Pestävän ilmansuodattimen huolto
Valvoja: Moderaattorit
-
VesaLaun
- Pyörä: gsxr excf
- Viesti:
Fairy on ihan hyvä. Itse olen noita pessyt aina tosin bensalla, liuotinpesuaineella tai petroolilla mitä nyt on sattunut nurkissa ikinä olemaankaan, eikä ainakaan muutamasta kymmenestä pesusta ole näyttänyt yksikään ikinä kärsivän. Varsinainen vaahtomuoviputsareille tarkoitettu öljy on aivan ehdotonta, ihan hirmuista tarraa verrattuna moottoriöljyyn eikä se valu suodattimesta ajan kanssa jos vähän reilummin öljyää, tuskinpa merkillä juuri väliä. Halpaa ja tajuttoman riittoisaa, litran pönikästä varmaan 2/3 jäljellä ehkä 30 pesun jälkeen.
Vesa
Vesa
- Timo Tasakaasu
- Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Pestävän ilmansuodattimen huolto
Viime viikolla huolsin TransAlpin K&N suodattimen. Vuorossa on nyt KTM660SMC:n ilmansuodattimen pesu ja öljyäminen. Vaan tuli pari ongelmaa eteen. Transun suodatin puhdistui todella hienosti, kun suihkutti K&N:n pesuainetta, antoi vaikuttaa ja vesiletkun alla huuhteli kaiken pois. Kotarin suotimeen päätin kokeilla tuota samaa K&N:n pesuainetta, mutta eipä lähtenyt puhtaaksi. Siinä lienee nyt sitä moottoriöljyä, jota varsinkin silloin menee ilmanputsariin, jos etupyörä joutuu vahingossa paljon takapyörää ylemmäs. Ainakin väri on vihreää, kuten Motorexin moottoriöljyssä. Kuinkahan kovalla liuottimella tuota Twinairin vaahtomuovisuodatinta uskaltaa pestä? Ohjekirja kieltää ainakin bensan käytön ja suosittelee taas huokeita sveitsiläisiä laatutuotteita. Sulaako suodatin möykyksi vaikka valopetroolissa? Lähteekö lika Fairylla?
Entä hyväksi havaittu öljy, taasko Motorexi-kauppaan? Crossia kilpaa ajava kaveri kertoi käyttävänsä vain Castrolia. Mikä on sopiva määrä? Öljyäminen onnistuisi kätevästi, kun lorauttaisi sen sopivan määrän isoon Minigrip-pussiin ja suodattimen sinne perään. Pari kertaa kaulimella yliajoa ja tasaisesti sopivalla ölymäärällä kostutettu suodatin ulos pussista ja pussi jemmaan seuraavaa kertaa varten.
Entä hyväksi havaittu öljy, taasko Motorexi-kauppaan? Crossia kilpaa ajava kaveri kertoi käyttävänsä vain Castrolia. Mikä on sopiva määrä? Öljyäminen onnistuisi kätevästi, kun lorauttaisi sen sopivan määrän isoon Minigrip-pussiin ja suodattimen sinne perään. Pari kertaa kaulimella yliajoa ja tasaisesti sopivalla ölymäärällä kostutettu suodatin ulos pussista ja pussi jemmaan seuraavaa kertaa varten.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Minä olen pessyt Kotarin ilmansuodattimen bensalla ties kuinka monta kertaa, eikä se siitä miksikään ole sulanut. Öljynnyt olen motoreksin ilmanputsariöljyllä kun sitä merkkiä sattui viimeeksi lähikaupan hyllyssä olemaan. Arvelisin, että mikä tahansa muunkin merkkinen ilmanputsariöljy kelpaisi aivan yhtä hyvin.
Ohjekirja nyt suosittelee sen firman öljyjä, jonka kanssa valmistajalla sattuu jonkinlainen sopimus olemaan. Edellisen Kotarini (vm2000) aikoihin vain Shellin öljyt kelpasivat...
Ohjekirja nyt suosittelee sen firman öljyjä, jonka kanssa valmistajalla sattuu jonkinlainen sopimus olemaan. Edellisen Kotarini (vm2000) aikoihin vain Shellin öljyt kelpasivat...
- Kipa
- Pyörä: SE ja kolmipökö
WR:n vaahtomuovisuodattimen olen pessyt Fairylla tai Wurthin Pinelinella. Öljynä mulla on jotain ihan ohutta sinistä putsariöljyä (en muista merkkiä, oliskohan Castrolia), joka puristellaan suodattimeen jolloin se muuttuu todella tahmaiseksi. Väri on hyvä, sillä kuivat kohdat huomaa helposti.
Kumihanskat on ihan pakko olla, toi sinilitku sotkee joka paikan. (nykyversiot taitavat ollakin jo sprayna). Kesäkeleillä on pakko (tai ainakin helpottaa) olla kaksi putsaria, aina on hyllyssä puhdas valmiina ja likaisen saa rauhassa pestä, kuivata ja öljytä.
Kipa
Kumihanskat on ihan pakko olla, toi sinilitku sotkee joka paikan. (nykyversiot taitavat ollakin jo sprayna). Kesäkeleillä on pakko (tai ainakin helpottaa) olla kaksi putsaria, aina on hyllyssä puhdas valmiina ja likaisen saa rauhassa pestä, kuivata ja öljytä.
Kipa
-
Jarno
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Viesti:
Kumihanskojen lisäksi pakastepussi helpottaa öljyämistä.Kipa kirjoitti:WR:n vaahtomuovisuodattimen olen pessyt Fairylla tai Wurthin Pinelinella. Öljynä mulla on jotain ihan ohutta sinistä putsariöljyä (en muista merkkiä, oliskohan Castrolia), joka puristellaan suodattimeen jolloin se muuttuu todella tahmaiseksi. Väri on hyvä, sillä kuivat kohdat huomaa helposti.
Kipa
Pesty ja kuivattu filtteri pussiin ja öljyä perään...
Pesun suorittanut polttoöljyllä, sitä kun sattuu olemaan...Bensan olen huomannut kovettavan suodatinta.
Pesun jälkeen olen suihkuttanut suodatimen päälle Castrollin tähän hommaan(vaahtomuovisuodattimille) tarkoitettua spraypullossa olevaa "öljyä". On sitten sen verran tarttuvaa liisteriä että suosittelen kumihanskoja suodattimen öljyämisessä sekä asentamisessa.
Normaalia moottoriöljyä ei kyllä kannata käyttää, sen verran "raskasta" et valuu suodattimesta pois, eikä näin ollen suojaa mitään.
Pesun jälkeen olen suihkuttanut suodatimen päälle Castrollin tähän hommaan(vaahtomuovisuodattimille) tarkoitettua spraypullossa olevaa "öljyä". On sitten sen verran tarttuvaa liisteriä että suosittelen kumihanskoja suodattimen öljyämisessä sekä asentamisessa.
Normaalia moottoriöljyä ei kyllä kannata käyttää, sen verran "raskasta" et valuu suodattimesta pois, eikä näin ollen suojaa mitään.