Valojen rakentelua(?)

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
JSL
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Paikkakunta: Espoo

Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja JSL »

Lueskelin netistä, että endurokuskit virittelisivät pyöriensä valoja kun/jos ei vakiona valoteho riitä.

Tässä olis vielä hyvin aikaa ennen kevättä rakennella jotain. Tuo mopo ja itse harrastuskin on vielä niin uusia, että en oikein tiedä mitä tuohon mopoon nyt tarttis rakennella/viritellä. Eipä tähän hätään varmaan juuri mitään, mutta jotain tekis silti mieli sille tehdä. Polkupyörään on valot tullutkin jo rakennettua. Siinä valotehoa rajoittava tekijä on tarvittavan akun koko ja paino, mutta tuossa mopottimessahan olis virtaa ihan talon puolesta tarjolla.

Pitkän johdannon jälkeen itse asiaan; tulipa mieleen, että josko HID (kaasupurkaus) valot rakentais :) Nää Xenon -valot lienee käytännössä sama asia. Onko kellään kokemuksia moisista? Mm. Touratech näyttää myyvän sellasia ainakin KTM:n adventureen.

Mites noi valot noin yleensä, jos niitä alkaa virittelemään niin niiden kai ainakin teoriassa pitäis olla jonkun tietyn pykälän mukaisia? Netissä näkee välillä kuvia mopottimista mihin on vaihdettu vakion valon tilalle kaksi spottia. Mitäs nää viritykset on, onko tietoa?

Kallistahan se on noiden HID/Xenon valojen värkkääminen itsekin, mutta jos homman laillisuudessa ei ole ongelmaa ja valotehon parannus on riittävän suuri niin kai tuommoiset voisi tehdä. Ei tuota rahoitusosuuttakaan ole hirveä hinku näillä vakuutushinnoilla lyhentää sen enempää kuin on pakko :)
canam
Viestit: 783
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 9:10 pm
Pyörä: canam
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja canam »

Noista enskapyörien valoista. Pyörässä alkujaan 35W, yleisesti.
Lähdeppä sellaisella metsäspooriin.
Spottivalot eivät ole tieliikenteeseen hyväksyttyjä.
Tieliikenteeseen on oltava E-hyväksyntä. Siitå on hyvä lähteä.
Kyseleppä Niemitalolta Orimattilasta mitä heillä on tarjota.
Tietävät kyllä mitä enskamiehet käyttävät.
Ainakin täällä lounaassa lisävalot on tarpeen metsässä, kun
lunta ei ole yhtään.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Keväällä ja syksyllä tuo valojen tarve on ilmeinen kun on hämärää / pimeää ja märkää... Itse huomasin syksyllä että Dakarin valot oli hengenvaaralliset ja tästä syystä ruuvasin pari Hellan umpiota keulalle http://markojamirkka.homelinux.net/hella/hella.htm.

Tulos ei ole esteettisesti kaunis, mutta käytännöllisyys ajaa itsellä kauneuden edelle :lol:
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ja hondaan tuli kesällä tällaiset...
http://koti.mbnet.fi/~fdt/xl600r/mikkihiiri.jpg
Hyvin näkyy/näkee.
Jahka koneenn saan kasaan ja pyörän käymään niiin tuo stanleyn umpio saa vaihtua kahden hellan tieltä.

Eipä tuolla alkuperäisellä valolla enää ajele kuin pakon edestä, ajamisen innosta loistavat silmätkin valaisevat paremmin...
Ylimatti
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Minäkin olen ajatellut hankkiutua eroon tuosta Sussun alkuperäistuikusta - lähinnä vastaantulijoiden riemuna tuntuu olevan. Mutta kun en tiedä, niin en ole keksinyt ratkaisuakaan vielä! Ei taida löytyä valmiita kuupallisia, isoja valoja hoonelosella, joissa olisi vielä hyvä valokuviokin?

