suzuki dl resonoi

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Hsippe
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: suzuki dl resonoi

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

saku kirjoitti:Hektisen googlettamisen jälkeen löytyi edullinen kytkikori greikasta MOTOSP.GR osa numero 21200-06811-000 on sama kuin muillakin, mutta hinta 264,- ja muualla 450,-. Onko kokemuksia kyseisestä firmasta?Pitää vielä varmistaa, että kytkinkori on syyllinen värinään ja tärinään, mutta kohtahan se selviää, kun otan kopan pois :mrgreen:
Taitaa tuo 264 olla veroton hinta (excluding VAT 23%) eli verollisena noin 325€. No edullinen silti ellei lähetyskulut ole kovat.
saku
Viestit: 144
Liittynyt: La Elo 13, 2005 6:58 am
Pyörä: Suzuki DL 1000
Paikkakunta: Itä-uusimaa/Kantele

Re: suzuki dl resonoi

Viesti Kirjoittaja saku »

PantseK kirjoitti:Sullahan on "uusi" pyörä, jossa on myyjän takuu? Eikös silloin mopon myyjäliike tule vastaan?
Täytyy vielä varmistaa, että kytkinkori on todella rikki, ennen valituksia. Ennen kaupantekoa myyjä kyllä vakuutteli, että mopo on kunnossa ja myös edellinen omistaja vakuutteli samaa. Koneen ravistelu ja kolina on kyllä sitä luokkaa, että ei taida olla ihan normaalia. Vielä kun huomenna saisin sen pirun kytkinkorin mutterin auki niin asia olisi selvä, vaikka nytkin koria liikuttelemalla kuuluu selvä ääni.

Akkukäyttöisellä pulttipyssyllä korin mutteri aukesi kuin tyhjää. Ja korin pohjassa olevat jouset liikkuvat pitkittäis suunnassa noin millin. Eikö niiden pitäisi puristua kunnolla ja olla liikkumatta? Taisi löytyä syy helvetilliselle resonanssille, onneksi jouset eivät ole ainakaan silmämääräisesti hakanneet koloja koriin.
saku
Viestit: 144
Liittynyt: La Elo 13, 2005 6:58 am
Pyörä: Suzuki DL 1000
Paikkakunta: Itä-uusimaa/Kantele

Re: suzuki dl resonoi

Viesti Kirjoittaja saku »

Nyt on kaikki osat uusittu kytkinpuolelle ja käynti todella muuttui tasaisemmaksi eikä kiihdyttäessä tunnu, että kone hajoaa ja kulutkin jaettiin puoliksi joten :mrgreen:
HarriP
Viestit: 12
Liittynyt: Su Loka 13, 2019 7:41 am
Pyörä: KLV1000

Re: suzuki dl resonoi

Viesti Kirjoittaja HarriP »

saku kirjoitti:Nyt on kaikki osat uusittu kytkinpuolelle ja käynti todella muuttui tasaisemmaksi eikä kiihdyttäessä tunnu, että kone hajoaa ja kulutkin jaettiin puoliksi joten :mrgreen:
Mitä osia vaihdoit ja mistä hommasit?
Millainen työnä? Eli työn kesto ja vaativuus?
Avatar
Raimo
Viestit: 1275
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: suzuki dl resonoi

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Uudelle fooruminkäyttäjälle vinkkinä, että nimimerkki sakulta voi olla hankala saada kommenttia, kun saku ei kirjautunut profiilin mukaan pariin vuoteen foorumille.

Toivottavasti joku muu voi valaista DL:n kytkinremonttia, itse en tunne asiaa tarkemmin.

