Pyörän kiinnitys peräkärryyn!

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

kartanlukija
Pyörä: KTM 530 EXC
Viesti:

Pyörän kiinnitys peräkärryyn!

Viesti Kirjoittaja kartanlukija »

Onkos jollakulla vinkkiä tai linkkiä, miten kannattaa enduropyörä sitoo avokärryyn kiinni, jotta pysyy luotettavasti pystyssä ja kyydissä mukana.

Tämä nyt varmaan on ihan itsestään selvyyksiä monille, mutta ei vielä minulle. Jos löytyy vaikka kuvia, miten tuette renkaat ja miten kuormaliinat kannatta vetää jne.
Wesihiisi
Pyörä: KTM LC4 640

Viesti Kirjoittaja Wesihiisi »

karmolis
Pyörä: Vespa

Viesti Kirjoittaja karmolis »

Ite teen näin:

Pyörä lavalle, keskelle suoraan. Pyörä jalalle, jalan puolelle liina kiinni niin että mopo on jalalla. Sitten huitasee toiselle puolelle liinan hollille, istuu mopon päälle, vetää löysät pois ja kiristää sen verran kauan että mopedi nousee pystyasentoon. Parin treenikerran jälkeen oppii kuinka kireelle se jalan puoleinen liina pitää jättää että tulee hyvä. Helpottaa tietty jos pystyy itse painamaan pumppuja, nostamaan pyörää pystympään ja vetämään oikeanpuoleisesta liinasta löysät pois samaan aikaan, on vähemmän kiristettävää.. Yksin kun laittaa niin liinojen lukot on hyvä laittaa mopon puolelle niin saa hienosäädettyä molempia yhtä aikaa mopon päällä istuessa. Jos on gorilla niin voi laittaa ne lukot kärryn kiinnityspisteen kohdallekin. Mopon puolella kiinnityspisteet jossain ohjaustangon ja alakolmion välisellä alueella, maalaisjärjellä ajatellen mahdollisimman ylhäällä kuitenkin, kärryssä niin etukulmaan kuin vain saa.

Olen pruukannut vetää tämän jälkeen swingin yli liinan ja vedon taaksepäin.

Niin siinä mopedin päällä istuessa kannattaa painonsa kohdistaa mahdollisimman paljon etupumpuille..

Sellanen hahlo renkaalle on kyllä ihan hyvä apuväline muttei mikään välttämätön. Ja kärryn takalaidasta saa hyvän rampin.

Irroittaessa taas jalka alas ja päälle istumaan, ensin se ei-jalanpuoleinen liina veks ja mopo kippaa jalalle. Kärryn pohjan kunto on hyvä tutkia etukäteen ettei mene seisontatuki lattian läpi niinku joskus mulla :wink:

Jollei sivuseisontatukea ole niin sitten itse laittaisin molemmat hollille niin että pyörä on hiukan kallellaan ja kallistuksen puoleinen kiinni niin ettei löysty, sitten omin voimin pyörää pystyyn paino etupäällä ja toisesta liinasta löysät pois ja kiinni. Sitten vaan kiristelemään molemmista.
Tikkaoja
Pyörä: Canyon ja Cube

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

Ite oon sitonu isommat pyörät edestä vetämällä liinan etuputkien ympäri alemman T-kappaleen yläpuolelta ja toinen pää kärryn etukulmiin. Kevyemmissä pyörissä olen liinan laittanut kiinni tankoon.

Takapään olen kiinnittänyt takahäkistä kanssa molempiin kärryn takanurkkiin. Kerran olen peräänajokolarissa (takanatulija törmäs kärryyn) kokeillut kiinnitysten pitävyyttä. Pyörä heilahti sen verran että toinen etuliina pääsi löystymään koukusta kärrynpäästä irti, mutta pysyi pystyssä kun takapääkin oli sidottuna molemmin puolin omilla liinoillaan.

