AT ja talvikummit
Valvoja: Moderaattorit
AT ja talvikummit
Kun puussa lehti kellastuu niin tulee talvi mieleen.........
On ollut jo jonkin aikaa kuumetta talvirenskaista Afrikkalaiseen.
Kyselenkin että millaiset renkaat ja piikit kannattaa hankkia?
Isoja piikkejä en tarvi koska ajelu tapahtuu pääosin polanteisilla teillä ja välillä tarvitsee ajaa hieman siirtymää asfaltillakin. Eli renkaat joilla selviää jotekin asfaltilla mutta tarvitaan kohtuullista pitoa lumellakin.
Että näin.
Lumisen talven toivo elää
PR
On ollut jo jonkin aikaa kuumetta talvirenskaista Afrikkalaiseen.
Kyselenkin että millaiset renkaat ja piikit kannattaa hankkia?
Isoja piikkejä en tarvi koska ajelu tapahtuu pääosin polanteisilla teillä ja välillä tarvitsee ajaa hieman siirtymää asfaltillakin. Eli renkaat joilla selviää jotekin asfaltilla mutta tarvitaan kohtuullista pitoa lumellakin.
Että näin.
Lumisen talven toivo elää
PR
Katos noita, ovat tuollaiset yleisgummit:
http://satapiikki.net/images/valikeli.pdf
Lisää juttua nastarengas aiheesta täällä
http://satapiikki.net/images/valikeli.pdf
Lisää juttua nastarengas aiheesta täällä
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 12:37 pm
- Pyörä: cube
- Paikkakunta: IISALMI
Nää on näitä asioita joita pitää itse kokeilla. Jos ajat pääasiassa asfalttia, niin sitten pienemmilläkin nastoilla pärjää. Jäisille ja polanteisille pikkuteille en lähtis kuitenkaan liian pienillä nastoilla liikkeelle, ja toisaalta pitkät enskanastat seka-ajoon ovat haaskausta. Eli rallinastat ovat hyvä kompromissi takana. Eteen laittaisin seka ajoon joko rallinastat tai sitten lyhyehköt enskanastat, pitoa olisi hyvä olla edessä kunnolla.
Olen ajellut pari talvea afrikkalaisella, jossa oli 20 mm rallinastat takana ja edessä 18 mm enskapiikit, hyvin on pärjännyt joka paikassa mihin on mennyt. Kun en ole noita renkaita paljonkaan säälinyt, ts. ajanut myös tarpeen vaatiessa asfaltilla, tosin en mitään matkasiirtymiä, niin renkaat on yleensä olleet yhden kauden jälkeen finaalissa. Asfaltilla pitää vaan ajella siististi eikä revitellä, muuten takarenkaasta tulee selvää jälkeä eikä kestä koko talvea.
Nastojen määrä riippuu paljolti renkaan kuvioinnista, ts. paljonko on nappuloita joihin nasta kannattaa laittaa ja minkä kokoisia nappulat ovat.
kisarenkaan ja satapiikin sivuiltahan noita määriä näkee. Noissa välikelin gummeissa nastamäärä on mielestäni sellainen, että ainakaan sen alle en menisi jos raskaaseen mopoon tekisin gummeja.
Olen ajellut pari talvea afrikkalaisella, jossa oli 20 mm rallinastat takana ja edessä 18 mm enskapiikit, hyvin on pärjännyt joka paikassa mihin on mennyt. Kun en ole noita renkaita paljonkaan säälinyt, ts. ajanut myös tarpeen vaatiessa asfaltilla, tosin en mitään matkasiirtymiä, niin renkaat on yleensä olleet yhden kauden jälkeen finaalissa. Asfaltilla pitää vaan ajella siististi eikä revitellä, muuten takarenkaasta tulee selvää jälkeä eikä kestä koko talvea.
Nastojen määrä riippuu paljolti renkaan kuvioinnista, ts. paljonko on nappuloita joihin nasta kannattaa laittaa ja minkä kokoisia nappulat ovat.
kisarenkaan ja satapiikin sivuiltahan noita määriä näkee. Noissa välikelin gummeissa nastamäärä on mielestäni sellainen, että ainakaan sen alle en menisi jos raskaaseen mopoon tekisin gummeja.
