Etujarry laahaa jarruletkun vaihdon jälkeen

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Jätti-Potti
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Huhti 21, 2010 3:49 pm
Pyörä: Kawa

Etujarry laahaa jarruletkun vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Jätti-Potti »

Nyt menee sormi suuhun.

Etujarruletku vaihdettu teräspunosletkuun, samalla tietysti nesteen vaihto.

Pienen kokeilun (n. km ajo) jälkeen etupäästä tulee sorvaava ääni ja pyörä ei pyöri vapaasti.

Seuraavaksi satula irti ja osiksi, toinen mäntä hieman ruosteinen, varovaisesti hiomalla pois.

Nyt molemmat männät liikuu nätisti käsivoimalla, aito jarruvaseliini rasvaukseen.

Ja uutta nestettä.

Myös liukutapit kunnossa, rasvattu, ja liikkuu nätisti.

Säiliön palautusreikä putsattu rautalangalla, sietä tuli kuplia kun laitoin uutta nestettä.

Jarrupalat ajettu ehkä pari tuhatta eli hyväkuntoiset.

Kasauksen jälkeen toimi taas hetken kunnes sorvaava ääni tuli takaisin ja jarrulevy tulee kuumaksi.

Säiliö puoleksi täynnä.

Mitä seuraavaksi?

Viime syksyllä ei ongelmia vanhalla letkulla. Jarrutuntuma on hyvä uudella letkulla mutta jostain syystä ei palaudu kunnolla.
Dominaattorikuski - Keski-ikäinen mopopoika
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Etujarry laahaa jarruletkun vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Varmasti hölmö kysymys, mutta varmistetaan nyt kuitenkin (etenkin kun mainitsit erikseen tuon Jarruvaseliinin), niin ethän jarrusatulan mäntiin tai sen tiivisteisiin sitä laittanut? Jos niissä on vähänkin mitä tahansa rasvaa, niin ei toimi / paluta, vaan aiheuttaa kuvaamasi ongelman.

Se rasva on vain noihin liukutappeihin.
Mika TA-91
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Etujarry laahaa jarruletkun vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Täytyy nyt itse itseäni korjata, eli ilmeisesti on myös tuohon soveltuvia rasvojakin on (ainakin Wurth jarruvaseliini) mutta tarkkana kannattaa olla että on oikea aine, muuten mäntä "valuu" auki eikä palauta.

Itse olen oppinut, että tuo mäntä ja sen tiiviste kostutetaan jarrunesteelle, eikä siihen muita aineita saisi laittaa, jos ei tuolla toimi, niin sitten tiiviste ja/tai mäntä vaihtoon.
Mika TA-91
Jätti-Potti
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Huhti 21, 2010 3:49 pm
Pyörä: Kawa

Re: Etujarry laahaa jarruletkun vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Jätti-Potti »

Käytin "oikeaa" jarruvaseliinia, kun monet sanoi että tavallista rasvaa ei saa käyttää. ja laitoin myös tiivisten ja mäntien väliin.

mahtaako siinä olla ongelma että liikkuu liian hyvin :mrgreen:

mites muuten mäntien kanssa. onko ne pakko olla ihan peilinkirkkaat ja kiiltäviä, tai toimiiko vaikka pinta on lievästi rosoinen? mietin siis jos pilasin männät kun hioin ne 400:n hiekkapaperilla :shock:
Dominaattorikuski - Keski-ikäinen mopopoika
Stefa74
Viestit: 170
Liittynyt: La Heinä 30, 2016 1:53 pm
Pyörä: Ktm 990 adventure
Paikkakunta: Oulu

Re: Etujarry laahaa jarruletkun vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Stefa74 »

Aivan liian karkeaa 400. Joku alkaen 1200-2000 paperia oon joskus autossa käyttäny
..... nostetaan vaan pyörä ylös, katse eteenpäin, kone käyntiin ja eiku vaan lisää paskaa housuun!
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Etujarry laahaa jarruletkun vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Kode »

Hei!
Ettei nyt olis vaan ilmakupla järjestelmässä?
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Jätti-Potti
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Huhti 21, 2010 3:49 pm
Pyörä: Kawa

Re: Etujarry laahaa jarruletkun vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Jätti-Potti »

Voiko ilmakuplia aiheuttaa tämmöstä?

Tsemppasin kauan nesteen kanssa että tulisi edes jotain tuntumaa kahvaan. Lopulta sain sen satula ilmassa (korkeampi asento kun kahva).

Ja itse kahvan tunto on siis hyvä.
Dominaattorikuski - Keski-ikäinen mopopoika
Avatar
jiknnn
Viestit: 325
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Etujarry laahaa jarruletkun vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Jos jarrut toimi juuri ennen letkujen/nesteen vaihtoa ja laahasivat vaihdon jälkeen niin melko varmasti on ilmaa jäänyt.

Jos oli pitkä tauko ennen vaihtoa, niin vika vois olla jotain muutakin. mutta fiksit on ja tehty :)

Jos saat satulan ja kahvan kokonaan irti, niin itse olen ilmaillut niin että kahva ylös ja satula alas. satulasta painelee mäntiä sisään ja ulos että ilman saa menemään letkuun. Välillä koputtelee jollain muovisella satulaa ja letkua että kuplat lähtee liikkumaan ylös kahvaan päin. Lopuksi sitten jarrupalojen väliin jotain ettei männät pullahda ulos. Kahvaa painelee ja pyörittelee painellessa niin että banjon kohdalta viimeisetkin ilmat menee kahvaan säiliöön. Kahvaakin kannattaa koputella painelujen välissä.

