Rotaxin 650cc moottorin tehon lisääminen
Valvoja: Moderaattorit
- TomiP
- Pyörä: BMW F 650 GS Dakar
Rotaxin 650cc moottorin tehon lisääminen
Alkaa pikkuhiljaa BMW:n pikkugessun krooninen tehonpuute kyllästyttämään, joten ajattelin heittää tänne kysymyksen minkälaisia kokemuksia foorumilta löytyy Rotaxin 650cc moottorin "ylikellottamisesta". Ainakin legendan mukaan aavikkoralliversiot kyseisellä koneella on saatu viritettyä päälle 60 hp:n.
Mun F650 GS Dakarilla on kilometrejä takana himpun päälle 50 tonnia ja siitä huomaa, ettei kone anna enää samoja tehoja kuin uutena. Useimmat helpot keinot tehon lisäämiseen on tullut jo pyörälle tehtyä, eli löytyy Power Commanderi ja läpäisevämpi ilmansuodatin (Wunderlich), samoin pakoputki on vaihdettu vähemmän rajoittavaan ja kevyempään (Laser). Tehon puutetta lukuun ottamatta olen pirun tyytyväinen pyörään, vaikea löytää toista vastaavaa pyörää joka taipuu yhtä hyvin parin viikon Euroopan reissulle kuin kurapolullekin ja kun pyörän on vielä tuunnannut omien mieltymystensä mukaiseksi, niin ei siitä kovin mielellään luopuisikaan...
Ensimmäisenä keinona tehon lisäämiseksi tulee mieleen sylinterin poraaminen ja hieman ylikokoisen Wisecon takomännän vaihtaminen alkuperäisen tilalle, sekä samalla tietenkin moottorin muiden kuluvien osien vaihto. Kyseessä on kuitenkin sen verran suuritöinen remontti, että ennen siihen ryhtymistä kuulisin erittäin mielelläni muiden kokemuksista vastaavista projekteista. En myöskään ole ihan varma löytyykö Wisecon katalogista sopivaa mäntää, vai pitääkö alkaa katselemaan muita custom mäntäpajoja. Jos kokemuksia löytyy, niin olisin myös kiinnostunut kuulemaan oletteko tehneet työn itse vai tilanneet sen joltain virityspajalta (ja onko tullut kalliiksi vai erittäin kalliiksi).
Uskon ja toivon, että näin mahtavalta foorumilta löytyy joku joka osaa jakaa arvokkaita kokemuksiaan tässä asiassa!
Mun F650 GS Dakarilla on kilometrejä takana himpun päälle 50 tonnia ja siitä huomaa, ettei kone anna enää samoja tehoja kuin uutena. Useimmat helpot keinot tehon lisäämiseen on tullut jo pyörälle tehtyä, eli löytyy Power Commanderi ja läpäisevämpi ilmansuodatin (Wunderlich), samoin pakoputki on vaihdettu vähemmän rajoittavaan ja kevyempään (Laser). Tehon puutetta lukuun ottamatta olen pirun tyytyväinen pyörään, vaikea löytää toista vastaavaa pyörää joka taipuu yhtä hyvin parin viikon Euroopan reissulle kuin kurapolullekin ja kun pyörän on vielä tuunnannut omien mieltymystensä mukaiseksi, niin ei siitä kovin mielellään luopuisikaan...
Ensimmäisenä keinona tehon lisäämiseksi tulee mieleen sylinterin poraaminen ja hieman ylikokoisen Wisecon takomännän vaihtaminen alkuperäisen tilalle, sekä samalla tietenkin moottorin muiden kuluvien osien vaihto. Kyseessä on kuitenkin sen verran suuritöinen remontti, että ennen siihen ryhtymistä kuulisin erittäin mielelläni muiden kokemuksista vastaavista projekteista. En myöskään ole ihan varma löytyykö Wisecon katalogista sopivaa mäntää, vai pitääkö alkaa katselemaan muita custom mäntäpajoja. Jos kokemuksia löytyy, niin olisin myös kiinnostunut kuulemaan oletteko tehneet työn itse vai tilanneet sen joltain virityspajalta (ja onko tullut kalliiksi vai erittäin kalliiksi).
Uskon ja toivon, että näin mahtavalta foorumilta löytyy joku joka osaa jakaa arvokkaita kokemuksiaan tässä asiassa!
Re: Rotaxin 650cc moottorin tehon lisääminen
Rajummat nokat olisi peliliike, mutta miten saat Powercommanderin ymmärtämään ennakot ja syötöt kohdalleen on hankalampi kysymys.
-
MarkkuHoo
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Viesti:
BMW:n niissä F650GS Rallye-pyörissä on ollut melko varmasti asennettuina isommat pytyt, joilla niitä tehoa on saatu.
Ei omia kokemuksia, mutta Pami on ainakin kuulu näiden koneiden virittelystä. Rahalla saa tehoa, todella paljolla rahalla paljon.
http://www.team-pami.com/cms/?q=en/cata ... ts_service
Millään helpolla/halvalla kikkailulla ei varmaan tuohon Rotaxiin tehoja tule.
