Supertennarin bensankulutus

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

ponttu

Supertennarin bensankulutus

Viesti Kirjoittaja ponttu »

Mun tennari haukkaa kakkua n. 8l/ 100km, ja vaikuttaa aika korkealta kulutukselta, vai viekö toi rakkine noin paljon? Vehke on täysin vakio,ajettu alle satatuusaa???. Käy ja kukkuu ja vetää ok. Ajo tollasta vanhan äijän putputtelua. Oon lukenu juttuja kuluneista neulaputkista, tottako vai horinoita? Josko totta, mistähän noita kuluvia messinkiglusseja saisi evukkaasti ostaa, vai onko Antti Arvari pohjattomine taskuineen ainoa paikka?
ankara
Pyörä: Swedukotari&LadyDomina

Viesti Kirjoittaja ankara »

Noin 8 litraa menee sataselle tai meni viime kesänä saman verran ajetulla laitteella. Nyt neulasuuttimet on uudet mutta vasta eka tankki menossa joten ei vielä tiedä kuinka vaikuttaa.

Neulasuuttimet ei liene mahdottoman kalliit ostaa Jammu-sediltäkään. Itse olen ostanut kimppatilauksen seassa Kedolta n. 15 € ketale.
saku57
Pyörä: KTM 990SM 2008

Viesti Kirjoittaja saku57 »

Jos ajo on kevyehköä, 8 litraa on aika reilusti. Itse ajelen Tenulla kevyellä kaasulla kuuden pintaan ja soralla sitten meneekin yhdeksän tuppi auki-tuppi kiinni-meiningillä. Suutinputket on kulutustavaraa...
saku
Pyörä: Suzuki DL 1000

Viesti Kirjoittaja saku »

Ennen neulaputkien vaihtoa a 35 egee maahantuojalta soranorsu hörppäsi 8-9 litraa. Vaihdon jälkeen kulutus on 6 litraa. Samalla kylläkin vaihdoin myös orkkis ilmanputsarit.
ponttu

Viesti Kirjoittaja ponttu »

Onko muuten kukaan koskaan mitannut kuinka iso reikä supertennarin neulaputkessa on uutena? 3.0-jotain? Toki pelkkä välyskin riittää...
stpena
Pyörä: DR350 XTZ750 Transalp 750

Viesti Kirjoittaja stpena »

Kävin eilen paikallisella mp-mekaanikolla osia hakemassa ja hän oli jonkun 90-lukuisen kyykky jammun kaasareita putsaamassa ja heti korjaamon ovelta huusi että tällaiset sullakin voi olla. Ryyppyneuloja sitten esitteli jotka olivatkin kärjestään aivan syöpyneet muusiksi. Verrattiin sitten uusiin ja voi sanoa että iso oli ero, kärjestä iso osa pois. Kaasari aivan samanlainen kuin suupperissa. Huoltomies epäili että vaikuttaa jo vahvasti kulutukseen. Joten onkohan kukaan näitä koskaan tarkistanut, itselle ei ole tullut mieleenkään ja ovat vähän hankalassa paikassa, pitäisiköhän kaasaritkin irrottaa?.
ankara
Pyörä: Swedukotari&LadyDomina

Viesti Kirjoittaja ankara »

Olen juuri vaihtanut kyseiset rikastinsysteemin neulasatsit kesken dynojet-jumpan. Syy vaihdolle minulla oli siinä että neulantapin kumitiiviste oli väljä ja sitä kautta pääsi kehiin ylimääräistä ilmaa. Se taas aiheutti ajoittain nykimistä ja poksetta, johon säädöt ei purreet.

Huomasin saman asian että tuon muovineulan kärki oli jotenkin lahonnut, profiilista oli puolet pois. Ei ole varmasti tiivistänyt kunnolla silloin kun ryypyn olisi pitänyt olla pois päältä.

Vasempaan kaasariin tuon saa periaatteessa vaihdettua paikallaan, oikea ei onnistu kuin kaasarit käteen ottamalla (suunnat siis kuskin pukilla istuttaessa katsottuna). Muuten vaihto on yksinkertainen toimenpide. Varaosanumerolla 3EN-1410A-00 saa pussukan jossa on osina koko ventiili tiivisteineen. Ryyppyvivuston saa helposti pois tieltä. Vanha vena ei ole kiinni muutenkuin muovinipsuilla, jotka ainakin satatonnia ajetussa olivat niin haperot etteivät ehjänä irronneet. Pussukasta uusi uusi venttili kooten vanha mallina ja painaistaan naps paikalleen jne.

Suosittelen lämpimästi tarkastamaan mikäli kaasareiden kanssa on muutakin voimistelua, esim dynojet.
stpena

No ajattelin nostaa tämän aiheen vielä esille. Kulutus ei rikastusneulojen vaihdon jälkeen vähentynyt oikeastaan ollenkaan, joten ei ehkä kaikkein paras säästökeino ole. Kaasuttimien irrotus oli kuitenkin hyvä kokemus näiden 16 vuoden jälkeen, näki kaikki vaijerit ja niiden kunnon, ja kunto oli ensiluokkainen, siis 7500 km ajetussa laitteessa. Rikastus neulat maksoivat hieman yli 30 euroa/kpl.
stpena

No kilometrit meni tietenkin väärin eli 75000.
kymppivalve
Pyörä: fillari

Viesti Kirjoittaja kymppivalve »

Kyllä se kulutusta nostava vika on neuloissa. Mulla ainakin laski kulutus neulan ja -putkien vaihdolla 7,5-8,5 --> 5,7-6,5. Nyt voit kuitenkin olla varma että ryypyt ei vuoda bensaa, Eihän nuo ryyppyosat nyt kauheita maksanut.
adventure muka painava?
Vastaa Viestiin