Pikku gessun takaiskarin irroitus

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

mika.me
Pyörä: Bmw F650GS

Pikku gessun takaiskarin irroitus

Viesti Kirjoittaja mika.me »

Apuva,

viikon ollut nyt -04 vuoden gs tallissa ja madallussarja pitäisi saada pois ja vakiot tilalle.
Ensimmäinen kysymys että miten taka iskarin saa helpoiten pois? Pitääkö tankki irrouttaa vai riittääkö putkien ja sisäloksun irroitukset?

Jos muuten joku tarvii niin olisi kaupan täydellinen madallussarja, alle 2v vanha, sisältäen sivujalan,keskiseisontatuen,takaiskarin ja etupumppujen jouset. Saa tarjota!

Kiitos avuista, täältä tuutista alkaa tulla tyhmiä kysymyksiä sitä mukaan kun pyörä purkautuu ja siihen tutustuu.
Keväällä sitten opetellaan ajamaan asfaltin ulkopuolella ja sitte kysellään niistä :)

-Mika
Harri Hemmilä
Pyörä: R1200GS

Re: Pikku gessun takaiskarin irroitus

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Varmaankin helpoin keino iskarin irrottamiseen on takalinkun ja takahaarukan irrotus ja pudotat iskarin alakautta pois.
Jos olen väärässä niin joku varmaan aika pian korjaa virheeni :)
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
suke62
Pyörä: Tiger 800

Viesti Kirjoittaja suke62 »

Nousee näin pystyyn, vaatii esim jarrunestesäiliön ja cpu:n irroittamisen ohjekirjasen imuroit netistä :D
Liitteet
Linkun ym. huolto.jpg
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
Harri Hemmilä
Pyörä: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

suke62 kirjoitti:Nousee näin pystyyn, vaatii esim jarrunestesäiliön ja cpu:n irroittamisen ohjekirjasen imuroit netistä :D
Voisitko Suke laittaa kuvat vähän isompana että tämmönen puolisokiakin sais kuvista selvää? :oops:
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
mika.me

Kiitos vinkistä.
ilmeisesti putket on irti, mutta tankki on paikallaan?
suke62

Joo tankki on paikoillaan, lataa netistä ilmainen ohjekirja niin siitä muistaakseni löytyy ohje. :D
Takahäkki on neljällä ruuvilla kiinni ja alemmat muistaakseni otetaan irti ja ylemmät löysätään (ovat saranat).
Muoveja ei tarvii irroittaa. Kannattaa ladata netistä ohjekirja. :wink:
Valitettavasti ei ole enää parempaa kuvaa :oops:
Ensio
Pyörä: Tracer GT & Radon ja Moustache

Viesti Kirjoittaja Ensio »

Nokitan isommalla kuvalla :mrgreen:

Just noin, alemmat takahäkin pultit irti ja ylemmät löysälle, änkkärit irti, sulakeboksi (ainakin mun nollakakkosessa) irti kiinnikkeestään ja tietokoneboksi irti, perän saa sitten vedettyä liinalla tai pönkättyä laudanpätkällä tms. sen verran pystyyn, että iskarin yläpulttiin pääsee rungon ja tankin välistä käsiksi. Itse olen käyttänyt mitälie lankkua joka tallista löytyi.

Nyt kun tarkemmin kattoon niin tossa mun kuvassa näyttäs muuten räikkä roikkuvan sopivasti justiinsa siinä iskarin yläpultissa :D

F650.comista löytyy oikein kuvallinen ohje: http://faq.f650.com/FAQs/ShocksOhlinsIn ... 20GS-Dakar
Liitteet
perapystyssa.jpg
mika.me

Ensio kirjoitti:Nokitan isommalla kuvalla :mrgreen:

Just noin, alemmat takahäkin pultit irti ja ylemmät löysälle, änkkärit irti, sulakeboksi (ainakin mun nollakakkosessa) irti kiinnikkeestään ja tietokoneboksi irti, perän saa sitten vedettyä liinalla tai pönkättyä laudanpätkällä tms. sen verran pystyyn, että iskarin yläpulttiin pääsee rungon ja tankin välistä käsiksi. Itse olen käyttänyt mitälie lankkua joka tallista löytyi.

