LC 4:n ronkkimista -> Itku lyhyestä ilosta
Valvoja: Moderaattorit
-
Kooteeäijä
- Pyörä: Medium Iso Oranssi
LC 4:n ronkkimista -> Itku lyhyestä ilosta
Hommasin äskettäin KTM 400cc LC 4:n jossa rekisteriotteen mukaan 18,4KW eli 25 hevosta. Vastaavanlaisia pyöriähän näkyy olevan markkinoilla 41 hv tehoisina joten voisin kuvitella että kyseisessä pyörässä on jokin tehon kuristin. Mistä kannattaisi alkaa etsiä näitä kuristinpalikoita vai voiko muutos olla jossain muualla, kuten elektroninen?
Toinen asia liittyy moottorin käyntiääneen joka ns nakuttaa kierrosten mukaan kannen suunnalta, voisiko kyseessä olla liian suuri venttiilien välys ja tästä johtuva ääni vai liekö normaalia? Kuinka usein välys täytyy säätää vastaavanlaisiaa pyörissä?
Vinkkejä hyvästä ja edullisesta huoltopaikasta pk-seudulla tai sen läheisyydessä kaipaillaan?
Toinen asia liittyy moottorin käyntiääneen joka ns nakuttaa kierrosten mukaan kannen suunnalta, voisiko kyseessä olla liian suuri venttiilien välys ja tästä johtuva ääni vai liekö normaalia? Kuinka usein välys täytyy säätää vastaavanlaisiaa pyörissä?
Vinkkejä hyvästä ja edullisesta huoltopaikasta pk-seudulla tai sen läheisyydessä kaipaillaan?
Viimeksi muokannut Kooteeäijä, To Touko 15, 2008 8:57 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Seppo Honkanen
- Pyörä: HVA TE300i, EXC150TPi, 690 Enduro R
Ainakin noissa EXC malleissa on kaasarin luistin päällä semmoinen holkki, olisko ollut 32mm pitkä jolla luistin liikettä on kuristettu. Ota kaasarin kansi auki ja kurkkaa sisään niin olet viisaampi!
Kannattaa niitä venttiilin välyksiä aina välillä kurkkia, minä olen pitänyt LC4 moottoreissa 5000km tarkastusvälinä eikä ole tarvinnut kertaakaan kyllä säädellä ja EXC malleissa 10 tuntia on ollut tarkuastusväli ja sama laulu
Kannattaa niitä venttiilin välyksiä aina välillä kurkkia, minä olen pitänyt LC4 moottoreissa 5000km tarkastusvälinä eikä ole tarvinnut kertaakaan kyllä säädellä ja EXC malleissa 10 tuntia on ollut tarkuastusväli ja sama laulu
-
Kooteeäijä
Kaasariin kurkattu, enkä mielestäni mitään holkkia löytänyt sieltä, voitko tarkemmin kuvailla missä siellä ja minkälainen holkki voisi olla? Myös ilmanputsari näytti melko vapaasti virtaavalta.
Seuraava operaatio on sitten pakoputki. Mikähän virka on pienellä pöntöllä monojousen takana ennen varsinaista äänenvaimenninta? Joskus olen kuullut että noissa olisi jonkinlainen katalysaattori? Mistä voisi saada sen paikalle putkisovittimen, onko valmiina vai pitääkö teettää? kappale on siis lähestulkoon S-kirjaimen mallinen.
Pyörän ohjekirjassa puhutaan LC4 400 RA 'SX- mallista, mitä tarkoittaa?
Seuraava operaatio on sitten pakoputki. Mikähän virka on pienellä pöntöllä monojousen takana ennen varsinaista äänenvaimenninta? Joskus olen kuullut että noissa olisi jonkinlainen katalysaattori? Mistä voisi saada sen paikalle putkisovittimen, onko valmiina vai pitääkö teettää? kappale on siis lähestulkoon S-kirjaimen mallinen.
Pyörän ohjekirjassa puhutaan LC4 400 RA 'SX- mallista, mitä tarkoittaa?
Onko tuossa nelisatkussa LC4:ssa kaasarina Keihinin FCR vai Mikunin BST? EXC:ssä ja SXC-mallisissa LC4:issa (ainakin 625 SXC:ssä) on keihinit ja niitä on kuristettu huomattavan korkeakantaisella neulan kiinnitysruuvilla mutta en kyllä osaa sanoa, miten kuristusta Mikunissa on mahdollisesti toteutettu.
-
Jarno
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Viesti:
Ei taida olla katalysaattori, vaan (absorptio)äänenvaimennin (pre muffler kertoo osaluettelo).Kooteeäijä kirjoitti:Mikähän virka on pienellä pöntöllä monojousen takana ennen varsinaista äänenvaimenninta? Joskus olen kuullut että noissa olisi jonkinlainen katalysaattori? Mistä voisi saada sen paikalle putkisovittimen, onko valmiina vai pitääkö teettää? kappale on siis lähestulkoon S-kirjaimen mallinen.
Reikä sen verran iso että pikkulinnut lentää läpi...
Tehon kannalta tuosta ei taida olla mitään hyötyä/haittaa?
