DR:n haarukka
Valvoja: Moderaattorit
DR:n haarukka
En ole ennen keuloja availlut, mut nyt se on tehty, osat putsattu ja kasaamista vaille. Kysymys kuuluu, että mites pitkät DR 650 RS -91:n etujousien päällä olevat vakioholkit ovat? Itseltä löytyy 15cm putkenpätkät ja näyttävät selkeästi pidemmiltä kuin räj. kuvissa eli jossain vaiheessa on haluttu jäykistää. Suuremman esijännityksen puolesta puhuu myös keulan jäykkyys.
Toinen asia on öljyn määrä. Toiset sanoo, että 536ml, toiset 560ml/putki?? Entäs pinnan korkeus?
Ja sitten vielä itse öljyistä. Joku kertoi, ettei tavallinen hydrauliöljy käy koska on ns kuivaa öljyä eli kitkaominaisuudet ei riitä mp käytössä. Joku taas oli laittanut automaattivaihteistoöljyä ilman ongelmia. Vaahtoavuus, tiivisteiden ja kevytmetallien kestävyys?? No tietysti askeissa noita on myös.
Toinen asia on öljyn määrä. Toiset sanoo, että 536ml, toiset 560ml/putki?? Entäs pinnan korkeus?
Ja sitten vielä itse öljyistä. Joku kertoi, ettei tavallinen hydrauliöljy käy koska on ns kuivaa öljyä eli kitkaominaisuudet ei riitä mp käytössä. Joku taas oli laittanut automaattivaihteistoöljyä ilman ongelmia. Vaahtoavuus, tiivisteiden ja kevytmetallien kestävyys?? No tietysti askeissa noita on myös.
Re: DR:n haarukka
Eilen tuli etutelsarit avattua ja tuollaiset mielestäni 15cm putkenpätkät sieltä itseltälkin löytyy. Ei tosin tullut mitattua, mutta lähellä mitta on. Saksankielinen korjauskirjani sanoo RS-mallille tuon 536ml öljyn määräksi ja RSE (sähköstartti) olikos se 570ml. Laitoin tuon jälkimmäisen kun en ihan höyhensarjaa ole. Öljy jota laitoin oli Motul Fork Oil Heavy (taas muistaakseni) 20W-30.Creature kirjoitti:En ole ennen keuloja availlut, mut nyt se on tehty, osat putsattu ja kasaamista vaille. Kysymys kuuluu, että mites pitkät DR 650 RS -91:n etujousien päällä olevat vakioholkit ovat? Itseltä löytyy 15cm putkenpätkät ja näyttävät selkeästi pidemmiltä kuin räj. kuvissa eli jossain vaiheessa on haluttu jäykistää. Suuremman esijännityksen puolesta puhuu myös keulan jäykkyys.
Pahoittelen kiroitusvireitä, tulin juuri baarista..
[EDIT: Kirjoitus- ja asiavirheitä]
Viimeksi muokannut alepos, La Tammi 08, 2005 1:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
niffestone
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
-
niffestone
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
- Mika TA-91
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Moi,
Voisiko joku joka näistä keulaöljyistä enemmän tietää, niin pienimuotoisen selvityksen tehdä ja samalla sitä tehdessä olisi varmaan hyvä huomioida, että osa porukasta ei aja rossivehkeillä vaan Transalpin kaltaisilla möhköillä. Ja jos intoa riittää, niin saa siitä keulan säätämisestäkin kirjoitella.
Koska ainakin minusta tuo 20w kuulostaa tutulta (tosin varsin jäykältä), mutta mitä tuo -50 perässä tarkoittaa ja tuosta 2-10 en ole varma mitä se tarkoitti. Itse olen ymmärtänyt, että keulaöljyt ovat viskositeetiltään alkean 5 :stä päättyen 15:sta, joista sitten sekoitellaan itselle sopiva jäykkyys (itselläni noin 12 tällä hetkellä).
Lisäksi tuo 370ml oli ilmeisesti kirjoitus virhe ja tarkoitti 570ml ??
Voisiko joku joka näistä keulaöljyistä enemmän tietää, niin pienimuotoisen selvityksen tehdä ja samalla sitä tehdessä olisi varmaan hyvä huomioida, että osa porukasta ei aja rossivehkeillä vaan Transalpin kaltaisilla möhköillä. Ja jos intoa riittää, niin saa siitä keulan säätämisestäkin kirjoitella.
Koska ainakin minusta tuo 20w kuulostaa tutulta (tosin varsin jäykältä), mutta mitä tuo -50 perässä tarkoittaa ja tuosta 2-10 en ole varma mitä se tarkoitti. Itse olen ymmärtänyt, että keulaöljyt ovat viskositeetiltään alkean 5 :stä päättyen 15:sta, joista sitten sekoitellaan itselle sopiva jäykkyys (itselläni noin 12 tällä hetkellä).
Mika TA-91
-
kuramika
- Pyörä: BMW R1200 GSA '08
Re: DR:n haarukka
Ja sitten vielä itse öljyistä. Joku kertoi, ettei tavallinen hydrauliöljy käy koska on ns kuivaa öljyä eli kitkaominaisuudet ei riitä mp käytössä. Joku taas oli laittanut automaattivaihteistoöljyä ilman ongelmia. Vaahtoavuus, tiivisteiden ja kevytmetallien kestävyys?? No tietysti askeissa noita on myös.[/quote]
Noita öljykokeiluja tuli harrastettua katupyörässä(ZX-10), koska minustakin öljyt näyttävät niin samanlaisilta että voiko niissä nyt olla niin suuria eroja
Laajojen kliinisten kenttäkokeiden perusteella voin sanoa että kauhian hyvin eivät nuo hyd ja ATF ölpät keulassa toimi.
