Renkaanvaihto käsin
Valvoja: Moderaattorit
Re: Renkaanvaihto käsin
Onpahan pirullista hommaa tuo renkaanvaihto alkeellisilla välineillä. Koska nykyisessä Tenere 700-pyörässäni ei ole tubeless-vanteita, ajattelin treenata jo unohtuneita vähäisiä renkaanvaihtotaitojani vastaisen varalle. Käytössäni oli beadpro-raudat, yksi ylimääräinen rengasrauta, liukastetta sekä matto, jonka levitin mökin pihalle. Orgisrenkaat olivat Pirelli STR:t ja tilalle vaihdoin Mitas E07:t.
Aloitin takarenkaasta, jonka ekan puolen sain kohtuullisen helposti vanteelta. Toisen puolen kanssa tappelin aikani kunnes hermot pettivät ja komensin akan apuun. Yhdessä saimme sitten painettua renkaan vanteelta. E07 oli myös pirun tiukka kammeta vanteelle eivätkä rengasraudat vannesuojista puhumattakaan meinanneet millään sopia vanteen ja renkaan väliin. Lopulta sain punnerrettua renkaan vahteelle mutten millään nousemaan loppuun asti. Tiputin renkaan useita kertoja alas ja suihkuttelin aina liukastetta väliin. Lopulta sitten poksahti ylös yli 6kg paineella.
Eturenkaan kanssa jumppa oli periaatteessa samanlainen eli ei yhtään helpompi. Poikkeuksena ainoastaan se että E07 oli vielä v-mäisempi kammeta vanteelle. Aikaa kului tuhottomasti nyhrätessä kuten takarenkaankin kanssa.
Tämä oli taatusti viimeinen kerta kun ryhdyn tähän puuhaan. Vähintäänkin on hommattava renkaanvaihtopukki ja isommat rengasraudat. Tästäkin huolimatta vaihdatan renkaan vastaisuudessa tutussa rengasliikkeesssä, se on saletti !
Tämä oli mulle hyvä opetus sillä lapsellisuuksissani olen kuljetellut pyörässäni mukanani sisuskumeja ja em. renkaanvaihtotyölakuja siltä varalta että rengas puhkeaa jossain skutsissa ja vaihdan sen näppärästi. Ei tule tapahtumaan. Ainoa mahdollisuus on rengasrikon sattuessa yrittää hiljakseen nilkutella ihmisten ilmoille ja soittaa sitten vaikkapa hinauspalveluun.
Aloitin takarenkaasta, jonka ekan puolen sain kohtuullisen helposti vanteelta. Toisen puolen kanssa tappelin aikani kunnes hermot pettivät ja komensin akan apuun. Yhdessä saimme sitten painettua renkaan vanteelta. E07 oli myös pirun tiukka kammeta vanteelle eivätkä rengasraudat vannesuojista puhumattakaan meinanneet millään sopia vanteen ja renkaan väliin. Lopulta sain punnerrettua renkaan vahteelle mutten millään nousemaan loppuun asti. Tiputin renkaan useita kertoja alas ja suihkuttelin aina liukastetta väliin. Lopulta sitten poksahti ylös yli 6kg paineella.
Eturenkaan kanssa jumppa oli periaatteessa samanlainen eli ei yhtään helpompi. Poikkeuksena ainoastaan se että E07 oli vielä v-mäisempi kammeta vanteelle. Aikaa kului tuhottomasti nyhrätessä kuten takarenkaankin kanssa.
Tämä oli taatusti viimeinen kerta kun ryhdyn tähän puuhaan. Vähintäänkin on hommattava renkaanvaihtopukki ja isommat rengasraudat. Tästäkin huolimatta vaihdatan renkaan vastaisuudessa tutussa rengasliikkeesssä, se on saletti !
Tämä oli mulle hyvä opetus sillä lapsellisuuksissani olen kuljetellut pyörässäni mukanani sisuskumeja ja em. renkaanvaihtotyölakuja siltä varalta että rengas puhkeaa jossain skutsissa ja vaihdan sen näppärästi. Ei tule tapahtumaan. Ainoa mahdollisuus on rengasrikon sattuessa yrittää hiljakseen nilkutella ihmisten ilmoille ja soittaa sitten vaikkapa hinauspalveluun.
- Ilmari
- Viestit: 1059
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Renkaanvaihto käsin
Elä ny noin helposti luovuta! Isommilla rengasraudoilla voit saada aikaiseksi hyvinki isompaa vahinkoa. Mulla kulkee mukana kaksi IKH:n 20 centtistä rengasrautaa ja hyvin niillä on pärjätty.
