Suzuki dr-z 400s huolto
Valvoja: Moderaattorit
- juke.81
- Pyörä: DR-Z 400
Suzuki dr-z 400s huolto
Ostin ensimmäisen neli-tahti enduron ja nyt pitäisi pitää hyvää huolta kalliista hankinnasta.Ensiksi ajattelin vaihtaa öljyt ja suodattimen.
-Eli mikä öljy olisi parasta?
-Kuinka usein öljyt tulisi vaihtaa?
-Entäs venttiilien säätö?
-onko dr-z:ssa kuivasumppu voitelu (näin myyjä väitti)
En saanut mitään houlto tai ohjekirjaa niin olen vähän hukassa
saa laittaa käytännön vinkkejä ja linkkejä sivuille joista on hyötyä
kiitos etukäteen!
kiitos etukäteen!
Viimeksi muokannut juke.81, Ti Loka 09, 2007 7:58 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Suzuki dr-z 400s huolto
Tuo öljykysymys on kyllä vaikea. Monet on sitä mieltä että hintalapusta näkee laadun ts. kalliimpi hinta tarkoittaa parempaa laatua. Itse käytin dertsissä monia eri öljylaatuja mutta eroa niiden kesken en havainnut. Tomin esittämä vaihtoväli on mun mielestä järkevämpi kuin manuaalissa mainittu 6000. Venttilivälykset tarkistin kerran vuodessa, ajoa kertyi noin 5000km/a.juke.81 kirjoitti:Ostin ensimmäisen neli-tahti enduron ja nyt pitäisi pitää hyvää huolta kalliista hankinnasta.Ensiksi ajattelin vaihtaa öljyt ja suodattimen.
kiitos etukäteen!
Kurawikissä on mainittu perusjutut.
Viripalikat
Moi!
En halunnut aloittaa uutta topiccia joten...
Millaisia virityksiä kyseiseen pyörään on tehty ja millaisilla osilla? Mistä osia? Kertokaa selväkielisesti mitä tarkoittaa esimerkiksi 3x3 modaus, yms???
Onko uudemmissa vuosimalleissa paljon eroja esimerkiksi vuosituhannen alkupään malleihin(tyyppivikoja) ja kuka tällä hetkellä tuo pyörää maahan?
Kiittäen etukäteen?
para
Millaisia virityksiä kyseiseen pyörään on tehty ja millaisilla osilla? Mistä osia? Kertokaa selväkielisesti mitä tarkoittaa esimerkiksi 3x3 modaus, yms???
Onko uudemmissa vuosimalleissa paljon eroja esimerkiksi vuosituhannen alkupään malleihin(tyyppivikoja) ja kuka tällä hetkellä tuo pyörää maahan?
Kiittäen etukäteen?
para
Re: Viripalikat
Olethan lukenut jo tiedot wikistä?parakuska kirjoitti:Moi!
Millaisia virityksiä kyseiseen pyörään on tehty ja millaisilla osilla? Mistä osia? Kertokaa selväkielisesti mitä tarkoittaa esimerkiksi 3x3 modaus, yms???![]()
Kiittäen etukäteen?
para
Tavallisimpia virityksiä:
-3x3 mod eli ilmanottoaukon suurentaminen 3 kertaa 3 tuumaiseksi
-isompi kaasari esim. Keihin FCR39
-nokka-akselit, esim. hotcams
-pakoputkisto, esim yosh, muzzy ym ym
-isompi sylinteri, esim athena 434cc
Vanhemmissa on vielä huonompi nokkaketjunkiristäjä.
Noista Pasin mainitsemista voin vasta kaasarinvaihdon (ja 3x3:n) tehtyäni (lue: teetettyäni..) todeta että vaikuttavat niin paljon, että voisi kuvitella koko koneen vaihtuneen.
Öljyistä ei meikäläisen kokemuksella kai pitäisi antaa kehuja eikä haukkuja, Delvac Super 1400 15W40 siihen kaadoin ja sen koneessa ostaessa olleen soosin jälkeen vaihteet ja kytkin toimii tällä paremmin. Aiemman öljyn iästä tai laadusta en tiedä. Itse asiassa vähän yllätyin että näin aloittelijakin voi huomata jotain eroja siinä miten öljy toimii, ajattelin ensin sen kokeneempien hienosteluksi. Siitähän en varmaan vielä hyvään aikaan tiedä mitään pysyykö kone moisella liukasteella kunnossa, edellä siis ainoastaan kommenttia vaihteiston ja kytkimen toiminnasta n. tuhannen kilometrin matkalta.
