DR 600 / DR 650 parantelu RM:n osilla

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

VMP
Pyörä: KTM 250 EXC Racing

DR 600 / DR 650 parantelu RM:n osilla

Viesti Kirjoittaja VMP »

Mahtaako kenelläkään olla tietoa, löytyykö noihin vanhoihin suzukeihin kohtuu pienellä vaivalla sovitettavia juositus yms. osia esimerkiksi crossimalleista?

Olen pyöritellyt nimittäin päässäni ajatusta, onnistuisiko koko keulan (vanne, etuhaarukka, ohjauskolmiot, etujarru) ja takahaarukan (haarukka, iskari, vanne, takajarru) sovittaminen vanhempaan käyntiinpoljettavaan enduroon. Siis varmasti onnistuu, mutta miten paljon joutuu muokkaamaan osia ennen kuin en sopivat paikalleen.
prospec
Pyörä: SXC, K-650

Viesti Kirjoittaja prospec »

Mulla oli kans moinen haaveena mutta totesin että DR on liiiiian painava kampe.
Sen verran kattelin että '91 DR:n takaiskari on huomattavan lyhyt verrattuna crossien iskareihin ettei se ainakaan käy, uusia kyllä saa esim. Öhlinsin ER 46, hinta vaan pompsahtaa.
Etuhaarukka on helpompi projekti, uudet laakerit ja, hmm, se putki alakolmioon johon ne laakerit tulee. Ja todennäköisesti uudet, jäykemmät jouset, crossit on kymmeniä kiloja keveämpiä kuin DR...
Mutta DR:n keulasta saa suht' toimivan kun vaihtaa 15 W öljyt ja hiukan pidemmät esikiristysholkit.
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Ainakin DR350:iin on vaihdettu Suzuki RM 125 -keulia, esimerkkinä vaikkapa Raimon entinen, josta on hänen sivuillaan juttua. Olen itsekin miettinyt DR650:n keulanvaihtoa RM:n keulaan. Lopputulos ei välttämättä olisi huono sillä vaikka DR650 on painava, niin ei sillä toisaalta hypitä samalla lailla kuin crossipyörällä (ainakaan kovin pitkään). Keulanvaihdossa saattaa päästä aika vähällä työllä, takapäähän sen sijaan kannattaa varmaan vaihtaa ainoastaan parempi iskari.
VMP

Viesti Kirjoittaja VMP »

Juu, keulan vaihtohan pitäisi olla tosiaan helppo juttu, jos tosiaan tekisi vielä niin kuin olin ajatellut ja ottaa vanteen ja jarrut vielä crossista.

En tiedä onko noissa crossien vastaavissa osissa millaiset painot verrattuna DR:n osiin (mahdollinen painonsäästö swapin jälkeen?). Painava pakettihan siitä tulisi kuitenkin, kun on alkujaankin kerran sellainen, mutta salainen haave olisi kokeilla miten paljon sitä painoa saisi laskettua, jos riisuisi mm. akun ja muut turhuudet pois samalla.
Yön Timppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yön Timppa »

Itse ostin RM 250 USD-keulan joka olisi tarkoitus sovitella -95 650 dr:n keulille.
Alustavien mittailujen mukaan ei pitäisi olla kovin suuria asennus ongelmia. Laitan heti uutta tietoo ongelmista/onnistumisista tulemaan kunhan kerkee asennus puuhiin.
jees pat nou...
tero.t
Pyörä: TE 450

Viesti Kirjoittaja tero.t »

VMP kirjoitti:Painava pakettihan siitä tulisi kuitenkin, kun on alkujaankin kerran sellainen, mutta salainen haave olisi kokeilla miten paljon sitä painoa saisi laskettua, jos riisuisi mm. akun ja muut turhuudet pois samalla.
Omasta tohtorista olen saanut sen verran painoo pois, että kokonaismassa on 162kg. Siis ajokunnossa, tankki piripinnassa ja jopa levyjarrulukko mukana. Painonsäästöö en alkuperäseen tarkkaa osaa sanoo, kun en tehnyt "ennen" punnitusta, mutta rek. otteessa olevaan 180kg:n omamassaan verrattuna siitä on jotaki lähteny...