T: Raimo
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
Hsippe
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: suzuki dl resonoi

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

HarriP kirjoitti:
saku kirjoitti:Nyt on kaikki osat uusittu kytkinpuolelle ja käynti todella muuttui tasaisemmaksi eikä kiihdyttäessä tunnu, että kone hajoaa ja kulutkin jaettiin puoliksi joten :mrgreen:
Mitä osia vaihdoit ja mistä hommasit?
Millainen työnä? Eli työn kesto ja vaativuus?
Ei oo paha remppa tehdä itsekkään, omaani tein tuon 2-3v sitten, aikaa tais mennä lauantai aamupvä. Toisaalta ei tuohon nyt asiat osaavassa korjaamossakaan montaa tuntia mene eli ei teettäminenkään maltaita maksane.
Uusi kori maksaa varmaan edelleen sen reilut 400€ orkkis osana. Jossain netin syövereissä on myynnissä myös korjattuja (tai siis palvelua eli vanha osa heille ja parinviikon päästä korjattuna takaisin). Noitten korjattujen hinnasta tai kestosta mulla ei ole kokemusta. Itse laitoin uuden (parannetun) orkkisosan, se kestänee mulla pyörän loppuiän, orkkis alkoi vienosti kalkkattamaan n.30 - 40 tkm kohdalla ja vaihdoin sen n. 60 tkm ajettuna.

Osia tarviit minimissään (jos muuta vikaa ei ole) vain sen kytkinkorin + kopantiivisteen + keskimutun alle peltisen lukituslaatan. Kytkilevyt (sekä massa & väli) kannattaa tietenkin mitata ja tarvittaessa vaihtaa mutta ainakin mulla ne oli 60 tkm kohdalla niin hyvät etten vaihtanut edes niitä. Myöskään vesipumppua en irroittanut kytkinkopasta eli siihen ei tarvitse koskea ellei ongelmia (vuotoa juorureiästä) ole.

Homma alkaa jäähdytysnesteiden tyhjennyksellä ja letkujen irroituksella. Öljyt voi laskea pois mutta muistaakseni saattais myös onnistua ilmankin jos vaan kallistaa mopoa tarpeeksi.
Jalkatappirunko jarrupolkimineen piti muistaakseni irroittaa myös.
Sitten vaan kopan ruuvit auki ja kuminuijaa kopalle että irtoaa. Mulla jäi tiiviste täysin ehjänä jompaan kumpaan (koppaan tai lohkoon) niin en sitten lähtenyt edes raaputtamaan sitä irti vaan kasasin vanhalla tiivisteellä ;-)
Sitten kytkijousten ruuvit irti ja jouset ja painelaatta pihalle (jousien vapaa pituus kannattaa tietenkin myös mitata ja verrata tehtaan vaihtorajaan).
Kytkinlevyjä irroitellessa kannattaa olla tarkkana kaikki ei ole samanlaisia eli pidä niitten järjestys tallessa.
Keskimutteri (taivuta ensin se lukkolaatta "auki") lähtee auki vaikka pulttipyssyllä. Jos pyssyä ei ole niin sitten tarviit "kytkimen kiinnipito työkalun" jolla saat pidettyä navasta kiinni kun hylsyavaimella väännät mutua auki.
Samainen työkalu olis tarpeen myös kasatessa ellei sitten tee kuten minä että ammuin sen mutun kiinni pulttipyssyllä käyttäen ns momenttitankoa.
Mutterin avauksen jälkeen keskinapa ja kori laakereineen lähtee nätisti irti. Saattoi olla nin että se korin laakeri holkkeineen piti kalastella pois ensin jotta kori mahtui tulemaan ulos (tms ei nyt enää oikein muista mutta selkee homma kun naäet sen).
Sitten vaan uusi kori paikoilleen ja kasausta...
HarriP
Viestit: 12
Liittynyt: Su Loka 13, 2019 7:41 am
Pyörä: KLV1000

Re: suzuki dl resonoi

Viesti Kirjoittaja HarriP »

Olipa seikkaperäinen selostus. Kiitos!
Vielä pari kysymystä.
Voiko kopan viallisuuden havaita tai mitata vai onko tuo kolkotus ainoa diagnoosi?
Kyseessä -05 Kawa KLV1000 eli ymmärtääkseni sama kuin Suzuki DL1000.
Käykö ķawaan suzukin osat?
Avatar
Hsippe
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: suzuki dl resonoi