-petteri
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

TomiKoo kirjoitti: Sekä tässä enemmän omaa tyyliä oleva tapa. Eli itselle mieluinen tapa on työntää etufillari seinää tai muuta tukea vasten ja jättää pyörä pystyyn. Siitä sitten etupää molemmilta puolilta liinoilla tasaiseen vetoon, liinat voi laittaa kuvan tapaan tangosta tahi esim etuputkista. Takapään varmistan pienellä liinalla kevyeen vetoon taaksepäin, kuten kuvassa jalkatapin kannakkeesta.
Tämä taitaa olla esim. kuljetusliikkeiden eniten suosima tapa, ei rasita sivujalkaa kyydin aikana (= ei vahingossa katkea).

Terveisin
Mika TA-91
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Juuri tuota tangonpääkiinnitystä itsekin hieman epäröin. Jollain tarvikevalmistajalla oli tangonpääpainojen tilalle sellaset painot joissa on pienet lenkit. Näihin lenkkeihin sitten kiinni vahvat vaijerilenkit joihin varsinaiset liinat. Laivalla ehkä toimii mut ainakin oma jousittamaton peräkärri hytkyy niin paljon ettei kyllä luota tuollasiin.

Viimeksi kun kuljetin 220 kiloista pyörää niin tein vanhasta liinasta 30cm pitkät lenkit jotka pujotin tangon juureen siten että ne kiristyi itsestään. Näihin lenkkeihin sitten kiinni liinojen koukut. En kyllä uskaltais kuljettaa pyörää ilman etupyörän kiinnittämistä alustaan jotenkin. Neljä kakkosnelosta riittää eli niistä hahlo joka pitää etupyörän paikoillaan.

Itse ehkä liikaakin varmistelen mutta esim. laivalla näkee yhä edelleen sellaista että vetäistään yks liina jostakin vähän silleen tälleen pyörän yli ja se on siinä. Sitten ihmetellään perillä kun pyörä on nurin. Jos pyörän sitoo kunnolla ei se voi laivalla kaatua mitenkään mutta silti niitä tapauksia sattuu.

Pitää muistaa myös se että vaikka kuljetettava tavara pysyisi pystyssä normaaliajossa niin mitäs jos auto lähteekin vaikka lapasesta hieman ja törmäät sivuluisussa lumipenkkaan. Autolle ei käy mitään mutta pyörä saattaa olla kumollaan. Tai se pahin eli ajat kolarin niin missä se pyörä sen jälkeen on.
karmolis
Pyörä: Vespa

Viesti Kirjoittaja karmolis »

Ei toi munkaan tapa rasita sivujalkaa. Olis ehkä pitänyt kirjottaa siihen että jalka nostetaan ylös samalla kun pyörää aletaan vipuamaan pystyyn.
ATC
Pyörä: HP2E

Viesti Kirjoittaja ATC »

TomiKoo kirjoitti:Tuossa sitomista Karmoliksen versiota mukaillen

Sekä tässä enemmän omaa tyyliä oleva tapa. Eli itselle mieluinen tapa on työntää etufillari seinää tai muuta tukea vasten ja jättää pyörä pystyyn. Siitä sitten etupää molemmilta puolilta liinoilla tasaiseen vetoon, liinat voi laittaa kuvan tapaan tangosta tahi esim etuputkista. Takapään varmistan pienellä liinalla kevyeen vetoon taaksepäin, kuten kuvassa jalkatapin kannakkeesta.