Niinku täällä on todettu, tekniikkalaji!
Re: Renkaanvaihto käsin
Älä anna periksi, tosin nuo Mitakset on kuulemani mukaan sieltä hankalammasta päästä. Ittellä oli täsmälleen samat fiilikset, nykyään jo helpompaa, tosin Mitaksen E 10 odottaa varastossa. Misukoita vaihtelen jo suht koht sujuvasti, ihan raudoillakin.tart kirjoitti: ↑Ke Heinä 19, 2023 3:38 pm
Tämä oli taatusti viimeinen kerta kun ryhdyn tähän puuhaan. Vähintäänkin on hommattava renkaanvaihtopukki ja isommat rengasraudat. Tästäkin huolimatta vaihdatan renkaan vastaisuudessa tutussa rengasliikkeesssä, se on saletti !
Tämä oli mulle hyvä opetus sillä lapsellisuuksissani olen kuljetellut pyörässäni mukanani sisuskumeja ja em. renkaanvaihtotyölakuja siltä varalta että rengas puhkeaa jossain skutsissa ja vaihdan sen näppärästi. Ei tule tapahtumaan. Ainoa mahdollisuus on rengasrikon sattuessa yrittää hiljakseen nilkutella ihmisten ilmoille ja soittaa sitten vaikkapa hinauspalveluun.
Juutuubista löytyy monenlaista videoo, niitä olen vahtaillut, ja yrittänyt omaksua parhaat kikat. Silti melkeimpä joka kerralla oppii jonkun uuden jutun.
Olen miettinyt tuota metsässä tapahtuvaa rengasrikkoa, ja paikka-ainepullo on mukana, ainakin henkisenä tukena.
Onkohan kellään kokemusta tuosta sisäkumin paikkaamisesta paikoilla, rengasta irrottamatta, vain sisäkumi esille kalastaen? Kannattaako edes alkaa moiseen?
Mutta kuten sanottu, tekniikkalaji. Auringon lämpö auttaa,pehmentää mustan kumin ja aina se viikkosiivouksen voittaa.
Ps. Koheltajalle kiitoksia viimeisestä, kaluston testaus lähestyy.
-Haato-
Re: Renkaanvaihto käsin
Minulla Anakee Wildin kanssa samoja tuntoja. Eka puoli helppo mutta koko kumin irrotus vanteelta helvetin hankala kun rengas irtonaisena pomppi kuin mielettömän k.... Ostin seuraavaa kertaa varten tuollaisen https://www.motonet.fi/fi/tuote/381542/ ... ose-Racing pukin, jossa renkaan saa keskeltä kiinni kierteellä ja sehän helpotti suunnattomasti joka työvaihetta.
Re: Renkaanvaihto käsin
Kiitoksia kannustuksesta. Viimeksi vaihdoin eturenkaan sisäkumin reissun päällä n. 15 vuotta takaperin XTZ660:een. Ei tuo silloin mikään kummoinen rasti ollut. Sen koommin ei ole tarvinnut sisäkumeja vaihtaa, sillä aina on ollut alla tubeless-vanteet ja renkaat olen vaihdattanut liikkeessä. Itse asiassa en edes osannut ajatella että T7:ssa on sisäkumit kun vaihdoin sen XTZ1200:een.
Kyllä mun mielestä nuo tubeless-endurorenkaat on vaan on jäykempiä kuin ennen vanhaan. Tietenkin myös samalla parempia. Jotenkin vaan tuntuu että kamppailu renkaiden kanssa meni takaraivoon ja epäonnistumisen pelko jäi kytemään.
Paikka-ainepulloa mäkin olen joskus aikoinani pitänyt henkisenä tukena kun mopossa ei ole ollut tubeless-vanteita. Koskaan en ole paikka-ainetta käyttänyt mutta luulisi sen jotain auttavan jos tarpeeksi monta pulloa laittaa.
Kyllä mun mielestä nuo tubeless-endurorenkaat on vaan on jäykempiä kuin ennen vanhaan. Tietenkin myös samalla parempia. Jotenkin vaan tuntuu että kamppailu renkaiden kanssa meni takaraivoon ja epäonnistumisen pelko jäi kytemään.
Paikka-ainepulloa mäkin olen joskus aikoinani pitänyt henkisenä tukena kun mopossa ei ole ollut tubeless-vanteita. Koskaan en ole paikka-ainetta käyttänyt mutta luulisi sen jotain auttavan jos tarpeeksi monta pulloa laittaa.
