Kestävin rengas soralla sutimiseen

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Kestävin rengas soralla sutimiseen

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Duken alkuperäis-Maxxis oli sileä n. 3000 km/n kohdalla. Seuraavaksi ajattelin laittaa alle Michelinin Pilot Road 2:n. Voisi sanoa että melkein kaikki ajot pärjää katurenkaalla aivan hyvin. Joissain märemmissä tilanteissa pitoa voisi olla enemmänkin. Millaistahan kestoa on/off renkaista voisi odottaa tuohon Misukkaan verrattuna?
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Kestävin rengas soralla sutimiseen

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Sutimisessa ei kestä mikään rengas samalla tavalla kun rauhallisessa ajossa, olen saanut kestäväksi koetun renkaan vaihtokuntoon alle 2000km sora sutimisella kun rauhallisella ajolla moni on ajanut samalla renkaalla +10tkm lukemia.

Mitas E07 sekä + malli ja Pirelli Rally STR renkaat on pyörineet alla viime vuosina ja kestää kohtuullisen hyvin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Kestävin rengas soralla sutimiseen

Viesti Kirjoittaja mek »

Löytyisikö Dunlop Mutantista Dukeen sopivaa kokoa?
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Kestävin rengas soralla sutimiseen

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Heidenau K60 Scout jos vaan kokoja löytyy..
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Kestävin rengas soralla sutimiseen

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Scoutti on jo tavallaan valittu. Pärjääkö se kuitenkaan kestossa tuollaiselle touring katurenkaalle? Kuulisin mielellään erittäin kestävistä vaihtoehdoista katurenkaan ja Scoutin väliltäkin.

Hieman alkanut epäilyttää että tarvinkohan edes taakse katurengasta karkeampaa. Kuitenkin niin harvinaisia tilanteet jossa sen pito ei riitä. Sileä rengas olisi tie- ja hauskuusystävällisempikin.
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Kestävin rengas soralla sutimiseen

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Scoutilla väitetään pääsevän niin kovia kilometrejä että vois pikemminkin kysyä pärjääkö touringrengas kestossa sille...

Jossain mopolehdessä, jos en väärin muista niin Moto1 puhuttiin jopa useamman kymmenen tuhannen kilometrin kestosta ja oli vielä suomalainen eli ei mitään amerikan lisää ollu (kai) jutussa.

Ite oon yhden kesän tuolla renkaalla joskus suditellu enkä mitään näkyvää kulumista saanut aikaseksi, hyvä jos milli tai korkeintaan kaks lähti pinnasta. Vaikea uskoa että monikaan touringrengas pystyy samaan. Pitoa löytyy varmaankin enemmän mutta jos pelkästä kestävyydestä puhutaan..
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Kestävin rengas soralla sutimiseen

Viesti Kirjoittaja Hobes »

sivuluisu kirjoitti:Scoutti on jo tavallaan valittu. Pärjääkö se kuitenkaan kestossa tuollaiselle touring katurenkaalle? Kuulisin mielellään erittäin kestävistä vaihtoehdoista katurenkaan ja Scoutin väliltäkin.

Hieman alkanut epäilyttää että tarvinkohan edes taakse katurengasta karkeampaa. Kuitenkin niin harvinaisia tilanteet jossa sen pito ei riitä. Sileä rengas olisi tie- ja hauskuusystävällisempikin.
Yksi hyvä kompromissirengas on mielestäni Tourance. Rengas on kestävä, mukava assulla ja kestää kiusaamista myös soralla.

Pehmeät sporttiset katutouringrenkaat yksinkertaisesti häviävät hiekkatielle, joten jos ei tarkoituksena ole laittaa alle metzelerin marathoneja, niin mikään pehmeä touringrengas ei hiekkatieajelua kovin montaa tonnia kestä. Tiedän kokemuksesta, kun alla oli vielä muoviluoti, jota tuli vietyä ihan tyhmiin paikkoihin.

Toisaalta jäykkäalustaisen sporttipyörän alla k60 on todennäköisesti aika karmea ajaa, jollei suurin osa ajelua ole oikeasti soratietä. Assulla K60 on pehmeään sporttitouring renkaaseen verrattuna liukas kuin saippua eikä harva kuvio juurikaan paranna ajo-ominaisuuksia assulla. Tourance on myös liukas puhtaisiin katukumeihin verrattuna, mutta huomattavasti parempi kuin k60.

Hiekkatie syö minkä tahansa pehmeän renkaan alta aikayksikön. Jos samoilla renkailla haluaa leikkiä sekä soralla, että assulla, pitää valita kulutuskestävyyden ja assuominaisuuksien väliltä. Molempia kun ei oikein saa samaan pakettiin.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Kestävin rengas soralla sutimiseen

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Pilot Road kakkosella on nyt ajeltu 4100km ja pintaa on 2,2mm. Vaikuttaa riittävän noin 6500 kieppeille.

