690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja
Valvoja: Moderaattorit
Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja
Jani M, miten tuo Tracker toimi?
-
- Viestit: 2106
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja
En ole kerinnyt laittaa Trackeria vielä alle. Se voisi olla sopiva rengas keskemmälle kesää, sillä en usko sen kestävän pitkään.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 444
- Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
- Pyörä: 690 Enduro R -15
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja
Veikkaan että Tracker on liian pehmeä seos sorakäyttöön ja 690 tehoille. Ainakin edeltäjä AC10 hävisi melkein kertavedolla soratiekäytössä. Kestiköhän edes tuhatta kilometriä.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Triumph Bonneville Bobber Black -18
- jite
- Viestit: 302
- Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 9:17 pm
- Pyörä: Beta RR390 Racing, Honda ATAS DCT
- Paikkakunta: Tallinna
Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja
Kaverilla on tuo Tracker alla 690R:ssä ja hyvin on kestänyt eikä osoita kulumisen merkkejä juurikaan. Varmaan reippaasti yli 20h on ollut alla ja tykkää kovasti.
-
- Viestit: 2106
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja
Muutama karkea takarengas on taas testattu ja ajettu loppuun 690:n alla.
Mitas C-02 120/90-18, 4100 km, 3750 km
Metzeler MC360 Mid-Hard 120/100-18, 2250 km
Dunlop D606 130/90-18, 4300 km (olisi päässyt vielä vähän lisää)
C-02 on varma perusvalinta ja sellainen meni nytkin alle sekä C-17 eteen. Selvästi korkein nappula kaikista mahdollisista vaihtoehdoista, joten kestää hyvin, vaikka nappula madaltuukin varsinkin alussa nopeaan.
MC360 oli muuten hyvä, mutta kestoikä oli huono. Lähiajeluun.
D606 oli myös oikein hyvä vähän tiheämmästä kuviosta huolimatta, ja se tuo renkaalle kestoa. Hyvät assuominaisuudet otten huomioon verrokkiryhmä eli harrastecrossirenkaat. Todella äänekäs. Hyvä valinta reissuun.
Kunkin renkaan omassa ketjussa on lisää kommentteja.
Syys-Kivettyyn voisi laittaa alle Trackerit, kun sellaiset löytyy jo varastosta. Taakse olisi myös E-12 valmiiksi hommattuna, mutta se saattaa säästyä reissurenkaaksi ensi kesälle. Motozeja voisi myös testata jossakin vaiheessa. Joko Desert HT tai RallZ.
Kisaenskasta jäävien vähän käytettyjen etu-FIMien tahtikin on hidastunut, kun sillä on tullut ajettua vähemmän, joten vähitellen tässä tulee testattua varmaan myös erilaisia eturenkaita. Tähän asti edessä on ollut suurimman osan ajasta Sixdays (tavallinen tai hard) tai Maxxis.
Mitas C-02 120/90-18, 4100 km, 3750 km
Metzeler MC360 Mid-Hard 120/100-18, 2250 km
Dunlop D606 130/90-18, 4300 km (olisi päässyt vielä vähän lisää)
C-02 on varma perusvalinta ja sellainen meni nytkin alle sekä C-17 eteen. Selvästi korkein nappula kaikista mahdollisista vaihtoehdoista, joten kestää hyvin, vaikka nappula madaltuukin varsinkin alussa nopeaan.
MC360 oli muuten hyvä, mutta kestoikä oli huono. Lähiajeluun.
D606 oli myös oikein hyvä vähän tiheämmästä kuviosta huolimatta, ja se tuo renkaalle kestoa. Hyvät assuominaisuudet otten huomioon verrokkiryhmä eli harrastecrossirenkaat. Todella äänekäs. Hyvä valinta reissuun.
Kunkin renkaan omassa ketjussa on lisää kommentteja.
Syys-Kivettyyn voisi laittaa alle Trackerit, kun sellaiset löytyy jo varastosta. Taakse olisi myös E-12 valmiiksi hommattuna, mutta se saattaa säästyä reissurenkaaksi ensi kesälle. Motozeja voisi myös testata jossakin vaiheessa. Joko Desert HT tai RallZ.
Kisaenskasta jäävien vähän käytettyjen etu-FIMien tahtikin on hidastunut, kun sillä on tullut ajettua vähemmän, joten vähitellen tässä tulee testattua varmaan myös erilaisia eturenkaita. Tähän asti edessä on ollut suurimman osan ajasta Sixdays (tavallinen tai hard) tai Maxxis.
