Ktm 525 rfs venttiilin säätöruuvin vaihto
Valvoja: Moderaattorit
Ktm 525 rfs venttiilin säätöruuvin vaihto
Iltaa!
Säädin ekaa kertaa rfs koneesta venttiilejä ja imupuolen säätöruuvista meni kierteet, kun kiristin sitä lukitusmutteria ohjekirjan mukaiseen 13nm kireyteen. Oletteko pistäneet nuo momentiin vai lenkillä ”sopivasti kiinni”?
Ruuvinhan saa kaupasta hakemalla ja hintakaan ei maailmaa kaada, mutta mites sen vaihto? Onko tässä muuta mahollisuutta, kuin napata keinuvipujen koppa kokonaisuudessaan irti?
Säätö oli aiheellista koska pakosissa välys oli kokolailla nollassa ja imupuolella hitosti liikaa, mikäli en tätäkin onnistunut söhläämään..
Säädin ekaa kertaa rfs koneesta venttiilejä ja imupuolen säätöruuvista meni kierteet, kun kiristin sitä lukitusmutteria ohjekirjan mukaiseen 13nm kireyteen. Oletteko pistäneet nuo momentiin vai lenkillä ”sopivasti kiinni”?
Ruuvinhan saa kaupasta hakemalla ja hintakaan ei maailmaa kaada, mutta mites sen vaihto? Onko tässä muuta mahollisuutta, kuin napata keinuvipujen koppa kokonaisuudessaan irti?
Säätö oli aiheellista koska pakosissa välys oli kokolailla nollassa ja imupuolella hitosti liikaa, mikäli en tätäkin onnistunut söhläämään..
Re: Ktm 525 rfs venttiilin säätöruuvin vaihto
Jaahas, purin keinuvipujen kopan irti ja siellähän oli imupuolen seuraajarulla mennyt särki. Se selittää milliluokan välykset ja joo nythän se vaihtuu säätöruuvikin samalla onneksi imunokka vaikutti olevan edelleen elossa.
Re: Ktm 525 rfs venttiilin säätöruuvin vaihto
Oliko niin että ko laakeri on kuulalaakeri? Jos näin niin nyt sulla on kova metsästys edessä että löydät kadonneet kuulat Jos tulee osille tarvetta niin mulla on purettuna 2-3 rfs-konetta, saat sopuhintaan vaikka koko läjän.
Re: Ktm 525 rfs venttiilin säätöruuvin vaihto
Neulalaakeria näyttäs olevan. Mitään ei mun silmien mukaan oo tullu vielä välistä pois. Rulla oli painunu epäkeskeiseksi eikä pyöriny mihinkään suuntaan. Minäpä laittelen yv:tä nuista osista
Re: Ktm 525 rfs venttiilin säätöruuvin vaihto
Aivan, no hyvä tuuri ettei ollu romut lähteny liikkeelle! Laita vaan niin katotaan tarkemmin.
Re: Ktm 525 rfs venttiilin säätöruuvin vaihto
Kysyn samassa langassa;
Kuinka happamalla nokalla porukat ajaa? Kysymys siis siksi, että omasta 250 rfs:stä korkkasi myös pakosen rulla. Nokka otti vähän kipeää, kun tuli ajettua spoorista kärrylle n. puoli tuntia. Nokassa näkyy pieni kuluma, muttei ole ihan mahdottomassa kunnossa.
Noita kakspuolikkaan nokkia on vähän harvassa.
Olisi kiva myös tietää, miten paljon isomman nokat eroavat pienemmästä. Eli menisikö aivan pieleen käytettävyys enskahommassa, jos vaihtaa isomman pannun nenän pikkukoneeseen?
Kuinka happamalla nokalla porukat ajaa? Kysymys siis siksi, että omasta 250 rfs:stä korkkasi myös pakosen rulla. Nokka otti vähän kipeää, kun tuli ajettua spoorista kärrylle n. puoli tuntia. Nokassa näkyy pieni kuluma, muttei ole ihan mahdottomassa kunnossa.
Noita kakspuolikkaan nokkia on vähän harvassa.