Onko joku punninnut vakiokuntoista tohtoria, niin tietäisi tarkan painonsäästön?
VMP

Viesti Kirjoittaja VMP »

Mitä kaikkea olet, Tero, pyörästä laittanut hyllyyn pölyttymään, jos saa olla utelias?
t24
Pyörä: NX650

Viesti Kirjoittaja t24 »

Keventämisestä ei taida haittaa olla, vaan missähän vaiheessa vakuutusyhtiötä alkaa kiinnostaa. Teho / paino- vakuutusmaksu :shock:
EsaM
Pyörä: Honda XR 600 + Sherco SER300

Viesti Kirjoittaja EsaM »

kiinnostaas kans kovasti vaihtaa hondaan cr250:sen usd keula. mahtaako olla mahdoton projekti? meikäläisen kyvyillä pelkkä etupään irrotus saattaa olla melkoonen show :x
Tero
Pyörä: Tiger 900, KTM LC4, Dr 650SE,Fantic 250

Viesti Kirjoittaja Tero »

Itselläkin samainen jousituksen parantelu on mielessä pyörinyt.Ei vaan sopuhintaista ja spoivan pituista takapumppua ole vastaan tullut. end-o oli vaihtanut dr projektiinsa wp:n keulan kotarista ja taakse hitsannut uudet korvakkeet ducatin pumpulle. Muistaakseni kertoili, vaihdon onnistuneen helposti --> prässillä vanhasta keulasta ohjausakseli irti ja uuteen paikalleen.

viewtopic.php?t=2478

:arrow: Jos jollakulla tarvetta kyseiselle tankille, niin nykyään miulla joutavana.
njaa

Viesti Kirjoittaja njaa »

tero.t kirjoitti: Omasta tohtorista olen saanut sen verran painoo pois, että kokonaismassa on 162kg. Siis ajokunnossa, tankki piripinnassa ja jopa levyjarrulukko mukana.
750 darran saa kevennettyä kanssa 160kg ajokondiksessa! Tosta pystyis tiputtaa vielä vähän pois.. Toi 160kg on sitten max. koska vaa'assa on heittoa, muistaakseni näytti jotain 155kg.

mutta jos johonkin montulle meinaa darraa rakentaa, niin vaikeeks menee! n. 90-100kg on sinne sopiva massa. 8) Kerran kun on vetänyt tollasella kunnon kisavehkeellä, niin on se darralla ajaminen tuskaa montulla.
tero.t
Pyörä: TE 450

Viesti Kirjoittaja tero.t »

VMP kirjoitti:Mitä kaikkea olet, Tero, pyörästä laittanut hyllyyn pölyttymään, jos saa olla utelias?
No suurin painon pudottaja on tietysti sebringin alumiininen vaimennin joka oli paikallaan jo ostaessa. Pienistä asioista se on painonsäästö tullu. Mittarina sigma, putsarikotelo on vaihtunut vaparikartioon, valot, vilkut, peilit, tarakka yms on kevyempää mallia. Vanteet on motovanteet, tiedä sitten kummat mahtaa olla kevyemmät, enska vai motovanteet... Akku on kuitenkin paikoillaan. Sen huomasin, että pipari jarrulevy painaa pirusti vähemmän kuin perinteinen, vaikka koko onkin kasvanut 330mm:iin. Painoo tärkeempää on kuitenki parantunut jarruteho vaikka muut jarruosat on samat.

Tero
Vikke
Pyörä: KTM 990 adv. KTM 450 EXC

Viesti Kirjoittaja Vikke »

EsaM kirjoitti:kiinnostaas kans kovasti vaihtaa hondaan cr250:sen usd keula. mahtaako olla mahdoton projekti? meikäläisen kyvyillä pelkkä etupään irrotus saattaa olla melkoonen show :x

Mulla oli tuossa yheksänluvun puolessa valissä 600:ssa hondelossa
CR500 etu ja takapää jarruineen itse en sitä tehnyt vaan ostin valmiina
oli vissiin Cellen mc:n tekemä, että kaitse käsitöitä vaatii mutta
tulos eioo hassumpi ainakaan mulla ei tullut aika pitkäksi
edellä mainitun sarvissa. :twisted:
prospec
Pyörä: SXC, K-650

Viesti Kirjoittaja prospec »

Jos joku haluaa ruuvailla, mulla olis USD-keula ja Öhlari myynnissä,
viewtopic.php?t=3680
Vastaa Viestiin