Kytkinkahvasta kevyempi käyttää ja vain yhdellä sormella?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

maakus
Pyörä: EXCF350, exät FE350, SMC690

Kytkinkahvasta kevyempi käyttää ja vain yhdellä sormella?

Viesti Kirjoittaja maakus »

Elikäs tämmöinen osui ruotsinpåikien kaupasta silmään, testiä tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=5gQGY2quL8k
Kauppa: http://www.enduroshop.se/product/one-light-clutch

Onkos porukoilla kokemusta tämmöisestä ja onko näitä muiltakin valmistajilta? Tolla 350:sellä teknisessä rypellyksessä tuntuisi ajatuksen tasolla olevan aika fiksu kikotin vai kuis? Mulla tuo etusormi sanoo sopimuksen niin paljon muuta kroppaa ennen, ettei oo kivaa :shock:
meikä
Pyörä: 610 "crate" exc

Re: Kytkinkahvasta kevyempi käyttää ja vain yhdellä sormella

Viesti Kirjoittaja meikä »

Aikakin vanhemman mallisen reklusen kanssa kytkin kevenee melkoisesti kanssa ja varmaan ei käytettynä maksa paljon tuota kahvaa enempää.
tertsu
Pyörä: GGasGas EC450, KTM 990 S -07

Viesti Kirjoittaja tertsu »

meikä kirjoitti:Aikakin vanhemman mallisen reklusen kanssa kytkin kevenee melkoisesti kanssa ja varmaan ei käytettynä maksa paljon tuota kahvaa enempää.
Mulla kyllä käy reklusen (Core 2.0) päinvastoin, kahva on todellä jäykkä.
Kura lentää...
Hsippe
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Joo, uudemman Reklusen (Core 2/3) kanssa se kytkintuntuma kyllä tiukkenee. Ja ilmeisesti 250/350 KTM:ssä aikas reilusti, mun Italian Hussessa ero ei ole kovin suuri.
Mutta mitä väliä kun sitä kykää ei enää tartte juurikaan käyttää?

Eli Rekkula (tai muu) automaatti kykä on kyllä uskomaton vaikeiden paikkojen pelastaja. Ainoa vaan että yleensä aiheuttaa riippuvuutta eli kun kerran sellaisen hankkii niin sitten se tulee seuraaviinkin pyöriin.

Tuommoisen uuden Core3 EXP Reklusen hinta huitelee nykyään (valitettavasti) jo tonnin kieppeillä...
Ja mahtaako niitä vanhempia saadakkaan EXC350:een?

(sorry tää totaalinen off-topic)
meikä
Pyörä: 610 "crate" exc

Viesti Kirjoittaja meikä »

Joo core sarjan rekluse on ihan toisenlainen toimintaperiaatteeltaan. Vanhempi z-start on mun mielestä teknisesti paljon parempi vehje mutta kun kaikki kilpailijat on menneet nurin niin core on niin paljon halvempi valmistaa että myyvät sitä. Tolla sais samalla rahalla automaattikytkimen ja kevyemmän kahvan jos vaan sopivan löytää. Mä en muista tekeekö rekluse niitä edes uusiin pyöriin mutta varmaan saa käymään vaikkei virallisesti tukisikaan.
Ville81
Pyörä: KTM 690ER

Viesti Kirjoittaja Ville81 »

maakus kirjoitti:Elikäs tämmöinen osui ruotsinpåikien kaupasta silmään, testiä tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=5gQGY2quL8k
Kauppa: http://www.enduroshop.se/product/one-light-clutch

Onkos porukoilla kokemusta tämmöisestä ja onko näitä muiltakin valmistajilta? Tolla 350:sellä teknisessä rypellyksessä tuntuisi ajatuksen tasolla olevan aika fiksu kikotin vai kuis? Mulla tuo etusormi sanoo sopimuksen niin paljon muuta kroppaa ennen, ettei oo kivaa :shock:
Mulla on molemmissa Kotareissa tollanen. Sen saa muuten paljon halvemmalla suoraan Australiasta, sieltä tilasin itse molempiin pyöriin. Ja tuolla saa nimenomaan noi uudemmat rekluset keventämään silloin kuin normaalisti vakiokytkimellä ei pysty

http://www.clake.com.au/onelightclutch/
Jaakkovaakko
Pyörä: Polku-pyörillä

Viesti Kirjoittaja Jaakkovaakko »

Lainaan topiikkia, liittyy kuitenkin samaan tuotemerkkiin: minulla on jouten claken pro lever kahva, millä saa kytkimen ja takajarrun samaan kahvaan. Tuolta valmistajan sivuilta selviää. Jos joku kiinnostui, nollaviissattaa, kolmeykskaksneljäneljäkuus. Puoleen hintaan siitä, mitä clakelta tilaten maksas.
Jaakko
tomppu7

Viesti Kirjoittaja tomppu7 »

Täähän onkin todella mielenkiintoinen keksintö. En ole ennen törmännytkään tälläiseen.

Miten tällänen keventäjä toimii mikä ei lisää tuota vipuvartta, eli matkaa pidemmäksi.
onko siinä joku jousi avittamassa sormea, vai onko tuolla joku hydraulinen toiminto joka avittaa tuota mäntää takaapäin (kun ei kerran toimi vaijerin kanssa).
pystyykö tuolla rajattomasti lipsutella ja tuntuma nollasta ihan pikkulipsutteluun on hyvä.
koko tekniikka on ilmeisestikkin tuossa kahva assemblyssä kokonaisuudessaan. aika nerokas...

avatkaahan hieman kuka on tähän perehtynyt. netistäkään ei oikein löydy mitn kunnon kuvia.
tomppu7

Viesti Kirjoittaja tomppu7 »

vastaan itselleni. Kun en saanut sielunrauhaa, niin oli tutkittava lisää netin syövereitä.
http://www.ktmforum.co.uk/off-road-endu ... tch-6.html

tuollahan oli hienot kuvat tekniikasta. kytkin painettuna ja vapautettuna.

luulisin jos oikein kevyeksi säätää, niin kytkin lipsuisi jonkun verran, ennenkun nappaa kiinni. jos kerran kytkimen jousivoimalla tuo kahvan esijännitys jousi venytetään takaisin.

En tollaisesta saman kahvan jarru ja kytkimestä ole niin kiinnostunut. Mutta tälläinen keventävä kytkin systeemi kyllä kiinnostaa kovasti, sekä tekniikaltaan, että ihan käytössä. Itsellä kun tuppaa kädet kramppaamaan, varsinkin kun ajot on NIIN satunnaisia.

Kertokaapa kellä käytännön kokemuksia on.

mahtavia tälläiset mekaaniset ratkaisut, joita digiaikana enää niin harvoin näkee. Jos en tietäisi austraalialaiseksi, veikkaisin englantilaiseksi keksinnöksi, on sen verran cams, rollers and springs.
Josasu
Pyörä: BMW F650GS DAKAR

Viesti Kirjoittaja Josasu »

Tuossa clakessa kannattaa huomioida että se maksaa lähetyskuluineen karvan alle 300€ johon tietenkin tulli haluaa lisämaksuksi vielä 87.77€ veroja. Ei ollutkaan niin halpa enää tilata clakelta itseltään, mutta ompaha nyt kohta tulossa tuo hieno kapistus.
BMW F650GS DAKAR 2005
Kawasaki Versys X 300 2019 (ex)
KTM 250 exc 2015 (ex)
KTM 690 Enduro R 2010 (ex)
KTM 990 Adventure ABS 2010 (ex)
Kawasaki Zx-6r 1999 (ex)
Vastaa Viestiin