Viimeksi muokannut Jani M, Pe Heinä 29, 2022 10:12 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 2106
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja
Olen pikku hiljaa päivitellyt ensimmäisen viestin listaa lisäten sinne uusia markkinoille tulleita renkaita ja poistanut sellaisia, jotka valmistajat ovat poistaneet mallistoistansa. Näyttää, että varsinkin adventure- ja aavikkorallirenkaisiin on tullut lisää vaihtoehtoja. Jos olisi jollekulle vaikka apua ensi kesän rengashankintojen kanssa heikentyneessä saatavuustilanteessa.
Katselin kirjanpitoa, että minulla on ollut kahdessa eri 690:ssä nyt 21 eri takarengasmallia, vaikka joitakin renkaita onkin ollut useampaan kertaan, ja käypien vaihtoehtojen määrä on sen verran runsas, että vielä riittää pitkäksi aikaa kokeiltavaksi uusia renkaita. Mitään erityistä sen eteen ei tarvitse tehdä. Sen kun ostaa aina vaan jonkun sellaisen renkaan, jolla ei ole ennen ajanut. Kovin vikaan ei voi myöskään mennä, sillä ainakaan vielä ei ole sattunut umpisurkeaa rengasta kohdalle.
Katselin kirjanpitoa, että minulla on ollut kahdessa eri 690:ssä nyt 21 eri takarengasmallia, vaikka joitakin renkaita onkin ollut useampaan kertaan, ja käypien vaihtoehtojen määrä on sen verran runsas, että vielä riittää pitkäksi aikaa kokeiltavaksi uusia renkaita. Mitään erityistä sen eteen ei tarvitse tehdä. Sen kun ostaa aina vaan jonkun sellaisen renkaan, jolla ei ole ennen ajanut. Kovin vikaan ei voi myöskään mennä, sillä ainakaan vielä ei ole sattunut umpisurkeaa rengasta kohdalle.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ti Syys 21, 2021 8:27 pm
- Pyörä: Yamaha Tenere 700
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja
Hei,
Testasitko sitä mitaksen MC23 rengasta takana? Laitoin itse Tenereen alle kyseiset kumit kesää odottamaan. Olisi mukava tietää pitääkö tilata jokin rengas jo valmiiksi odottamaan, jos kuluminen onkin odotettua nopeampaa.
Testasitko sitä mitaksen MC23 rengasta takana? Laitoin itse Tenereen alle kyseiset kumit kesää odottamaan. Olisi mukava tietää pitääkö tilata jokin rengas jo valmiiksi odottamaan, jos kuluminen onkin odotettua nopeampaa.
Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja
Samaa kokoa käytän 990 Advesa eikä oo enää sisäänajosa mopo. Toimii semmisen 4000km tuosa isommasa. Semmonen on taas menosa taakse Motozin tilalle.
Paskapuhetta, mutta uskon.
-
- Viestit: 2106
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja
Ite en ole testannut MC23:sta. Kommenteissa on kaikki renkaat, joilla olen ajanut ja noiden jälkeen tuli vielä Tracker, josta on kommentit sen omassa ketjussa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja
Moro!
Superissa pappa-ajossa on kestänyt 3000 - 4000 km. Voi päästä enemmänkin jos ajaa ihan loppuun. Tai ajaa ihan nätisti eikä sudittele pahemmin. Kolmas kiviratsastaja menossa.
:
Vesku
Superissa pappa-ajossa on kestänyt 3000 - 4000 km. Voi päästä enemmänkin jos ajaa ihan loppuun. Tai ajaa ihan nätisti eikä sudittele pahemmin. Kolmas kiviratsastaja menossa.
:
Vesku
-
- Viestit: 2106
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja
Vuodessa taas muutama rengas mennyt loppuun.
Michelin Tracker 120/90-18, 2250 km
Heidenau K74 140/80-18, 2750 km
Motoz Tractionator Desert H/T 140/80-18, 4400 km
Tracker ja K74 ovat aika vastaavia renkaita kuin Pirelli XC Mid Hard, Pirelli MT16 ja Metzeler MC360 Mid-Hard. Kaikissa on hyvät ajo-ominaisuudet sekalaiseen pois asfaltilta -ajoon ja kesto on 2500 km:n molemmin puolin. Osa näistä on myös huokeita. Päiväajoihin ja lyhyisiin reissuihin.
Desert H/T on taas vastaava kuin Dunlop D606 ja se on hyvä valinta reissuun, jossa tarvitaan kestoa, mutta on myös haastavampaa maastoa.
Lisää kommentteja renkaiden omissa ketjuissa.