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Joo, siinä vaiheessa kun se kytkinkori on kädessä / irti niin huomaa että se vetoratas ja kori pääsevät kiertymään toisiinsa nähden ilman että ne jouset vastustavat. Kunnossa oleva on napakka. Moottoria avaamatta kolkotus on ainoa merkki.
Ja joo KLV1000 on tarratuunattu DL1000 eli kaikki osat sopii samanikäisistä keskenään.
HarriP
Viestit: 12
Liittynyt: Su Loka 13, 2019 7:41 am
Pyörä: KLV1000

Re: suzuki dl resonoi

Viesti Kirjoittaja HarriP »

Pyörä on mulle vielä niin uusi tuttavuus enkä ole sillä paljoa ajanut joten pitää vielä testailla ja kuulostella noita kolkotuksia ja tärinöitä.
Aiheeseen paremmin nyt tutustuneena näyttää olevan yleinen ongelma ja ratkaisujakin löytyy DIY rintamalla.
Onko joku tehnyt tai teettänyt noita ns. modeja?
HarriP
Viestit: 12
Liittynyt: Su Loka 13, 2019 7:41 am
Pyörä: KLV1000

Re: suzuki dl resonoi

Viesti Kirjoittaja HarriP »

Hsippe kirjoitti: Ongelmana on että vääntövärähtelyä vaimentavat kierrejouset väsyvät ja päästävät ensin keskion pohjaamaan josta syntyy kalkattava ääni vedätettäessa, myöhemmin tyhjäkäynnillä kuuluva helinä johtuu siitä että jouset on jo niin lyhyet (tai katki) että helisevät pesissään.
Kun helinä alkaa kannattaa kytkin rempata pikaisesti muuten saattaa jousen palasia irtoilla josta sitten pahemmpia seuraamuksia.
Oman vekottimen kytkin purettu ja diagnoosi kuten yllä kuvattuna. Eräs englantilainen hemmo on näihin perehtynyt ja korjaa kytkinkorit kertomansa mukaan jopa paremmiksi kuin uutena.

Eli pakettia englantiin ja palataan aiheeseen kunhan rojekti etenee.
HarriP
Viestit: 12
Liittynyt: Su Loka 13, 2019 7:41 am
Pyörä: KLV1000

Re: suzuki dl resonoi

Viesti Kirjoittaja HarriP »

HarriP kirjoitti:
Oman vekottimen kytkin purettu ja diagnoosi kuten yllä kuvattuna. Eräs englantilainen hemmo on näihin perehtynyt ja korjaa kytkinkorit kertomansa mukaan jopa paremmiksi kuin uutena.

Eli pakettia englantiin ja palataan aiheeseen kunhan rojekti etenee.
No niin...pärrä kasassa ja ensivaikutelma erittäin hyvä. Äänet jo tyhjäkäynnillä erilaiset ja pienen testin jälkeen kytkin toimii ja kuulostaa hyvältä.
Enempi kokemuksia kuhan pääsee tien päälle.
JTH77
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2020 4:38 pm
Pyörä: Yamaha XT660R

Re: suzuki dl resonoi

Viesti Kirjoittaja JTH77 »

HarriP kirjoitti:
HarriP kirjoitti:
Oman vekottimen kytkin purettu ja diagnoosi kuten yllä kuvattuna. Eräs englantilainen hemmo on näihin perehtynyt ja korjaa kytkinkorit kertomansa mukaan jopa paremmiksi kuin uutena.

