Säästätkö renkaissa?

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

WEST
Pyörä: BMW SCRAMPLERI

Säästätkö renkaissa?

Viesti Kirjoittaja WEST »

Palstaa jonkun aikaa seuranneena ihmetyttää kun ostetaan ja
varustetaan mp ja kuski/matkustaja tuhansilla jopa kymmenilla tuhansilla ja
haetaan kaikkein halvimpia (huonompia) renkaita :?:
Sama kuin autossa ovat HYVÄT renkaat, ne lisäävät turvallisuutta mukavuutta
ennen muuta eivät yllätä tiukassakaan paikassa vaan TOIMIVAT.
Saman näköiset renkaat eivät suinkaan tarkoita että ne toimisivat samoin :!:
Pelkästään ulkonäkö ei kerro muuta kuin että on suuntaa antava, M/S tms.
Jos tarvitsee halvan ja hyvän, joutuu ostamaan kaksi, halvan ja hyvän.
Muovin ja kumin ero on ISO.
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Re: Säästätkö renkaissa?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

En ymmärrä tätä halvin=huonoin - kallein=paras vastakkain asettelua, se ei toimi renkaissa eikä oikeastaan missään muussakaan.

En osta kalleinta vaan parasta omaan käyttöön ja joskus se voi olla se halvin mutta ei huonoin vaihtoehto.
Kylätason kurapyöräilijä.
Ayrtono
Pyörä: R1200GS Adv.

Viesti Kirjoittaja Ayrtono »

mopoissa itse ymmärrän säästämisidean ainoastaan käytetyillä renkailla ajelemisena ja siten hiukan edullisempia kilometrejä ajelevana. Jossa nyt on ainakin katupuolella melko vähän mieltä, jos yhtään hengelleen arvoa laskee. Kurapuoli sitten hiukan eri juttu tapauskohtaisesti. Tietysti on näitä kaiffareita joiden motoristiharrastus on aurinkoisina päivinä kortteliralli lähikeskustan assuilla, siinä nyt on hiukan eri tarpeet nakeille kuin jos pitäisi vetää 24h kelissä kuin kelissä matkaa ja välillä hiekallakin.

Autonrenkaissa hintaerot voivat olla melkoisia, toistaiseksi en ole mopottimissa kyllä nähnyt kuin kymppien eroja uusien hinnassa, millä ei pitäisi olla kyllä kenenkään budjetille merkitystä. Sikäli autopuolelta tuttua "halpisrengas vs merkkirengas"-kuviota en ole ainakaan itse vielä tavannut moottoripyörien puolella.

Joten jospa ketjun aloittaja voisi hiukan valaista mikä oli originaali kimmoke aiheeseen hänellä?
Eikä saada koskaan tietää rakastiko Hannu piparia vai Kerttua.
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Minä ainakin pyrin löytämään mahdollisimman edullisen omat vaatimukset täyttävän kumin. Kisoissa varsinkin kun yksi (taka)kumi kestää (ominaisuudet) yhden kisan minulla niin sillä maksaako se 65€ vai 180€ on eroa, varsinkin jos se halpis ajaa asiansa ja niitä raaskii ostaa sitten uuden joka kisaan. Uusi kuitenkin parempi kuin pyöristynyt laadukkaampi/kalliimpi gummi. Toki niin jotta noissakin on tullut kokeiltua biltema ja Deli noin esimerkkeinä siitä mitä West varmaan tarkoittaa jotta kun riittäävän alas menee hinta niin kumit on jo sitten uutena aika heikkoja (minun standardin mukaan), niitä ei enää minulle tule. Taitaa noissa erityisesti ongelmana jotta laatu vaihtelee kun joillakin joskus ollut ihan hyviäkin yksilöitä.
Ja siis tämä koskee nyt FIM kumeja, CC kisoissa kun saa ajaa korkeanappulaisella kumeksella niin sellainen kestää minulla yksi käytännössä koko kauden kaikkine harjoitusajoineen vaikka käytän halpoja Mitas C02:ia yleensä.
antti
WEST

Kuka on ojannut vain halpiksilla ei hyvistä tiedä mitään.
Tarkoitus onkin saada ajatuksiin mikä ero on renkaissa. On tietenkin eroa verrataanko 1,25 cc tai 1200 cc,n pyöriä.
Ero kasvaa koon ja painon myötä nopeasti, sekin että hintaero ei ole aina iso, on totta,
niin kannattaa miettiä ainakin parasta joka "yleensä" = kalliimpi.
Kaikella kunnioituksella kaikkia"melkein" kohtaan :D
AnttiL

Minä olen kokeillut "kaikkea" ja päätynyt siis tuohon ratkaisuun mitä yllä sanoin.

