AT ja talvikummit

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
peeär
Viestit: 223
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 7:18 am
Pyörä: Kawa klx250S
Paikkakunta: Hollola

AT ja talvikummit

Viesti Kirjoittaja peeär »

Kun puussa lehti kellastuu niin tulee talvi mieleen.........

On ollut jo jonkin aikaa kuumetta talvirenskaista Afrikkalaiseen.

Kyselenkin että millaiset renkaat ja piikit kannattaa hankkia?

Isoja piikkejä en tarvi koska ajelu tapahtuu pääosin polanteisilla teillä ja välillä tarvitsee ajaa hieman siirtymää asfaltillakin. Eli renkaat joilla selviää jotekin asfaltilla mutta tarvitaan kohtuullista pitoa lumellakin.

Että näin.

Lumisen talven toivo elää

PR
Avatar
jmka
Viestit: 667
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 2:53 pm
Pyörä: EXC-F 450
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja jmka »

Katos noita, ovat tuollaiset yleisgummit:

http://satapiikki.net/images/valikeli.pdf

Lisää juttua nastarengas aiheesta täällä
kuramopotin
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 12:37 pm
Pyörä: cube
Paikkakunta: IISALMI

Viesti Kirjoittaja kuramopotin »

Mulla olis myynnissä 21" kings välikelin eturengas, 240kpl. nastoja. Ajettu 1500km, hyvässä kunnossa. Hintaa 80e. Laita yv. jos kiinnostaa.
Avatar
jmka
Viestit: 667
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 2:53 pm
Pyörä: EXC-F 450
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja jmka »

Ja mulla välikelin takakumi kenda, uusi, 100 egeä + pk ja uusi , n 200 nastaa, laita yvta jos kiinnostaa niin lähetän kuvia...
Avatar
peeär
Viestit: 223
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 7:18 am
Pyörä: Kawa klx250S
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja peeär »

Tarvii kokoja 140/80-17 ja 90/90-21

Lueskelin jostakin foorumilta nastarenkaista jossa oli 4 mm rallinastat - tekeekö niillä mitään? Sopiiko sekalaiseen ajoon ? Nastamäärät?

PR
Avatar
jmka
Viestit: 667
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 2:53 pm
Pyörä: EXC-F 450
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja jmka »

Nää on näitä asioita joita pitää itse kokeilla. Jos ajat pääasiassa asfalttia, niin sitten pienemmilläkin nastoilla pärjää. Jäisille ja polanteisille pikkuteille en lähtis kuitenkaan liian pienillä nastoilla liikkeelle, ja toisaalta pitkät enskanastat seka-ajoon ovat haaskausta. Eli rallinastat ovat hyvä kompromissi takana. Eteen laittaisin seka ajoon joko rallinastat tai sitten lyhyehköt enskanastat, pitoa olisi hyvä olla edessä kunnolla.

Olen ajellut pari talvea afrikkalaisella, jossa oli 20 mm rallinastat takana ja edessä 18 mm enskapiikit, hyvin on pärjännyt joka paikassa mihin on mennyt. Kun en ole noita renkaita paljonkaan säälinyt, ts. ajanut myös tarpeen vaatiessa asfaltilla, tosin en mitään matkasiirtymiä, niin renkaat on yleensä olleet yhden kauden jälkeen finaalissa. Asfaltilla pitää vaan ajella siististi eikä revitellä, muuten takarenkaasta tulee selvää jälkeä eikä kestä koko talvea.

Nastojen määrä riippuu paljolti renkaan kuvioinnista, ts. paljonko on nappuloita joihin nasta kannattaa laittaa ja minkä kokoisia nappulat ovat.
kisarenkaan ja satapiikin sivuiltahan noita määriä näkee. Noissa välikelin gummeissa nastamäärä on mielestäni sellainen, että ainakaan sen alle en menisi jos raskaaseen mopoon tekisin gummeja.
TTA
Viestit: 1568
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Viesti Kirjoittaja TTA »

Itsellä on Kingsin välikelin renkaat ja niillä pärjää kyllä polanteisilla teillä. Jos tiellä on sileää tai röpelöistä jäätä tai pakkaantunutta lunta niin pito on loistava mutta heti kun jään päälle tulee hiemankin irtolunta ei tuo rallinasta jaksa pureutua lumen läpi ja 230 kiloa pyörää on aika v-mäistä pidellä. Jäätiellä huiput on 160 jonka jälkeen pysäyttäminen olikin oma temppunsa kun etupyörä haki "hieman". Tamppautuneella lumisella tiellä maxit on 180 ja pysäyttäminenkin tuolloin tuntui täysin turvalliselta. Nuo on siis hetkellisiä mielenhäiriöitä eikä nastarenkaita ole tarkoitettu jatkuvasti tuollaisilla nopeuksilla ajeluun.

