Cbr superenduroksi

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
MiikaM
Viestit: 270
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 12:05 am
Pyörä: XR600R
Paikkakunta: Vantaa

Cbr superenduroksi

Viesti Kirjoittaja MiikaM »

Kaikki alkoi joskus viisi vuotta sitten kun ostin tuon cbr:n. Eli kyseessä on cbr 600 vm1994. Viimetalvena asensin siihen krossitangon, vaihdoin välityksiä ja tein jotakin muuta pientä. Sitten kesällä eräällä mökkireissulla koin herätyksen,käytiin ajelemassa hp2,drz, ja taisi siinä olla se kanssa mukana,pikkasen polkuja ja metsää. Huomasin että noilla katurenkailla antaa ehkä liikaa tasoitusta verrattuna nappuloihin. Ja tanko on aivan liian matalalla,reidet hapoilla kun keventää. Nyt on toiset vanteet hommattu,visa toi kasan kumia ja korkeampi tanko odottaa asennusta.kuva mallailusta http://www.kolumbus.fi/miika.markkanen/mopeti2.jpg kunhan mopon saa parkkiin niin kunnon rakentaminen alkaa..
Enska600
Viestit: 128
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 8:30 pm
Pyörä: Adv950, Can Am 500
Paikkakunta: Valkeala

Re: Cbr superenduroksi

Viesti Kirjoittaja Enska600 »

Asiaa! Jotain omaa ja erikoista pitää olla. Kaupastahan saa aina valmiina "sopivia" lähtökohtia pienelle rakentelulle, mutta näin radikaaliin en ole vielä törmänny. Tietty tekemistä riittää varmasti ennenkuin katumopo on edes jossain määrin ajettava samoissa paikoissa kuin SE:t ja vastaavat, mutta mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää. Lähtökohta on ainakin perin erikoinen :P Ei muutakuin rakenteluintoa ja pidähän foorumi ajantasalla.
Kun tietämätön neuvoo osaamatonta tekemään, saadaan ehjistä rikkinäisiä....
Avatar
MiikaM
Viestit: 270
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 12:05 am
Pyörä: XR600R
Paikkakunta: Vantaa

Re: Cbr superenduroksi

Viesti Kirjoittaja MiikaM »

Eniten tuossa tarvisisi takapään joustojen lisäämistä. Samalla saisi maavaraa nostettua. Etupää olisi helppo kun pulttaisi 41mm valmiin enskakeulan kiinni.
Avatar
antti
Viestit: 129
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 2:42 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Cbr superenduroksi

Viesti Kirjoittaja antti »

Mikä tuo tanko on?
Minnekkä lie, polkuni vie...

AT, G/S projekti
EXät: 2xMonkey, Noppeli, PV, 2xPappa, SuperSport, 2xXR80, 2xYZ80, KX80, TM125, WR125, Aprilia AF-1, DR350, R100, K100Rs, R80/7, R80Gs, Yamaha Quad 250, Speed Triple
Avatar
MiikaM
Viestit: 270
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 12:05 am
Pyörä: XR600R
Paikkakunta: Vantaa

Re: Cbr superenduroksi

Viesti Kirjoittaja MiikaM »

antti kirjoitti:Mikä tuo tanko on?
http://www.motokonig.fi/cms/etusivu/tar ... d_bar.html
tuolta tuo alimmainen.

http://www.kolumbus.fi/miika.markkanen/mopeti.jpg

Tuosta kuvasta varmaan näkee paremmin, tanko ei kyllä ihan tuohon kohti jää :)
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: Cbr superenduroksi

Viesti Kirjoittaja jaket »

no kyllähän tommosesta saa aika maastokelposen, esim verrattuna GS bemareihin, painaakin 100kg vähemmän.

mulla olis semmonen pirelli mt60 eturengas ylimääräisenä, se on pirun hyvä rengas tommoseen käyttöön. on pitoa ja menee asfaltillakin.


tommoseen 600:seen jos heittäs pitemmän keulan ja pidemmän takaiskarin, niin se menis ihan mihin tahansa.

JT
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Avatar
MiikaM
Viestit: 270
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 12:05 am
Pyörä: XR600R
Paikkakunta: Vantaa

Re: Cbr superenduroksi

Viesti Kirjoittaja MiikaM »

jaket kirjoitti: mulla olis semmonen pirelli mt60 eturengas ylimääräisenä, se on pirun hyvä rengas tommoseen käyttöön. on pitoa ja menee asfaltillakin.
JT
Mulla on noita smotorenkaita jota pari satsia käytettynä varastossa. Ja enskarenkaista 17" taitaa löytyä mitas, karoo
ja pari jotai muuta. Mitaksen meinasin eteen ja karoon taakse nyt ekana, luulis että sillon jäis hiekkatielle jotku jäljetkin,
diablolla ei jää mitään kun ruopii. Isot pojat sano että pitäs mitaksen nappuloita vähän rälläkällä ajella matalammaks.
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Re: Cbr superenduroksi

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

jaket kirjoitti:no kyllähän tommosesta saa aika maastokelposen, esim verrattuna GS bemareihin, painaakin 100kg vähemmän.

mulla olis semmonen pirelli mt60 eturengas ylimääräisenä, se on pirun hyvä rengas tommoseen käyttöön. on pitoa ja menee asfaltillakin.


tommoseen 600:seen jos heittäs pitemmän keulan ja pidemmän takaiskarin, niin se menis ihan mihin tahansa.

JT
Paino taitaa olla gessujen kanssa aika samaa luokkaa jos puhutaan 1200 sarjasta ja ne 11xx sarjalaiset ovat sitten painavampia.