Hyviä tapoja lienee muitakin... :roll:
Tulee toimitettua uusia pyöriä ympäri oulunlääniä, juuri kuvan mukaisella kiinnityksellä. Joskus on isossa matkapyörässä ja möhkö Harrikassa katteet esteenä tankokiinnitykseen jolloin laitan sitten alakolmion yläpuolelta etuputkesta. Kun viellä muuttaa liinojen koukut venetarvike jousilukitus sakkeleihin, niin voi jättää pyörän jouset toimimaan, jolloin menee monttuisella tiellä kuorma ehjänä perille. Noita tuppikiinnikkeitä tankoon myydään, moottoripyörätarvikeliikkeissä, eikä ole edes kalliita.
Weteraani kurapyöräilijä
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

On mulla ollu tuuria kun on menny pyörä ehjänä perille. Mää olen aina laittanu keskiseisonnalle pyörän ja sitonu kiinni eteenpäin keulaputkista ja taaksepäin korkealta jostain tavaratelineen korkeudelta. Vähänhän niitä on toki tullu kuskattuaki.
TR8
Pyörä: KTM 250 EXC 4T

Viesti Kirjoittaja TR8 »

Moi !

Itse kuljetan seuraavasti:
- lankkuapitkin kyytiin
- lavan etureunassa on irrallinen 'kakkoskakkosesta' tehty tuki, etupyöä sen koloon
- lavan etukulmista räikkähihnat ohjaustankoon ja pyörä pystyyn, hihnoihin kokemuksen opettama kireys
( hihnojen alakoukut pysyvät paikallaan yksin lastatessa kun laittaa sisärenkaasta niihin apulenkit ja ne lavalukkoihin, yläpäässä hihnan lenkkeihin on pujotettu sakkelit jotka menee stongan ympäri )
- kärryn takakulmasta liina takavanteen ympäri pari kierrosta ja kiristys toiseen takakulmaan

Mä tykkään käyttää vahvoja liinoja, oranssit n 3..4 cm leveät Inkat on hyvät, pikkasen liian pitkät vaan ( ostettu IKH:lta ).
( joskus on katkennut ns halpahallihihna, ei onneksi vaurioita tms. )
- kun hihnat pysyy kiinni kärryssä ja mopossa, niin ei niitä tarvitse vetää älyttömän kireälle, mopo saa hieman huojua röykyissä ja jarrutuksissa mutta pysyy hyvin kiinni 3-pistekiinnityksessä
j.a

Viesti Kirjoittaja j.a »

TR8 kirjoitti:Moi !

Itse kuljetan seuraavasti:
- lankkuapitkin kyytiin
- lavan etureunassa on irrallinen 'kakkoskakkosesta' tehty tuki, etupyöä sen koloon
- lavan etukulmista räikkähihnat ohjaustankoon ja pyörä pystyyn, hihnoihin kokemuksen opettama kireys
( hihnojen alakoukut pysyvät paikallaan yksin lastatessa kun laittaa sisärenkaasta niihin apulenkit ja ne lavalukkoihin, yläpäässä hihnan lenkkeihin on pujotettu sakkelit jotka menee stongan ympäri )
- kärryn takakulmasta liina takavanteen ympäri pari kierrosta ja kiristys toiseen takakulmaan

Mä tykkään käyttää vahvoja liinoja, oranssit n 3..4 cm leveät Inkat on hyvät, pikkasen liian pitkät vaan ( ostettu IKH:lta ).
( joskus on katkennut ns halpahallihihna, ei onneksi vaurioita tms. )
- kun hihnat pysyy kiinni kärryssä ja mopossa, niin ei niitä tarvitse vetää älyttömän kireälle, mopo saa hieman huojua röykyissä ja jarrutuksissa mutta pysyy hyvin kiinni 3-pistekiinnityksessä
Juuri näin tulee kuleteltua rossipyörää viikottain :D
kartanlukija
Pyörä: KTM 530 EXC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kartanlukija »

Nöyrä kiitos ja kumarrus!! Tuskin näin asiallista foorumia kovin montaa löytyy, jossa saa kysymykseensä pelkästään asiallisia ja asiantuntevia vastauksia. Kaikki nämä (ja vanhan viestiketjun) luettuani on homma jo käytännön kokemusta vaille selvä!!
Vastaa Viestiin