Valojen rakentelua(?)
Valvoja: Moderaattorit
- JSL
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
- Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
- Paikkakunta: Espoo
Valojen rakentelua(?)
Lueskelin netistä, että endurokuskit virittelisivät pyöriensä valoja kun/jos ei vakiona valoteho riitä.
Tässä olis vielä hyvin aikaa ennen kevättä rakennella jotain. Tuo mopo ja itse harrastuskin on vielä niin uusia, että en oikein tiedä mitä tuohon mopoon nyt tarttis rakennella/viritellä. Eipä tähän hätään varmaan juuri mitään, mutta jotain tekis silti mieli sille tehdä. Polkupyörään on valot tullutkin jo rakennettua. Siinä valotehoa rajoittava tekijä on tarvittavan akun koko ja paino, mutta tuossa mopottimessahan olis virtaa ihan talon puolesta tarjolla.
Pitkän johdannon jälkeen itse asiaan; tulipa mieleen, että josko HID (kaasupurkaus) valot rakentais Nää Xenon -valot lienee käytännössä sama asia. Onko kellään kokemuksia moisista? Mm. Touratech näyttää myyvän sellasia ainakin KTM:n adventureen.
Mites noi valot noin yleensä, jos niitä alkaa virittelemään niin niiden kai ainakin teoriassa pitäis olla jonkun tietyn pykälän mukaisia? Netissä näkee välillä kuvia mopottimista mihin on vaihdettu vakion valon tilalle kaksi spottia. Mitäs nää viritykset on, onko tietoa?
Kallistahan se on noiden HID/Xenon valojen värkkääminen itsekin, mutta jos homman laillisuudessa ei ole ongelmaa ja valotehon parannus on riittävän suuri niin kai tuommoiset voisi tehdä. Ei tuota rahoitusosuuttakaan ole hirveä hinku näillä vakuutushinnoilla lyhentää sen enempää kuin on pakko
Tässä olis vielä hyvin aikaa ennen kevättä rakennella jotain. Tuo mopo ja itse harrastuskin on vielä niin uusia, että en oikein tiedä mitä tuohon mopoon nyt tarttis rakennella/viritellä. Eipä tähän hätään varmaan juuri mitään, mutta jotain tekis silti mieli sille tehdä. Polkupyörään on valot tullutkin jo rakennettua. Siinä valotehoa rajoittava tekijä on tarvittavan akun koko ja paino, mutta tuossa mopottimessahan olis virtaa ihan talon puolesta tarjolla.
Pitkän johdannon jälkeen itse asiaan; tulipa mieleen, että josko HID (kaasupurkaus) valot rakentais Nää Xenon -valot lienee käytännössä sama asia. Onko kellään kokemuksia moisista? Mm. Touratech näyttää myyvän sellasia ainakin KTM:n adventureen.
Mites noi valot noin yleensä, jos niitä alkaa virittelemään niin niiden kai ainakin teoriassa pitäis olla jonkun tietyn pykälän mukaisia? Netissä näkee välillä kuvia mopottimista mihin on vaihdettu vakion valon tilalle kaksi spottia. Mitäs nää viritykset on, onko tietoa?
Kallistahan se on noiden HID/Xenon valojen värkkääminen itsekin, mutta jos homman laillisuudessa ei ole ongelmaa ja valotehon parannus on riittävän suuri niin kai tuommoiset voisi tehdä. Ei tuota rahoitusosuuttakaan ole hirveä hinku näillä vakuutushinnoilla lyhentää sen enempää kuin on pakko
Noista enskapyörien valoista. Pyörässä alkujaan 35W, yleisesti.
Lähdeppä sellaisella metsäspooriin.
Spottivalot eivät ole tieliikenteeseen hyväksyttyjä.
Tieliikenteeseen on oltava E-hyväksyntä. Siitå on hyvä lähteä.
Kyseleppä Niemitalolta Orimattilasta mitä heillä on tarjota.
Tietävät kyllä mitä enskamiehet käyttävät.
Ainakin täällä lounaassa lisävalot on tarpeen metsässä, kun
lunta ei ole yhtään.
Lähdeppä sellaisella metsäspooriin.
Spottivalot eivät ole tieliikenteeseen hyväksyttyjä.
Tieliikenteeseen on oltava E-hyväksyntä. Siitå on hyvä lähteä.
Kyseleppä Niemitalolta Orimattilasta mitä heillä on tarjota.
Tietävät kyllä mitä enskamiehet käyttävät.
Ainakin täällä lounaassa lisävalot on tarpeen metsässä, kun
lunta ei ole yhtään.
-
- Site Admin
- Viestit: 2640
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Paikkakunta: München, Saksa
- Viesti:
Keväällä ja syksyllä tuo valojen tarve on ilmeinen kun on hämärää / pimeää ja märkää... Itse huomasin syksyllä että Dakarin valot oli hengenvaaralliset ja tästä syystä ruuvasin pari Hellan umpiota keulalle http://markojamirkka.homelinux.net/hella/hella.htm.