- Totti
- Viestit: 1074
- Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Renkaanvaihto käsin
Aloitit sitte vaikemmasta päästä Mitakset ovat järkyttävän jäykkiä. Tuntuu, että jäykkenevät vuosi vuodelta, tai sitten ukon voimat ehtyvät.
Metzeler Karoo Street (tube type) oli lastenleikkiä Mitas E-10:een (tubeless) verrattuna.
Ilmeisesti tässäkin hinta ja laatu, eli asennuksen helppous, seuraavat toisiaan.
NS. laatumerkit, esim Michelin Sirac ja Continental TKC-80 ovat paljon helpompia asentaa ja vaativat huomattavasti vähemmän tasapainoituspainoja.
Kyllä se siitä, harjoitus tekee mestarin!
Metzeler Karoo Street (tube type) oli lastenleikkiä Mitas E-10:een (tubeless) verrattuna.
Ilmeisesti tässäkin hinta ja laatu, eli asennuksen helppous, seuraavat toisiaan.
NS. laatumerkit, esim Michelin Sirac ja Continental TKC-80 ovat paljon helpompia asentaa ja vaativat huomattavasti vähemmän tasapainoituspainoja.
Kyllä se siitä, harjoitus tekee mestarin!
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
- Totti
- Viestit: 1074
- Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Renkaanvaihto käsin
Kolmesti on rengas mennyt reissussa.
Kerran paikkasin metsässä. Oli kyllä kavereita apuna.
Kerran nilkutin paukkupullolla ja ilmaa lisäämällä ihmisten ilmoille.
Kerran soitin lavetin hakemaan
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Renkaanvaihto käsin
Rengasvalmistajat kuuntelee käyttäjiä ja tekee sellaista rengasta mitä porukat haluaa. Suunta on ollut "dakar" tyyppisiin jäykkiin runkoihin jotka kestää runtua kivikossa ilman puhkeamisen vaaraa, eipä noita saa muuten rikki ellei satu naulaan tai vastaavaan ajamaan. Pehmeärunkoisten enskarenkaiden vaihto on lasten leikkiä verrattuna jäykkärunkoisiin matkaenskan renkaisiin, kuten Mitaksen ja Motozin jäykkärunoiset mallit.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Renkaanvaihto käsin
Onneksi en ostanut E07:n Dakar-versioita. Niissähän on kolminkertainen laminointi kahden sijaan eli vielä jäykemmät. Olisi todennäköisesti ollut mahdotonta vaihtaa alle meikäläisen kyvyillä ja välineillä.
Ilmeisesti on alettava kuljettamaan paria paikkauspulloa mukana kompuran kaverina. Uskoisin että niillä selviää ainakin lähimmän tien varteen. Onkohan kukaan testannut/vertaillut noiden toimivuutta? Markkinoillahan on vaikka minkälaista tuotetta, joista moni varmaankin täyttä kuraa.
Ilmeisesti on alettava kuljettamaan paria paikkauspulloa mukana kompuran kaverina. Uskoisin että niillä selviää ainakin lähimmän tien varteen. Onkohan kukaan testannut/vertaillut noiden toimivuutta? Markkinoillahan on vaikka minkälaista tuotetta, joista moni varmaankin täyttä kuraa.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: La Syys 24, 2016 6:44 am
- Pyörä: Honda NX650 KTM 250 EXC
- Paikkakunta: Oulu
Re: Renkaanvaihto käsin
Viime viikonloppuna nilkutettiin Kivesvaaralta vaalaan pikapaikkojen ja vaahtopullon avulla. Kyseessä oli aika iso takarengas (200r16/60) ja vaahtopullolla ilmanpaine saatiin 1bar.tart kirjoitti:Onneksi en ostanut E07:n Dakar-versioita. Niissähän on kolminkertainen laminointi kahden sijaan eli vielä jäykemmät. Olisi todennäköisesti ollut mahdotonta vaihtaa alle meikäläisen kyvyillä ja välineillä.
Ilmeisesti on alettava kuljettamaan paria paikkauspulloa mukana kompuran kaverina. Uskoisin että niillä selviää ainakin lähimmän tien varteen. Onkohan kukaan testannut/vertaillut noiden toimivuutta? Markkinoillahan on vaikka minkälaista tuotetta, joista moni varmaankin täyttä kuraa.
Lähetetty minun M2007J22G laitteesta Tapatalkilla
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Renkaanvaihto käsin
Plussana Dakar versiossa tulee jumalaton pistokestävyys, ellei naulaan aja niin aika mahdoton saada sisärengasta puhkeamaan. Ellei aja terävässä kivikossa/louhikossa joka raatelee kaikki renkaat, mutta silloinkin on Dakarilla/vahvistetulla paremmat mahikset selviytyä ehjänä kun normi renkaat.