Mika
Öljyistä ei meikäläisen kokemuksella kai pitäisi antaa kehuja eikä haukkuja, Delvac Super 1400 15W40 siihen kaadoin ja sen koneessa ostaessa olleen soosin jälkeen vaihteet ja kytkin toimii tällä paremmin. Aiemman öljyn iästä tai laadusta en tiedä. Itse asiassa vähän yllätyin että näin aloittelijakin voi huomata jotain eroja siinä miten öljy toimii, ajattelin ensin sen kokeneempien hienosteluksi. Siitähän en varmaan vielä hyvään aikaan tiedä mitään pysyykö kone moisella liukasteella kunnossa, edellä siis ainoastaan kommenttia vaihteiston ja kytkimen toiminnasta n. tuhannen kilometrin matkalta.
Mika
- juke.81
No niin nyt on ajettu 1000km pyörällä.
mutta yks juttu minua kyllä huolestuttaa kun moottori kahisee heti kun sen ajaa lämpimäksi.
Eli kun ajaa maantiellä pääsee n70km/h vauhtiin tuulen tuiverrus ei vielä peitä moottorin ääntä niin se kahisee.ja heti kun se on lämminnyt.
korostuu vielä kun istuu satulan takaosaan ja levittelee jalkoja. ja kahina vaan tuntuu kovenevan kilometrien lisääntyessä.
Kun kuuntelee tyhjäkäynnillä moottorin vierestä niin tuntuu kuuluvan öljyn suodattimen kohdalta.Kullostaa laakeri vialta.??
Öljyllä on ajettu 1000km oli kallista öljyy (15€/l) Ammattilaisen suosittelemaa en muista merkkiä kun heitin purkit roskiin
Mittarissa 8000km
mutta yks juttu minua kyllä huolestuttaa kun moottori kahisee heti kun sen ajaa lämpimäksi.
Eli kun ajaa maantiellä pääsee n70km/h vauhtiin tuulen tuiverrus ei vielä peitä moottorin ääntä niin se kahisee.ja heti kun se on lämminnyt.
korostuu vielä kun istuu satulan takaosaan ja levittelee jalkoja. ja kahina vaan tuntuu kovenevan kilometrien lisääntyessä.
Kun kuuntelee tyhjäkäynnillä moottorin vierestä niin tuntuu kuuluvan öljyn suodattimen kohdalta.Kullostaa laakeri vialta.??
Öljyllä on ajettu 1000km oli kallista öljyy (15€/l) Ammattilaisen suosittelemaa en muista merkkiä kun heitin purkit roskiin
Mittarissa 8000km
Aika äänekäshän se dertsin kone on, varsinkin jos asentaa pohjapanssarin kaikupohjaksi. Todennäköisesti kyseessä on ominaisuus, ei vika.
Minusta joskus alkoi kans tuntumaan että nyt on piru merrassa kun alkoi kuulua semmoinen kumma kilinä. Kunnes hoksin panna sormen painoksi kytkinkahvalle. Sen mekanismi oli väljistynyt niin että kahvamokoma helisi varsinkin reilummilla kierroksilla. Kyllä helpotti kun "vika" löytyi.
Anna kun arvaan, tällä ammattilaisella sattui olemaan myytävänä juurikin tätä öljyä
Minusta joskus alkoi kans tuntumaan että nyt on piru merrassa kun alkoi kuulua semmoinen kumma kilinä. Kunnes hoksin panna sormen painoksi kytkinkahvalle. Sen mekanismi oli väljistynyt niin että kahvamokoma helisi varsinkin reilummilla kierroksilla. Kyllä helpotti kun "vika" löytyi.
Anna kun arvaan, tällä ammattilaisella sattui olemaan myytävänä juurikin tätä öljyä
Niin, missäpäin Juke asustelee? Jos jossain etelärannikon tuntumassa niin Siuntiosta löytyy ainakin yksi mielestäni "terveesti kahiseva" dertsi. Tuossa on manuaalikiristin, joten erilaisten nokkaketjuäänien kuuntelukin on järkevissä rajoissa mahdollista. Imu- ja pakoäänet puolestaan eivät ole aivan originaaleja...
Mika
Mika
-
Mika_Tz
- Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Olen samaa mieltä, että kannattaa käyttää kuunneltavana. Itselläni Tenere naputti ja sitten alkoi todella kova kahina, syynä kiertokangen laakerin pettäminen. Jos asian olisi halunnut tarkistaa olisi joutunut tekemään saman urakan joka tapauksessa, joten en tiedä kannattaako alkaa avaamaan, ennenkuin on kuunnelluttanut jollakin. Tuo äänen muuttuminen kovemmaksi kilometrien myötä kyllä pistää miettimään, koska minulla naputtava ääni ehkä hiukan voimistui ajan myötä (ehdin ajaa 2000km) ja sitten yhtäkkiä kone sanoi sopimuksen irti.
