AT:n isompi eturatas
Valvoja: Moderaattorit
AT:n isompi eturatas
Moro. Löysin täältä viitteitä honda shadowin 17-hampaisen rattaan soveltuvuudesta africa twiniin. Tilasin tuollaisen stormilta ja se sopii kyllä muuten hyvin akselille mutta ketjulinja jää vinoksi. Kuva ohessa. Kai noita shadowejakin on erilaisilla rattailla, minkämallisen ja vuotisen ratas on se oikea?
- Liitteet
-
- rattaat.jpg
- (69.91 KiB) Tiedosto ladattu 280 kertaa
-
Jarno
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Viesti:
JT sprocketsin kataloogin mukaan kaikki varjot olisi samanlevyisellä rattaalla...
Näin näyttäisi olevan. Jatkokysymyksenä; mistä ihmeestä tuollaisen 17-hampaisen eturattaan mahtaisi saada? Haluaisin saada välityksiä mielellään paljonkin pidemmäksi ja suunnitelmissa on tuon lisäksi vielä vaihtaa aavistuksen pienempi takratas. Voisi sitten vaihdella eturatasta sen mukaan harrastaako nurkkakaahailua vai maantieajoa. 130km/h ja 5000rpm voisi olla aika hienoa.
Joo, joku kehui laittaneensa rattaan kohdalleen prikoilla. Pikkuisen kyllä hirvittää sellainen ratkaisu kun muutenkin jo hirvittää nämä tarvikerattaat ja niiden vaikutus akselille. Akseleiden liika kuluminen on kait ollut yleinen ongelma enemmän ajetuissa afrikaanoissa ja vaihto taitaa olla aikalailla valtava projekti.
Löysin vain yhden saksalaisen kaupan jolla oli weppikaupassaan 17-hampaista afamin ratasta. Liikkeen FAQ kertoi että lähettävät myös muihin euroopan maihin, kirjoitin huonolla saksalla mailin ja nyt odotellaan. Laitoin myös uudestaan kyselyn africa twin shoppiin, viimeksi kun kysyin ei ollut varastossa.
Löysin vain yhden saksalaisen kaupan jolla oli weppikaupassaan 17-hampaista afamin ratasta. Liikkeen FAQ kertoi että lähettävät myös muihin euroopan maihin, kirjoitin huonolla saksalla mailin ja nyt odotellaan. Laitoin myös uudestaan kyselyn africa twin shoppiin, viimeksi kun kysyin ei ollut varastossa.
ite oon tilannut 15 piikkisiä rattaita ebaystä (ohessa ruma linkki) kauppapaikalle
http://cgi.ebay.de/Honda-Africa-Twin-75 ... dZViewItem
Maksu muistaakseni IBAN pankkisiirrolla ja maininta ebay viestinä että minkä kokoisen rattaan haluaa. Viikon päästä postilaatikossa oli ratas kirjekuoressa. Ainakin 15 hampainen sopi hyvin paikalleen ja oli alkuperäistä vastaavilla mitoilla. Kyllä tuo shadowinkin ratas hyvin toimii kun tosiaan pistää prikat lukkorenkaan alle, ja katsoo vain että pultit ovat riittävän mittaiset. Kannattaa käyttää myös ruuvilukitetta, oon huomannut että pyrkivät ajanmittaan löystymään. Samoin akseli pysyy hyvänä jos se on voideltu esim vaseliinilla niin ei pääse kulumaan vaikka vähän ratas heiluukin hahlossaan.
http://cgi.ebay.de/Honda-Africa-Twin-75 ... dZViewItem
Maksu muistaakseni IBAN pankkisiirrolla ja maininta ebay viestinä että minkä kokoisen rattaan haluaa. Viikon päästä postilaatikossa oli ratas kirjekuoressa. Ainakin 15 hampainen sopi hyvin paikalleen ja oli alkuperäistä vastaavilla mitoilla. Kyllä tuo shadowinkin ratas hyvin toimii kun tosiaan pistää prikat lukkorenkaan alle, ja katsoo vain että pultit ovat riittävän mittaiset. Kannattaa käyttää myös ruuvilukitetta, oon huomannut että pyrkivät ajanmittaan löystymään. Samoin akseli pysyy hyvänä jos se on voideltu esim vaseliinilla niin ei pääse kulumaan vaikka vähän ratas heiluukin hahlossaan.