Tulos ei ole esteettisesti kaunis, mutta käytännöllisyys ajaa itsellä kauneuden edelle
Tulos ei ole esteettisesti kaunis, mutta käytännöllisyys ajaa itsellä kauneuden edelle
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Ja hondaan tuli kesällä tällaiset...
http://koti.mbnet.fi/~fdt/xl600r/mikkihiiri.jpg
Hyvin näkyy/näkee.
Jahka koneenn saan kasaan ja pyörän käymään niiin tuo stanleyn umpio saa vaihtua kahden hellan tieltä.
Eipä tuolla alkuperäisellä valolla enää ajele kuin pakon edestä, ajamisen innosta loistavat silmätkin valaisevat paremmin...
http://koti.mbnet.fi/~fdt/xl600r/mikkihiiri.jpg
Hyvin näkyy/näkee.
Jahka koneenn saan kasaan ja pyörän käymään niiin tuo stanleyn umpio saa vaihtua kahden hellan tieltä.
Eipä tuolla alkuperäisellä valolla enää ajele kuin pakon edestä, ajamisen innosta loistavat silmätkin valaisevat paremmin...
-
- Viestit: 665
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
- Pyörä: BMW F650 GSD 2004
- Paikkakunta: Helsinki
Minäkin olen ajatellut hankkiutua eroon tuosta Sussun alkuperäistuikusta - lähinnä vastaantulijoiden riemuna tuntuu olevan. Mutta kun en tiedä, niin en ole keksinyt ratkaisuakaan vielä! Ei taida löytyä valmiita kuupallisia, isoja valoja hoonelosella, joissa olisi vielä hyvä valokuviokin?
Olisko siis parasta suoraan inssata pari paiskaria eri etäisyydelle kohdistettuna? Miten olisi sumari lähivaloksi ja jykevä lisäpitkä kaveriksi?
Cibien Bi-Oscarissa olisi ainakin molemmat samassa...muhkean koon ja hinnan kera.
Eri ratkaisut olis kiinnostavia kuulla, että voisi talven aikana jonkun ratkaisun kehitellä. Tuon Markon ratkaisun olenkin aiemmin jo nähnyt. Kaksi lisäpitkää vai?
Olisko siis parasta suoraan inssata pari paiskaria eri etäisyydelle kohdistettuna? Miten olisi sumari lähivaloksi ja jykevä lisäpitkä kaveriksi?
Cibien Bi-Oscarissa olisi ainakin molemmat samassa...muhkean koon ja hinnan kera.
Eri ratkaisut olis kiinnostavia kuulla, että voisi talven aikana jonkun ratkaisun kehitellä. Tuon Markon ratkaisun olenkin aiemmin jo nähnyt. Kaksi lisäpitkää vai?
Taas menossa jonnekin...
-
- Site Admin
- Viestit: 2640
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Paikkakunta: München, Saksa
- Viesti:
-
- Site Admin
- Viestit: 2640
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Paikkakunta: München, Saksa
- Viesti:
-
- Site Admin
- Viestit: 2640
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Paikkakunta: München, Saksa
- Viesti:
Vain kai (hyvillä valoilla varustettu) motoristi voi fiilistellä näin:
Eilen su. aamuyöstä palailin pikku-uria kotiin. Takana kunnon lenkki jäisillä teillä, tähtitaivaan alla.
Yhtä-äkkiä tien yli loikkaa kaksi hirveä. Nopea sladitus poikittain, niin että pysyvät valokeilassa. Vieritseni tulee vielä kaksi lisää ja kaikki jäävät siihen ojan taakse minua vahtaamaan.
Valoni: kaksi isoa mollukkaa+ kaksi pientä mollukkaa+ otsavalo, taisi hieman häikäistä noita kahdeksaa pimeään tottunutta mulkosilmää.
Eilen su. aamuyöstä palailin pikku-uria kotiin. Takana kunnon lenkki jäisillä teillä, tähtitaivaan alla.
Yhtä-äkkiä tien yli loikkaa kaksi hirveä. Nopea sladitus poikittain, niin että pysyvät valokeilassa. Vieritseni tulee vielä kaksi lisää ja kaikki jäävät siihen ojan taakse minua vahtaamaan.
Valoni: kaksi isoa mollukkaa+ kaksi pientä mollukkaa+ otsavalo, taisi hieman häikäistä noita kahdeksaa pimeään tottunutta mulkosilmää.
-
- Site Admin
- Viestit: 2640
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Paikkakunta: München, Saksa
- Viesti:
-
- Viestit: 665
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
- Pyörä: BMW F650 GSD 2004
- Paikkakunta: Helsinki
Juu? Ja ehkä vaaditaan hiukan jotain muutakin kuin hyvät valot!timo kirjoitti:Vain kai (hyvillä valoilla varustettu) motoristi voi fiilistellä näin:... Yhtä-äkkiä tien yli loikkaa kaksi hirveä. Nopea sladitus poikittain, niin että pysyvät valokeilassa...
Meikäläisen taidoilla eivät olisi pysyneet edes nykyisessä hajavalokeilassa - enkä ehkä olisi ollenkaan jäänyt kertomaan mitä tapahtui...
Taidot ja tuuri yhdessä...
Taas menossa jonnekin...