Vaimennettua ääntä, mutta millä pöntöllä? Laser, CRD...?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

DR-rider

Vaimennettua ääntä, mutta millä pöntöllä? Laser, CRD...?

Viesti Kirjoittaja DR-rider »

Kevät kolkuttelee jo ovelle, mutta ensimmäisen Suomessa vietetyn talven jälkeen DR ei osoittanutkaan liian helposti elon merkkejä: yksi mukisen kanssa näkyy samalla kuntokin kasvavan, kun juoksee sitä asfaltilla työntäen käyntiin. Käynnistyttyään kävi imu päällä ihan nätisti, mutta ei ottanut millään kierroksia. Olikohan vajaa puoli tankillista mahdollisesti vettynyttä saksan löpöä syynä? Viiikonlopun kokemuksista viisastuneena pari kysymystä:

1) Onko teillä kokemuksia mistään lisäaineista, jotka voisi nyt tankkiin livauttaa piristykseksi vai luuletteko kaasuttimen olevan myös bensantöhnästä tukossa (pelasi ennen säilöön laittoa OK) ?

Joka tapauksessa vaikuttaa, että takkuileva käynti kaipaisi sitä dynojettia, mitä pitäisi ruveta kohta tilaamaan ja siihen liittyen, minkälaista pönttöä suosittelisitte tähän -98 650SE:hen. En halua olla mopollani kylän äänekkäin menopeli vaan mureutta saundiin ja luonnollisesti lisäpotkua.

2) Eli minkälaisia kokemuksia teillä on Laserin Produrosta, Supertrappista jne, erityisesti CRD-vaikuttaisi kiinnostavalta myös? Mitäs suosittelisitte?

3) Onko kukaan lisännyt jollakin tavalla vakioputken virtauksia? Olisi ilmeisesti edullisin tapa saada lisäpotkua ja mahdollisesti parempaa ääntä.

No tulipa siinä kysymyksiä kerrakseen, Kainuun kylmä kevät antaa onneksi aikaa suunnitteluun ja kyselemiseen.

DR-rider :?:
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Käsittääkseni se pensan lisäaine olis pitänyt laittaa jo syksyllä. Ei kai sellaista litkua olekaan joka auttaa silloin p*askat on jo housuissa? Kannattanee kuitenkin kokeilla vanhojen bensojen poies laskemista (ainakin kaasarista) mutta varautua henkisesti kaasarin putsausoperaatioon. Mopon kaasarien kanssa itselläni ei ole ollut ongelmia mutta ruohonleikkurin kaasari pitää purkaa joka kevät, sisältä ruukaa löytyä valkoista mössöä.

Tehoputkista kokemusta on vain Muzzystä. DRZ piristyi sillä merkittävästi mutta tuli kyllä lisää ääntäkin. Onneksi pikkukaasulla ääni on melko vaimea joskin pörinä on mitä melkoisin kun runttaapi kaasua reilusti :)

Epäilen, ettei pelkän äänenvaimentimen vaihto paljoa vaikuta koska monesti alkukäyrä on melko ohutta putkea. Tästä syystä henk.koht. päädyin vaihtamaan koko putkiston
maqe
Pyörä: Gsf 1200 S

Viesti Kirjoittaja maqe »

No niin, kotiin on varastolta ajettu :o

Laitoin talvella terttuun tyhjä-&pääsuuttimen isomman (joo pääsuutin on jo pelottavan iso, heh) JA olipa kova ylläri lähti viime syksyn bensat+vanha tulppa niin tokalla polkasulla käyntiin! Aivan uskomatonta.
Ja nyt kun on isommat suuttimet niin ei tarvii sen ryypyn kanssa pilkkiä ja lämpimänä lähtee heti käyntiin tyhjäkäynnillä.Myös tyhjä käynti on rauhallisempi ja pyörii tasasemmin matalilla kieroksilla. Ja nyt sain hommattua Yosimuran vaimentimen, vaikka onkin varmaan 80-luvulta :oops:
Matala ja pehmeä ääni. Tosin sen uskallan sanoa, että ei oma itse tehty hävinnyt kuin ulkonäössä tälle, ehkä hieman kova äänisempi.
Miinukset: kytkin vaijeriin jäänyt kosteutta= takertelee ja kytkin luistaa vaikka on oikeat mp-öljyt....
Ja äänäristä:
Nämä itse olen hartaasti netistä etsinyt, englannista suht halpoja pönttöjä:
Predator motor sport
BSM Exhaust

Usasta nämä kirjain merkit, en muista onko se näin kirjoitettu:
CDR (?)
FMH (?)

Supertrappia ei monet kehu, lienee turhauttavaa vekslailla niiden päätykiekkojen kanssa, nehän vaikuttaa sen pöntön elämään.
DR-rider

Viesti Kirjoittaja DR-rider »

Kiitokset Mage ja Pasi.

Pitää irrottaa tankki ja vaihtaa tuoreet bensat sisälle. Jos samalla saisi vaihdettua kaasuttimen luistinkin normaalitehoiseen versiion.