Nyt kun tarkemmin kattoon niin tossa mun kuvassa näyttäs muuten räikkä roikkuvan sopivasti justiinsa siinä iskarin yläpultissa :D

F650.comista löytyy oikein kuvallinen ohje: http://faq.f650.com/FAQs/ShocksOhlinsIn ... 20GS-Dakar
Kiitos tästäkin. Eipä tuo taida hirmu paha homma ollakkaan..
suke62

Jos koiranluut vaihdat ja linkun laakerit rasvaat ole tarkkana neulalaakerien kanssa :wink:
mika.me

suke62 kirjoitti:Jos koiranluut vaihdat ja linkun laakerit rasvaat ole tarkkana neulalaakerien kanssa :wink:
Nyt on rengas irti, häkki ylhäällä ja iskari irti. Kaikki irtosi nätisti ja vaikuttaisi siltä että mitään ei menny rikkikään :wink: .
Mitä Suke meinaat, mitä sieltä voi "ilmestyä" ?
En ole noita koskaan irroitellut, mistä huomaa että onko ne vaihdon tarpeessa?

Koiranluut näytti olevan bmw:n teksteillä, eli voinko olettaa että ne on silloin "vakiot", eli normaalimittaiset? Vai mahtaisko olla vaihdettu lyhyemmiksi silloin kun madallussarja on asennettu? edit. näitä ei taideta vaihdella, eli oletan että ovat vakiot..
Kuuluukohan tuohon madallussarjaan myös etuiskareiden lyhyemmät jouset? edit. näytti olevan puhetta että etujousetkin on madallussarjassa lyhyemmät, kuten sivu -ja keskiseisontatuki.

Sori tyhmät kysymykset :roll:

Onko muuten Jyväskylän seudalla ketään ko. pyörän hyvin tuntevaa joka osais ja viitsis jeesailla tarvittaessa?

Kiitos taas etukäteen vastauksista :mrgreen:
suke62

Neulat oli ainakin mulla joskus jossain kohtaa "irralliset" :shock:
Tääältä: http://www.realoem.com/bmw/select.do?ki ... 200&arch=0 näet sarjanumeron perusteella onko luut ok. :wink:
muma
Pyörä: Husqvarna TR

Viesti Kirjoittaja muma »

Kyllä sieltä laakereiden sisältä neulat tippuu herkästi.Kannattaa pestä jollakin liuotimella tai löpöllä.
Neulat saa takaisin paikalleen niin että laittaa reilusti vaseliinia joka sitoo neulat paikalleen niin kauan että saa pultit paikalleen.Jos laakerin näyttää pahalta niin ne ei ole kovin kallita ihan laakerikaupassa.
Mulla tuo madallus on tehty toisin.Ne yhdet ja ainoat koiranluut on tehty uudet jyrsimellä ja sen pultin paksuuden verran pidemmät kun alkuperäiset.
Se tiputtaa takapäätä noin kolme senttiä.Sitten etuputkia on nostettu samat kolme senttiä.Siinä kaikki.
Jouset ja iskari on entisellään.
mika.me

Kiitos vinkeistä!

Iskari, haarukka ja linkut on pöydällä, laakerit putsattu ja voideltu. Ykis haarukan laakeri oli melkein ruostunu kiinni, mutta brake cleanerillä ja vaseliinillä siitä sai kuin uuden, eli kaikki sonta lähti ja nyt liikkuu hienosti.

Seuraava kysymys olisikin, että nyt kun takaiskari on pöydällä, kannattaisko se käytättää "pajan" kautta eli huollattaa? Sillä on ajettu n. 35 000 km.
Jos vien sen huoltoon, pystyykö ne huollossa tekemään jotain "säätöjä" siihen, mitkä mahdollisesti parantaa iskarin aikasempaa toimintaa, ja jos näin on, mitä pitää huoltoa pyytää tekemään :)?

Eturatas on myös tarkoitus irroitella jahka saa hommattua tarpeeksi ison hylsyn, onko sen irroituksessa jotain vippaskonsteja? vai suoriltaan vaan vaihde 1:lle ja mutteri auki?

Kyllä tämä tästä :)
gixxerman
Pyörä: 4xtohtori

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Mähän vaikutan Jklän liepeellä ja itsellä on,tosin uudempi XCOUNTRY650,jos jotenkin jeesata voin,pistä yv:tä
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
markkut
Pyörä: 890R

Viesti Kirjoittaja markkut »

Mulla on -01 dakari ja Palokassa asustelen.

Ei kai tuossa irrottelussa sen kummempia ole. Vaihdetta silmään ja samalla polkee jarrua kun kääntää mutskusta. Se on aika tiukassa, kannattaa laittaa kasaan kierrelukitteen kanssa. T.nimim. pari kertaa tippunu se eturatas.
EX:
R1200GSA
Triumph Tiger 955i
BMW Xchallenge
BWW F650GS Dakar
Vastaa Viestiin