Cbr superenduroksi
Valvoja: Moderaattorit
Cbr superenduroksi
Kaikki alkoi joskus viisi vuotta sitten kun ostin tuon cbr:n. Eli kyseessä on cbr 600 vm1994. Viimetalvena asensin siihen krossitangon, vaihdoin välityksiä ja tein jotakin muuta pientä. Sitten kesällä eräällä mökkireissulla koin herätyksen,käytiin ajelemassa hp2,drz, ja taisi siinä olla se kanssa mukana,pikkasen polkuja ja metsää. Huomasin että noilla katurenkailla antaa ehkä liikaa tasoitusta verrattuna nappuloihin. Ja tanko on aivan liian matalalla,reidet hapoilla kun keventää. Nyt on toiset vanteet hommattu,visa toi kasan kumia ja korkeampi tanko odottaa asennusta.kuva mallailusta http://www.kolumbus.fi/miika.markkanen/mopeti2.jpg kunhan mopon saa parkkiin niin kunnon rakentaminen alkaa..
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: To Maalis 01, 2007 8:30 pm
- Pyörä: Adv950, Can Am 500
- Paikkakunta: Valkeala
Re: Cbr superenduroksi
Asiaa! Jotain omaa ja erikoista pitää olla. Kaupastahan saa aina valmiina "sopivia" lähtökohtia pienelle rakentelulle, mutta näin radikaaliin en ole vielä törmänny. Tietty tekemistä riittää varmasti ennenkuin katumopo on edes jossain määrin ajettava samoissa paikoissa kuin SE:t ja vastaavat, mutta mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää. Lähtökohta on ainakin perin erikoinen Ei muutakuin rakenteluintoa ja pidähän foorumi ajantasalla.
Kun tietämätön neuvoo osaamatonta tekemään, saadaan ehjistä rikkinäisiä....
Re: Cbr superenduroksi
Eniten tuossa tarvisisi takapään joustojen lisäämistä. Samalla saisi maavaraa nostettua. Etupää olisi helppo kun pulttaisi 41mm valmiin enskakeulan kiinni.
Re: Cbr superenduroksi
Mikä tuo tanko on?
Minnekkä lie, polkuni vie...
AT, G/S projekti
EXät: 2xMonkey, Noppeli, PV, 2xPappa, SuperSport, 2xXR80, 2xYZ80, KX80, TM125, WR125, Aprilia AF-1, DR350, R100, K100Rs, R80/7, R80Gs, Yamaha Quad 250, Speed Triple
AT, G/S projekti
EXät: 2xMonkey, Noppeli, PV, 2xPappa, SuperSport, 2xXR80, 2xYZ80, KX80, TM125, WR125, Aprilia AF-1, DR350, R100, K100Rs, R80/7, R80Gs, Yamaha Quad 250, Speed Triple
Re: Cbr superenduroksi
http://www.motokonig.fi/cms/etusivu/tar ... d_bar.htmlantti kirjoitti:Mikä tuo tanko on?
tuolta tuo alimmainen.
http://www.kolumbus.fi/miika.markkanen/mopeti.jpg
Tuosta kuvasta varmaan näkee paremmin, tanko ei kyllä ihan tuohon kohti jää
Re: Cbr superenduroksi
no kyllähän tommosesta saa aika maastokelposen, esim verrattuna GS bemareihin, painaakin 100kg vähemmän.
mulla olis semmonen pirelli mt60 eturengas ylimääräisenä, se on pirun hyvä rengas tommoseen käyttöön. on pitoa ja menee asfaltillakin.
tommoseen 600:seen jos heittäs pitemmän keulan ja pidemmän takaiskarin, niin se menis ihan mihin tahansa.
JT
mulla olis semmonen pirelli mt60 eturengas ylimääräisenä, se on pirun hyvä rengas tommoseen käyttöön. on pitoa ja menee asfaltillakin.
tommoseen 600:seen jos heittäs pitemmän keulan ja pidemmän takaiskarin, niin se menis ihan mihin tahansa.
JT
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
E. F. Schumacher
Re: Cbr superenduroksi
Mulla on noita smotorenkaita jota pari satsia käytettynä varastossa. Ja enskarenkaista 17" taitaa löytyä mitas, karoojaket kirjoitti: mulla olis semmonen pirelli mt60 eturengas ylimääräisenä, se on pirun hyvä rengas tommoseen käyttöön. on pitoa ja menee asfaltillakin.
JT
ja pari jotai muuta. Mitaksen meinasin eteen ja karoon taakse nyt ekana, luulis että sillon jäis hiekkatielle jotku jäljetkin,
diablolla ei jää mitään kun ruopii. Isot pojat sano että pitäs mitaksen nappuloita vähän rälläkällä ajella matalammaks.
-
- Viestit: 1784
- Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
- Pyörä: pyörät myyty
- Paikkakunta: Kouvola / Espoo
Re: Cbr superenduroksi
Paino taitaa olla gessujen kanssa aika samaa luokkaa jos puhutaan 1200 sarjasta ja ne 11xx sarjalaiset ovat sitten painavampia.jaket kirjoitti:no kyllähän tommosesta saa aika maastokelposen, esim verrattuna GS bemareihin, painaakin 100kg vähemmän.
mulla olis semmonen pirelli mt60 eturengas ylimääräisenä, se on pirun hyvä rengas tommoseen käyttöön. on pitoa ja menee asfaltillakin.
tommoseen 600:seen jos heittäs pitemmän keulan ja pidemmän takaiskarin, niin se menis ihan mihin tahansa.
