Sisärenkaan murtuma
Valvoja: Moderaattorit
Sisärenkaan murtuma
Etusesta puhkesi sisärengas ja syytä selvitellessä paljastui, että rengaslukon molemmin puolin oli sisärenkaassa murtuma.
Sisurina on Michelin Airstop Ultra Heavy 4mm vahva. Rengaslukkona on Motonetin DZ Hardware Pro. https://www.motonet.fi/fi/tuote/4002669 ... ko-Pro-185
Vanne ja rengaslukko ovat molemmat 1.85
Sisärengas ei voinut kyllä olla molemmilta puolilta rengaslukon puristuksissa.
Mistä siis moinen vois johtua?
Pitäiskö kokeilla jotain toista lukkoa, mutta mitä?
Onneksi tuo Michelin on vielä oikeata kumia, niin pystyi kyllä paikkaamaan ja nythän se on vahvenpikin lukon kohdalta
Sisurina on Michelin Airstop Ultra Heavy 4mm vahva. Rengaslukkona on Motonetin DZ Hardware Pro. https://www.motonet.fi/fi/tuote/4002669 ... ko-Pro-185
Vanne ja rengaslukko ovat molemmat 1.85
Sisärengas ei voinut kyllä olla molemmilta puolilta rengaslukon puristuksissa.
Mistä siis moinen vois johtua?
Pitäiskö kokeilla jotain toista lukkoa, mutta mitä?
Onneksi tuo Michelin on vielä oikeata kumia, niin pystyi kyllä paikkaamaan ja nythän se on vahvenpikin lukon kohdalta
Most of my money was spent on Motorcycles, Women and Whiskey.
The rest I just wasted...
The rest I just wasted...
- _JPA_
- Viestit: 668
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Sisärenkaan murtuma
Itsellä sama lukko ja viime talvena myös etukumi puhki. Ei tosin tuommoista pitkää murtumaa, vaan rengaslukon "hampaiden" kohdilla toisella reunalla muutama pieni reikä. Ilmat karkasi vasta kevättalvella. Sama rengas oli ollut käytösää koko talven.
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Sisärenkaan murtuma
Mulla meni kanssa parikin kertaa UHD puhki tuon sinisen kokomuovisen lukon kanssa. Ja just etunen, takarengas ei kertaakaan, vaihdoin toisen lukon niin ei enää ongelmaa. Toki vaihdoin myös sisurin.
Jotenkin vaikuttaa että tuossa kokomuovisessa on reunat niin paksut että sisuri jollain lailla hiertyy niihin. Tilalle vaihdoin perinteisemmän alu-runkoisen ja kumipäällysteisen mallin. No niitäkin saa taas välillä vaihtaa sen takia että kumi irtoaa alu-rungosta.
Jotenkin vaikuttaa että tuossa kokomuovisessa on reunat niin paksut että sisuri jollain lailla hiertyy niihin. Tilalle vaihdoin perinteisemmän alu-runkoisen ja kumipäällysteisen mallin. No niitäkin saa taas välillä vaihtaa sen takia että kumi irtoaa alu-rungosta.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Sisärenkaan murtuma
Reunaa voi muotoilla hiomalla ettei rengas pääse hiertymään, ja/tai leikkaa-liimaa-askartelee vanhasta sisurista kumilätkän rengaslukon päälle suojaamaan sisuria.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Sisärenkaan murtuma
Hsippe kirjoitti: ↑Ma Tammi 30, 2023 7:16 pm Tilalle vaihdoin perinteisemmän alu-runkoisen ja kumipäällysteisen mallin. No niitäkin saa taas välillä vaihtaa sen takia että kumi irtoaa alu-rungosta.
[ /quote]
Mulla oli kans aikasemmin näitä alu/kumi-mallisia, mutta ainaskin takasessa tahto kyllä revetä kumi aika helposti irti.
Täytyy nyt vaihtaa eteen tuo Motonetin https://www.motonet.fi/fi/tuote/381517/ ... slukko-185
Täytyy katsoa keväällä, kun vaihtaa piikit pois alta, jos leikkais vanhasta renkaasta pätkän ja katsois miten se istuu rengaslukon kanssa vanteelle ja mistä kohtaa pitäis muotoilla.
Nythän siihen tuli vahvike, kun laitoin paikan molemmin puolin.
Täytyy kyllä vaihtaa vielä näille lumille tuo kumireunainen malli, niin ei tarvii jännittää pidemmässä reissussa tuota puhkeamista.
Ajoin kyllä tyhjällä renkaalla yli 10 kilometriä, eikä kumpikaan rengas näyttänyt kärsineen
Most of my money was spent on Motorcycles, Women and Whiskey.