Olisi kiva myös tietää, miten paljon isomman nokat eroavat pienemmästä. Eli menisikö aivan pieleen käytettävyys enskahommassa, jos vaihtaa isomman pannun nenän pikkukoneeseen?
"Miten noin pienestä voi lähteä niin ison ääni..?"
Re: Ktm 525 rfs venttiilin säätöruuvin vaihto
Ootko kattonu mikä nokka sulla siellä on? Isommissa, 450-525 nokka oli 55/21- malliltaan. Räjäytyskuvista löydät mikä pitäisi olla. Mulla on yks kartta missä on nostot yms, mutta siinä on vain 55/21, 8/07, 8/33, 8/06 ja joku hotcamsin nokka. Jenkkipoikien foorumilta joskus tuli moinen vastaan. Siitä voisi verrata mitä eroa nokilla on, kun eka keksit mikä nokka sulla on/ pitäisi olla.
Re: Ktm 525 rfs venttiilin säätöruuvin vaihto
Kirjan mukaan kakspuolikkaassa ei ole mitään tunnistetta. Missä päin nokkaa se on lyötynä, jos on?
"Miten noin pienestä voi lähteä niin ison ääni..?"
Re: Ktm 525 rfs venttiilin säätöruuvin vaihto
Kävin pyörittelemässä konetta ja en löytänyt merkintöjä. Ehkä pelkkä ”0”.
"Miten noin pienestä voi lähteä niin ison ääni..?"
Re: Ktm 525 rfs venttiilin säätöruuvin vaihto
Vesipumpun puoleisessa päässä akselia, päädyssä siis. Yhdessäkään vanhassa akselissa mitä mä oon nähny ei ole kyllä mitään enää erottunut, ovat kuluneet pois, mutta uudessa ne vielä jopa näkyvät. Mitä kirja sanoo, mikä akseli pitäis olla?
Re: Ktm 525 rfs venttiilin säätöruuvin vaihto
Kirjassa kaksipuolikkaan nokalle ei ole erikseen tunnistetta. Pelkkä osanumero.
"Miten noin pienestä voi lähteä niin ison ääni..?"
Re: Ktm 525 rfs venttiilin säätöruuvin vaihto
Pitää illalla koettaa mitata nosto nokalta ja esim perusympyrä. Näillä saanee jo jotain osviittaa?
"Miten noin pienestä voi lähteä niin ison ääni..?"
Re: Ktm 525 rfs venttiilin säätöruuvin vaihto
Mikä osanro kirjassa on? Helpommin sen perusteella selvittää mikä kikkare on kyseessä.
Re: Ktm 525 rfs venttiilin säätöruuvin vaihto
59836010100
"Miten noin pienestä voi lähteä niin ison ääni..?"
Re: Ktm 525 rfs venttiilin säätöruuvin vaihto
Oolrait, näytti että sulla pitäs olla 55/32- nokka, jota on käytetty myös 450sxs- kotarissa -05 ja -06 vuosina. Harvinainen kuin kanan hammas.
Tuosta sun nokasta en speksejä löytänyt, mutta mulla saattaa olla 55/21- nokka, 525exc:n vakio, josta on vesipumpun tiivisteet hangannu kaulan pilalle, eivät siis tiivistä enää. Sitähän vois mallata tilalle kokeilumielessä, todennäköisesti on aika paljon löysempi nokka kuin mitä tuo sun vakio, mutta tuota 55/21 saattas vielä löytyä uutenakin. Sun vakionokkaa voi olla todella työläs enää löytää.
Tuosta sun nokasta en speksejä löytänyt, mutta mulla saattaa olla 55/21- nokka, 525exc:n vakio, josta on vesipumpun tiivisteet hangannu kaulan pilalle, eivät siis tiivistä enää. Sitähän vois mallata tilalle kokeilumielessä, todennäköisesti on aika paljon löysempi nokka kuin mitä tuo sun vakio, mutta tuota 55/21 saattas vielä löytyä uutenakin. Sun vakionokkaa voi olla todella työläs enää löytää.