Itsellä on Kingsin välikelin renkaat ja niillä pärjää kyllä polanteisilla teillä. Jos tiellä on sileää tai röpelöistä jäätä tai pakkaantunutta lunta niin pito on loistava mutta heti kun jään päälle tulee hiemankin irtolunta ei tuo rallinasta jaksa pureutua lumen läpi ja 230 kiloa pyörää on aika v-mäistä pidellä. Jäätiellä huiput on 160 jonka jälkeen pysäyttäminen olikin oma temppunsa kun etupyörä haki "hieman". Tamppautuneella lumisella tiellä maxit on 180 ja pysäyttäminenkin tuolloin tuntui täysin turvalliselta. Nuo on siis hetkellisiä mielenhäiriöitä eikä nastarenkaita ole tarkoitettu jatkuvasti tuollaisilla nopeuksilla ajeluun.
Kerran oon tehnyt matkaa eli 400km reissun ja suuri ongelma on tuolloin että puolessavälissä oli satanut paljon irtolunta jäisen asfaltin päälle, välillä joutui ajamaan pari kilsaa täysin sulaa asfalttitietä kun taas loppumatkasta oli mielettömän hienoa tamppautunutta lunta mutkaisella hiekkatiellä. Tiekeli vaihteli siis useasti ja oli hankala etukäteen päätellä missä kunnossa mikäkin tie saattaisi olla. Eräs pienempi hiekkatie oli ollut täysin auraamatta koko talven mutta niin vain siitäkin ajettiin vaikka hieman oli hakemista.
Jos pitää matkavauhtia 80km/h ja yhtäkkiä huomaakin että tiellä on usean sadan metrin matkalta irtolunta niin aika korkeamman kädessä on tuo ajelu.
Kerran oon tehnyt matkaa eli 400km reissun ja suuri ongelma on tuolloin että puolessavälissä oli satanut paljon irtolunta jäisen asfaltin päälle, välillä joutui ajamaan pari kilsaa täysin sulaa asfalttitietä kun taas loppumatkasta oli mielettömän hienoa tamppautunutta lunta mutkaisella hiekkatiellä. Tiekeli vaihteli siis useasti ja oli hankala etukäteen päätellä missä kunnossa mikäkin tie saattaisi olla. Eräs pienempi hiekkatie oli ollut täysin auraamatta koko talven mutta niin vain siitäkin ajettiin vaikka hieman oli hakemista.
Jos pitää matkavauhtia 80km/h ja yhtäkkiä huomaakin että tiellä on usean sadan metrin matkalta irtolunta niin aika korkeamman kädessä on tuo ajelu.
Tekee vaikka mitä, tai ainakin ajelee ja sopii minun mielestä parhaiten sekalaiseen ajooooooon ( tarkoittanee hilijaa ja kovvaa ). Nastojen lukumäärää en oo laskenu, oon vain seuraillu, että niitä on. Edellisillä gummeilla ajelin noin 14tkm kahen talaven aikana pääasiassa pääteitä Suomessa, ruottissa ja Norjassa, yksin ja kaksin. Viime talvena pisin päivämatka taisi olla noin 800km ( Tsomssasta Ouluun, ja oikeasti yöaikaan, kahavia sai Kilpisjärveltä ja Torniosta... ). Yli 300km:n yhtäkyytipätkiä en oo pystyny testaamaan yli 180:n keskinopeudella, ku pallaa pensaa niin palijon, että pittää pysähtyä tankkaamaan ja keskinopeus putoaa huomattavasti. ( Viranomaisille tiedoksi: en ole käyttänyt edellä mainittuja nopeuksia muualla kuin teillä, joilla ei ole nopeusrajoituksia! )peeär kirjoitti:Tarvii kokoja 140/80-17 ja 90/90-21
Lueskelin jostakin foorumilta nastarenkaista jossa oli 4 mm rallinastat - tekeekö niillä mitään? Sopiiko sekalaiseen ajoon ? Nastamäärät?
PR
Kuivalla päällystetyllä tiellä nastat katoaa muutaman sadan kilometrin matkalla, jos erehtyy ajamaan läppä auki. Taitaa sutia sen verran, että kovapala antaa periksi??