Toki niinkin että minun käyttöön ei edes rahalla saa tuota C02 mitasta sopivampaa tai mistä itse pitäisin enemmän, joskus ehkä Mefo stonemaster saattaisi olla parempi joissain olosuhteissa mutta yleiskumina näin.
Ja juu, mopo on vain 300CC ja en aja kadulla juurikaan.
antti
Jokke Espoosta
Pyörä: Poljettava

Viesti Kirjoittaja Jokke Espoosta »

Ei rengaskulut nyt ihan mitätön menoerä ole. Viimeisin TKC80 näyttäisi kestäneen sellaiset 2000 km kilometriä ja uusi gummi maksaa melkein satasen. Se tekee muutaman euroa per sata kilometriä. Eturengas vielä päälle, vaikka jostain syystä ne kestävät aika paljon enemmän... Melkein saman verran on rengaskulut per kilometri kuin bensakulut. Kesässä ajaa muutaman renkaan helposti sileäksi, joten ne ovatkin yhtäkkiä melkein yhtä suuri menoerä kuin vakuutukset. Minusta se on aika tuntuva rahasumma, mutta ehkä en vaan ole tottunut käyttämään setelirahaa... :oops:

En ole myöskään kovin vakuuttunut että kalliimpi on parempi. Viimeistään siinä vaiheessa halpa on turvallisempi, jos sen voi vaihtaa useammin eikä tarvitse ihan sakkorajalle vetää. Esim. Mitas nyt on renkaana halvemmasta päästä, mutta en ole omien ja muiden kokemuksien mukaankaan keksinyt mikä olisi parempi mutta kalliimpi vaihtoehto.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
AnttiL

Tai kisakäytössä 60km/120€

Toki koko kesässä ei tule kuin joitakin satoja tai jonkinverran toista tuhatta kilometriä...
antti
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jokke Espoosta kirjoitti:Ei rengaskulut nyt ihan mitätön menoerä ole.
Ei ole ei, muutama kesä sitten kun pojan kanssa ajeltiin niin kahden pyörän rengaskulut kesässä oli noin 1200€ ja kilsat kahdella pyörällä noin 16tkm. Ei käytetty kalleinta, eikä halvimpia vaan parhaita meidän käyttöön.

Jos se kallein on paras niin kannattaa käydä ostamassa vaikkapa TKC kivijalka kaupasta 200€/kpl hintaan, eikä tilata samaa rengasta ulkomailta satasella. Se halpa kun on huono :lol:
Kylätason kurapyöräilijä.
WEST

Samoin. Ajoin TKC 70 5_tuhatkilsaa, eikä vastannut hintaansa.
Haen parempaa mutta noi Mitakset ym biltsut ovat kyllä liukkaita, tuntuu että menee
kovaa mutta kello sanoo ettei muuten kulje :evil:
WEST

Tämä juttu loppui tähän.
Marko Hemmilällä on kootut tiedot joten sieltä voi tieto ammentaa.
Olenkin pahoillani kun menin uudestaan repimään vanhoja asioita esiin.
Kaput
mikko73h
Pyörä: Yamahat

Viesti Kirjoittaja mikko73h »

AnttiL kirjoitti:Tai kisakäytössä 60km/120€

Toki koko kesässä ei tule kuin joitakin satoja tai jonkinverran toista tuhatta kilometriä...
:?:

yksi takarengas 30h~1000km vauhti CC B-luokan häntäpää :lol:
Eikä ollut vaihdettaessa vielä loppu.
Keep calm and love fossil fuels.
AnttiL

Tuossa oli kyse FIM kumista endurokäytössä kuten tuolla pari viestiä aikaisemmin manitsinkin, CC/MX käytössä yksi Mitas C02 kestää koko kauden kaikki kisat ja kaiken harjoittelun ym. Ja siinä on sitä pintaa sen verta jotta jos haluaa kikkailla niin voi kulmia teroitellakin tarvitttaessa. Knobby knife ihan kätevä laite tuohon, helposti taas uuden pito tarvittaessa.

Huomattavaa tässä kuitenkin lie se että asfalttisiirtymät mennään minun tapauksessa peräkärryssä 95%:sti, siis muut kuin mitä kisoissa pakosta tulee.
antti
Vastaa Viestiin