Saksasta tuli lähetys jossa muutama AFAM-merkkinen 17-hampainen eturatas. En suoraan verrannut tuota tuohon aikaisemmin tilaamaani saman kokoiseen mutta näytti aivan samalta ja toisin sanoen erilaiselta kuin kiinni ollut JT:n 16-hampainen.
Lisäksi panin nyt ensimmäistä kertaa että tuo kiinni oleva kuustoistanen on kulunut merkillisen paljon moottorin puolelta ja noissa muissa ketjulinja tulee siis vähän "ulommas". Tässä on nyt sellainen kiehtova vaihtoehto että tuo kiinni ollut JT:n ratas olisi vääränlainen, tai sitten todennäköisempi että minulla on ollut takapyörä jotenkin vinossa. Täytyy kokeilla nyt muutama tuhat kilometriä ja tarkkailla minkä näköiseksi AFAM menee.
Maantieajoon tuo 17-hampainen tuntui sopivan vakiovälityksiä huomattavasti paremmin ja kylillä kurvatessakin pienemmillä kierroksilla kiihdyttely tuntuu huomattavasti rennommalta kun ei koko ajan tarvitse pykältää. Tarve hypätä kaksi vaihdetta kerralla väheni. Soratiellä puomeja (joihin olisi avaimetkin ollut) kiertäessä onnistuin sammuttamaan koneen kerran, lienee tottumiskysymys.
Lisäksi panin nyt ensimmäistä kertaa että tuo kiinni oleva kuustoistanen on kulunut merkillisen paljon moottorin puolelta ja noissa muissa ketjulinja tulee siis vähän "ulommas". Tässä on nyt sellainen kiehtova vaihtoehto että tuo kiinni ollut JT:n ratas olisi vääränlainen, tai sitten todennäköisempi että minulla on ollut takapyörä jotenkin vinossa. Täytyy kokeilla nyt muutama tuhat kilometriä ja tarkkailla minkä näköiseksi AFAM menee.
Maantieajoon tuo 17-hampainen tuntui sopivan vakiovälityksiä huomattavasti paremmin ja kylillä kurvatessakin pienemmillä kierroksilla kiihdyttely tuntuu huomattavasti rennommalta kun ei koko ajan tarvitse pykältää. Tarve hypätä kaksi vaihdetta kerralla väheni. Soratiellä puomeja (joihin olisi avaimetkin ollut) kiertäessä onnistuin sammuttamaan koneen kerran, lienee tottumiskysymys.
- mopopoitsu
- Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Itte oon ajellu Shadowin eturattaalla ja prikkavirityksellä ja mielestäni ilman ongelmia. Joskus olen yrittänyt kysellä, että kannattaako pooreja yrittää pitää rasvattuna vai ei? Joku vielä kertoi käyttävänsä kahta eturatasta vuorotellen, koska eturatas kuluu eniten. Kuulosti järkevältä ja itsekin olen nyt tuon ismin kannattaja. Vaihdan eturattaan n. joka takarenkaan vaihdossa. (eturatasismi)
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
- Lakupilotti
- Pyörä: Laku
Enpä ole 17-piikkistä kokeillut, mutta jotensakin tuntuisi tuo 16 olevan aika lailla kohillaan tehoihin nähden. Kaipaako AT:n räjähtävä suorituskyky pitempiä välityksiä? Vahempaan kaupataan eteen 15-piikkistä, mutta samat rattaathan niihin käyvät ja välitys sama muuten.
Kaksi tai kolme eturatasta olen käyttänyt ketjua kohden, viimeinen voi olla uudella ketjulla hieman jo ennemmin kulutettu.
Tiedä sitten tuosta boorien rasvaamisesta onko hyvä vai paha, mutta olen aina laittanut niihin vaseliinia ratasta asentaessa. Kahden AT:n mittariin olen ajanut 100 tuhatta, eikä kummankaan vetoakselissa ole ollut silminnähtävää kulumista.
Takaratas ei mulla yhdellä ketjulla silminnähden kulu, ja sehän on käännettävissä toisin päin. Meinaankin käyttää hyllyssä olevat uudenveroiset käytetyt takarattaat toiseen kertaan, joten niitä on 150...200 tkm ajoihin...
