Nyt kyrpii. Kings enduropiikki.

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

MarkoV
Pyörä: Husqvarna FE 350 -15

Nyt kyrpii. Kings enduropiikki.

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Joskus vaan kaikki menee käteen vaikka kuinka yrittää...

Tänään oli tarkoitus lähteä koluamaan lähiseudun pikkuteitä WR:llä. Jääpiikit alla ja ei kun enskapiikkien vaihtoon. Alle tulossa Kingsit kisarenkaalta. Eturenkaan kanssa ei ongelmia, normaalivaihto eli alta alle noin varttitunti. Takarenkaan kanssa tulikin taisteltua. Tuntuu olevan tuo Kingsin (965) runko aivan perkeleen ahdas vanteelle. Joitakin renkaita on tullut "uran" aikana vaihdettua mutta kyllä tämä vei kaikesta voiton. Oikeasti joutui käyttämään myös sitä kiellettyä voimaa kun ei normaali tekniikkakaan auttanut. Ukko hiestä märkänä ja tunnin taistelun jälkeen rengas oli alla vain todetakseni, että sisuskumi paskana. Tämä eilen illalla klo 22.30. Aamulla uusi yritys, jo renkaan saaminen vanteelta pois oli aika savotta, tässä vaiheessa taas huomasi miten ahdas tuo rengas on verrattuna muihin renkaisiin. No uusi norsunkortsu sisään ja aivan saatananmoinen taistelu renkaan pällesaamiseksi. Tekniikkana mulla on, että käytän sellaisia ikkuna-puukiiloja pitämään jo vanteella olevaa renkaan osaa keskiurassa, eli renkaan pitäisi olla mahdollisimman helposti vanteelle menevä. Loppuvaiheessa kun rengasta oli vielä vanteelle menemättä sellaiset 25cm niin ainoa keino päästä eteenpäin rikkomatta rengasta tai rautoja oli laittaa aina valmiiksi kolme rautaa vanteen ja renkaan väliin parin sentin välein ja sitten vaan voimalla eteenpäin.
No lopulta voitiin todeta, että "Voitto on meidän eikä Filistealaisten"...
Ilmaa renkaaseen ja nousee vanteelle kunnolla vasta kun painetta on sellaiset vajaat 4 baaria. Jaa tuo renkaan käyttöpaineen ja pyörimissuunnan osoittama tekstikin näyttää olevan kulahtanut taistelun tiimellyksessä, mutta kyllä siitä sen verran selvää saa että 0.6 ja pyörimissuunta VITUN VÄÄRINPÄIN!
En jaksa enää, jossakin vaiheessa eilen temutessani rengas oli vielä kääntytynyt väärin päin vaikka aluksi pyörimissuunnan tarkistinkin.
Enää en tuon kanssa taistele vaan vien sen huomenna paikalliselle pajalle. Kääntäkööt renkaan. Sen verran on nuo nastat vinoon asennettu, että en viitsi ajaa vastakarvaan.

Marko
Pessimisti ei pety!

Marko & Husqvarna FE 350 -15
j.a

kumi

Viesti Kirjoittaja j.a »

et sitten ole vaihtovanteita ajatellut??? Itelllä kolmet enskavanteet + supermotot, niin ei tarvi joka viikko olla kääntelemässä :D
MarkoV

Re: kumi

j.a kirjoitti:et sitten ole vaihtovanteita ajatellut??? Itelllä kolmet enskavanteet + supermotot, niin ei tarvi joka viikko olla kääntelemässä :D
Olen ajatellut ja varmaan hommaankin kun kohdalle sattuu järkevänhintaiset. Kun ei tule aktiivisesti etsittyä niin tuntuu menevän edulliset aina ohi.

Marko
Pessimisti ei pety!

JAMPPERI

Viesti Kirjoittaja JAMPPERI »

Saman huomasin kun torstaina opettelin rengaskonetta käyttämään :x

Kaveri on aina ennen vaihtanut minulle renkaat alle ja muistan kun hän viimeeksikin kirosi kingsejä kun niin tiukat ovat päälle laittaa, ei kyllä lähtenyt pyörimään vanteella vaikka oli vain yhdellä rengaslukolla vain kiinni :D
HannuP
Pyörä: exc 200

Viesti Kirjoittaja HannuP »

No juu itte ruuvasin wr:ään just dunlopin enskanastat ja ne meni kohtuu kivuttomasti paikalle...
Nyt on hiukan jo niillä kurvailtukkin ja tuntuu ihan hyviltä gummeilta. Pitoa on justiin niinku pitääki ja nastat tuntuu olevan hyvin kiinnitetty.
satusetä

Re: Nyt kyrpii. Kings enduropiikki.