JT
Ongelmanahan tuollaisessa katumoposta metsämopoksi projektissa on mm. jousitus. Katumopon joustot lienevät luokkaa 100mm (vai onko sitäkään) kun vaikkapa lehmä GS:ssäkin on noin 200mm. Joustoa saa katomopoonkin toki lisää jos vaihtaa keulan, taakse jouston lisääminen voi olla haasteellisempa sillä jos takaiskarin vaihtaa selkeästi pidempää niin ketjult saattaapi ottaa swingiin kiinne. En ole separia tutkiskellut kuinka paljon siinä on varaa nostaa perää.
Pidemmän jouston ansiosta se maavarakin kasvaisi, vakiona se ei ole kovin hirmuinen. Joskin hyvänä puolena on, että separissa ottaa putket maahan ennen öljypohjaa eli jokainen terävä osuma ei välttämättä tuhoa konetta.
Sopivan keulan löytäminen voipi olla myös haasteellista. Noin kapeita etutolppia löytynee jostain 80 luvun japseista, esim dr, xt(?), mutta niissä on ongelmana se, että jos slelaisen keulan vaihtaa niin separista menee myös jarrut uusiksi. Toiselle jarrusatulalle kun ei löydy kiinnityspaikkaa vanhiosta krossien keuloista.
Sen mitä tuolla kyseisellä separilal olen ajanut ennen ja jälkeen krossisarvien asentamisen niin krossisarvilla ajoasento on paljon kotoisampi. Paljon on kuitenkin vielä matkaa, että ajoasennosta saisi enduromaisen. Sarvien korotus auttanee jonkin verran, penkin korottaminen lisää, mutta noidenkin jälkeen jalkatappien ja sarvien välinen matka voipi vielä tehdä ajoasennosta vähän jännän.
Hyväähän tuollaisessa separissa on sen halpa hinta ja luotettava kone. Yläkierroksilla tehoakin on reippaasti, mutta alakierroksilla ei tapahdu oikein mitään. Moottorijarrukin on aika olematon yksi ja kaksipyttyisin tottuneen mielestä.
Kuten miikakin tietää niin ei tuossa projektissa mitään järkeä ole, mutta eipä mopoilussa tarvitse tai kuulukkaan olla. Kyllähän meistä matkaendurokuskeistakin varsin moni ajelee sellaisissa paikoissa, joissa sopivampi kulkupeli olisi joku 100kg painava kisapeli.
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:38 pm
- Pyörä: gsxr excf
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Cbr superenduroksi
Oisit Miika vaan ostanut multa kotarin leluksi niin pääsisit helpommalla ja lujempaa, melkein separin hinnalla. Eipä silti, on siinä oma kiero ilonsa viedä vähän huonosti pelloille sopiva laite sinne ja yrittää vieläpä ajella kovaa; http://www.cccx.org/2007/cccx02.jpg
Re: Cbr superenduroksi
joo, ei noin kapeita keuloja kannatakkaan vaihtaa putki kerrallaan, joku enskan keula kaikkineen. putket, kolmiot, etupyörä ja jarrut.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
E. F. Schumacher
- daddy0
- Viestit: 942
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Cbr superenduroksi
Jos kyseessä sama mies ja pyörä, jotka perässäni ajeli .Org:n Soranorsu-reissulla syyskuun alussa, niin ei kyllä tarvinnut vauhtia hävetä. Siinä jäi soranorsut kauas taakse melkein merkkiin ja malliin katsomatta, kun cebari painoi hiekkaa ja polkua.VesaLaun kirjoitti:Oisit Miika vaan ostanut multa kotarin leluksi niin pääsisit helpommalla ja lujempaa, melkein separin hinnalla.
Väittäisin, että asennekysymys ennen kaikkea, jos vaan maavara riittää.
Re: Cbr superenduroksi
Eikös kontion(ei tämän vuoden) enduro ajelussa joku ollut mukana ihan vakio cbr:llä
Re: Cbr superenduroksi
Kyllä mie oon sellasesta kuvia nähnyt ja täältä juttuakin lueskellut. Osoittaa vaan kuinka hyvä yleispyöräkarkka kirjoitti:Eikös kontion(ei tämän vuoden) enduro ajelussa joku ollut mukana ihan vakio cbr:llä
600 cbr on..
- jonkko
- Viestit: 3693
- Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
- Pyörä: KTM 640 Adventure
- Paikkakunta: Pargas
Re: Cbr superenduroksi
Juu,itekkin ollu samanlainen cebuka,krossistongal ei ollut mitään onkelmia hiekkateillä.
Ja toi cbr on sen verran ketterä mopo etten kyll vertais mihinkään isoon gessuun,cbr ajaa melkein ittestään
Mutta maavara pitää kyll saada kasvatettua koneen alla,ja heität sitten turbon kiinni suoraan käyriin niin pääset putkist konen alla samalla
Ei muuta ku kuvia tulee sitt ku rojekti alkaa kunnol
Ja toi cbr on sen verran ketterä mopo etten kyll vertais mihinkään isoon gessuun,cbr ajaa melkein ittestään
Mutta maavara pitää kyll saada kasvatettua koneen alla,ja heität sitten turbon kiinni suoraan käyriin niin pääset putkist konen alla samalla
Ei muuta ku kuvia tulee sitt ku rojekti alkaa kunnol
Team kahajo
Kyll se siitä menee
http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn
http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/
http://picasaweb.google.fi/lekasora/
Kyll se siitä menee
http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn
http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/
http://picasaweb.google.fi/lekasora/
Re: Cbr superenduroksi
Täältä kanssa kannustusta projektiin.
Nämä on mielenkiintoisia projekteja!!!
Nämä on mielenkiintoisia projekteja!!!