En tiedä millaisilla poluilla joudun tulevan talven ajamaan, mutta sain viime viikolla kotiin uudet Motorenkaan nastoittamat gummit: taakse T63 ja eteen BFG, SA-nastoilla = liki lailliset. Aiempina talvina takana ei oo ollu noin karkea kuvio ja uskon, että takapään pidot paranee ku väki vähenee...
Oon muuten käyttäny talvisin 130:stä takana, kesäisin 140.
- Liitteet
-
- uuet_gummit_08.jpg
- (47.79 KiB) Tiedosto ladattu 369 kertaa
Re: AT ja talvikummit
Yhdyn tässä samassa topicissa kyselemään talvirenkaista, kun en viitsinyt omaa aihetta laittaa. Mielestäni tarpeeksi likeltä liippaa.
Nyt arvon raadilla nousee varmaan niskakarvat pystyyn, kun ajelen melkein pelkkää pikeä, mutta kysyn silti. Onko rallinastat vai norminastat se parempi vaihtoehto? Meinasin nimittäin ajella talvella muutamia reissuja työ/kyläilytarkoituksessa. Matkat menis väkistenki niin että joudun ajamaan täältä hyvinkäältä eteläänpäin välillä isojakin teitä. Noita sulatettuja pikiteitä tulis ehkä 40km ja hiekkaa n. 10km per päivä. Tosin melkein perillekki pääsis hiekotetulla/sulatetulla pinnalla. Kannattaako ottaa välikelin rengas vai ihan laillinen auton nasta? Reissut tekisin enemmänki harjotusmielessä tulevaa ajatellen.
Tai sanotaan että kyselen oikeata rengasvalintaa lähinnä siksi, että jos huomaan renkaitten yhtään pitävän, voisin kokeilla myös kemin reissua jouluna. Jouluhan on tunnetusti aikaa, jolloin täällä ei ole lunta ja pohojosessa sitä saattaa olla riittävästi. Olisko siinä reissussa mitään järkeä, vai tyydynkö välikelin renkaisiin ja ajelen parikolme kertaa kyläilemään naapurikunnissa?
Nyt arvon raadilla nousee varmaan niskakarvat pystyyn, kun ajelen melkein pelkkää pikeä, mutta kysyn silti. Onko rallinastat vai norminastat se parempi vaihtoehto? Meinasin nimittäin ajella talvella muutamia reissuja työ/kyläilytarkoituksessa. Matkat menis väkistenki niin että joudun ajamaan täältä hyvinkäältä eteläänpäin välillä isojakin teitä. Noita sulatettuja pikiteitä tulis ehkä 40km ja hiekkaa n. 10km per päivä. Tosin melkein perillekki pääsis hiekotetulla/sulatetulla pinnalla. Kannattaako ottaa välikelin rengas vai ihan laillinen auton nasta? Reissut tekisin enemmänki harjotusmielessä tulevaa ajatellen.
Tai sanotaan että kyselen oikeata rengasvalintaa lähinnä siksi, että jos huomaan renkaitten yhtään pitävän, voisin kokeilla myös kemin reissua jouluna. Jouluhan on tunnetusti aikaa, jolloin täällä ei ole lunta ja pohojosessa sitä saattaa olla riittävästi. Olisko siinä reissussa mitään järkeä, vai tyydynkö välikelin renkaisiin ja ajelen parikolme kertaa kyläilemään naapurikunnissa?
Re: AT ja talvikummit
Mahtuuko Afrikaanossa pyörimään normi enskapiikki edessä?
Minnekkä lie, polkuni vie...
AT, G/S projekti
EXät: 2xMonkey, Noppeli, PV, 2xPappa, SuperSport, 2xXR80, 2xYZ80, KX80, TM125, WR125, Aprilia AF-1, DR350, R100, K100Rs, R80/7, R80Gs, Yamaha Quad 250, Speed Triple
AT, G/S projekti
EXät: 2xMonkey, Noppeli, PV, 2xPappa, SuperSport, 2xXR80, 2xYZ80, KX80, TM125, WR125, Aprilia AF-1, DR350, R100, K100Rs, R80/7, R80Gs, Yamaha Quad 250, Speed Triple
-
- Viestit: 1604
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
- Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
- Paikkakunta: Iitti
Re: AT ja talvikummit
Kyllä enskapiikki ainakin sopii,mutta korotin talveksi lokaria n.10cm,
ettei lokarin/renkaan väliin pakkautuisi lunta ja rikkoisi lokaria/lukitsisi hallitsemattomasti eturengasta.