Viesti Kirjoittaja satusetä »

MarkoV kirjoitti:... Eturenkaan kanssa ei ongelmia, normaalivaihto eli alta alle noin varttitunti. Takarenkaan kanssa tulikin taisteltua. Tuntuu olevan tuo Kingsin (965) runko aivan perkeleen ahdas vanteelle. Joitakin renkaita on tullut "uran" aikana vaihdettua mutta kyllä tämä vei kaikesta voiton. Oikeasti joutui käyttämään myös sitä kiellettyä voimaa kun ei normaali tekniikkakaan auttanut. Ukko hiestä märkänä ja tunnin taistelun jälkeen rengas oli alla vain todetakseni, että sisuskumi paskana. ...
Kyllä noi kingist oli aika tiukat vääntää vanteelle. Ihme kyllä takanakki meni ihmeen helposti, kun oli eka saanut tapella eturenkaan kanssa. Se oli aivan hemmetin tiukassa verrattuna siihen loppun ajettuun suvikumiin, joka lähti vanteelta melkeen itsestään.

Katsoin varmuuden vuoksi joka välissä, että rengas on oikeinpäin paikoillaan. Varsinkin kun tietää kuinka paljon se jurppii, jos joutuu uudestaan alkaa huhkimaan.

Kohta varmaan saa ruuvata suvikumit alle, kun ei täälla etelässä taida talvea tulla... Kerkeshän tässä jo kerran käydä kunnolla ajamassa. :cry:
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Tänään tuli jumpattua jäiset Trelleborit vanteelle. Se on kyllä täyttä rautaa. Sen jäljiltä meni Kingsi ihan mukavasti. Rengaskoneella tietysti. Ei ole kyllä mun suosikki hommia.
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

MarkoV kirjoitti:Enää en tuon kanssa taistele vaan vien sen huomenna paikalliselle pajalle. Kääntäkööt renkaan.
Niin, en olisi ikinä uskonut että kymmenen vuotta vanhaa trellikkaa pahempaa etusta joutuisin vaihtamaan itse vanteelle, mutta juuri tuo Kings kt-965 on minun kokemuksista tiukin.

Kun kuitenkin tilasin syksyllä Kisarenkaalta itselleni samanlaisen rinkulan (rallinastoilla), ja tilatessani valitin tiukkuutta Antille, niin sanoi että renkaan lämmittäminen auttaa. Muistaakseni niin, että kuumailmapuhaltimella miedolla lämmöllä renkaan sisällä lämmittelee, niin kumi muuttuu paljon pehmeämmäksi. Sitten kun haluaa renkaan vanteelta pois, niin pitää lämmittää sauna ja pehmentää kuningas siellä :)

Onko jollakulla kokemuksia tuosta renkaiden lämmittämisestä ?

Sen olen itse kesällä ajanut aina lenkin ennen rengassavottaa jotta vaihtaminen on helpompaa, mutta talvella se ei toimi samaan tapaan...
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
VAK
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

Raimo kirjoitti:...tilatessani valitin tiukkuutta Antille, niin sanoi että renkaan lämmittäminen auttaa. ...
Joo kyllä auttaa! Laitan renkaan pannun päälle muutamaksi tunniksi ennen vaihtoa. Sekä vanha, että uusi rengas lämpiämään.

Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Raimo kirjoitti:Onko jollakulla kokemuksia tuosta renkaiden lämmittämisestä ?

Sen olen itse kesällä ajanut aina lenkin ennen rengassavottaa jotta vaihtaminen on helpompaa, mutta talvella se ei toimi samaan tapaan...
Alla oleva rengas on tosiaan kätevää lämmittää ajamalla. Sen uuden renkaan olen laittanut kesällä auringonpaisteeseen tai pilvisenä päivänä auton moottorin päälle.
MarkkuHoo
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Raimo kirjoitti: ...niin sanoi että renkaan lämmittäminen auttaa. Muistaakseni niin, että kuumailmapuhaltimella miedolla lämmöllä renkaan sisällä lämmittelee, niin kumi muuttuu paljon pehmeämmäksi.

