Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Hsippe
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

jaa kirjoitti: Ti Loka 03, 2023 6:22 am Ah so. Saisihan nuo T-haaroilla rakennettua noinkin, mutta jännä, että vasempaan syylariin tulee noiden "yhdistävien" ulosottojen lisäksi ulosotto ylös ja oikeanpuoleiseen alas. Eli kuvassa näkyvien ulosottojen lisäksi kummassakin syylarissa on yksi lisäulosotto. Vasemmassa ylhäällä 90 kulmalla kohti konetta ja oikeassa suoraan alaspäin. Mitenköhän tuo sitten on tarkoitettu toimivaksi...
Toi on varmaan tarkoitettu just niin että koneesta kuuma neste viedään ylös sinne toiselle syylärille ja sitten vastakkaiselta syylärilta alhaalta takaisin koneelle. Ne ylä ja alapään yhdysletkut sitten tasaavat sen virtauksen (ainakin jotenkuten) molemmille kennoille. Toiminee kohtuudella niin kauan kun nestetä on riittävästi yli kennojen yläpinnan. Eli jos molemmat kennot lämpenee kädellä kokeillen suunnilleen tasan niin homma on bueno. Ei kannata liikaa hifistellä...

Jos käy kuumana niin ensin kannattaa tarkistaa ettei kennot oo täynnä savea tai siten ne ohuet ripapellit ole aivan lytyssä, eli että ilma menee kennoista hyvin läpi. No nyt sulla on uudet kennot joten tätä ei nyt oo mutta monesti noita vanhoja on ajettu ilman ilmanohjain ritilöitä jolloin tosiaan ne kennot on tukossa joko savesta tai sitten siitä että rivat on aivan lytyssä...
Sitten jos vielä käy kuumana niin vesipumppun juoksupyörän vois tarkistaa. Jos on ajettu pitkään vanhoilla nesteillä ja jos on peltinen pyörä niin se on saattanut syöpyä melko reippaasti.

Letkuston rakenteluun löytyy Motonetista T-haaroja, kulmia ja letkujatkoja:
https://www.motonet.fi/fi/kategoria/318 ... nsuuttimet
Ja noi muoviset kestää kyllä ihan hyvin.

Ja eiks simppeli hipostelu olis laittaa siihen ylempään yhdysletkuun T-haara mihin tuo kannesta kuuman nesteen. Luulis silloin virtauksen jakaantuvat kokolailla tasan. Sen toisen kennon yläpään tulon sitten tulppaa. Alapäähän sitten tilanteesta riippuen joko myös T-haara yhdysletkuun tai sitten käyttää sitä toisen kennon lähtöä jos se on paremmin hollilla vesipumpun suhteen.
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Viesti Kirjoittaja jaa »

Vanhat kennot oli saaneet sen verran siipeensä, että eivät olleet enää kunnostettavia. Toinen ihan banaanina & lytyssä ja toinen vuoti sieltä ja täältä, joten ei ollut oikein muita vaihtoehtoja kuin ostaa uudet. Ja enkä juuri em. syystä ihmettele, että kone kävi kuumana. Kone rempattiin oston jälkeen semmosen ammattilaisen puolesta, että luotan, että kaikki koneessa on niin hyvin tehty, kuin on mahdollista. Näin ollen uskoisin, että juoksupyörä on kunnossa. Sama kaveri on kunnostanut muitakin koneita minulta ja vielä ei ole tarvinnut kertaakaan katua, joten en lähtisi tuota juoksupyörää varten konetta enää avaamaan.

Joo jotain tommosta liitoshommaa aamusella lenkillä itse kanssa mietiskelin. Ongelma vain on, että letkua ei saa paikalleen, ellei muuta noita yläpään kahta ulosottoa. Menee niin likelle tota runkoa, että putki ei enää mahdu väliin ja ollaan samoissa ongelmissa kuin nyt. Eli ainakin pitäisi ottaa rautasaha käteen ja lyhentää ja katsoa pysyykö letkut vielä lyhennetyssä ulosotossa. Siksi noita alumiinisia putken pätkiä hajeskelen hitsattavaksi. Tai ainakin pitäisi sitten keksiä miten nuo muoviset saa noitten alumiinisten tilalle niin, että pysyvät kanssa varmasti. Jotenkin ei itsellä ole oikein luotto muovin ja alumiinin liittämisestä toisiinsa liima tms. litkuttimin. Ja polla ei nyt oikein säteile mitä muuta tuohon liitokseen voisi laittaa, että kaksi eri materiaalia pysyy kiinni toisissaan vuotamatta.
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Viesti Kirjoittaja jaa »

Nii ja tokkiisa varmuus siitä, että neste menee molempiin syylareihin saisi hoidettua siten, että hitsaa myös toiselle puolelle korkin kiinni. Nyt kun kunnon hitsari löytyi. Korkkeja ja kauluksia on kyllä myynnissä juuri tuota varten. Mutta suoria teräksisiä jäähdytysletkun lähtöjä / ulosottoja löytyy kans, mutta ei kulmallisia JA alumiinsia.

EDIT: amertiikan ihmeellisestä maailmasta noita löytyy kyllä, huippukalliilla 0,78$ kappalehintaan. JOs ei ala Euroopasta löytymään, niin täytynee tilata sieltä. Paljonkohan mahtaa olla postikulut...

EDIT2: sussiunakkoon, löyty jotain josta voisi työstää: https://www.do88.fi/fi/artiklar/alumiin ... index.html Melkoiset hinnat per kappale.
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Kawasaki KX / KDX 125 vm 1991

Viesti Kirjoittaja jaa »

Selvittelin vielä vähän paikalliselta KTM-huollosta, niin aika monessa kotarissa on juuri tuohon tapaan rakennettu jäähdytys, eli pytyltä tulee y-haaralla letku kahteen syylariin ylös. Alhaalla tasausletku kummallekkin syylarille ja poisto on vain toisella puolella. Eli kaiken järjen mukaan pitäisi toimia tuo patentti ihan hyvin. Pitää katsoa vielä, kun irroittelee nyt tehdyt liitokset, että saisiko pikkuisen ulosottoa lyhentämällä ja valmiiksi muotoilun silikoniletkulla tuon ongelman kierrettyä. Sitten ei tarttis kuin hitsata alkuperäinen sisääntulo umpeen.
Vastaa Viestiin