Olisko kellään kaasuttimenpurkuohjeita ihan perustavan laatuisia, kun ei ole purkuhommista kokemuksia eikä insinöörin koulutusta :) senhän pitäis olla ihan perussimppelijuttu, mutta kun sitten on pihalla kaasutin kourassa niin, mitä luultavammin on haavi auki jossakin vaiheessa.

Taitaa olla etelämmässä pyörät jo niin kovassa käytössä, että liikaa ei ainakaan vaimennin kokemuksista kertovia vastauksia ei ole tullut.

DR-rider
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Kaasuttimen raplaamisessa haasteellisin vaihe on ko kapistuksen irrottaminen sitä ympäröivästä mopottimesta;)

Sitten kun kaasari on pöydällä niin sen sisukset on äkkiä näkösällä. Luisti ja neula paljastuu yläpuolelta ja suuttimet ja koho alapuolelta. Eimuutakun rohkeasti ja rauhallisesti hommiin, kyllä se siitä.

Pari kuvaa:
Liitteet
BSR36diag.jpg
CV-kaasarin räjjäytyskuva
(39.54 KiB) Tiedosto ladattu 231 kertaa
carb_bottom.jpg
näkymä pohjalta käsin
(33.79 KiB) Tiedosto ladattu 289 kertaa
Juppe

Viesti Kirjoittaja Juppe »

Nykyään bensa "pilaantuu" jo muutamasa viikossa. Ei se nyt käyttökelvottomaks mee, mutta alkaa menettämään ominaisuuksiaan. Eli talven seisonnan jälkeen ei taatusti oo parhaassa iskussa.
koskijus
Pyörä: C-A

Viesti Kirjoittaja koskijus »

Juppe kirjoitti:Nykyään bensa "pilaantuu" jo muutamasa viikossa. Ei se nyt käyttökelvottomaks mee, mutta alkaa menettämään ominaisuuksiaan. Eli talven seisonnan jälkeen ei taatusti oo parhaassa iskussa.
Laitoin syksyllä bensaan lisäainetta täyteen tankkiin. Mitenkähän nyt keväällä pitäisi menetellä ? Jostain olin lukevinani että tankki pitäisi tyhjentää talveksi. Mitä mieltä olette. Pitääkö tankki nyt vajuutta tyhjemmäksi ja laittaa uutta tuoretta sekaan :?: :oops:
Jarkko
Pyörä: Bmw
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

koskijus kirjoitti: Jostain olin lukevinani että tankki pitäisi tyhjentää talveksi. Mitä mieltä olette. Pitääkö tankki nyt vajuutta tyhjemmäksi ja laittaa uutta tuoretta sekaan :?: :oops:
Kyllä on kokemuksen kautta opittua että rautatankki täyteen talveksi ettei ruostu!
Ja kymmenien vuosien kokemuksesta, ei ole muutaman kuukauden bensan "seisottaminen" tehnyt minun koneille ylimääräisiä harmeja. On esim. kakkos-ruohonleikkurissa bensat ollut parivuotta käyttämättömänä, ja ei ongelmia.
Vai onko nyt nykybensat tullut yht´äkkiä noin huonoiksi?
Viimeksi muokannut Jarkko, Ke Huhti 06, 2005 9:40 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-jarkko-
Kuvat
MrB
Pyörä: CB
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrB »

koskijus kirjoitti: Laitoin syksyllä bensaan lisäainetta täyteen tankkiin. Mitenkähän nyt keväällä pitäisi menetellä ? Jostain olin lukevinani että tankki pitäisi tyhjentää talveksi. Mitä mieltä olette. Pitääkö tankki nyt vajuutta tyhjemmäksi ja laittaa uutta tuoretta sekaan :?: :oops:
Eiköhän se säilöntäaineistettu bensa toimi ihan asiallisesti - se kai niissä tropeissa on ideana että menovesi ei pahene talven aikana. Mulla kyllä tuntui ihan raaka ysi'vitonen säilyvän tankki täynnä kylmässä tallissa - totuus tosin selviää kokonaisuudessaan vasta lauantaina kun vakuutukset kolahtaa voimaan.
-- Backman
kuvagalleria
AriK
Pyörä: KTM 950 adv. S
Viesti:

Re: Vaimennettua ääntä, mutta millä pöntöllä? Laser, CRD...?

Viesti Kirjoittaja AriK »

DR-rider kirjoitti: 1) Onko teillä kokemuksia mistään lisäaineista, jotka voisi nyt tankkiin livauttaa piristykseksi vai luuletteko kaasuttimen olevan myös bensantöhnästä tukossa (pelasi ennen säilöön laittoa OK) ?

Kantsii hakea tuoreampaa bensaa, jos mulla pyorassa on kevaalla syksyn bensat, niin ei puhettakaan etta kayntiin... :twisted:
Jotakin tulenarkaa niista vissiin haihtuu pois kokeiltu on jo 3. kevaana perakkain.... :oops:
AriK
Pyörä: KTM 950 adv. S
Viesti:

Re: Vaimennettua ääntä, mutta millä pöntöllä? Laser, CRD...?