Michelin Tracker 120/90-18, 2250 km
Heidenau K74 140/80-18, 2750 km
Motoz Tractionator Desert H/T 140/80-18, 4400 km
Tracker ja K74 ovat aika vastaavia renkaita kuin Pirelli XC Mid Hard, Pirelli MT16 ja Metzeler MC360 Mid-Hard. Kaikissa on hyvät ajo-ominaisuudet sekalaiseen pois asfaltilta -ajoon ja kesto on 2500 km:n molemmin puolin. Osa näistä on myös huokeita. Päiväajoihin ja lyhyisiin reissuihin.
Desert H/T on taas vastaava kuin Dunlop D606 ja se on hyvä valinta reissuun, jossa tarvitaan kestoa, mutta on myös haastavampaa maastoa.
Lisää kommentteja renkaiden omissa ketjuissa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 2106
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja
Mitas E-12 140/80-18, 1800 km, olisi päässyt vielä arviolta 500 km
Motoz Tractionator Rallz 120/90-18, 3800 km
E-12 oli vähän pettymys. Kestää huonosti, eikä ollut paras mahdollinen ajaakaan ja on aika kallis vielä.
Rallz oli parempi kaikin puolin, mutta sen saatavuus on nyt heikompaa, kun Mybeta ei enää myy sitä. Aika vastaava kuin Pirelli MT 21.
Kesän renkaat on jo hommattuna, ja jahka ne on ajettu loppuun, alkaakin tämä kohta 100 000 km:n rengastestaus olla päätöksessään, ellei tule uusia potentiaalisia rengasmalleja kokeiltavaksi. Viime aikoina uusien rengasmallien esittelyt on keskittyneet 50/50 renkaisiin, mutta minun käytössä niitä karkeammat ovat osoittautuneet paremmiksi. Paras pidon ja kulutuskeston suhde hintaan on ollut Mitas C-02:lla ja Dunlop D952:lla.
Motoz Tractionator Rallz 120/90-18, 3800 km
E-12 oli vähän pettymys. Kestää huonosti, eikä ollut paras mahdollinen ajaakaan ja on aika kallis vielä.
Rallz oli parempi kaikin puolin, mutta sen saatavuus on nyt heikompaa, kun Mybeta ei enää myy sitä. Aika vastaava kuin Pirelli MT 21.
Kesän renkaat on jo hommattuna, ja jahka ne on ajettu loppuun, alkaakin tämä kohta 100 000 km:n rengastestaus olla päätöksessään, ellei tule uusia potentiaalisia rengasmalleja kokeiltavaksi. Viime aikoina uusien rengasmallien esittelyt on keskittyneet 50/50 renkaisiin, mutta minun käytössä niitä karkeammat ovat osoittautuneet paremmiksi. Paras pidon ja kulutuskeston suhde hintaan on ollut Mitas C-02:lla ja Dunlop D952:lla.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 2106
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja
Motoz Tractionator Adventure 140/80-18, 8000 km
Mitas MC 23 Rockrider 140/80-18, 3800 km
Rinaldi RMX35 120/90-18, 1700 km (jäi 5 mm)
Motozin Adventure sopii parhaiten pitkään reissuun ilman renkaanvaihtoa. Viikonloppuajoihin turhan mieto kuvio.
Rockrider on vaihtoehto C-02:lle, jos tarvitaan parempia asfalttiominaisuuksia. Hyvän maasto-ominaisuudet silti.
RMX35 sopii parhaiten lähiajeluun. Tosi edullinen.
Mitas MC 23 Rockrider 140/80-18, 3800 km
Rinaldi RMX35 120/90-18, 1700 km (jäi 5 mm)
Motozin Adventure sopii parhaiten pitkään reissuun ilman renkaanvaihtoa. Viikonloppuajoihin turhan mieto kuvio.
Rockrider on vaihtoehto C-02:lle, jos tarvitaan parempia asfalttiominaisuuksia. Hyvän maasto-ominaisuudet silti.
RMX35 sopii parhaiten lähiajeluun. Tosi edullinen.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 444
- Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
- Pyörä: 690 Enduro R -15
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: 690/701:n 140/80-18 (130, 120) takarengasvaihtoehtoja
Tuota joskus tullut silmäiltyä,mutta oikein missään ei ole ollut mitään kokemuksia. Pitää laittaa muistiin ja kokeilla joskus. Hintakaan ei paha. Ajan enimmäkseen soralla ja sepelillä ja renkaassa pitää lukea rock tai stone, että ei heti lähde kumisilppuna ilmaan.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Triumph Bonneville Bobber Black -18