- juke.81
Asustan aikalailla idässä. tarkemmin ilomantsissa.
jos jollain olis täälläpäin dertsiä niin voisin käydä kuuntelemassa.
niin ja kuuluuhan siitä semmosta naputusta niin kuin venttiileistä paitsi se ei ole silleen yhtäjaksoista vaan epätasaista.ihan kuin joku osa olis irti ja kävis johonkin pyörivään osaan. mutta ei ole kova ääni.
Että varmaan joutuu talven aikana avaamaan koneen että saisi mielen rauhan.muuten on toiminut hyvin.
jos jollain olis täälläpäin dertsiä niin voisin käydä kuuntelemassa.
niin ja kuuluuhan siitä semmosta naputusta niin kuin venttiileistä paitsi se ei ole silleen yhtäjaksoista vaan epätasaista.ihan kuin joku osa olis irti ja kävis johonkin pyörivään osaan. mutta ei ole kova ääni.
Että varmaan joutuu talven aikana avaamaan koneen että saisi mielen rauhan.muuten on toiminut hyvin.
Kuulostaako yhtään siltä kuin olisi pyörivä ketju (nokkaketju) hieman löysällä ja räpsyttäisi kiristintä vasten? Ei kai se uudemmissakaan huono idea ole vaihtaa manuaaliseen kiristimeen jos ei sellaista jo ole paikallaan. Jos on, niin sen säätö voisi auttaa. Minulla moottorin ääni kaunistui kummasti kun vaihdoin manuaaliseen, omituinen juttu sinänsä kun tekovikainen (vm. 2001) automaattikiristin vaikutti täysin kunnossa olevalta eikä se ääni ollut löysän ketjun rallatus. En ole uskaltanut tuolla kunnollisella kiristimellä kokeilla miltä liian tiukka ketju kuulostaa, mutta pitäisikö siitä yleensä mitään outoa ääntä lähteä? Lähinnä se nyt puuttuva ääni on jonkinlainen hyvin nopea kevyt ritinä tai naksutus. Ei minusta varsinaisesti kahina, siinä on sillä lailla melko terävä sävy, joskin hiljainen se ääni kaikkiaan oli. Voisiko tuollainen syntyä liian tiukasta ketjusta? Mun mielestä sen alkuperäisen kiristimen jousi ei kyllä mitenkään valtaisan jäykkä ole, uusissa kai on jäykempi.
Mika
Mika
juke.81 kirjoitti:Eli kun ajaa maantiellä pääsee n70km/h vauhtiin tuulen tuiverrus ei vielä peitä moottorin ääntä niin se kahisee.ja heti kun se on lämminnyt.
Itsekin olen huomannut että alkaa kuulua jännää ääntä kun levittää jalkoja irti tankista. Muistaakseni ääni alkaa ainoastaan vasenta jalkaa levittämällä. Oikea ei vaikuta.TomiKoo kirjoitti:Tunnistan myös kuvatun oireen moottorin rahinasta. Koneen ääni kuului selvimmin, jos levitti reisiä tankista irti ajon aikana. Kyllä ääni häiritsi usein, mutta ei koneessa takuulla mitään vikaa ollu.
Mietin voisiko tuuli suhista flektin tai katteen läpi jotenkin ovelasti ja tehdä sen äänen. Alussa ääni kyllä säikäytti, mutta ei se taida olla mitään vakavaa.
Minulla on nyt koneessa mobil1 delvac mx öljyt ja hyvin pelittää. Tuntuu ainakin teboil superbikea paremalta. Ehkäpä mekaaniset äänet vähentyi ja muutenkin vaihteet ja kytkin toimii mukavasti.
Öljyn vaihdosta sen verran, että öljynsuodatin kotelon tyhjennykseenkin löytyy ruuvi siitä alapuolelta. Ja joku sihti olisi hyvä puhdistaa silloin tällöin, josta enemmän juttua thumpertalkissa. Löytyy ilmeisesti rungon öljyntyhjennys ruuvin lähellä olevasta letkusta? Joku voisi kertoa vähän enemmän jos tietää asiasta.
Näistä ei muistaakseni service manuaalissa ollut kerrottu. Saattoi olla joidenkin tiedossa ja pääteltävissäkin, mutta ajattelinpahan ilmoittaa.
Mitenkäs tuota manuaalista nokkaketjunkiristäjää käytetään? Pitääkö sitä itse ruuvailla silloin tällöin ja mistä tietää että se oikeissa säädöissä? Ei varmaankaan kovin paha homma vaihtaa; vanha irti ja uusi tilalle? Olisi ilmeisesti hyvä hommata se ja lieneekö kovin kallis? Olisiko mitään muuta tietämisen arvoista kyseistä vempeleestä?