Hydrauliöljy vaikuttaa kyllä viskositeetiltään kelvoilta(silmämääräisesti) mutta kyllä oli hivenen jäykkää kuitenkin,keulan toiminta muuttui liian hitaaksi = routapatit löi kyllä kunnolla kynsille
ATF vaikutti jopa paremmalta(silmämääräisesti), mutta ajossa totuus valkeni välittömästi = keulan herkkyys poissa,tuntui että keula liikkuu hammastaen,tuntui kuin liukupinnat liimautuisivat liukuputkeen
Tämän jälkeen olen käyttänyt pelkästään keulaan vartavasten valmistettuja tuotteita
Mineraalipohjasten kanssa oon todennu että -15 alkaa jo selvästi osoittamaan jähmettymistä tollasessa aktiivisessa ajossa maastossa.
Alemmista lämpötiloista ei juurikaan kokemusta, kun oon pitänyt tuota -15 jonkimmoisena rajana itselle
Noita öljykokeiluja tuli harrastettua katupyörässä(ZX-10), koska minustakin öljyt näyttävät niin samanlaisilta että voiko niissä nyt olla niin suuria eroja
Laajojen kliinisten kenttäkokeiden perusteella voin sanoa että kauhian hyvin eivät nuo hyd ja ATF ölpät keulassa toimi.
Hydrauliöljy vaikuttaa kyllä viskositeetiltään kelvoilta(silmämääräisesti) mutta kyllä oli hivenen jäykkää kuitenkin,keulan toiminta muuttui liian hitaaksi = routapatit löi kyllä kunnolla kynsille
ATF vaikutti jopa paremmalta(silmämääräisesti), mutta ajossa totuus valkeni välittömästi = keulan herkkyys poissa,tuntui että keula liikkuu hammastaen,tuntui kuin liukupinnat liimautuisivat liukuputkeen
Tämän jälkeen olen käyttänyt pelkästään keulaan vartavasten valmistettuja tuotteita
Mineraalipohjasten kanssa oon todennu että -15 alkaa jo selvästi osoittamaan jähmettymistä tollasessa aktiivisessa ajossa maastossa.
Alemmista lämpötiloista ei juurikaan kokemusta, kun oon pitänyt tuota -15 jonkimmoisena rajana itselle
"kyllä lähtee" mut ei välttämättä ekal.
Ei pitäisi kirjoitella näitä yöllä "väsähtäneessä" mielentilassa..Mika TA-91 kirjoitti:Moi,
Eli tarkoitin kyllä 570ml enkä 370ml. Lisäksi se öljy oli Motul Fork Oil Heavy 20W-30. 100% synteettistä sotkua. Jaa-a, öljyn oikeellisuudesta en kyllä osaa sanoa vielä mitään, menin tässä asiassa aivan myyjän armoilla joka tuollaista minulle kauppasi. Pienessä koeajokierroksessa 20cm hangessa en toiminnassa mitään erikoista havainnut, mutta keväämmällä sitä vasta kunnolla pääsee kokeilemaan.
Tästä keulaöljy aiheesta olisi kiva kuulla teoriaa asiantuntevilta! Pistänkö heti öljyt vaihtoon ja vedänkö myyjää pataan?
Varsinaiset keulaöljyt saavat kyllä luvan olla hintansa väärtti - 16-17e/litra paikallisessa putiikissa; vaikkei niitä niin usein ehkä tarvitsekaan vaihtaa. Ja kuinka ollakaan sitä tarvitaan hieman runsas litra. Edullisempi Valvoline on loppu ja lisää EI TILATA eli valitse siinä sitten.
No sen verran olen rahalle perso minäkin, että kyselin vähän muualtakin ja paikallinen Kendall-tukkukauppias (sama joka kehotti välttämään tavallisia kuivia hydrauliöljyjä) lupaili pullottaa omaa kuulemma tähän käyttöön sopivaa öljyä neljän litran kannuihin 20 sijasta, koska sitä ovat kuulemma crossi ja kelkkamiehet kyselleet. Kaverin kanssa ajateltiin ostaa 4l/20e satsi puoliksi ja kokeilla, ellei sitten joku onnistu muuttamaan aikeita.
Kannattaa ostaa halpaa. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
No sen verran olen rahalle perso minäkin, että kyselin vähän muualtakin ja paikallinen Kendall-tukkukauppias (sama joka kehotti välttämään tavallisia kuivia hydrauliöljyjä) lupaili pullottaa omaa kuulemma tähän käyttöön sopivaa öljyä neljän litran kannuihin 20 sijasta, koska sitä ovat kuulemma crossi ja kelkkamiehet kyselleet. Kaverin kanssa ajateltiin ostaa 4l/20e satsi puoliksi ja kokeilla, ellei sitten joku onnistu muuttamaan aikeita.
Kannattaa ostaa halpaa. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
Ostin just itelle öljyä 4 egee litra (Shell Advance Fork 10W), duunin kautta. Ei oo kokemusta Shellin prätkälitkuista, mutta tuskin toi nyt ihan paskaa on.(ainakin se on niin halpaa että voihan sitä vaihdella vähän tiuhemmin). Pystyn myymään tohon samaan hintaan jos jotain kiinnostaa... Ja tietty saan myös muut Shellin liemet aika sopivasti.