(alunperin tästä vinkkasi Mika-TA)
ettei lokarin/renkaan väliin pakkautuisi lunta ja rikkoisi lokaria/lukitsisi hallitsemattomasti eturengasta.
(alunperin tästä vinkkasi Mika-TA)
Braa-aab!
Re:
Ajelin viime talven tollanen Motorenkaan T63:n takana. Nappuloista, joissa oli kolme nastaa, nastat irtosivat, kun nastojen väli oli liian pieni. Muuten rengas on kunnossa. Ajostani suurin osa on pikitietä (työmatkaa).Tuffe kirjoitti:[En tiedä millaisilla poluilla joudun tulevan talven ajamaan, mutta sain viime viikolla kotiin uudet Motorenkaan nastoittamat gummit: taakse T63 ja eteen BFG, SA-nastoilla = liki lailliset. Aiempina talvina takana ei oo ollu noin karkea kuvio ja uskon, että takapään pidot paranee ku väki vähenee...
Oon muuten käyttäny talvisin 130:stä takana, kesäisin 140.
Happi
Re: AT ja talvikummit
Toivotaan että tässä pysyy, tosin nehän on siinä keskellä ja kuluvat melko nopeasti muutenki. Toistaiseksi vaikuttaa toimivalta, muutama sata kilsaa takana eikä ainakaan vielä oo valittamista.
Paljonkos muuten ehti kertyä kilometrejä ku nastat alako vähenemään ja liittyikös se jotenki sladissa ajeluun?
Paljonkos muuten ehti kertyä kilometrejä ku nastat alako vähenemään ja liittyikös se jotenki sladissa ajeluun?
Re: AT ja talvikummit
Kilometrejä oli takana noin 1300, kun nastat irtos. Ajotapa nastoilla on varovainen. Katselin jo uutena, että osassa noista kolmen nastan nappuloissa, nastat oli liian lähellä toisiaan. Suurimmassa osassa nastat on pysynyt. Mitään liimaa noissa ei ole kätetty.Tuffe kirjoitti:
Paljonkos muuten ehti kertyä kilometrejä ku nastat alako vähenemään ja liittyikös se jotenki sladissa ajeluun?
Happi
- DOMI
- Viestit: 965
- Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
- Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
- Paikkakunta: Anjala
Re: AT ja talvikummit
Ääni noille 4mm rallinastoille. Lumisille teille ja poluille nappularenkaaseen liiman kera, niin pysyy.
Mulla tulee ns. välikelinrenkailla talvisaikaan n.7-8tkm, eikä nastoja ole irtoillut. Vältän kyllä pitkiä asfalttisiivuja ajamasta. Kolme nastaa nappulassa on sopiva määrä ainakin keskiosalla rengasta, riippuu tietysti nappulan koosta. Noissa edellisen linkin kuvissa on mun makuun selvästi liian vähän nastoja. Kannattaa nastoittajalle pyytää laittamaan myös reunaan nastoja, tuppaavat säästelemään etenkin eturenkaassa. Auttaa kuitenkin jäisestä urasta nousua paljon.
Lumessa renkaan kuvion syvyys auttaa paljon ja paikkaa piikin pituutta, ainakin hiukan. Itse tykkään ajella auraamattomiakin metsäteitä, ainakin alkutalvesta kun lumi on vielä hötöä.
Mulla tulee ns. välikelinrenkailla talvisaikaan n.7-8tkm, eikä nastoja ole irtoillut. Vältän kyllä pitkiä asfalttisiivuja ajamasta. Kolme nastaa nappulassa on sopiva määrä ainakin keskiosalla rengasta, riippuu tietysti nappulan koosta. Noissa edellisen linkin kuvissa on mun makuun selvästi liian vähän nastoja. Kannattaa nastoittajalle pyytää laittamaan myös reunaan nastoja, tuppaavat säästelemään etenkin eturenkaassa. Auttaa kuitenkin jäisestä urasta nousua paljon.
Lumessa renkaan kuvion syvyys auttaa paljon ja paikkaa piikin pituutta, ainakin hiukan. Itse tykkään ajella auraamattomiakin metsäteitä, ainakin alkutalvesta kun lumi on vielä hötöä.