Ohjausiskari rajoittaa kääntösädettä
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su Heinä 25, 2021 9:44 pm
- Pyörä: KTM 1290 Super adventure T
Ohjausiskari rajoittaa kääntösädettä
Moro!
Ekaa kesää ajelen tällä pyörällä, niin tekniikka on vielä vähän hakusessa. Käsittelytreeniä tehdessä huomasin, että oikealle kääntösäde on paljon isompi kuin vasemmalle. Diagnosoin ongelmaksi se, että ohjausiskari rajoittaa haarukan kääntymistä äärioikealle, mutta ei äärivasemmalle. Pumput oli huollettu juuri ennen kauppoja, joten jäin miettimään, että onkohan etupää kasattu täysin oikein. Voiko olla vain pyörän ominaisuus vai vika, jolle voi tehdä jotain?
Pyörä on KTM 1290 SAT -16
Ekaa kesää ajelen tällä pyörällä, niin tekniikka on vielä vähän hakusessa. Käsittelytreeniä tehdessä huomasin, että oikealle kääntösäde on paljon isompi kuin vasemmalle. Diagnosoin ongelmaksi se, että ohjausiskari rajoittaa haarukan kääntymistä äärioikealle, mutta ei äärivasemmalle. Pumput oli huollettu juuri ennen kauppoja, joten jäin miettimään, että onkohan etupää kasattu täysin oikein. Voiko olla vain pyörän ominaisuus vai vika, jolle voi tehdä jotain?
Pyörä on KTM 1290 SAT -16
-
- Viestit: 2203
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Ohjausiskari rajoittaa kääntösädettä
Kuulostaa kasausvirheeltä. Eikös noissa ole iskari haarukassa kiinni semmoisella kiristettävällä pannalla? Sen jos jättää väärään asentoon, saa kuvailemasi kaltaisen ongelman aikaan.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su Heinä 25, 2021 9:44 pm
- Pyörä: KTM 1290 Super adventure T
Re: Ohjausiskari rajoittaa kääntösädettä
Purin iskarin irti ja siltä tosiaan vaikuttaisi. Haarukkaan ja runkoon tulevat pultit lähti irti ja niissä oli oranssin lukitteen jälkiä (joku kotarin oma juttu?). Pannan kiristävä torx tosin oli niin tiukassa ettei irronnut omilla työkaluilla. Jatketaan harjoituksia.
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 11:16 pm
- Pyörä: Norden Expedition, EXC500, Freeride 250F
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Ohjausiskari rajoittaa kääntösädettä
Samalla kun ohjausiskari on irti kannattaa vaihtaa sinne hiukan jäykemmät öljyt tehtaan lirujen tilalle.
Omaan makuun etupään tuntuma muuttui paljon paremmaksi 15W öljyillä. Alkuperäiset on ilmeisesti 5W.
Kasauksessa pitää tosiaan laittaa panta oikeaan kohtaan, vanhoihin jälkiin, tehtaan manuskassa on tuohon toki ihan mitatkin.
Voihan toki olla että joku on ohjausiskarin jo huoltanut jos etupää on ollut purettuna, tai sitten on ollut perus stefaremppaa, a'la ktm.
Omaan makuun etupään tuntuma muuttui paljon paremmaksi 15W öljyillä. Alkuperäiset on ilmeisesti 5W.
Kasauksessa pitää tosiaan laittaa panta oikeaan kohtaan, vanhoihin jälkiin, tehtaan manuskassa on tuohon toki ihan mitatkin.
Voihan toki olla että joku on ohjausiskarin jo huoltanut jos etupää on ollut purettuna, tai sitten on ollut perus stefaremppaa, a'la ktm.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su Heinä 25, 2021 9:44 pm
- Pyörä: KTM 1290 Super adventure T
Re: Ohjausiskari rajoittaa kääntösädettä
Aa, se on huollettava!?! Kun oon haikaillu jo jäykemmän perään, mut tuohan on hyvä jos sinne saa uudet öljyt itse laitettua! Pitääpä selailla manuaali ajatuksella läpi. En ole tänä syksynä ehtinyt perehtyä pyörään oikeen muuten kuin maatietuntuman osalta.
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 11:16 pm
- Pyörä: Norden Expedition, EXC500, Freeride 250F
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Ohjausiskari rajoittaa kääntösädettä
Kyllä siihen öljyt voi vaihtaa ja muokata tällä tapaa sopivammaksi. Aikas ohutta ruskeaa litkua sieltä tulipihalle. Ei sitä huollettavaksi taida olla tehty, ainakaan ktm ei tarjoa esim tiivisteitä tai muita osia erikseen, iskarihuoltajilta saattaa toki näitä löytyä jos tarpeen.
Tässä ohjeet:
https://youtu.be/ripEgvwRxj4
Advriderilla on muutama ketju jossa käydään tätä huoltoa läpi mutta tuossa videolla on kaikki tarvittava tieto.
Männän pumppailua kannattaa tehdä hyvä tovi, pitää taukoa ja pumpata taas. Sen kyllä tuntee kuinka tuntuma muuttuu kun ilma poistuu. Itse laitoin tiivisteen väliin pienimmän pyöreäreunaisen, ja päisen, nippusiteen mitä löysin. Tiiviste pysyi tuolla konstilla ehjänä.
Tässä ohjeet:
https://youtu.be/ripEgvwRxj4
Advriderilla on muutama ketju jossa käydään tätä huoltoa läpi mutta tuossa videolla on kaikki tarvittava tieto.
Männän pumppailua kannattaa tehdä hyvä tovi, pitää taukoa ja pumpata taas. Sen kyllä tuntee kuinka tuntuma muuttuu kun ilma poistuu. Itse laitoin tiivisteen väliin pienimmän pyöreäreunaisen, ja päisen, nippusiteen mitä löysin. Tiiviste pysyi tuolla konstilla ehjänä.
Re: Ohjausiskari rajoittaa kääntösädettä
Jos ohjausiskarisi alkaa mehiä öljyä, niin sen tanko on ehtinyt vääntymään osuessaan pyörän rakenteisiin.