Make & Laku
Kaksi tai kolme eturatasta olen käyttänyt ketjua kohden, viimeinen voi olla uudella ketjulla hieman jo ennemmin kulutettu.
Tiedä sitten tuosta boorien rasvaamisesta onko hyvä vai paha, mutta olen aina laittanut niihin vaseliinia ratasta asentaessa. Kahden AT:n mittariin olen ajanut 100 tuhatta, eikä kummankaan vetoakselissa ole ollut silminnähtävää kulumista.
Takaratas ei mulla yhdellä ketjulla silminnähden kulu, ja sehän on käännettävissä toisin päin. Meinaankin käyttää hyllyssä olevat uudenveroiset käytetyt takarattaat toiseen kertaan, joten niitä on 150...200 tkm ajoihin...
Make & Laku
- Lakupilotti
- Pyörä: Laku
Enpä ole 17-piikkistä kokeillut, mutta jotensakin tuntuisi tuo 16 olevan aika lailla kohillaan tehoihin nähden. Kaipaako AT:n räjähtävä suorituskyky pitempiä välityksiä? Vahempaan kaupataan eteen 15-piikkistä, mutta samat rattaathan niihin käyvät ja välitys sama muuten.
Make & Laku
Make & Laku
Suorituskyvystä en tiedä mutta maantiellä ajettaessa meno on minusta huomattavasti leppoisampaa kun kone kiertää vähemmän, voimaa on joka tapauksessa riittävästi nopeuden ylläpitämiseen. Kaikista paras olisi tietenkin se puuttuva kuudes vaihde "ylivaihteena".Lakupilotti kirjoitti:Kaipaako AT:n räjähtävä suorituskyky pitempiä välityksiä?
Eturattaan leveys ja kumiposket
Vaihdoin eilen rattaat ja ketjut. Alkuperäinen eturatas oli jonkunverran leveämpi kuin JT:n, joka meni nyt sisään. Siis nimenomaan sieltä moottorin puolelta, joka käsittääkseni määrää rattaaan aseman akselilla. Linjaus JT:n rattaalla näytti kyllä suoralta, mutta tuo pieni ero paksuudessä jäi kyllä kaivelemaan. Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa kuinka nuuka tuo paksuus ja linjaus on?
Lisäksi alkuperäisessä oli kumiset posket molemmin puolin. Hienostelua vai onko tuolla ihan todellista merkitystäkin ketjulle/toiminnalle?
Ilmeisesti nuo harakirirattaat kuitenkin toimivat ja kestävät ihan kohtuullisesti, vai voiko joku kokemusken syvällä rintaäänellä vakuuttaa, että kannattaa käyttä Hondan omia osia?
Hashimoto
Lisäksi alkuperäisessä oli kumiset posket molemmin puolin. Hienostelua vai onko tuolla ihan todellista merkitystäkin ketjulle/toiminnalle?
Ilmeisesti nuo harakirirattaat kuitenkin toimivat ja kestävät ihan kohtuullisesti, vai voiko joku kokemusken syvällä rintaäänellä vakuuttaa, että kannattaa käyttä Hondan omia osia?
Hashimoto
Hashimoto
Re: Eturattaan leveys ja kumiposket
Ratas asettuu akselille sen uraan kierrettävän metalliprikan mukaan, siis sen jonka läpi vedetään pultit kiinni rattaaseen.Hashimoto kirjoitti:Alkuperäinen eturatas oli jonkunverran leveämpi kuin JT:n, joka meni nyt sisään. Siis nimenomaan sieltä moottorin puolelta, joka käsittääkseni määrää rattaaan aseman akselilla.
Re: Eturattaan leveys ja kumiposket
Tuonpa eilen huomasinkin, kun rakennetta tarkemmin katselin. Totesin myös laittaneeni rattaan väärin päin.Hannes kirjoitti:Ratas asettuu akselille sen uraan kierrettävän metalliprikan mukaan, siis sen jonka läpi vedetään pultit kiinni rattaaseen.Hashimoto kirjoitti:Alkuperäinen eturatas oli jonkunverran leveämpi kuin JT:n, joka meni nyt sisään. Siis nimenomaan sieltä moottorin puolelta, joka käsittääkseni määrää rattaaan aseman akselilla.
Hashimoto