Husqvarna TE huollot jne

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Wesihiisi
Pyörä: KTM LC4 640

Husqvarna TE huollot jne

Viesti Kirjoittaja Wesihiisi »

Jukka kirjoitti:Sotken nyt vähän otsikosta vinoon, mutta vähän asiaakin liipaten...

Mietin tuota huoltoväliä kun harkitten huskvarnan (TE) ostoa. Siinä
pitäs öljyjä lantrailla kai 10 tunnin välein. Mites jos ajo ei olekaan kannon
kiertoa kaasu pohjassa vaan sekalaista mökki-enduroa enimmäkseen
jonku laisella tiellä? Minkälaisia pelivaroja noissa öljynvaihdoissa on?
Tuo 10 tuntia kuulostaa tosi vähältä, melkeen joka ajokerran jälkeen!?

Kotkan 5000 kilsaa on mökkiajelussa jo 100 tuntia.
Klippasin tän tuolta kotariketjusta.

Onko Jukalla tai jollain linkkiä tms missä noista härveleistä olis jotain speksejä... Kotinurkilla olis yksi -92 mallinen tarjolla, mut vähän kans arvelluttaa, miten kalliiksi tuon pitäminen tulee verrattuna Japanian vehkeisiin.
Googlella tuli vastaan lähinnä jotain Bikez.com:in tyyppisiä "mutu-sivustoja" (tai ei ollut oikein aikaa perehtyä kaikkin linkkeihin)
Juppe

Viesti Kirjoittaja Juppe »

Mä kyllä pysyisin kaukana ja ostaisin jonkun japanin kikottimen johon saa varaosia melkein mistä vaan.
Jukka
Site Admin
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Kotikoneella on jotain linkkejä, postailen illemmalla.

Kaipa noihinkin varaosia on tehty...
Eniten ärsyttää juuri tuo kisakoneen huoltoväli.
E-mallissa _ilmeisesti_ on isompi öljytilavuus (mutu-tieto jostain foorumilta)
ja sitä kautta pidempi huoltoväli??

Olen pistäny kyselyjä noista mallien eroista, saa nähdä saako vastauksia...
Ande749
Pyörä: 12GS

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

Jukka kirjoitti:Kotikoneella on jotain linkkejä, postailen illemmalla.

Kaipa noihinkin varaosia on tehty...
Eniten ärsyttää juuri tuo kisakoneen huoltoväli.
E-mallissa _ilmeisesti_ on isompi öljytilavuus (mutu-tieto jostain foorumilta)
ja sitä kautta pidempi huoltoväli??

Olen pistäny kyselyjä noista mallien eroista, saa nähdä saako vastauksia...
Noista vanhoista nelarihusseista mainitsen sen verran, että -99 vanhempaa ei mökkiajeluihin kannata ostaa, sillä niissä ei ole öljypumppua lainkaan. Roiskevoitelun toimivuus oikeaan enduroon verrattuna tasaisessa ajossa arveluttaa, ainakin minua.
Tomi
Pyörä: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Tomi »

No jopas täällä on huimat jutut. Vaikka vanhemmasta hussesta ei sitä öljypumppua löydykkää, ni kyllä se silti on ihan OIKEA enduro. Matkaendurolla ajetaan pitkästikki tasasta kyytiä, harvemmin kisaENDUROLLA(Husse) Roiskevoitelu toimii hyvin vaihtelevilla kierroksilla ajaessa. Kyllä sen hajalle saa jos ei tajua huoltojen päälle mitään, mutta niin saa muunki merkkiset pyörät. Omaan husseen olen vaihtanut öljyt 1000km välein. Samalla öljynsuodattimen pesu ja ventiiliensäätö. Venttiilien osalta tähän asti pelkkä tarkastus on riittänyt, välykset on ollu kohallaan. Ohjekirja suosittellee öljynvaihdon joka kisan jälkeen, mutta tälläsessa harrastekäytössä tuo 1000km on ihan riittävä. Ja niin ku Jukka sanoi, ni kyllä näihin varaosiaki on tehty. Ja ei sovellu mökkiajeluihin?? Mielenkiintoista...matka-ajoako siellä mökillä sitte ajetaan?? Satojen kilometrien päähän mökille siirtymiseen ei varmaankaa sovellu, mutta mökkiajeluihin kyllä!
Wesihiisi
Pyörä: KTM LC4 640

Viesti Kirjoittaja Wesihiisi »

Hmm, vaikuttais sittenkin vähän turhan eksoottiselta laitteelta :?:
Enimmäkseen tulee ajeltua lähitienoiden sorateitä/metsäautoteitä, mutta pidempiäkään siirtymiä ei voi pois sulkea. Yllytyshullu kun olen :wink:
Pitää ehkä silti käydä koeajolla, vaikka sitten vertailun vuoksi, kun ei niin hirveen monesta pyörästä ole kokemusta kuitenkaan...
Juppe

Jos koneessa ei oo öljypumppua niin eipä taida olla suodatustakaan... Ja varmaa on se että muovit, männät kanget yms osat on kiven alla verrattuna japseihin. Lisäks pari tuttua korjaajaa on manannu noi alimpaan helvettiin mut se on varmaan vaan heidän henkilökohtainen mielipide :roll:
Jukka
Site Admin
Viesti:

Joitain speksejä on täällä
http://www.motorbikes.be/en/Husqvarna_motorcycles.aspx
Tuolta ei selvinnyt esim öljytilavuutta.