Ennenkin olen sanonut, että se vakio ilmanottoaukko on todella pikkuinen, ei sen kanssa kovin paljon bensaakaan saa syötettyä.
Jos saisi ilmanoton määrän vaikka tuplattua (toinen samankokoinen ilmanputsariaukko putsarein) ja PowerCommanderilla vastaavasti bensaa lisää, niin voisi jo tuntua jossain.
Ei omia kokemuksia, mutta Pami on ainakin kuulu näiden koneiden virittelystä. Rahalla saa tehoa, todella paljolla rahalla paljon.
http://www.team-pami.com/cms/?q=en/cata ... ts_service
Millään helpolla/halvalla kikkailulla ei varmaan tuohon Rotaxiin tehoja tule.
Ennenkin olen sanonut, että se vakio ilmanottoaukko on todella pikkuinen, ei sen kanssa kovin paljon bensaakaan saa syötettyä.
Jos saisi ilmanoton määrän vaikka tuplattua (toinen samankokoinen ilmanputsariaukko putsarein) ja PowerCommanderilla vastaavasti bensaa lisää, niin voisi jo tuntua jossain.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
-
jaa
- Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Tai sitten ostaa valmiin kilpurin. Toki tosta jää se oma värkkäys pois, mutta olis tehot kohillaan ja kaikki muukin. http://www.finnbike.com/boxer/tarjoukset.htm
-
Sartre
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar
Powercommanderiinhan saa kyllä erillisen ignition modulen, jolla saisi käsittääkseni tämänkin homman hoidettua.an13 kirjoitti:Rajummat nokat olisi peliliike, mutta miten saat Powercommanderin ymmärtämään ennakot ja syötöt kohdalleen on hankalampi kysymys.
Omaani oli tehty reilun kokoinen ilmanottoaukko boksin kylkeen. Itse en huomannut mitään eroa persdynossa kun peitin aukon ilmatiiviiksi ja orkkista vastaavaksi. Kaasun vastaavuus alle kahden tonnin heikkeni hieman orkkikseen palautetussa versiossa, mutta eipä tuolla noilla kierroksilla juuri tee mieli ajaakaan.MarkkuHoo kirjoitti:Ennenkin olen sanonut, että se vakio ilmanottoaukko on todella pikkuinen, ei sen kanssa kovin paljon bensaakaan saa syötettyä.
Toki tuossa voi olla ongelmana, että oma wunderlichini ei vaan antanut tarpeeksi bensaa, mutta veikkaus on silti, että ilman lisäämisellä ei ihmeitä saavuteta. Ilmaa mahtuu pyttyyn kuitenkin rajattu määrä jollei sitä ahdeta. Ram-airitkaan eivät tahdo oikeen toimia näillä kurapyörien nopeuksilla.
Ja tästä sitten aasinsillalla eteenpäin... Onkohan kukaan lyönyt koskaan turboa tai mekaanista ahdinta kurapyörään
Eikös tuolla projektit osiossa turbottu yksipyttyinen ole, tai jotain juttua semmoisesta muistan täällä nähneeni.
Voimatohtori Niamola myös voisi tietää aiheesta jotain?
Tuolta löytyy kuva remmiahdetusta jawasta http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =4&t=19373
Eli on se kai mahdollista, kun vain rahaa on...
Viktor
Voimatohtori Niamola myös voisi tietää aiheesta jotain?
Tuolta löytyy kuva remmiahdetusta jawasta http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =4&t=19373
Eli on se kai mahdollista, kun vain rahaa on...
Viktor
Tunturi Sport > Monkey > GT 125 > CB 350 T > yli 20 v. taukoa > XT 600Z (myyty) > R 1100 GS (savuna ilmaan) > R 850 GS, nyt lastutettuna J.Gemin lastulla ja pörinäpöntollä. Pörisee ainakin katu-uskottavastii.
- daddy0
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Viesti:
Muuten hyvä, mutta tuossa yksilössä kone on vakio sisuskaluiltaan. Näin ainakin Ismo itse kertoi 2010 GS Meetingissä. Hieno peli kyllä muuten, kun pääsin sitä hiukan testaamaan.jaa kirjoitti:Tai sitten ostaa valmiin kilpurin. Toki tosta jää se oma värkkäys pois, mutta olis tehot kohillaan ja kaikki muukin. http://www.finnbike.com/boxer/tarjoukset.htm
- TomiP
Tietoa ja kiinnostusta tuntuu siis olevan kiitettävästi kyseiseen viritykseen liittyen...ei kukaan sentään ole vielä itse uskaltanut lähteä leikkiin mukaan;)
Pami varmaan olisi aika hyvä paja tarvittavien osien hankkimiseen, näyttäisi löytyvän hyvä valikoima mäntiä, venttiileitä yms. Ei noi Pamin hinnat nyt kovin halpoja ole, mutta jos projektiin lähtee, niin ei osien hankintahinnat ole se isoin tekijä.