Olisko siis parasta suoraan inssata pari paiskaria eri etäisyydelle kohdistettuna? Miten olisi sumari lähivaloksi ja jykevä lisäpitkä kaveriksi?

Cibien Bi-Oscarissa olisi ainakin molemmat samassa...muhkean koon ja hinnan kera.

Eri ratkaisut olis kiinnostavia kuulla, että voisi talven aikana jonkun ratkaisun kehitellä. Tuon Markon ratkaisun olenkin aiemmin jo nähnyt. Kaksi lisäpitkää vai?
Taas menossa jonnekin...
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Mulla on molemmissa umpioissa toiminnassa lyhyet ja pitkät. Kyllä hampaita naurattaa kun pimeässä ja märässä metsässä nappaa pitkät päälle... :wink:
Avatar
JSL
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JSL »

Lisää kysymyksiä :)

Mikä/mitkä osat valoista täytyy olla E-hyväksyttyjä?
Mitä tuo E-hyväksyntä yleensäkään tarkoittaa?
Millä perusteilla E-hyväksyntä annetaan?
Mistä tietää onko palikka E-hyväksytty?
Jos poliisisetä tiellä pysäyttää niin alkaako ne oikeasti kurkkimaan onko vermeet E-hyväksyttyjä?
Avatar
JPT
Viestit: 238
Liittynyt: La Syys 25, 2004 10:40 pm
Pyörä: DR 500/600/800
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja JPT »

Kaikki ne valot jotka vaaditaan tieliikkenne käytössä mopossa olevan, lasissa on merkintä E ja joku numero (hyväksyntänumero)
Avatar
Veijo
Viestit: 1233
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Mikä on Markon Hella-valojen tarkka tyyppi, jos vaikka kävisin tarvikeliikkeestä kyselemässä?
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Perskules kun heitit hankalan kyssärin... Enhän minä nyt sitä tyyppiä muista. Pitääpäs tarkastaa kun käväisen tuolla kerholla seuraavan kerran.
Mulla 5 1/4 tuuman umpiot.

Toisaalta, jos heittää speksit myyjälle niin eiköhän sieltä umpiot löydy.
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Jos nyt ollaan auringontarkkoja, niin toi yleismallin pyöreä umpio on 5" ja 3/4 päälle.

Kipa
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Perskules , kiitokset korjauksesta. :oops:
Avatar
timo
Viestit: 3018
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Viesti Kirjoittaja timo »

Vain kai (hyvillä valoilla varustettu) motoristi voi fiilistellä näin:
Eilen su. aamuyöstä palailin pikku-uria kotiin. Takana kunnon lenkki jäisillä teillä, tähtitaivaan alla.
Yhtä-äkkiä tien yli loikkaa kaksi hirveä. Nopea sladitus poikittain, niin että pysyvät valokeilassa. Vieritseni tulee vielä kaksi lisää ja kaikki jäävät siihen ojan taakse minua vahtaamaan.
Valoni: kaksi isoa mollukkaa+ kaksi pientä mollukkaa+ otsavalo, taisi hieman häikäistä noita kahdeksaa pimeään tottunutta mulkosilmää.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Huh huh, paljonkos oli syke tuon tilanteen jälkeen ?
Huonoilla valoilla ajosta myös tulee paljon "kuoppaisempaa" kun kaikkia kuoppia ja patteja ei näe ajoissa.
Ylimatti
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

timo kirjoitti:Vain kai (hyvillä valoilla varustettu) motoristi voi fiilistellä näin:... Yhtä-äkkiä tien yli loikkaa kaksi hirveä. Nopea sladitus poikittain, niin että pysyvät valokeilassa...
Juu? Ja ehkä vaaditaan hiukan jotain muutakin kuin hyvät valot! :shock:
Meikäläisen taidoilla eivät olisi pysyneet edes nykyisessä hajavalokeilassa - enkä ehkä olisi ollenkaan jäänyt kertomaan mitä tapahtui... :(

Taidot ja tuuri yhdessä...
Taas menossa jonnekin...
Vastaa Viestiin