Viesti Kirjoittaja AriK »

DR-rider kirjoitti: 3) Onko kukaan lisännyt jollakin tavalla vakioputken virtauksia? Olisi ilmeisesti edullisin tapa saada lisäpotkua ja mahdollisesti parempaa ääntä.

No tulipa siinä kysymyksiä kerrakseen, Kainuun kylmä kevät antaa onneksi aikaa suunnitteluun ja kyselemiseen.

No niin, omassa pyorassani aikaisempi omistaja oli poistellut ankkarista paadyn, juuri aanen takia, murisi vissiin komeammin. No rakentelin itse putken alkuperaiseen kuosiinsa, ja tehot ei ainakaan havinnyt, ehka jopa mielummin pain vastoin. :lol:

Nyt oon vaihtanu vaimentimeksi Devil:in SB2:sen, johon olen itse varkkaillyt "soundkillerin" . Menen tehopenkkiin saatamaan 12.4 ja aion kokeilla "soundkillerin" kanssa, ilman sita + suoralla putkella ( jos saan )

Sittenpahan nahdaan vahan tonttia, kuinka paljon ankkari tehoja vie...jos vie :D
juhis
Pyörä: TDM900, Honda CR125

Viesti Kirjoittaja juhis »

Joopajoo, viikonloppuna tuli harjoiteltua kaasarin irroitusta ja kiinitystä. Ei mopotin talven jäljiltä millään käyntiin vaikka sen ajamalla talliin laitoin. Suurin työ ehdottomasti on se ympärystän purkaminen sille mallille että kaasarin saa ujutettua ihmisten ilmoille.

Kasausvaiheessa tein sen virheen että en tarkistanut kohokammion tiivisteen kuntoa. Kun pyörä oli läjässä niin pensahana auki, virta päälle ja :shock: No, mikäs lorina sieltä rupesi kuulumaan? Kammion välistä iloisesti lorisi pensat pitkin autotallin lattiaa :evil:

Ei muuta kuin sama rulijanssi alusta ja moottorisilikonia kammion tiivisteeksi. Pyörä kasaan ja varovasti pensahanaa auki :D Pitää! Sitten virta päälle ja napista käymään. Jess!

No nyt on mopo jo liikenteessä, eipä ole aikaisemmin tähän aikaan kainuun teillä tullut surauteltua. Taitaa olla kevät aikaisessa.[/quote]
Ei jammulla sentään kuuhun mennä!
juhis
Pyörä: TDM900, Honda CR125

Viesti Kirjoittaja juhis »

Joopajoo, viikonloppuna tuli harjoiteltua kaasarin irroitusta ja kiinitystä. Ei mopotin talven jäljiltä millään käyntiin vaikka sen ajamalla talliin laitoin. Suurin työ ehdottomasti on se ympärystän purkaminen sille mallille että kaasarin saa ujutettua ihmisten ilmoille.

Kasausvaiheessa tein sen virheen että en tarkistanut kohokammion tiivisteen kuntoa. Kun pyörä oli läjässä niin pensahana auki, virta päälle ja :shock: No, mikäs lorina sieltä rupesi kuulumaan? Kammion välistä iloisesti lorisi pensat pitkin autotallin lattiaa :evil:

Ei muuta kuin sama rulijanssi alusta ja moottorisilikonia kammion tiivisteeksi. Pyörä kasaan ja varovasti pensahanaa auki :D Pitää! Sitten virta päälle ja napista käymään. Jess!

No nyt on mopo jo liikenteessä, eipä ole aikaisemmin tähän aikaan kainuun teillä tullut surauteltua. Taitaa olla kevät aikaisessa.[/quote]
Ei jammulla sentään kuuhun mennä!
Agitheosis
Pyörä: Husqvarna CT6FS / Can-Am Outlander 800
Viesti:

Bensoista ja kaasareista

Viesti Kirjoittaja Agitheosis »

En enää itekkää muista mistä tän kuulin, saattaa olla että krediitit kuuluvat jollekin foorumilaiselle... joka tapauksessa, oon huomannu että bensa ei säily kaasarissa vaikka tankissa sen tekiski.
juhis kirjoitti:........ Kammion välistä iloisesti lorisi pensat pitkin autotallin lattiaa :evil:

Ei muuta kuin sama rulijanssi alusta ja moottorisilikonia kammion tiivisteeksi. ........
Laitoitko tosiaan jotain mönjää kaasariin? Mulle sanoivat huoltoliikkeessä että ei missään tapauksessa saa kaasariin käyttää minkäänlaisia massoja.
jonnu

Viesti Kirjoittaja jonnu »

Moi !!

Tuohon käynnistykseen pitkän seisonnan jälkeen olen huomannut omassa vempeleessä että riittää, kun tyhjentää kaasarin kohokammion ja valuttaa tankista uuet tilalle. Tosin ei koko kaasarin purkamisesta mitään haittaakaan ole.

nyt tosin ei oo rungossa vielä muuta kiinni kun johtosarja ja sarvet, eli tuo käynnistäminen ei minulla ole kovinkaan ajankohtaista. (täällä on hiihtokelit parhaimmillaan :wink: )

-Joona-
-Joona-
"ko mä halusin"
Vastaa Viestiin