Onko porukalla kokemusta kieroon paistetusta renkaasta?
Vaihdoin viikonloppuna pyörään takavanteeksi 17"-->18" ja rihtasin vanteen itse. Heittokellolla katsottuna sivuttaisheittoa max. 0,2 mm, eli vanne on käytännössä aivan suora. Väänsin vanteelle Mefo Super Explorerin, mutta yllätys olikin kova, kun maantienopeuksissa rengas aiheuttaa värinää. Nostin pyörän keskiseisontatuelle ja vaihde päälle - sivusuunnassa heittoa n. 20-30 cm matkalla >5 mm.
Ensimmäisenä epäilin tietysti sitä, että rengas ei noussut kunnolla vanteelle, mutta otin sen jo kerran alas, rasvaa väliin ja nostin paikoilleen uudelleen. Tarkistin tietysti myös, että rengas on tasaisesti suhteessa vanteen reunaan. Sama vipotus kuitenkin samassa kohdassa, eli maanantaikappalehan minulla lienee käsissä. Onko vastaavasta kokemusta muilla? Renkaan minulle myyneen firman kanssa olen jo sopinut vaihdosta, joten siltä osin homma ok.
Kieroon paistettu rengas?
Valvoja: Moderaattorit
Kieroon paistettu rengas?
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
Re: Kieroon paistettu rengas?
Kaikissa renkaissa on heittoa jonkin verran, jos tarkasti mitataan, yksikään ei ole täysin pyöreä ja suora. Valmistajan tekniikasta ja laatutoleransseista on kiinni, missä rajoissa renkaan pitää olla, että päätyy myyntiin. Yleensä, mitä halvempi rengas, sitä suuremmat toleranssit. Pääasiassa maastokäyttöön tarkoitetuissa renkaissa toleranssit voivat myös olla suuremmat kuin maantiekäyttöön, varsinkin nopeisiin ajoneuvoihin tarkoitetuissa renkaissa. Siinä mielessä Mefon nappularenkaan heitto ei yllätä lainkaan.
Konkreettisimmin ilmiöön ovat törmänneet mm. liikennetraktoreihinsa renkaita hankkivat urakoitsijat ja viljelijät. Pellolla ja metsässä, sekä 30 km/h vauhdissa tiellä eivät melko suuretkaan heitot vielä tunnu, mutta tilanne on aivan toinen 50 km/h vauhdissa.
Konkreettisimmin ilmiöön ovat törmänneet mm. liikennetraktoreihinsa renkaita hankkivat urakoitsijat ja viljelijät. Pellolla ja metsässä, sekä 30 km/h vauhdissa tiellä eivät melko suuretkaan heitot vielä tunnu, mutta tilanne on aivan toinen 50 km/h vauhdissa.
Re: Kieroon paistettu rengas?
Kuvailin ehkä turhan varovaisesti tuota sivuttaisheittoa; jos nappaisin videota renkaan heilumisesta pyörän ollessa keskiseisontatuella, niin kävisi aika hyvin selväksi, että tuo ei kyllä mene mihinkään toleransseihin. Ei vaikka nappularengas onkin, sillä onhan tuo kuitenkin "katukäyttöön" tarkoitettu.
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.