Heips Enduroväki
Olen lähdössä pitemmälle reissulle (Ruotsi/Norja) ja kysyn muutamia tyhmiä kysymyksiä renkaitten suhteen. Kuinka kannattaa varaustautua renkaittein ja paikkausvälineiden kanssa?
Kannattaako ottaa paikkausvaahtopulloa? Rehellisesti sanottuna en tiedä onko GS:ssä sisärengasta, kun vaihtoivat eturenkaan rengasliikkeessä. Takarengas on edellisen omistajan jäljiltä. Mistä ne voisi arvata? Hyvistä vinkeistä kiitollinen.
Sisärenkaan arvaa venttiilistä. Sisärenkaan venttiilissä on metalliputki jossa kierre ja mutteri. Tubelesin venttiili on sellainen kartionmallinen kumitutti.
Mielestäni on parempi keksintö varustautua paikkausvälineillä. Vaahto tepsii joskus mutta isompaa reikää se ei tuki mutta sotkee paikat.
Itsellä oli vaahtopullo mukana jo tubetype pyörissä, ja korjaus toimi, vaikka sanotaankin,(rengasliike) että sisäkumi liikkuu ulkorenkaaseen nähden niin paljon, että nuljuttaa muussin reijästä pois. Tiedä tuota.
Tubeless renkaiden alla ollessa voisi vielä ostaa rengasliikkessäkin käytössä olevan "neulan" ja kumilakritsan joka vedetään reijän läpi ja vulkanoitumisen jälkeen leikataan ylimääräiset pois.
Tässä joutuu ottamaan tosin kumin irti...
"Katupyörämies" kommentoi (seuraava on kyllä matkaenduro, heh).
Rally Finlandissa tuossa pariviikkoa sitten puhkesi katupyörän lähes täysin sileä 160/60/17 rengas hiekkasiirtymällä. Ei se reikä kummoinen ollut, mutta kuitenkin (kivi siis läpi).
Onneksi satuttiin huomaamaan homma juuri huoltsikan kohdalla hiekalta tullessa, joten eikun ostamaan paikkavaahtoo (mukana ei ollu tietty mitään välineitä). Vaahto ei auttanu mitään. Vuoti reiästä (kyseessä siis tubeless kumi). Eikun takas huoltsikalle ja tubeless "neula" ja lakunpätkä renkaaseen. Ilmaa sisään ja thats it. Ei mitään ongelmia. Kumilla ajeltiin vielä joku 300 km, ennekuin meni vaihtoo.
bigboy kirjoitti:Tubeless renkaiden alla ollessa voisi vielä ostaa rengasliikkessäkin käytössä olevan "neulan" ja kumilakritsan joka vedetään reijän läpi ja vulkanoitumisen jälkeen leikataan ylimääräiset pois.
Duodanoinniin, eikös uudempien bemarien työkaluvarusteisiin kuulu tuo tubeless-renkaiden paikkaussarja vakiona. Tai ainakin sen saa bemarilta hankittua. Eli tuollainen: REPAIR KIT TIRE 71112332083 tai suoraan linkki: http://lyhytlinkki.net/?7jcv7d3c
Ja kaikissa GS-mallisissa bemareissa on ollut tubelekset vuodesta 1988 alkaen..(Ja kysymyksessä "oikeat" bokseri-gessut, nämä rotaxit on sitten normaaleilla vanteilla varustettuja...)
Niin ja tuo korjauspullo todennäköisesti toimii juuri tubeleksissa paremmin. Useita kertoja olen nähnyt ja pari kertaa olen itsekin yrittänyt paikata moisella tubetypeä, mutta huonolla menestyksellä. Se ei tietenkään tarkoita etteikö se olisi mahdollista, mutta joka tapauksessa kannattaa opetella itse renkaan paikkaus reissua varten.
Viimeksi muokannut Raimo, Ma Syys 04, 2006 7:54 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Raimo kirjoitti:Duodanoinniin, eikös uudempien bemarien työkaluvarusteisiin kuulu tuo tubeless-renkaiden paikkaussarja vakiona.
Ei ainaskaan mun gessun mukana tullut tuota lakupaikkasatsia .
Kävin sen kuitenkin ostamassa ennen ensimmäisiä pitempiä reissuja, lisäksi liityin ADAC:iin ennen pitempiä reissuja.
Kaveri käytti vaahtoa Laatokan kierroksella ja sanoi että hyvin toimi. Itse oon paikannu kerran renkaan lakupaikalla ja hyvin toimi sekin. Vaahdossa on se hyvä puoli että täyttää rengasta samalla.
Ja ei lakupaikkauksen vuoksi tarvitse ottaa rengasta vanteelta!?!
Jostain luin että lakupaikan jälkeen voi renkaalla ajella niinkuin ennenkin. Lakritsi kuluu samaa tahtia kuin itse rengaskin.
Itsellä puhkesi kumi tässä jonkin aikaa sitte ja kokeeks laitoin bilteman vaahdot sisäään. ajelin muutaman km.n ja menin huoltsikalle laittaan ilmaa mutta renkaassa oli 3 bar joten vaan vähensin
tämä siis sisärenkaallisessa 120/70 17 renkaassa. olen jo ajellu vaahdot sisällä useamman sata kilsaa toki varovasti ihan testi mielessä! täytyy vaihtaa uus sisärengas kun rupee nuo kelitkin huononemaan.
itse ainakin suosittelen vähentää vitutusta paljon kun matka jatkuu... täytyy ostaa uus pullo varalle tais olla 4.95e.
Oltiin Ossy-57 kanssa Eestissä viime vuonna ja yritettiin paikata Ossyn rengasta niillä BMW alkuperäispaikoilla. Ei siitä mitään tullut.
Sitten kysyttiin paikallisen Osuuskaupan kassalta, että löytyykö kylästä apua. No löytyi. Paikallinen motocross kuski tuli koiranpaskapaikkojen kanssa ja korjasi renkaan.
Nyt mullakin on niitä aina mukana. Nitä saa kaikista autojen varaosakaupoista.Maksaa jotai 10.-egee satsi, johon kuuluu myös ne työkalut.