BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

kopi kirjoitti:Minulla olisi tiedossa 16tkm ajettu R1100S entinen poliisien harjoituspyörä, itsellä 115tkm ajettu 1100GS. Millainen homma olisi tehdä ässästä gessu?
Etupäässä jousitus, ohjaustanko ja mittaristo (johdotus?) erilainen, samoin ainakin takaiskari erilainen, muuten runko ym näytti samalta kuin GS.
Vai olisiko ässästä helpompi vaihtaa moottori ja vaihdelaatikko gessuun? Ässässä olisi ABS, GS:ssä ei..
Mikähän pyörä sinulla on kiikarissa?
BMW R1100S pyörässä on kyllä ihan eri runko kuin Gessussa.
R1100S pyörän moottori/vaihdelaatikkokaan ei sovi Gessuun.

Tietääkseni poliisit ovat harjoitelleet ainakin BMW R850R pyörillä.

Mikä vika tuossa R1100GS pyörässäsi on, kun haluat päivittää sen jotenkin?

Kuva
Avatar
AM
Viestit: 951
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 5:45 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Kurikka

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja AM »

Miksi vaihtaa noin vähä ajettu moottori pois gessusta.
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
kopi
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Joulu 24, 2008 2:34 pm
Pyörä: bmw r1100gs
Paikkakunta: kanta-häme

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja kopi »

Kiikarissa oleva pyörä on juurikin tuo R850R, olisi pitänyt enemmän perehtyä asiaan ennenkuin alkaa kirjoittelemaan :(

Nykyisessä pyörässä ei ole mitään vikaa muutakuin asiaan kuuluvat kilinät, kolinat ja ronksunat. Kytkin tarvisi aukaista, kuuluu kirahdus
irroitusvaiheessa liikkelle lähdettäessä, mistähän se voisi tulla?

Ajatuksena oli tuossa vaihdossa, että pyörä olisi kuin "uusi" ja "ikuinen", helpompi lähteä reissuun kauemmaksikin..
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

kopi kirjoitti: Nykyisessä pyörässä ei ole mitään vikaa muutakuin asiaan kuuluvat kilinät, kolinat ja ronksunat. Kytkin tarvisi aukaista, kuuluu kirahdus
irroitusvaiheessa liikkelle lähdettäessä, mistähän se voisi tulla?
Ei noin vähän ajettua R1100GS pyörää kannata mihinkään päivittää.
Minulla on 270.000 km ajettu vastaava Gessu enkä vaihda enkä päivitä.
Olen muuten lähdössä sillä pian Euroopan reissulle Tsekkiin, Romaniaa, Moldovaan ja Ukrainaan ja ties minne.
Ei se reissu ole pyörästä kiinni.

Tuo kirahdus saattaa tulla sieltä
kytkimen käyttötangon päässä olevasta painelaakerijutusta.

Sen malli on muuttunut matkan varrella ja uusi malli on hyvä vaihtaa sinne, jos pyörässä on vanha malli.
Samalla pitää vaihtaa myös se tanko.

Max BMW Parts sivuilla on ko. osan kohdassa kerrottu tuosta muutoksesta.
Tuon pystyy vaihtamaan, kun irrottaa vain takaswingin.

Siis tuo on uusi malli.

Kuva
zimo
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Tammi 12, 2009 7:01 am
Pyörä: BMW R 1200GS
Paikkakunta: Jyväskylä

1150GS sammuu heti kun nostaa hieman enemmän kytkintä

Viesti Kirjoittaja zimo »

Tultiin reissusta päivällä kotiin ja pyörä jäi seisomaan sivujalalle nurmikolle pariksi tunniksi. Nyt kun yritän siirtää pyörää, se lähtee kyllä käyntiin ja käy normaalisti vapaalla ja kytkin pohjassa, mutta kun vaihde päällä nostaa hieman enemmän kytkintä pyörä sammuu kuin seinään? :shock:

Kiva kyllä kun teki tuon kotipihassa eikä reissun päällä, mutta mistä tässä on kysymys?
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: 1150GS sammuu heti kun nostaa hieman enemmän kytkintä

Viesti Kirjoittaja Patukka »

zimo kirjoitti:Tultiin reissusta päivällä kotiin ja pyörä jäi seisomaan sivujalalle nurmikolle pariksi tunniksi. Nyt kun yritän siirtää pyörää, se lähtee kyllä käyntiin ja käy normaalisti vapaalla ja kytkin pohjassa, mutta kun vaihde päällä nostaa hieman enemmän kytkintä pyörä sammuu kuin seinään? :shock:

Kiva kyllä kun teki tuon kotipihassa eikä reissun päällä, mutta mistä tässä on kysymys?