Miinuksena vahvistetuissa renkaissa on ettei runko juurikaan jousta normi 2-2.5 baarin paineilla, saa pudottaa paineet aika alas ennen kun runko alkaa elämään ja antamaan tasaisempaa pitoa sorateillä. Varoituksista huolimatta en saanut yhtään jäykkärunkoista rengasta rikki +200 kiloisessa pyörässä vaikka miten lasketeltiin 1.5 paineilla metsäteillä ja kivikoissa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Renkaanvaihto käsin
Yhdellä venäjänreissulla paikattiin noin HoppuVillen Hussen eturengas. Reikä oli helppo paikantaa renkaassa olevan naulan perusteella.
Väännettiin rengasta sen verran irti että voitiin vetää sisärenkaan reikäkohta esiin paikattavaksi.
Aikaa kului vain murto-osa verrattuna että perinteiseen menetelmään.
Heikki
-
- Viestit: 444
- Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
- Pyörä: 690 Enduro R -15
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Renkaanvaihto käsin
Tuossa on minusta helpoin tapa ja tälleen itse vaihtelen gummit. Eli molemmat puolet ylös ja sitten painetaan kerralla koko kumi vanteelta. Ei se käytännössä ihan noin lentämällä lähde kuin tuo luttero crossikumi, mutta periaate on sama. Valuvanteet ja leveät tubelessit sitten yhdeltä puolelta. Offroadpyörä kumit vielä kevyttä kamaa customin kivikoviin verrattuna.tart kirjoitti: ↑Ke Heinä 19, 2023 3:38 pm Onpahan pirullista hommaa tuo renkaanvaihto alkeellisilla välineillä. Koska nykyisessä Tenere 700-pyörässäni ei ole tubeless-vanteita, ajattelin treenata jo unohtuneita vähäisiä renkaanvaihtotaitojani vastaisen varalle. Käytössäni oli beadpro-raudat, yksi ylimääräinen rengasrauta, liukastetta sekä matto, jonka levitin mökin pihalle. Orgisrenkaat olivat Pirelli STR:t ja tilalle vaihdoin Mitas E07:t.
Aloitin takarenkaasta, jonka ekan puolen sain kohtuullisen helposti vanteelta. Toisen puolen kanssa tappelin aikani kunnes hermot pettivät ja komensin akan apuun. Yhdessä saimme sitten painettua renkaan vanteelta. E07 oli myös pirun tiukka kammeta vanteelle eivätkä rengasraudat vannesuojista puhumattakaan meinanneet millään sopia vanteen ja renkaan väliin. Lopulta sain punnerrettua renkaan vahteelle mutten millään nousemaan loppuun asti. Tiputin renkaan useita kertoja alas ja suihkuttelin aina liukastetta väliin. Lopulta sitten poksahti ylös yli 6kg paineella.
Eturenkaan kanssa jumppa oli periaatteessa samanlainen eli ei yhtään helpompi. Poikkeuksena ainoastaan se että E07 oli vielä v-mäisempi kammeta vanteelle. Aikaa kului tuhottomasti nyhrätessä kuten takarenkaankin kanssa.
Tämä oli taatusti viimeinen kerta kun ryhdyn tähän puuhaan. Vähintäänkin on hommattava renkaanvaihtopukki ja isommat rengasraudat. Tästäkin huolimatta vaihdatan renkaan vastaisuudessa tutussa rengasliikkeesssä, se on saletti !
Tämä oli mulle hyvä opetus sillä lapsellisuuksissani olen kuljetellut pyörässäni mukanani sisuskumeja ja em. renkaanvaihtotyölakuja siltä varalta että rengas puhkeaa jossain skutsissa ja vaihdan sen näppärästi. Ei tule tapahtumaan. Ainoa mahdollisuus on rengasrikon sattuessa yrittää hiljakseen nilkutella ihmisten ilmoille ja soittaa sitten vaikkapa hinauspalveluun.
https://www.youtube.com/watch?v=m3gC2__Rxi0
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Re: Renkaanvaihto käsin
Rabacondaa voin suositella. On se niin hyvä.
Re: Renkaanvaihto käsin
Tälle kyllä ehdoton puolto täältäkin. Pari vuotta ollut tuollainen nyt käytössä ja jo heti ensimmäisellä käyttökerralla potkin itseäni perseelle etten ollut hankkinut kyseistä laitetta jo 10 vuotta aiemmin.juhhyto kirjoitti:Rabacondaa voin suositella. On se niin hyvä.