Katukumit ovat olleet vallan mainiot soralla, ei tarvetta vaihtaa mihinkään. Joillain liukkaimmilla pinnoilla eteen voisi kaivata hieman lisää sivuttaispitoa, mutta niin että asfaltilla ei tule liian liukasta perän nosteluun, eikä muutenkaan aivan hirveää eriparisuutta.

Bridgestonen AX41S näyttäisi kokeilemisen arvoiselta eturenkaalta.
Avatar
TomppaV
Viestit: 726
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kestävin rengas soralla sutimiseen

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Kysele kauppiailta ylivuotisia vanhentuneita renkaita, kovettuneet renkaat kestää hyvin sutimista ;) eikä maksa paljoa.

Uusinakin yhtä kovia sutimiseen hyvin soveltuvia " muovikumeja" on täälläkin mainittu.

Pitoa noissa ei ole paljoa, varovaisesti sitten liikenteessä ....
Taas lähti mopo käsistä
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Kestävin rengas soralla sutimiseen

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tai reunoista loppuun ajettuja ratarenkaita, ei maksa paljoa ja varmaan sutii hyvin soralla.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Kestävin rengas soralla sutimiseen

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Meinaan kuolla nauruun. :lol: :lol: :lol:
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Kestävin rengas soralla sutimiseen

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Pilot Road 2 kesti hieman yli 5700 km. Tulee seikkailuajossa kaikenlaista pikku koloa.

Kuva

Sauraavaksi Metzelerin Z6
Avatar
JUHHisi
Viestit: 999
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Kestävin rengas soralla sutimiseen

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Joskus kevarijonnena kun rahat oli tiukassa, ja kestävyys oli tärkeä seikka, niin Scorppioneita tuli useampi "sulatettua" katuenduron takarenkaana..
Maaseudulla asuessa ensiksi piti ajaa 13km soratietä kunnes alkoi asfaltti.. :) Mielestäni Scorppari aika hyvä kompromissi soralle ja asfaltille.
https://www.svh.fi/mp/renkaat-3/adventu ... -17-65s-tl
https://advrider.com/f/threads/pirelli- ... t-37297454

Kuva
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Kestävin rengas soralla sutimiseen

Viesti Kirjoittaja skuikka »

sivuluisu kirjoitti: Pe Touko 28, 2021 7:20 pm Pilot Road 2 kesti hieman yli 5700 km. Tulee seikkailuajossa kaikenlaista pikku koloa.

Kuva

Sauraavaksi Metzelerin Z6
Tuo sitten yllättää loppumisellaan kun keskellä ei ole yhtään kuviota. Näyttää että on kumia vielä vähäsen ja puf, se on kankailla. Road 2:sta ja Power2:sta minäkin soralla käytän. Kiva vetää pitkää luisua tuhoamatta tietä. Z6:ia jonkun sarjan ajoin silloin kun ne oli uusia, aika Road 2:n oloinen kumi mutta tosiaan yllättäen loppuu.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Kestävin rengas soralla sutimiseen

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Kiva lukea että joku muukin on huomannut tällaisten renkaiden hyvyyden soralle. Olen ajanut nyt kaksi rengasta loppuun ja molemmista meni kivi läpi ennen kuin oli kankailla. Alkuperäinen Maxxis oli kylläkin tosi lähellä. Alkupuolella surautusta sanoin että vähän jännittää ajella näin kulunella renkaalla kun ei tiedä milloin puhkeaa. Ajelun päätteeksi kolme kilsaa ennen asfalttia tyhjeni ihan sievässä käröttelyssä. Ei vuotanut tuollaisten kankaaseen ulottuneiden vekkien kohdalta, vaan piti tunnustelemalla etsiä mistä kohti pihisee.

Z6:n kumi vaikutti todella selvästi kovemmalta kuin PR2:n. Kynsitesti noin kolmen asteen lämmössä. Olisi pelkkää plussaa jos asfalttipito olisi Misukkaa huonompi.

Millainen ero Roadin ja Powerin kestossa on ollut? Voiskohan ajatella että sporttisemmassa on notkeampi runko? Tässä PR2:ssa oli tyhjänä "enemmän ilmaa" kuin alkuperäisessä Maxxiksessa.

JUHHisi, tässä on kyseessä 180/55 koko. Minulle ei ole oikein valjennut mitä käytännön eroa noissa Traileissa on näihin selvästi kuvioituihin matkailukatukumeihin. Minusta ne näyttää aivan kuturenkaalta, mutta hinta on puolitoistakertainen.
Vastaa Viestiin