Ensimmäinen tarkastuskohde, sivujalan turvakytkin.
zimo
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Tammi 12, 2009 7:01 am
Pyörä: BMW R 1200GS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1150GS sammuu heti kun nostaa hieman enemmän kytkintä

Viesti Kirjoittaja zimo »

Patukka kirjoitti:
zimo kirjoitti:Tultiin reissusta päivällä kotiin ja pyörä jäi seisomaan sivujalalle nurmikolle pariksi tunniksi. Nyt kun yritän siirtää pyörää, se lähtee kyllä käyntiin ja käy normaalisti vapaalla ja kytkin pohjassa, mutta kun vaihde päällä nostaa hieman enemmän kytkintä pyörä sammuu kuin seinään? :shock:

Kiva kyllä kun teki tuon kotipihassa eikä reissun päällä, mutta mistä tässä on kysymys?

Ensimmäinen tarkastuskohde, sivujalan turvakytkin.
Sivujalan turvakytkin toimii niinkuin pitääkin eli se kyllä sammuttaa pyörän vaihde päällä. Tuo sammuminen on kuitenkin kovin samanoloinen, sähköt pois päältä?
zimo
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Tammi 12, 2009 7:01 am
Pyörä: BMW R 1200GS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1150GS sammuu heti kun nostaa hieman enemmän kytkintä

Viesti Kirjoittaja zimo »

zimo kirjoitti:
Patukka kirjoitti:
zimo kirjoitti:Tultiin reissusta päivällä kotiin ja pyörä jäi seisomaan sivujalalle nurmikolle pariksi tunniksi. Nyt kun yritän siirtää pyörää, se lähtee kyllä käyntiin ja käy normaalisti vapaalla ja kytkin pohjassa, mutta kun vaihde päällä nostaa hieman enemmän kytkintä pyörä sammuu kuin seinään? :shock:

Kiva kyllä kun teki tuon kotipihassa eikä reissun päällä, mutta mistä tässä on kysymys?

Ensimmäinen tarkastuskohde, sivujalan turvakytkin.
Sivujalan turvakytkin toimii niinkuin pitääkin eli se kyllä sammuttaa pyörän vaihde päällä. Tuo sammuminen on kuitenkin kovin samanoloinen, sähköt pois päältä?
Tämä alkaa selviämään: pyörä sammuu myös kun kääntää rattia vasemmalle (kaikki valot pois). Siellä on joku piuha viimeisellä säikeellä elossa ja kun rattia kääntää niin johto katkeaa? Ei kun purkamaan oikeaan kahvaan menevään johtonippua.Onko jotain erityistä tässä hommassa?
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Taitaa ongelma olla virtalukon johtonipussa. Tsekkaa se punainen johto
zimo
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Tammi 12, 2009 7:01 am
Pyörä: BMW R 1200GS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja zimo »

Pekkavee kirjoitti:Taitaa ongelma olla virtalukon johtonipussa. Tsekkaa se punainen johto
Joo, kävin juuri tutkimassa asiaa ja näinhän se on, virtalukon pohjan johtonippua liikuttamalla katkeaa sähköt. Kiitos vinkistä.
zimo
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Tammi 12, 2009 7:01 am
Pyörä: BMW R 1200GS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja zimo »

zimo kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti:Taitaa ongelma olla virtalukon johtonipussa. Tsekkaa se punainen johto
Joo, kävin juuri tutkimassa asiaa ja näinhän se on, virtalukon pohjan johtonippua liikuttamalla katkeaa sähköt. Kiitos vinkistä.
Kuinkas niihin johtoihin pääsee järkevästi käsiksi, saako virtalukon pohjan irti?
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Pohja ja nippu lähtevät irti, kun ruuvaa sen 2 millin ruuvin löysälle sieltä lukkepesän oikealla puolella olevasta. Siihen hommaan tarvitaan pieni lattakärkiruuvari.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Reiästä, jäi pois. Hankalaa näpytellä kännyllä Latviasta.
zimo
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Tammi 12, 2009 7:01 am
Pyörä: BMW R 1200GS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja zimo »

Pekkavee kirjoitti:Reiästä, jäi pois. Hankalaa näpytellä kännyllä Latviasta.
Reikä löytyi maalitipan alta ja sittenhän virtalukon pohja irtoaa nätisti. Punainen (syöttävä?) johdin oli käytännössä kokonaan poikki, sain sen korjattua jatkoholkilla. Ongelma poistui ja pyörän käynti parani suurilla (>5000 rpm) kierroksilla, pyörä oli välillä nykinyt epäsäännöllisesti.
Aika onnellinen tarina kun teki tuon vian pihassa eikä pari päivää aikaisemmin vaikka pohjois-Saksassa 8). Pekalle kiitos uudemman kerran.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Hyvä homma, että ongelma selvisi. Terveiset Puolasta
Vastaa Viestiin