The rest I just wasted...
The rest I just wasted...
Re: Sisärenkaan murtuma
Tuossa kohtaa on pikkupaineilla aika levoton "kumisarana". Renkaan liike on "lypsänyt" sisuria tuohon huonosti muotoillun lukon kylkeen ja reunan alle molemmin puolin.
Kannattaa nostaa painetta.. ai niin, silloinhan koko lukko muuttuu turhaksi. Eli tuon muotoinen lukko ON turha
Kannattaa nostaa painetta.. ai niin, silloinhan koko lukko muuttuu turhaksi. Eli tuon muotoinen lukko ON turha
Re: Sisärenkaan murtuma
Kyllä 0.8 on hakemalla haettu mun ajoille sopivimmaks etuselle.
Kestihän tuo sisuri 2 ja puol talvee ja yli 10 000 km.
Nyt vaihtuu sit kumireunaseen, toivottavasti rengas ei pyörähdä vanteella.
Most of my money was spent on Motorcycles, Women and Whiskey.
The rest I just wasted...
The rest I just wasted...
Re: Sisärenkaan murtuma
Vannekehä täyteen reikiä lukolle niin ei osu joka kerta hieroon samaa kohtaa sisurista, jos noin vähällä käytöllä puhkeaa.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Re: Sisärenkaan murtuma
Varmaan tästä kuvasta näkee syyn miksi paksukin sisuri on jauhautunut rikki.
Tässä taas perinteisempi alu/kumireunainen lukko istuu nätisti ulkorenkaan sisäkehälle.
Päällysrengas on TubeType ja lukot on kuvissa kiristetty normaalisti.
Vaihdoin aikanaan tuohon kovamuoviseen lukkoon, koska nuo alu/kumi-mallisista lukoista tahtoi tuo kumi repeytyä irti ja terävä alumiiniosa rikkoi sitten sisurin.
Laitoin nyt leveämmän ja tiukemman vannenauhan, niin joskohan se pitäisi kumin mahdollisesti irrotessa sen paremmin paikallaan.
Most of my money was spent on Motorcycles, Women and Whiskey.
The rest I just wasted...
The rest I just wasted...
- _JPA_
- Viestit: 668
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Sisärenkaan murtuma
Onhan tuossa selvä ero lukkojen välillä.
Laitoin syksyllä motion pro armor vannenauhat ("teippi"). Ne ei tietenkään tule lukon päälle.
Täytyy keväällä tutkia sisärenkaat tarkemmin, jos nyt sinne asti kestävät.
Minulla ei kumiset vannenauhat ole kestäneet vuotta pidempään.
Laitoin syksyllä motion pro armor vannenauhat ("teippi"). Ne ei tietenkään tule lukon päälle.
Täytyy keväällä tutkia sisärenkaat tarkemmin, jos nyt sinne asti kestävät.
Minulla ei kumiset vannenauhat ole kestäneet vuotta pidempään.
Re: Sisärenkaan murtuma
Hyvä kuva huonosta lukosta. Vielä kun simuloit kumin liikkeet ja videoit sen, on helppo ymmärtää miksi näin kävi. Vähän kuin poskeen purisi aina uudelleen ja uudelleen
Itse olen tuohon vannenauhahommaan kehitellyt oman reseptin, koska irtonauha on aina vähän hankala tapaus.
Pelkkä jesari on ok, mutta vielä parempi on bituminauha jonka päälle jesari tai vastaava sitkeä teippi. Ja ennen tätä pinnan nippojen reilu öljyäminen suoraan tippakannusta.
Tämä korroosion torjunta on kylläkin aivan turhaa hommaa heille, jotka vaihtavat uuteen pyörään vuosittain.
-
- Viestit: 444
- Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
- Pyörä: 690 Enduro R -15
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Sisärenkaan murtuma
Itse olen ajanut noilla motonetin sinisillä muovilukoilla tuhansia kilometrejä ilman ongelmia. Paineet 0,8-0,9. Tuossa kuvassa vähän näyttää sille, että valittu liian leveä lukko, joka ei painu tarpeeksi syvälle. Renkaita vaihtaessa en ole huomannut mitään jälkiä sisuskumissa.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Re: Sisärenkaan murtuma
Jos vanteessa on merkintä 1.85 ja lukossa sama 1.85, niin kait ne on tarkoitettu sopimaan toisiinsa.
Vanteiden profiileissa saattaa olla eroavaisuuksia. Tuo lukko ei nyt kuitenkaan istu tuohon vanteeseen.
Most of my money was spent on Motorcycles, Women and Whiskey.
The rest I just wasted...
The rest I just wasted...