Valojen rakentelua(?)

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Pirula
Viestit: 16
Liittynyt: Su Joulu 17, 2023 8:49 am
Pyörä: KTM lc4 400
Paikkakunta: Hamina

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Pirula »

Jani M kirjoitti: Ke Loka 12, 2022 9:01 pm Onko kokemuksia tästä XDure ledivalosta? Ei olisi pahan hintainen ja on bolt on Kotareihin.

https://www.motea.com/fi/led-ajovalo-kt ... 2-324326-0

Kuva
Itsellä kiinni -02 lc4. valokuvio hyvä, pitkät kohtalaiset. korkeusäädön ruuvi kannattaa vaihtaa. Tosin tilasin pakettina maskin ja tuon.
Faitteri
Viestit: 40
Liittynyt: To Marras 18, 2004 2:41 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Faitteri »

Mikäs mahtaa olla nykytilanne ba20d-kantaisten valojen kanssa? Foorumin hakua selatessa tuntuu tuoreimmatkin faktat olevan yli kymmenen vuoden takaa ja nettilinkkien ajankohtaisuus heikohko.

Mulla kun on läjä noita 90-luvun alun vekottimia joilla olisi kiva ajella hämärässäkin, mutta ne alkuperäiset hehkulankapolttimot luovat lähinnä tunnelmaa, eivät turvaa. Ostin pari vuotta sitten jotkut kirkkaat ja hienot ledit (tuplavalot keulalla) suoraan sillä ba20d-kannalla, ja nehän toimivatkin ainakin kaksi tuntia ihan ongelmitta. Ensin sammui toinen ja sitten toinen, eli tuskin siellä nyt ainakaan mikään jännitteensäädin kyrvähti, en ole kyllä asiaa sen koommin tutkinut.

Vaatiiko tuollainen vanha vekotin ledien kanssa jotain erillistä vastuspakettia tms. kuten minivilkkujen kanssa usein tuntuu käytettävän, vai onko nykyään jo jotain fiksumpia ratkaisuja? Vai onko olemassa oikeasti tuohon kantaan sopivaa ja toimivaa tehokkaampaa polttimoa? Vai onko syytä lähteä modaamaan umpioita ja liittimiä vastaanottamaan jotain järkevämpää lamppukantaa?
-- Aprilia: Tuareg 660 vm 2022, Pegaso 650 vm 1992 & 1994, Tuareg 350 vm 1987, Pegaso 125 vm 1990; Gilera RC600 vm 1989; Cagiva Tamanaco 125 vm 1990
Avatar
Hsippe
Viestit: 698
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Mitäköhän sähköä pyörä tarjoilee ajovaloille?
Noi ledit (pl kurapyörien ns led-lipat eli takavalot, ne toimii molemmilla) on kokolailla kaikki tarkoittu tasavirralle eivätkä kestä kauaa vaihtovirtaa.
Vanhemmat endurot ja osa muistakin pikkupyöristä on järjestään sellaisia että valoille tulee AC:tä.
Ja huonosti on Ba20d kantaisia led-polttimoita, olen hyvää sellaista koettanut etsiä itsekkin. Tokihan yleensä (Ba20d) umpiotkaan ei kovin kummoisia ole eli paremmalla polttimollakaan ei ihmeistä saa aikaiseksi.
Faitteri
Viestit: 40
Liittynyt: To Marras 18, 2004 2:41 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Faitteri »

Jaa, enpä ole koskaan tullut edes ajatelleeksi, että kulkuneuvo tarjoilisi jotain muuta kuin tasajännitettä. Vaihtojänöt taloon, tasajänöt mopoon.. Täytyypä tutkia asiaa.
-- Aprilia: Tuareg 660 vm 2022, Pegaso 650 vm 1992 & 1994, Tuareg 350 vm 1987, Pegaso 125 vm 1990; Gilera RC600 vm 1989; Cagiva Tamanaco 125 vm 1990
Avatar
JUHHisi
Viestit: 1021
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Yleisestiottaen merkittävää parannusta ei tule pelkällä ba20d polttimoiden vaihdolla, vaan melkeinpä joutuu istuttaamaan alkuperäisen umpion tilalle joku tuollainen BullBoy LED-umpio(e-hyväksytty), tai sitten vaihtaa koko maski LED-umpiolla varustettuin jos se on mahdollista.

https://www.skhnet.fi/led-ajovalo-agril ... escription (noita umpioita löytyy eri kokoja 3x5" - 4x6" jne..)

https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja ... yvaskytty/ (kiinakaupoista löytyy vastaavia lisää)

Youtubesta kannattaa myös vähän vakoilla eri umpiotestejä..
esim:
https://youtu.be/m2qG01qTxI0?si=jusSfXtTbCDVl58Q
Vastaa Viestiin