Kerran oon tehnyt matkaa eli 400km reissun ja suuri ongelma on tuolloin että puolessavälissä oli satanut paljon irtolunta jäisen asfaltin päälle, välillä joutui ajamaan pari kilsaa täysin sulaa asfalttitietä kun taas loppumatkasta oli mielettömän hienoa tamppautunutta lunta mutkaisella hiekkatiellä. Tiekeli vaihteli siis useasti ja oli hankala etukäteen päätellä missä kunnossa mikäkin tie saattaisi olla. Eräs pienempi hiekkatie oli ollut täysin auraamatta koko talven mutta niin vain siitäkin ajettiin vaikka hieman oli hakemista.
Jos pitää matkavauhtia 80km/h ja yhtäkkiä huomaakin että tiellä on usean sadan metrin matkalta irtolunta niin aika korkeamman kädessä on tuo ajelu.
Avatar
Tuffe
Viestit: 620
Liittynyt: Su Elo 05, 2007 10:50 am
Pyörä: XTZ750
Paikkakunta: Ylikiiminki

Viesti Kirjoittaja Tuffe »

peeär kirjoitti:Tarvii kokoja 140/80-17 ja 90/90-21

Lueskelin jostakin foorumilta nastarenkaista jossa oli 4 mm rallinastat - tekeekö niillä mitään? Sopiiko sekalaiseen ajoon ? Nastamäärät?

PR
Tekee vaikka mitä, tai ainakin ajelee ja sopii minun mielestä parhaiten sekalaiseen ajooooooon ( tarkoittanee hilijaa ja kovvaa ). Nastojen lukumäärää en oo laskenu, oon vain seuraillu, että niitä on. Edellisillä gummeilla ajelin noin 14tkm kahen talaven aikana pääasiassa pääteitä Suomessa, ruottissa ja Norjassa, yksin ja kaksin. Viime talvena pisin päivämatka taisi olla noin 800km ( Tsomssasta Ouluun, ja oikeasti yöaikaan, kahavia sai Kilpisjärveltä ja Torniosta... ). Yli 300km:n yhtäkyytipätkiä en oo pystyny testaamaan yli 180:n keskinopeudella, ku pallaa pensaa niin palijon, että pittää pysähtyä tankkaamaan ja keskinopeus putoaa huomattavasti. ( Viranomaisille tiedoksi: en ole käyttänyt edellä mainittuja nopeuksia muualla kuin teillä, joilla ei ole nopeusrajoituksia! )
Kuivalla päällystetyllä tiellä nastat katoaa muutaman sadan kilometrin matkalla, jos erehtyy ajamaan läppä auki. Taitaa sutia sen verran, että kovapala antaa periksi??
En tiedä millaisilla poluilla joudun tulevan talven ajamaan, mutta sain viime viikolla kotiin uudet Motorenkaan nastoittamat gummit: taakse T63 ja eteen BFG, SA-nastoilla = liki lailliset. Aiempina talvina takana ei oo ollu noin karkea kuvio ja uskon, että takapään pidot paranee ku väki vähenee...

Oon muuten käyttäny talvisin 130:stä takana, kesäisin 140.
Liitteet
uuet_gummit_08.jpg
(47.79 KiB) Tiedosto ladattu 369 kertaa
Crop
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 8:46 pm
Pyörä: enskaton
Paikkakunta: Rajamäki

Re: AT ja talvikummit

Viesti Kirjoittaja Crop »

Yhdyn tässä samassa topicissa kyselemään talvirenkaista, kun en viitsinyt omaa aihetta laittaa. Mielestäni tarpeeksi likeltä liippaa.

Nyt arvon raadilla nousee varmaan niskakarvat pystyyn, kun ajelen melkein pelkkää pikeä, mutta kysyn silti. Onko rallinastat vai norminastat se parempi vaihtoehto? Meinasin nimittäin ajella talvella muutamia reissuja työ/kyläilytarkoituksessa. Matkat menis väkistenki niin että joudun ajamaan täältä hyvinkäältä eteläänpäin välillä isojakin teitä. Noita sulatettuja pikiteitä tulis ehkä 40km ja hiekkaa n. 10km per päivä. Tosin melkein perillekki pääsis hiekotetulla/sulatetulla pinnalla. Kannattaako ottaa välikelin rengas vai ihan laillinen auton nasta? Reissut tekisin enemmänki harjotusmielessä tulevaa ajatellen.

