Outo ilmiö tallissa

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

gixxerman
Pyörä: 4xtohtori

Outo ilmiö tallissa

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Perheen molempien gessujen plexit haljenneet,tms. lähteneet halkeilemaan talven aikana säilytyksessä omin lupinensa.Outoa,kuka selittää sen,molemmat olivat orkkiskamaa ja taatusti ei liikaa väännetty pultteja kireälle.Onkohan tämä X-Files kamaa,eli Fox Mulder ja Dana Scullt paikalle.Anyway,ouot juttu,kun mikään muu mopotin ei ole tuota tehnyt
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
NiKu
Pyörä: EiOo vielä..
Viesti:

Re: Outo ilmiö tallissa

Viesti Kirjoittaja NiKu »

gixxerman kirjoitti:Perheen molempien gessujen plexit haljenneet,tms. lähteneet halkeilemaan talven aikana säilytyksessä omin lupinensa.Outoa,kuka selittää sen,molemmat olivat orkkiskamaa ja taatusti ei liikaa väännetty pultteja kireälle.Onkohan tämä X-Files kamaa,eli Fox Mulder ja Dana Scullt paikalle.Anyway,ouot juttu,kun mikään muu mopotin ei ole tuota tehnyt
Onko miten paljon läpötilavaihteluita tallissas ?
Aika jännä ilmiö et molemmat menny kuitenki :shock:
Ei mopoilla tänäkää vuonna..
antti-a
Pyörä: R1100GS

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Olisko niitten molempien mopojen pleksien yläpuolella joku hylly tms. mistä on räväytetty jouluaattona iso lahjapussukka pleksien päälle vahingossa. :lol:

Monasti tällasiin oudolta tuntuviin asioihin on kovin yksinkertainen selitys.
DR Markku
Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri

Viesti Kirjoittaja DR Markku »

antti-a kirjoitti:Olisko niitten molempien mopojen pleksien yläpuolella joku hylly tms. mistä on räväytetty jouluaattona iso lahjapussukka pleksien päälle vahingossa. :lol:

Monasti tällasiin oudolta tuntuviin asioihin on kovin yksinkertainen selitys.
Mulla se yksinkertainen selitys on...lapset :roll:
t24
Pyörä: NX650

Viesti Kirjoittaja t24 »

Ruuvilukite ja jotkin pesuaineet vaikuttavat polykarbonaattiin ei toivotulla tavalla.
selo

Viesti Kirjoittaja selo »

Tätä itsekin arvelisin. Haiskahtaako tallissa joku liuotin? Kemiasta en mitään ymmärrä eli en osaa aineita nimetä mutta kuvaamasi ilmiö voisi hyvinkin aiheutua jostain kaasuuntuneesta liuottimesta. Joku sopiva tenupullo avoinna pyörien lähellä?
gixxerman

Lapset ja lämpötila poissuljettuja ja liuottimesta lähinnä kossu voisi olla,mutta sitäkin vain sisäisesti on nautittu.Joten vieläkään ei löydy selitystä
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
niffestone
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01

Viesti Kirjoittaja niffestone »

gixxerman kirjoitti:Lapset ja lämpötila poissuljettuja ja liuottimesta lähinnä kossu voisi olla,mutta sitäkin vain sisäisesti on nautittu.Joten vieläkään ei löydy selitystä
En usko, että menee hönkäisemällä edes kunnon teemaviikonlopun jälkeenkään, mutta joskus materiaali on vain alunperinkin sh***iä ja muovin omat liuottimet haihtuvat, jolloin muovi kovettuu liiaksi ja halkeaa...
Kalpa
Pyörä: Husaberg FE 390

Viesti Kirjoittaja Kalpa »

Voisko olla joku reaktion esim. pesuaineen kanssa?
timpuktu
Pyörä: Elefant 750

Viesti Kirjoittaja timpuktu »

Jos ne on polykarbonaattipleksejä niin on kotioloissa vaihtoehtoja. Vink: ''PC kestää laimeita happoja, tavanomaisia öljytuotteita, alkoholeja, heksaania, heptaania ja alle 60ºC:sta vettä. PC ei kestä voimakkaita liuottimia ja monet emäkset vaurioittavat PC:tä, kuten myös bentseeni ja otsoni. Kuuma vesi (hydrolyysi) aiheuttaa PC:ssä säröilyä. Siksi on suositeltavaa, ettei PC:tä käytetä yli 60ºC veden käsittelyyn. PC:llä on taipumusta jännityskorroosioon. Tällöin jännitys yhdessä jonkin haitallisen kemikaalin kanssa saattaa aiheuttaa kappaleen rikkoontumisen. Tavanomaistenkin kemikaalien vaikutus voi kumota materiaalin luontaisen iskunkestävyyden lähes täysin.''

Jos akryylipleksejä niin sitten esim tenttu (etanoli) tai muutkin pesuaineet saattavat saada säröilemään varsinkin jos/kun jännityksiä on enempi ja vähempi. Vink: ''PMMA kestää alifaattisia hiilivetyjä, heikkoja happoja, emäksiä sekä rasvoja. Veden imeytyminen on vähäistä. Materiaali ei kestä poolisia aineita, bensiiniä eikä vahvoja happoja. Alkoholi syövyttää suulakepuristettua akryyliä, mutta valettu laatu kestää laimean alkoholin. Materiaalin sisäinen jännitys sekä edellä mainitut materiaalia vahingoittavat aineet aiheuttavat jännityssärökorroosiota. Sekapolymeroitujen laatujen kestävyys on parempi.''
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''
gixxerman

Joo,kyllä alan itsekin kallistua sille linjalle,että joku viimekesäinen liuotinpesuaine tuon on saanut aikaan
an13
Pyörä: 690

Viesti Kirjoittaja an13 »

Jarrunesteen roiskimisella muoveille saa myös jännittäviä ilmiöitä aikaan.
Ande749
Pyörä: 12GS

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

gixxerman kirjoitti:Joo,kyllä alan itsekin kallistua sille linjalle,että joku viimekesäinen liuotinpesuaine tuon on saanut aikaan
Kenties olet juonut pullollisen jotain liuotinta etkä muista lainkaan tilannetta, jossa pleksit ovat haljenneet?!?!
gixxerman

Rajaan liuottimeni kossuun ja marskin vodkaan(jälkimmäistä saa virosta)ja jos muisti on mennyt,on minun automaattiohjauksella pitänyt saada hälyt pois ja osua auakisemaan oikeat ovet,sitten vielä osua oikeaan kohtaan oikeaa pyörää,joten nyt taas tuntu siltä,että Fox Mulder ja Dana Scully apuun.Olis vaan kiva saada varma ratkaisu asiaan,ettei joka talvi mene uusiksi nuo.Se on jotain 50-100 egee per kuuppa.Ja sit vielä on taatusti ensimmäinen kerta(ja toivottavsti myös viimeinen)kun näin käy
Vastaa Viestiin