Yksi vika vois muuten olla että kahva ei palaudu tarpeeksi ja painetta jää nesteeseen.... sekin vika olis kuitenkin pitänyt tulla nesteen vaihdon yhteydessä. Itsellä joskus ratahommissa unohtui narusta roikkuva avain jarrusäilöstä roikkumaan. Naru osasi mennä jarrukahvan taakse sinne nivelpuolelle ja jarrut sitten jäi päälle jossain mutkassa.
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Etujarry laahaa jarruletkun vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tarkista että kahva palautuu tarpeeksi ulos. Jos pääsylkän mäntä ei pääsee avaamaan säilön kanavia, nousee piirissä paine ajossa.
Jätti-Potti
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Huhti 21, 2010 3:49 pm
Pyörä: Kawa

Re: Etujarry laahaa jarruletkun vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Jätti-Potti »

Hep,

kävin tänään testaamassa kun pyörä oli seissyt pari päivää nyt koskematta, ja jarrukahva meni pohjaan ekalla puristuksella.. eli ilmaa systeemissä, veikkaan.
Huomenna jarrujen ilmaus uudestaan.
Dominaattorikuski - Keski-ikäinen mopopoika
Linky
Viestit: 35
Liittynyt: To Elo 31, 2017 3:08 pm
Pyörä: Triumph Tiger 900

Re: Etujarry laahaa jarruletkun vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Linky »

Mulla oli aikoinaan Intruderin takajarrun ilmaamisen kanssa ihan hirvee tappelu, kun siellä on jarrusatulassa joku kohta, mikä on letkua korkeammalla. Kumivasaralla kun hyvin varovasti naputteli ilmauksen aikana, niin sai ilmakuplat pois. Hidasta oli, mutta kyllä se siitä antautui.
Avatar
JIIÄSSÄ
Viestit: 1121
Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Etujarry laahaa jarruletkun vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

DR etujarrun ilmaus yksin myös oli työläs etuletkun vaihdossa.

Joko nostaa satulan ylemmäs pääsylinteriä väliaikaisesti nippa ylöspäin
tai ilmaa väärinpäin alhaalta ylöspäin puhtaan tippakannun tai ison lääkeruiskun avulla.
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
Avatar
Josasu
Viestit: 279
Liittynyt: La Syys 05, 2015 10:33 pm
Pyörä: BMW F650GS DAKAR
Paikkakunta: Muurame

Re: Etujarry laahaa jarruletkun vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Josasu »

Jos vaan kompura löytyy ni suosittelen vaikka motonetistä hakee sen jarrujenilmaus vehkeen. Alle 100€ maksaa ja tulee jouheasti ilmat veks ja siistiä hommaa kun menee ylimääräiset säiliöön. Sillä myös nopea vaihtaa nesteet. On se kiva kun varmuudella tietää ettei oo ilmaa jarruissa.
BMW F650GS DAKAR 2005
Kawasaki Versys X 300 2019 (ex)
KTM 250 exc 2015 (ex)
KTM 690 Enduro R 2010 (ex)
KTM 990 Adventure ABS 2010 (ex)
Kawasaki Zx-6r 1999 (ex)
TLi
Viestit: 171
Liittynyt: La Syys 02, 2006 9:58 pm
Pyörä: DL1000
Paikkakunta: Loppi

Re: Etujarry laahaa jarruletkun vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja TLi »

Mä olen tällaisella vaihtanut https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000031634

Vaimon Bemarin etujarrua en tuolla saanut ilmattua millään. Jostain tietokoneesta/testeristä huoltoliike Hämeenlinnassa puhui sillä oli onnistunut.

Kaikki muut on onnistuneet hyvin sekä autot ja pyörät.
Jätti-Potti
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Huhti 21, 2010 3:49 pm
Pyörä: Kawa

Re: Etujarry laahaa jarruletkun vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Jätti-Potti »

Nyt - viimeinkin - jarru toimii. Pari testikierrosta ajettu ja ei jää laahaamaan. Ja parempi tuntuma kahvaan tuli.

Otin kaikki irti ja laitoin kaikki osiksi (ekalla kerralla en koskenut säiliöön sen enempää), kaiikien osien puhdistus ja testaus, ja lopuksi kasaus.

Vaikka kaikki osat oli irti työpenkillä niin täyttö/ilmaus oli melkein mahdotonta :mrgreen: neste kun ei tahtonut liikkua säiliöstä eteenpäin "omasta tahdosta" oli kamat missä asennossa tahansa.

Ruisku ja kirkasta letkua käytin apuvälineenä.

Ensin itse 2,5h ilmaus kaikilla mahdollisilla tavoilla. Sitten naapuri (asiantuntija) mukaan auttamaan, 2h lisää työaikaa. Loppujen lopuksi saatiin toimimaan, loppujen lopuksi ei ollut muuta "vikaa" kuin ilmaa systeemissä.

Mutta jännä että jotain niin helppoa voi olla niin vaikeeta.

Kiitos kaikille avusta!
Dominaattorikuski - Keski-ikäinen mopopoika
Vastaa Viestiin