Tai sanotaan että kyselen oikeata rengasvalintaa lähinnä siksi, että jos huomaan renkaitten yhtään pitävän, voisin kokeilla myös kemin reissua jouluna. Jouluhan on tunnetusti aikaa, jolloin täällä ei ole lunta ja pohojosessa sitä saattaa olla riittävästi. Olisko siinä reissussa mitään järkeä, vai tyydynkö välikelin renkaisiin ja ajelen parikolme kertaa kyläilemään naapurikunnissa?
Avatar
antti
Viestit: 129
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 2:42 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: AT ja talvikummit

Viesti Kirjoittaja antti »

Mahtuuko Afrikaanossa pyörimään normi enskapiikki edessä?
Minnekkä lie, polkuni vie...

AT, G/S projekti
EXät: 2xMonkey, Noppeli, PV, 2xPappa, SuperSport, 2xXR80, 2xYZ80, KX80, TM125, WR125, Aprilia AF-1, DR350, R100, K100Rs, R80/7, R80Gs, Yamaha Quad 250, Speed Triple
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: AT ja talvikummit

Viesti Kirjoittaja Syke »

Kyllä enskapiikki ainakin sopii,mutta korotin talveksi lokaria n.10cm,
ettei lokarin/renkaan väliin pakkautuisi lunta ja rikkoisi lokaria/lukitsisi hallitsemattomasti eturengasta.
(alunperin tästä vinkkasi Mika-TA) :P
Braa-aab!
Avatar
Happi
Viestit: 2875
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re:

Viesti Kirjoittaja Happi »

Tuffe kirjoitti:[En tiedä millaisilla poluilla joudun tulevan talven ajamaan, mutta sain viime viikolla kotiin uudet Motorenkaan nastoittamat gummit: taakse T63 ja eteen BFG, SA-nastoilla = liki lailliset. Aiempina talvina takana ei oo ollu noin karkea kuvio ja uskon, että takapään pidot paranee ku väki vähenee...

Oon muuten käyttäny talvisin 130:stä takana, kesäisin 140.
Ajelin viime talven tollanen Motorenkaan T63:n takana. Nappuloista, joissa oli kolme nastaa, nastat irtosivat, kun nastojen väli oli liian pieni. Muuten rengas on kunnossa. Ajostani suurin osa on pikitietä (työmatkaa).

Happi
Avatar
Tuffe
Viestit: 620
Liittynyt: Su Elo 05, 2007 10:50 am
Pyörä: XTZ750
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: AT ja talvikummit

Viesti Kirjoittaja Tuffe »

Toivotaan että tässä pysyy, tosin nehän on siinä keskellä ja kuluvat melko nopeasti muutenki. Toistaiseksi vaikuttaa toimivalta, muutama sata kilsaa takana eikä ainakaan vielä oo valittamista.

Paljonkos muuten ehti kertyä kilometrejä ku nastat alako vähenemään ja liittyikös se jotenki sladissa ajeluun?
Avatar
Happi
Viestit: 2875
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: AT ja talvikummit

Viesti Kirjoittaja Happi »

Tuffe kirjoitti:
Paljonkos muuten ehti kertyä kilometrejä ku nastat alako vähenemään ja liittyikös se jotenki sladissa ajeluun?
Kilometrejä oli takana noin 1300, kun nastat irtos. Ajotapa nastoilla on varovainen. Katselin jo uutena, että osassa noista kolmen nastan nappuloissa, nastat oli liian lähellä toisiaan. Suurimmassa osassa nastat on pysynyt. Mitään liimaa noissa ei ole kätetty.

Happi
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: AT ja talvikummit

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Ääni noille 4mm rallinastoille. Lumisille teille ja poluille nappularenkaaseen liiman kera, niin pysyy.
Mulla tulee ns. välikelinrenkailla talvisaikaan n.7-8tkm, eikä nastoja ole irtoillut. Vältän kyllä pitkiä asfalttisiivuja ajamasta. Kolme nastaa nappulassa on sopiva määrä ainakin keskiosalla rengasta, riippuu tietysti nappulan koosta. Noissa edellisen linkin kuvissa on mun makuun selvästi liian vähän nastoja. Kannattaa nastoittajalle pyytää laittamaan myös reunaan nastoja, tuppaavat säästelemään etenkin eturenkaassa. Auttaa kuitenkin jäisestä urasta nousua paljon.
Lumessa renkaan kuvion syvyys auttaa paljon ja paikkaa piikin pituutta, ainakin hiukan. Itse tykkään ajella auraamattomiakin metsäteitä, ainakin alkutalvesta kun lumi on vielä hötöä.
Vastaa Viestiin