Husqvarna TE 450 2008 "Fuel injection malfunction"

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

vatuwa
Viestit: 2
Liittynyt: La Heinä 15, 2023 11:00 pm
Pyörä: Husqvarna TE 450 2008

Husqvarna TE 450 2008 "Fuel injection malfunction"

Viesti Kirjoittaja vatuwa »

Tulihan se A2 kortti viimein hommattua ja ensipyöräksikin otsikon kapistus hyväkuntosen näkösenä liikkeestä.

200 kilometriä kerkesin ajaa sekalaista ajoa vieläpä nätisti uutena kuskina vaan rupesi tänään neutraalin valo vilkkumaan kun lyö vaihteen vapaalle. Piti ihan kotoa päästessä heti rueta googlettamaan että mistä johtuu "vapaan" vilkkuminen, ja ensihuuma tyssäsi jo siihen että pyörän manuaalista luettuna kyseessä olisi bensansaantivika: https://www.manualslib.com/manual/11298 ... 118#manual .

Se tosiaan välähtää kahdesti ja sitten rupeaa palamaan normaalisti, mikä tosiaan osoittaisi suoraan tuohon vikavaloon mikä tuossa manuaalissa on selitettynä. Pyörä käy ja toimii ihan normaalisti, joten tulen teiltä viisaammilta kysymään ennen kuin vien varmasti kalliiseen Husqvarnan valtuuttamaan huoltoon:

1: Imukaula on aika kärsineen näköinen. Huomasin pari päivää sitten ja pistin samontein uuden tilaukseen. Voiko olla että se on ruvennut vuotamaan toden teolla ja sytyttää tämän vikavalon?

2: Pari päivää sitten tankilla bensakorkin kuminen sisus pyörähti irti. Tuntu että meni sopivasti takaisin paikoilleen, mutta voiko se päästää painetta ulos tarpeeksi että ajotietokone suuttuu?

Tietenkin sitä voisi kaikki filtterit sun muut käydä itsekin läpi, mutta tilat ja tietotaito kyllä puuttuu, mopoikä meni komeasti ohi korjaamatta mitään, tehoputken ainoastaan saatoin aikanaan itsekseen vaihtaa :)
Avatar
Hsippe
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Husqvarna TE 450 2008 "Fuel injection malfunction"

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Joo siis se vapaavalon vilkkuminen kertoo että moottorin ohjauksen (ECU) mukaan jossain on jotain vikaa, esim jokin anturi tieto puuttuu tai on pois alueelta tms. Ilmeisesti mitään kriittistä ei oo rikki jos kerran kone kuitenkin käy.
Yksi mikä tuli mieleen olis lambda anturi jos se siis on paikoillaan. Yleensä se kyllä on näistä irroitettu ja tilalle pakoputkeen laitettu tulppa ja johtosarjaan huijausplugi. Jos lambda on rikki tai irti ja tilalla ei ole huijausplugia niin esim silloin tuuppaa tuota vilkuttelua. Mutta monta muutakin vaihtoehtoa on...
Helpoiten vika selviäis jos käytäisit pyörän testerissä kiinni mutta harvasta paikkaa enää löytyy tuohon sopivaa IBeat diagnostiikka palikkaa. Sellaisen toki sais pikkurahalla myös tuolta:

https://www.tori.fi/koko_suomi?q=ibeat&cg=2070&w=3

Toi vaatii vaan vanhan läppärin eli tais toimia parhaiten XP:llä tms antiikkisella Windowsilla. Mutta on siis muuten ihan toimiva systeemi.

Tuossa on sivutolkulla juttua näistä:
https://www.matkaendurot.net/forum/view ... ilit=te450
vatuwa
Viestit: 2
Liittynyt: La Heinä 15, 2023 11:00 pm
Pyörä: Husqvarna TE 450 2008

Re: Husqvarna TE 450 2008 "Fuel injection malfunction"

Viesti Kirjoittaja vatuwa »

Hsippe kirjoitti: Ma Heinä 17, 2023 7:12 pm Joo siis se vapaavalon vilkkuminen kertoo että moottorin ohjauksen (ECU) mukaan jossain on jotain vikaa, esim jokin anturi tieto puuttuu tai on pois alueelta tms. Ilmeisesti mitään kriittistä ei oo rikki jos kerran kone kuitenkin käy.
Yksi mikä tuli mieleen olis lambda anturi jos se siis on paikoillaan. Yleensä se kyllä on näistä irroitettu ja tilalle pakoputkeen laitettu tulppa ja johtosarjaan huijausplugi. Jos lambda on rikki tai irti ja tilalla ei ole huijausplugia niin esim silloin tuuppaa tuota vilkuttelua. Mutta monta muutakin vaihtoehtoa on...
Helpoiten vika selviäis jos käytäisit pyörän testerissä kiinni mutta harvasta paikkaa enää löytyy tuohon sopivaa IBeat diagnostiikka palikkaa. Sellaisen toki sais pikkurahalla myös tuolta:

https://www.tori.fi/koko_suomi?q=ibeat&cg=2070&w=3

Toi vaatii vaan vanhan läppärin eli tais toimia parhaiten XP:llä tms antiikkisella Windowsilla. Mutta on siis muuten ihan toimiva systeemi.

Tuossa on sivutolkulla juttua näistä:
https://www.matkaendurot.net/forum/view ... ilit=te450
Kiitoksia paljon avusta. Eilen kun kävin 30km testilenkin välillä pysähtyen syttyykö vikavalo, niin ei syttynyt enää, olisiko ECU jotain omiaan huudellut? Jokatapauksessa piti tuo iBeat nyt pistää tilaukseen kun niitä näkyi enää yksi olevan myynnissä ja en tuota 885€ ovh:ta mieluusti maksa :) Pitääpä kokeilla lukea vähän mitä Hussella on mielen päällä, kunhan tulee palikka perille.
Avatar
Hsippe
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Husqvarna TE 450 2008 "Fuel injection malfunction"

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Joo hyvä että Husky toimii.
Muistelisin että noista vikakoodeista suurin osa taitaa hävitä jos/kun mopon sammuttaa ja virrat kääntää pois.
Siis mulla on toi IBeat mutta viimeisestä käytöstä alkaa jo olla aikaa.

Vikailmoitusta tuskin tulee siitä imukaulasta varsinkaan jos mopon käynti on hyvä, no eihän se silloin voi paljoa vuotaakaan jos kerran kunnolla käy. Noi imukaulat on kyllä melko lyhytikäisiä mullakin TE250 08:ssa on vaihdettu imukurkku joskus 2016 ja taas näkyy pykimää mutta toki vielä pinnassa. Aika paksua kumia kuitenkin ovat eli vaikka pinta on huonon näköinen niin pitkään menee ennenkuin kurkku oikeasti vuotaa.
Se tankinkorkintiiviste tai sen puuttuminen ei virhekoodia tee, korkeintaan roiskii bensat munille jos tankki on täysi...
Sieltä tankin sisältä kannattaa kyllä vilkaista ja vaihtaa bensansuodatin. Hassusti sillä ei ole huolto-ohjeessa määritetty vaihtoväliä joten se helposti jää vaihtamatta. Tuossa aiemmin linkitetyssä ketjussa on Motonetin koodi sopivalle filtterille.

Jos tarviit varaosakirjaa / korjaamokäsikirjaa, etkä löydä niitä netissä, niin laita yv:llä s-postiosoite niin laitan ne sulle.
Vastaa Viestiin