Yksittäinen artikkeli kuussatasesta
http://www.off-road.com/dirtbike/feb200 ... TE610.html
Ande749
Pyörä: 12GS

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

Minä nimenomaan tarkoitin sitä, että Husse on oikea enduro ja roiskevoitelu toimii oikeassa enduroajossa, jossa meno on vähintäänkin röykkyistä ja kierrokset vaihtelevat. Mutta toimiiko se silloin, kun saatetaan ajella pitempiäkin matkoja tasakierroksilla ja muutenkin suhteellisen tasaisesti.

Minulla itselläni oli -99 TE410 ja se oli oikein hyvä pyörä, sanoisin, että alustaltaan paras enska mitä olen omistanut (DR750/800, WR400, Adventure 640 ja SXC). Tosin se varastettiin heti kohta oston jälkeen, ettei tarvinnut juuri huoltoja tehdä öljynvaihtoa lukuunottamatta.
Tomi
Pyörä: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Juppe kirjoitti:Jos koneessa ei oo öljypumppua niin eipä taida olla suodatustakaan... Ja varmaa on se että muovit, männät kanget yms osat on kiven alla verrattuna japseihin. Lisäks pari tuttua korjaajaa on manannu noi alimpaan helvettiin mut se on varmaan vaan heidän henkilökohtainen mielipide :roll:
Nii, en minä olematonta öljynsuodatinta ole öljynvaihdon yhteydessä pessy. Eli kyllä sieltä metallinen magneettipäällä varustettu suodatin löytyy. No oletkos joutunu hommaamaan Husseen osia, kun noin varmasti sanot niitten olevan kiven alla? Muovit voi vanhempiin ollaki hankala hommata, uudempiin löytyy suoraa Allrightin luettelosta. Luettelosta löytyy myös tavaraa 90 luvun Husseen.
Jup, ymmärsin Ande:n tekstin toisin ku olit tarkottanu. :D Juuri näin, voitelu toimii parhaiten enduroajossa ja huonoiten tasakierroksilla matkaa ajaessa!
pekvirk

Viesti Kirjoittaja pekvirk »

Mulla oli ekana pyäränä 90-luvun alkupuolen TE350, oli kyllä ihan kauhea pidettävä, aina jostain rikki, vuoti tietty öljyä, ja ne tiheät huollot. Suosittelen masokisteille.
Jukka
Site Admin
Viesti:

Samaa voi sanoa esim 90-luvun alun pikkutohtorista, mutta siinä
oli vielä veltto alusta ja tehoton kone lisäetuna!

Todettakoon taas kerran kuolematon viisaus, yksilön kunto muuttuu
pyörän 'helppoudessa' sitä merkittävämmäksi tekijäksi mitä vanhempi pyörä on.

Onkos kellään täällä oikeasti ollu noita 99-jälkeisiä isoja husseja?
Ruoste

te 410

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

Just palasin "mökkiajelemasta" -99 te-hussella... Suht rauhallista metsäteiden kiertelyä ja piipahdus krossiradalla toi kivasti hien pintaan! Mulla se on ollut ympärivuotisessa käytössä ja sopii todellakin kaikenlaiseen ajoon. Voi rauhassa tuputella menemään jos siltä tuntuu,mutta voi sitä riemun tunnetta kun pyörän ajo-ominaisuudet ei määrää kuinka kovaa voi mennä! Ei hyppää sydän kurkkuun jos joku oja tms. ilmestyy yllättäen näköpiiriin.... kaasua vaan ja ylitte. Tällä entisellä crossikuskilla ei enää riitä kuntoa hyödyntämään kaikkea mitä ko. pyörä mahdollistaa. Ja öljynvaihdoilla on pärjätty (ja sekin vie n.10min.) Keväällä kuitenkin pistän mopon myyntiin ja hankin jonkun rauhallisemman rekisterissä olevan mopon tilalle... honda xr 400? http://www.telegraph.co.uk/motoring/mai ... husq17.xml
Telegraph | Motoring | Hot on the trail of the perfect bike
Vikke
Pyörä: KTM 990 adv. KTM 450 EXC

Viesti Kirjoittaja Vikke »

Juu, tuossa joku vuosi sitten allroadtourilla kaveri ajoi husella reissun
saldo:neljä öljyn vaihtoa kaksi mangeeton mangeettien korjausta.
Mangeetosta irtosi mangeetit eka kerralla vauhtipyörän vaihto (jonka
kaveri kävi hakemassa kotoa laina autolla n.600km eestakas)
toisella kerralla ne liimattiin Inarin ala-asteen pihassa.
Ei ehkä lujimpia kamppeita mutta ajossa ominaisuudet ei lopu kesken
oma rääpy loppuu paljon ennen. :?
Juppe

Älä ainakaan XR 400 hondaa hommaa. Mulla karvaita kokemuksia nimenomaan ihan kevyestä enska-ajosta ja ajelusta tein päällä. Saldona haljenneet runkoputket, katkennut jalkatappi ja vaikka mitä...

Edit:
Mitä hussen osien saamiseen tulee niin sitä juuri tuttu mp korjaaja kiroili... Pääsääntöisesti tää kaveri korjailee japsicrosseja joten ero niiden osien saatavuuteen voi kyyllä olla iso.
Vastaa Viestiin