Eli pakettia englantiin ja palataan aiheeseen kunhan rojekti etenee.
No niin...pärrä kasassa ja ensivaikutelma erittäin hyvä. Äänet jo tyhjäkäynnillä erilaiset ja pienen testin jälkeen kytkin toimii ja kuulostaa hyvältä.
Enempi kokemuksia kuhan pääsee tien päälle.
Käytitkö kytkimen englannissa, mitä kustansi korjaus
HarriP
Viestit: 12
Liittynyt: Su Loka 13, 2019 7:41 am
Pyörä: KLV1000

Re: suzuki dl resonoi

Viesti Kirjoittaja HarriP »

JTH77 kirjoitti: Käytitkö kytkimen englannissa, mitä kustansi korjaus
Käytin. Tuolta http://www.vibefreev.com/ löytyy infoa lisää ja hyvät ohjeet hommaan.
Kustannus oli 235GBP (282 euroa) joka sisälsi työt+osat+postitus Suomeen. Lisäkustannuksena oli paketin lähetyskustannukset britteihin.
Oman kytkimen kunnostin ihan mielenrauhan vuoksi ja olihan ne korin jouset jo kuoleentuneet niin että rikkoutuminen olisi ollut vain ajan kysymys. Samalla tarkastin 70000km ajetun kytkimen jouset ja levyt jotka olivat kaikki speksien mukaisissa mitoissa. Taas se mielenrauha...
cardic
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2017 2:10 pm
Pyörä: XT600 1VJ

Re: suzuki dl resonoi

Viesti Kirjoittaja cardic »

Ongelma ei liene noissa jousissa vaan hammaspyörä(akselin) ja kytkinkorin välisessä välyksessä joka on tehtaan jäljiltä todella iso, ehkä joitain kymppejä jopa ja siitä alkaa kolistaa ja aiheuttaa myöhemmin epätasapainon kuluessaan pahemmaksi koko ajan. Englannissa hemmo koneistaa tuohon kytkinkoriin tilaa ja laittaa koriin pronssiholkin joka on mitoitettu pienelle välykselle hammaspyöräakseliin. Toki tekee muutamia muitakin pieniä parannuksia samalla jotta kytkinkori ei pääse kulumaan jousien iskuvaikutuksesta jne.

Minulla on tuossa hankittuna vastaava pyörä n. 50 tkm ajettuna ja olihan se karmean kuuloinen jo tyhjäkäynnilläkin. Kytkinkorin pesä oli kulut soikeaksi. Tehtiin ko. remontti itse netistä tutkittujen ohjeiden mukaan. Ei onnistu ihan kotivälineillä vaan pitää käyttää (ammattitaitoisella) koneistajalla nuo osat muutettavana.

Uusi kytkinkori poistaa ongelman hetkeksi mutta ulkomaisten palstojen perusteella vaikuttaa että saattaa ongelma palautua jo n. 20 tkm ajon jälkeen jos muutostyötä ei tehdä.
Avatar
Hsippe
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: suzuki dl resonoi

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Joo, osassa kytkinkoreja varmaan noinkin.
Mulla taas n. 60 tkm kohdalla vaihdetussa korissa ne jouset oli "väsyneet" mutta rattaan & korin välinen laakerointi suht kunnossa. Eli kiertosuunnassa oli reilusti väljää mutta muuten juuri ei. Nää on varmaan vähän yksilöitä riippuen miten osien toleranssit on kasatessa sattuneet.
Huonoin osa on ollut 2002-03 malleissa osanro 21200-06810, 2004 malleihin osanro vaihtui 21200-06811:ksi, sen pitäisi olla parempi muttei ilmeisesti ole viaton sekään.
Mulla on siis 02 mallin peli eli se oli tuolla vanhalla osalla ja paikoilleen meni siis uudempi osa, eiköhän se mun ajoilla kestä taas vuosia.

Jos joku tarvitsee niin multa löytyy siis käytetty kytkinkori "harjoittelukappaleeksi" niin voi vaikka ajan kanssa ihmetellä rakennetta ja korjausta ilman että pyörä olis levällään...
Ps ei oo kallis :lol:
Vastaa Viestiin