Minulle Kisarenkaan Antti neuvoi, että nimenomaan sitä renkaan vallia / sisusvaijerin kohtaa kun lämmittele kuumailmapuhaltimella, niin vähän paremmin menee. Ja että jotkut ovat saanet sen vaijerin poikki kun ovat kylminä väkisin vääntäneet tuota Kingssiä.

Joten kokeilin tehdä puhaltimen kanssa tuon homman, ja tuo etunen meni itse asiassa aika hyvin tuolla keinoin vanteelle. Lämmitin tuon vallin aika hyvin lämpimäksi, en edes kovin miedosti, vaikka kyllähän tuo äkkiä sitten jäähtyykin kun sitä kumia alkaa äheltää vanteelle. Ja fairyliousta oli sitten heti reippaasti käytössä.

Takanen sitten, lämmitin sitäkin kyllä, mutta aika miehekkäät piti otteet olla että sen sai vanteelle, se oli tiuk-ka. Tekniikka oli oikeasti varmaan vähemmän miehekkään näköistä surkuhupaisaa apinapainia. En tiedä, kylmänä jos on vielä tiukempi niin olisi pitänyt soittaa kaveria apuun, tai kehittää joku vipuvarsi rengasrautoihin. Ja mulla takanen on 110 levyinen vain.
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

Jos vanteen tuumaluku vastaa renkaan tuumalua, ei pienintäkään ongelmaa ole. Olen sitä mieltä.
Ei edes Kingsien kanssa vaikka niissä olis piikit ja pari lukkoa.
Itsestäänselvyys tosiaan on että kumi on lämmin. Nostan aina ne lämpöiseen ainakin yön yli.
Rengasta irroittaessa käytän seinään kiinnitettyä puristinta jolla "pudotan" renkaan keskiuraan. Helpottaa kovasti hommaa kotitallissa.
Päälle laittokaan ei tarvi kuin liukastetta, kunnon näppivoimat ja hyvän tekniikan. Ja tietysti 2kpl hyviä rautoja (mulla ne on taottu titaanista).
Ihan minkä merkkinen rengas tahansa on vanteelle mennyt, eikä niiden takia tarvi ranteita rikkoa, saati reunavaijeria. Kunhan vaan kikat oppii ahkeralla treenaamisella homma on ihan yhtä haastavaa kuin öljynvaihto.

Kevyimpiä päällelaitettavia on misukat kautta linjan. Kings on kieltämättä sieltä kovimmasta päästä ja vaatii kompurastakin joskus kaiken, jotta pomppais paikalleen.
AriS
Pyörä: BMW F650GS

Viesti Kirjoittaja AriS »

Raimo kirjoitti:Sitten kun haluaa renkaan vanteelta pois, niin pitää lämmittää sauna ja pehmentää kuningas siellä :)
...
Saunassa lämmittäminen tehosi ainakin Metzeler Touranceen, joskus kokeilin, lähti kevyesti sormivoimin vanteelta. En tosin tiedä, olisiko muutenkaan ollut tiukassa. Ja kyllä se kuminkäry sieltä saunasta sitten aikanaan hävisi. :)
MarkoV

timo kirjoitti:Jos vanteen tuumaluku vastaa renkaan tuumalua, ei pienintäkään ongelmaa ole. Olen sitä mieltä.
Tervetuloa näyttämään miten homma etenee tuon saman renkaan kanssa (no ei se tietysti toisella kertaa enää niin tiukka ole kuin ihan uutena). Jos et yhtään hikikarpaloa tai perkelettä operaatiossa vuodata niin saat ainaskin yhden kaljan palkkioksi...
Itsekin olin ennen tuota yksilöä sinun kanssa samaan mieltä, mutta näin julkisesti pystyn muuttamaan mielipiteeni.

Marko
Pessimisti ei pety!

Timo Tasakaasu
Pyörä: 1190Adv, 660SMC

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

Käyttämälläni rengaspajalla on joku kuuma komero, johon renkaat pannaan lämpiämään ennen asennusta. Kun olen taka-Kingsin ja etu-Trellikan sinne aamulla vienyt asennettavaksi, niin ovat kysyneet, jos tulisin vasta puolenpäivän jälkeen noutamaan. Saavat kuulemma lämmetä rauhassa kunnolla ennen asennusta.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Vastaa Viestiin