Eiköhän se onnistu lähinnä pistämällä solmu pakoputkeen. Tällä voorumilla joku DR:llä näytti esimerkkiä. Tai sitten polttamalla jotain muutakin kuin bensaa.JSL kirjoitti:Ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen, mutta... säikäyttäiskö tämä? Mitä miun pitää poistaa moposta jotta saapi tuommoset lukemat?![]()
Viimeksi muokannut virta, Ti Huhti 15, 2008 1:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- jani
-
Kooteeäijä
Homma etenee niin että pyörä on nyt sitten menossa Racingbikelle katsottavaksi. Eräs Mp-korjaaja sitä katsoi ja epäili äänen lähteeksi laakeria, mahdollisesti kiertokangen??
Kaasarissa en nähnyt mitään tekstiä että en osaa sanoa onko mikuni vai keihin, ohessa (huono) kuva ylhäältäpäin [/img]
Jokatapauksessa luisti on pyöreä ja mihin vaijeri tulee kiinni on aika korkea
Kaasarissa en nähnyt mitään tekstiä että en osaa sanoa onko mikuni vai keihin, ohessa (huono) kuva ylhäältäpäin [/img]
Jokatapauksessa luisti on pyöreä ja mihin vaijeri tulee kiinni on aika korkea
- Liitteet
-
- kaasari.JPG
- (230.01 KiB) Tiedosto ladattu 280 kertaa
-
Mika_Tz
- Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Häviääkö ääni koneen lämmetessä? Itsellä johtui kiertokangen laakerista, joka sitten sanoikin sopimuksen irti. Nyt remontin jälkeen kuuluu edelleen, mutta vain kylmänä. Koneen käytyä jonkun aikaa tai ajelun jälkeen ei ääntä kuulu.Kooteeäijä kirjoitti:Homma etenee niin että pyörä on nyt sitten menossa Racingbikelle katsottavaksi. Eräs Mp-korjaaja sitä katsoi ja epäili äänen lähteeksi laakeria, mahdollisesti kiertokangen??
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
-
Kooteeäijä
Häviääkö ääni koneen lämmetessä? Itsellä johtui kiertokangen laakerista, joka sitten sanoikin sopimuksen irti. Nyt remontin jälkeen kuuluu edelleen, mutta vain kylmänä. Koneen käytyä jonkun aikaa tai ajelun jälkeen ei ääntä kuulu.[/quote]
En ole varsin kuumaksi konetta edes ajanut, mutta ei se ääni kyllä pahemmin vaimene..
Vaihdoitko laakerin itse tai jos korjaamolla niin mitä kustansi? Ja kannattaako samalla tehdä muutakin remonttia jos se siihen menee?
Pyörä on tällä hetkellä laitettavana, joten lähipäivinä tietää enemmän.
Toinen diagnoosi oli myös että ei kuulu venttiileistä.
Voisikohan syynä ääneen olla esim nokan laakerin jumiutuminen joka lukemani mukaan on tavallista kyseisissä pyörissä kun mittarissa on 50tkm?
En ole varsin kuumaksi konetta edes ajanut, mutta ei se ääni kyllä pahemmin vaimene..
Vaihdoitko laakerin itse tai jos korjaamolla niin mitä kustansi? Ja kannattaako samalla tehdä muutakin remonttia jos se siihen menee?
Voisikohan syynä ääneen olla esim nokan laakerin jumiutuminen joka lukemani mukaan on tavallista kyseisissä pyörissä kun mittarissa on 50tkm?
-
Mika_Tz
- Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Laakeri vaihdettiin koneistamolla, kiertokankisarja maksoi n. 300, mäntäsarja (uusi mäntä, männäntappi ja männänrenkaat) 200 ja työt 300, jos en nyt väärin muista. Säästin kuitenkin koneen purkamis- kasaamiskustannukset tekemällä ne itse tai siis kaverin kanssa....Kooteeäijä kirjoitti: En ole varsin kuumaksi konetta edes ajanut, mutta ei se ääni kyllä pahemmin vaimene..
Jos sulla on kone auki, kannattaa samalla vaihtaa kaikki lohkon laakerit, koska on ikävä alkaa purkamaan uudestaan jonkun toisen laakerin takia...
Nokan laakereista en osaa sanoa, kun Yamahassa ei sellaisia ole. Homma on hoidettu liukupinnalla.... Tai miksi sitä nyt kutsutaan.
Toivottavasti kyseessä ei ole kiertokangen laakeri, sillä koko rempan teettäminen korjaamolla kyllä tulee kalliiksi... Purkamisesta ja kasaamisesta ei kannata maksaa. Vaihdatin laakerit koneistamolla, kun aikana tappelin lohkon laakereiden kanssa. Vähän yli tonni mulla meni koko hommaan tiivisteineen, mutta ostin myös uuden öljypumpun ja muuta voiteluun liittyvää. Tietenkin myös kaikki tiivisteet jne.
Tämän takia hieman hermoilen omia ääniäni, koska olisi aika turhauttavaa jos laakeri olisi mennyt heti uudestaan. Äänen poistuminen koneen lämmettyä tosin viittaa johonkin muuhun.
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure