DR:n haarukka

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Creature
Pyörä: Suzuki DR 800

DR:n haarukka

Viesti Kirjoittaja Creature »

En ole ennen keuloja availlut, mut nyt se on tehty, osat putsattu ja kasaamista vaille. Kysymys kuuluu, että mites pitkät DR 650 RS -91:n etujousien päällä olevat vakioholkit ovat? Itseltä löytyy 15cm putkenpätkät ja näyttävät selkeästi pidemmiltä kuin räj. kuvissa eli jossain vaiheessa on haluttu jäykistää. Suuremman esijännityksen puolesta puhuu myös keulan jäykkyys.

Toinen asia on öljyn määrä. Toiset sanoo, että 536ml, toiset 560ml/putki?? Entäs pinnan korkeus?

Ja sitten vielä itse öljyistä. Joku kertoi, ettei tavallinen hydrauliöljy käy koska on ns kuivaa öljyä eli kitkaominaisuudet ei riitä mp käytössä. Joku taas oli laittanut automaattivaihteistoöljyä ilman ongelmia. Vaahtoavuus, tiivisteiden ja kevytmetallien kestävyys?? No tietysti askeissa noita on myös.
alepos
Pyörä: Wee-Strom

Re: DR:n haarukka

Viesti Kirjoittaja alepos »

Creature kirjoitti:En ole ennen keuloja availlut, mut nyt se on tehty, osat putsattu ja kasaamista vaille. Kysymys kuuluu, että mites pitkät DR 650 RS -91:n etujousien päällä olevat vakioholkit ovat? Itseltä löytyy 15cm putkenpätkät ja näyttävät selkeästi pidemmiltä kuin räj. kuvissa eli jossain vaiheessa on haluttu jäykistää. Suuremman esijännityksen puolesta puhuu myös keulan jäykkyys.

Toinen asia on öljyn määrä. Toiset sanoo, että 536ml, toiset 560ml/putki?? Entäs pinnan korkeus?

Ja sitten vielä itse öljyistä. Joku kertoi, ettei tavallinen hydrauliöljy käy koska on ns kuivaa öljyä eli kitkaominaisuudet ei riitä mp käytössä. Joku taas oli laittanut automaattivaihteistoöljyä ilman ongelmia. Vaahtoavuus, tiivisteiden ja kevytmetallien kestävyys?? No tietysti askeissa noita on myös.
Eilen tuli etutelsarit avattua ja tuollaiset mielestäni 15cm putkenpätkät sieltä itseltälkin löytyy. Ei tosin tullut mitattua, mutta lähellä mitta on. Saksankielinen korjauskirjani sanoo RS-mallille tuon 536ml öljyn määräksi ja RSE (sähköstartti) olikos se 570ml. Laitoin tuon jälkimmäisen kun en ihan höyhensarjaa ole. Öljy jota laitoin oli Motul Fork Oil Heavy (taas muistaakseni) 20W-30.

Pahoittelen kiroitusvireitä, tulin juuri baarista.. :o

[EDIT: Kirjoitus- ja asiavirheitä]
Viimeksi muokannut alepos, La Tammi 08, 2005 1:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
niffestone
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01

Viesti Kirjoittaja niffestone »

Melko jähmeät ovat keulaöljyt, jos 20w-50? Yleensä enskojen keuloissa käytetään viskoosiltaan 2-10 öljyjä. :shock: Käytetäänkö niissä todellakin moottoriöljyä?
niffestone
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01

Viesti Kirjoittaja niffestone »

Niin tarkoitin siis viskoosiltaan moottoriöljyyn rinnastettavaa tahnaa? Lienevät hitaat virtaukset soralingolle ja jäätymisvaara talvella...? :shock:
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Moi,

Voisiko joku joka näistä keulaöljyistä enemmän tietää, niin pienimuotoisen selvityksen tehdä ja samalla sitä tehdessä olisi varmaan hyvä huomioida, että osa porukasta ei aja rossivehkeillä vaan Transalpin kaltaisilla möhköillä. Ja jos intoa riittää, niin saa siitä keulan säätämisestäkin kirjoitella.

Koska ainakin minusta tuo 20w kuulostaa tutulta (tosin varsin jäykältä), mutta mitä tuo -50 perässä tarkoittaa ja tuosta 2-10 en ole varma mitä se tarkoitti. Itse olen ymmärtänyt, että keulaöljyt ovat viskositeetiltään alkean 5 :stä päättyen 15:sta, joista sitten sekoitellaan itselle sopiva jäykkyys (itselläni noin 12 tällä hetkellä).

Lisäksi tuo 370ml oli ilmeisesti kirjoitus virhe ja tarkoitti 570ml ??
Mika TA-91
kuramika
Pyörä: BMW R1200 GSA '08

Re: DR:n haarukka

Viesti Kirjoittaja kuramika »

Ja sitten vielä itse öljyistä. Joku kertoi, ettei tavallinen hydrauliöljy käy koska on ns kuivaa öljyä eli kitkaominaisuudet ei riitä mp käytössä. Joku taas oli laittanut automaattivaihteistoöljyä ilman ongelmia. Vaahtoavuus, tiivisteiden ja kevytmetallien kestävyys?? No tietysti askeissa noita on myös.[/quote]

Noita öljykokeiluja tuli harrastettua katupyörässä(ZX-10), koska minustakin öljyt näyttävät niin samanlaisilta että voiko niissä nyt olla niin suuria eroja :?:
Laajojen kliinisten kenttäkokeiden perusteella voin sanoa että kauhian hyvin eivät nuo hyd ja ATF ölpät keulassa toimi.

Hydrauliöljy vaikuttaa kyllä viskositeetiltään kelvoilta(silmämääräisesti) mutta kyllä oli hivenen jäykkää kuitenkin,keulan toiminta muuttui liian hitaaksi = routapatit löi kyllä kunnolla kynsille :?

ATF vaikutti jopa paremmalta(silmämääräisesti), mutta ajossa totuus valkeni välittömästi = keulan herkkyys poissa,tuntui että keula liikkuu hammastaen,tuntui kuin liukupinnat liimautuisivat liukuputkeen :cry:

Tämän jälkeen olen käyttänyt pelkästään keulaan vartavasten valmistettuja tuotteita :)

Mineraalipohjasten kanssa oon todennu että -15 alkaa jo selvästi osoittamaan jähmettymistä tollasessa aktiivisessa ajossa maastossa.
Alemmista lämpötiloista ei juurikaan kokemusta, kun oon pitänyt tuota -15 jonkimmoisena rajana itselle :)
"kyllä lähtee" mut ei välttämättä ekal.
alepos
Pyörä: Wee-Strom

Viesti Kirjoittaja alepos »

Mika TA-91 kirjoitti:Moi,

Voisiko joku joka näistä keulaöljyistä enemmän tietää, niin pienimuotoisen selvityksen tehdä ja samalla sitä tehdessä olisi varmaan hyvä huomioida, että osa porukasta ei aja rossivehkeillä vaan Transalpin kaltaisilla möhköillä. Ja jos intoa riittää, niin saa siitä keulan säätämisestäkin kirjoitella.

Koska ainakin minusta tuo 20w kuulostaa tutulta (tosin varsin jäykältä), mutta mitä tuo -50 perässä tarkoittaa ja tuosta 2-10 en ole varma mitä se tarkoitti. Itse olen ymmärtänyt, että keulaöljyt ovat viskositeetiltään alkean 5 :stä päättyen 15:sta, joista sitten sekoitellaan itselle sopiva jäykkyys (itselläni noin 12 tällä hetkellä).

Lisäksi tuo 370ml oli ilmeisesti kirjoitus virhe ja tarkoitti 570ml ??
Ei pitäisi kirjoitella näitä yöllä "väsähtäneessä" mielentilassa.. :shock:

Eli tarkoitin kyllä 570ml enkä 370ml. Lisäksi se öljy oli Motul Fork Oil Heavy 20W-30. 100% synteettistä sotkua. Jaa-a, öljyn oikeellisuudesta en kyllä osaa sanoa vielä mitään, menin tässä asiassa aivan myyjän armoilla joka tuollaista minulle kauppasi. Pienessä koeajokierroksessa 20cm hangessa en toiminnassa mitään erikoista havainnut, mutta keväämmällä sitä vasta kunnolla pääsee kokeilemaan.

Tästä keulaöljy aiheesta olisi kiva kuulla teoriaa asiantuntevilta! Pistänkö heti öljyt vaihtoon ja vedänkö myyjää pataan? :)
Creature

Viesti Kirjoittaja Creature »

Varsinaiset keulaöljyt saavat kyllä luvan olla hintansa väärtti - 16-17e/litra paikallisessa putiikissa; vaikkei niitä niin usein ehkä tarvitsekaan vaihtaa. Ja kuinka ollakaan sitä tarvitaan hieman runsas litra. Edullisempi Valvoline on loppu ja lisää EI TILATA eli valitse siinä sitten.

No sen verran olen rahalle perso minäkin, että kyselin vähän muualtakin ja paikallinen Kendall-tukkukauppias (sama joka kehotti välttämään tavallisia kuivia hydrauliöljyjä) lupaili pullottaa omaa kuulemma tähän käyttöön sopivaa öljyä neljän litran kannuihin 20 sijasta, koska sitä ovat kuulemma crossi ja kelkkamiehet kyselleet. Kaverin kanssa ajateltiin ostaa 4l/20e satsi puoliksi ja kokeilla, ellei sitten joku onnistu muuttamaan aikeita.

Kannattaa ostaa halpaa. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta. :D
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Etuhaarukkaöljy ja iskariöljy ovat käsittääkseni erilaisia. Tästä syystä kelkan iskariin soveltuva öljy ei ole optimaalista mopon haarukkaöljyksi.
Skogis
Pyörä: F800GS, Gas Gas EC300

Viesti Kirjoittaja Skogis »

Älä laita se Valvoline keulaöljy jos et halua keulasi pehmeämpi. Se on tarkoitettu upsidedown-keuloihin, DR:lle ne suosittelee 10w keulaöljyä. Kun mä ajoin DR:llä mä laitoin 15W oljyä ja hieman pitempi holkkit, se oli liian pehmeä alkuperäisenä mun mielestä. Pyöräni oli DR 650 RS -90
Tepi

Viesti Kirjoittaja Tepi »

Ostin just itelle öljyä 4 egee litra (Shell Advance Fork 10W), duunin kautta. Ei oo kokemusta Shellin prätkälitkuista, mutta tuskin toi nyt ihan paskaa on.(ainakin se on niin halpaa että voihan sitä vaihdella vähän tiuhemmin). Pystyn myymään tohon samaan hintaan jos jotain kiinnostaa... Ja tietty saan myös muut Shellin liemet aika sopivasti.
Vastaa Viestiin