Ongelmanahan tuollaisessa katumoposta metsämopoksi projektissa on mm. jousitus. Katumopon joustot lienevät luokkaa 100mm (vai onko sitäkään) kun vaikkapa lehmä GS:ssäkin on noin 200mm. Joustoa saa katomopoonkin toki lisää jos vaihtaa keulan, taakse jouston lisääminen voi olla haasteellisempa sillä jos takaiskarin vaihtaa selkeästi pidempää niin ketjult saattaapi ottaa swingiin kiinne. En ole separia tutkiskellut kuinka paljon siinä on varaa nostaa perää.

Pidemmän jouston ansiosta se maavarakin kasvaisi, vakiona se ei ole kovin hirmuinen. Joskin hyvänä puolena on, että separissa ottaa putket maahan ennen öljypohjaa eli jokainen terävä osuma ei välttämättä tuhoa konetta.

Sopivan keulan löytäminen voipi olla myös haasteellista. Noin kapeita etutolppia löytynee jostain 80 luvun japseista, esim dr, xt(?), mutta niissä on ongelmana se, että jos slelaisen keulan vaihtaa niin separista menee myös jarrut uusiksi. Toiselle jarrusatulalle kun ei löydy kiinnityspaikkaa vanhiosta krossien keuloista.

Sen mitä tuolla kyseisellä separilal olen ajanut ennen ja jälkeen krossisarvien asentamisen niin krossisarvilla ajoasento on paljon kotoisampi. Paljon on kuitenkin vielä matkaa, että ajoasennosta saisi enduromaisen. Sarvien korotus auttanee jonkin verran, penkin korottaminen lisää, mutta noidenkin jälkeen jalkatappien ja sarvien välinen matka voipi vielä tehdä ajoasennosta vähän jännän.

Hyväähän tuollaisessa separissa on sen halpa hinta ja luotettava kone. Yläkierroksilla tehoakin on reippaasti, mutta alakierroksilla ei tapahdu oikein mitään. Moottorijarrukin on aika olematon yksi ja kaksipyttyisin tottuneen mielestä.

Kuten miikakin tietää niin ei tuossa projektissa mitään järkeä ole, mutta eipä mopoilussa tarvitse tai kuulukkaan olla. Kyllähän meistä matkaendurokuskeistakin varsin moni ajelee sellaisissa paikoissa, joissa sopivampi kulkupeli olisi joku 100kg painava kisapeli.
VesaLaun
Viestit: 106
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:38 pm
Pyörä: gsxr excf
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Cbr superenduroksi

Viesti Kirjoittaja VesaLaun »

Oisit Miika vaan ostanut multa kotarin leluksi niin pääsisit helpommalla ja lujempaa, melkein separin hinnalla. Eipä silti, on siinä oma kiero ilonsa viedä vähän huonosti pelloille sopiva laite sinne ja yrittää vieläpä ajella kovaa; http://www.cccx.org/2007/cccx02.jpg
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: Cbr superenduroksi

Viesti Kirjoittaja jaket »

joo, ei noin kapeita keuloja kannatakkaan vaihtaa putki kerrallaan, joku enskan keula kaikkineen. putket, kolmiot, etupyörä ja jarrut.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Avatar
daddy0
Viestit: 942
Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Cbr superenduroksi

Viesti Kirjoittaja daddy0 »

VesaLaun kirjoitti:Oisit Miika vaan ostanut multa kotarin leluksi niin pääsisit helpommalla ja lujempaa, melkein separin hinnalla.
Jos kyseessä sama mies ja pyörä, jotka perässäni ajeli .Org:n Soranorsu-reissulla syyskuun alussa, niin ei kyllä tarvinnut vauhtia hävetä. Siinä jäi soranorsut kauas taakse melkein merkkiin ja malliin katsomatta, kun cebari painoi hiekkaa ja polkua.

Väittäisin, että asennekysymys ennen kaikkea, jos vaan maavara riittää.
Avatar
karkka
Viestit: 296
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 5:34 pm
Pyörä: R1250GSA/F650GS
Paikkakunta: Oulu

Re: Cbr superenduroksi

Viesti Kirjoittaja karkka »

Eikös kontion(ei tämän vuoden) enduro ajelussa joku ollut mukana ihan vakio cbr:llä
Avatar
MiikaM
Viestit: 270
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 12:05 am
Pyörä: XR600R
Paikkakunta: Vantaa

Re: Cbr superenduroksi

Viesti Kirjoittaja MiikaM »

karkka kirjoitti:Eikös kontion(ei tämän vuoden) enduro ajelussa joku ollut mukana ihan vakio cbr:llä
Kyllä mie oon sellasesta kuvia nähnyt ja täältä juttuakin lueskellut. Osoittaa vaan kuinka hyvä yleispyörä
600 cbr on..
Avatar
jonkko
Viestit: 3693
Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Pyörä: KTM 640 Adventure
Paikkakunta: Pargas

Re: Cbr superenduroksi

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Juu,itekkin ollu samanlainen cebuka,krossistongal ei ollut mitään onkelmia hiekkateillä.
Ja toi cbr on sen verran ketterä mopo etten kyll vertais mihinkään isoon gessuun,cbr ajaa melkein ittestään :P
Mutta maavara pitää kyll saada kasvatettua koneen alla,ja heität sitten turbon kiinni suoraan käyriin niin pääset putkist konen alla samalla :P :twisted:

Ei muuta ku kuvia tulee sitt ku rojekti alkaa kunnol 8)
Avatar
antti-a
Viestit: 475
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 9:46 am
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Masku

Re: Cbr superenduroksi

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Täältä kanssa kannustusta projektiin.

Nämä on mielenkiintoisia projekteja!!!
Vastaa Viestiin