennusta jos alkaa krossi maistumaan enemmän mutta saas nähdä. Se on ihan hyvää reeniä ja tuo vauhtia metsäänkin mutta aika tylsää. Paitsi hyppyreissä. Silloin pelottaa.
Lisäsäiliönä on loppupään 990-Adven säiliö. Se on vanhanmallista lyhyempi ja sopii Superiin kolisematta takarunkoon.

Maskin takana olevan piuhahelvetin laitoin kuriin. Turhat liittimet ja virtalukko mäkeen, vilkun rele ja diudi sopi paisarin alle. Siivosin johtosarajaa samalla muutenkin. Laitoin huvikseni EXC:n maskin tuohon. Spagetti kun on poistunut saa talveksi heitettyä leditetyn vakion parissa minuutissa.
Kuva

Kuva

Lopuimpana täyttöventtiili uudenmalliseen säiliöön. Vanhat, irtopohjalliset on mukavia. Voi pohjan irtiollessa passata männän haluttuun korkoon, ilmata ja sitten lopuksi pohja johon on pujotettu sisältäpäin schradervena, paikalleen.
Uudesta ei irtoa pohja, piti virpoa jotain missä saa helpon täytön, hyvän tiivistyksen ja sen verran reikää että saa männästä kiinni kun ilmaa.
Säiliö sorviin, m8 jenka pohjaan ja sitten 10mm jyrsintapilla 10mm upotus jengan perään. Rengasliikkeestä messinkisiä täyttövenoja, sorvissa perään m8-jenka ja pikku kolo o-renkaalle. Ja otepinta että tuon saa ruuvattua paikalleen.
8mm reiästä pääsee pujottamaan kierretangon männän kierteeseen, ilmauksen jälkeen tanko pois ja ruuvaten venttiili paikalleen. Venttiili on noin 9,9mm jengan jälkeisestä osasta ja sujahtaa upotukseen, eli paine painaa o-rengasta 0,1mm rakoon. Tuntuu pitävän.
Kuva
skuikka
Viestit: 2031
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

X-gripin muussit kypsyi lomalla.
Takanen kesti aika tasan 30h, viimeisen kuutisen tuntia oli halkaistu norsunkortsu fyllinä. Olisi vielä mennyt varomalla jonkun matkaa mutta en minä niitä varottavaksi ostanut.
Etunen meni noin 50h, aika suikaleina tuli ulos, kolisi läpi varsin rumasti viimeiset tunnit mutta kun jarrutuspito oli naurettavan hyvä, en malttanut vaihtaa.
Ajo 95% maastossa, paljon kivikkoa, osin aika reipasvauhtista. Tietä on ajettu enimmäkseen radalle ja takaisin sekä parisen sataa kilometriä rallia.
Takarenkaan käännän tai vaihdan noin 10h kohdalla, uudet voiteet laitoin joka kerta. Etunen meni ekat 30h samoilla rasvoilla, oli vielä kostea mutta nahkean puoleinen kun voitelin uudelleen.
Ajotyylille teki hyvää. Kun lakkasi varomasta renkaita, tuli kivikossa ajoon ihan uusi ulottuvuus.
Pitää tuumata miten jatkossa, vähän kallista leikkiä mutta varmaan ainakin eteen tilaan uuden, ehkä erimerkkisen kokeeksi. Takanen kestää osumia kun vaan on veto päällä että rengas lähtee heti kiipeämään eikä törmää.
Vastaa Viestiin