Jos asuisi Saksanmaalla lähellä Trieriä, niin hyvä ratkaisu olisi antaa Pamin poikien hoitaa koko projekti. Tietenkin olisi varmaan todella palkitsevaa tilata vaan tarvittavat osat ja tehdä moottorin purkamiset, osien vaihdot ja kokoonpanot itse (ja tilata koneistukset paikallisilta konepajoilta)..realiteetti on kuitenkin se, että tähän ei todennäköisesti löytyisi tarpeeksi aikaa tai osaamista, eikä oikein sopivaa työtilaakaan. Yksi vaihtoehto olisi etsiä hyvä virityspaja eteläisestä Suomesta, pienellä googlettamisella löytyi esimerkiksi Helsingistä Prätkäpaja Kaskelan Racing Team Oy - www.pratkapaja.fi . Työn teettäminen virityspajalla tosin lisää huomattavasti riskiä, että kustannukset karkaavat käsistä...
Taitaapa olla mietinnän paikka, lähteäkö toteuttamaan projektia vai ei. Yksi vaihtoehto tietenkin olisi uuteen pyörään investoiminen, mutta tuntuu ettei ihan sellaisia pyöriä ole juurikaan myynnissä kuin itse haluaisi..esim BMW F800 olisi varmaan muuten ihan ok, mutta siinä on ihan liian paljon painoa maasto-ajoon.
Pami varmaan olisi aika hyvä paja tarvittavien osien hankkimiseen, näyttäisi löytyvän hyvä valikoima mäntiä, venttiileitä yms. Ei noi Pamin hinnat nyt kovin halpoja ole, mutta jos projektiin lähtee, niin ei osien hankintahinnat ole se isoin tekijä.
Jos asuisi Saksanmaalla lähellä Trieriä, niin hyvä ratkaisu olisi antaa Pamin poikien hoitaa koko projekti. Tietenkin olisi varmaan todella palkitsevaa tilata vaan tarvittavat osat ja tehdä moottorin purkamiset, osien vaihdot ja kokoonpanot itse (ja tilata koneistukset paikallisilta konepajoilta)..realiteetti on kuitenkin se, että tähän ei todennäköisesti löytyisi tarpeeksi aikaa tai osaamista, eikä oikein sopivaa työtilaakaan. Yksi vaihtoehto olisi etsiä hyvä virityspaja eteläisestä Suomesta, pienellä googlettamisella löytyi esimerkiksi Helsingistä Prätkäpaja Kaskelan Racing Team Oy - www.pratkapaja.fi . Työn teettäminen virityspajalla tosin lisää huomattavasti riskiä, että kustannukset karkaavat käsistä...
Taitaapa olla mietinnän paikka, lähteäkö toteuttamaan projektia vai ei. Yksi vaihtoehto tietenkin olisi uuteen pyörään investoiminen, mutta tuntuu ettei ihan sellaisia pyöriä ole juurikaan myynnissä kuin itse haluaisi..esim BMW F800 olisi varmaan muuten ihan ok, mutta siinä on ihan liian paljon painoa maasto-ajoon.
-
MarkkuHoo
- Viesti:
Enempi maastoajoon + pirteämpi kone = XchallengeTomiP kirjoitti: Taitaapa olla mietinnän paikka, lähteäkö toteuttamaan projektia vai ei. Yksi vaihtoehto tietenkin olisi uuteen pyörään investoiminen, mutta tuntuu ettei ihan sellaisia pyöriä ole juurikaan myynnissä kuin itse haluaisi..esim BMW F800 olisi varmaan muuten ihan ok, mutta siinä on ihan liian paljon painoa maasto-ajoon.
Mulla on itsellä ollut aiemmin myös GS Dakar, joten jotain tuntumaa noiden eroihin on. En vaihtaisi vapaaehtoisesti GS Dakariin takaisin en sitten millään, etenkin sen version Rotaxin lussun luonteen takia. Sopivalla välityksellä tuo Xchallenge menee maantielläkin riittävää vauhtia hyvin sivistyneesti, kunhan ei tarvitse kakspäällä ajella, eikä hyvänen aika tykkää raahata metallibokseja sivuilla kun voisi laittaa pehmeät & kevyet vaihtoehdot. Maastossahan se on toki ylivoimainen. Pitäähän tuotakin modailla, mutta itse moottori on jo alusta asti paljon paremmassa konfiksessa Xchallengessa, kulkee ja kiihtyy räväkämmin. PowerCommanderilla tulee vähän lisää potkua myös.
(No, mä nyt olen tämmöinen X-intoilija muutenkin, joten hehkutusta löytyy.
-
Sartre
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar
Näinhän tämä menee, toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Itselle tuo Xchallenge mallisto on aivan liian enskamainen, että sillä viitsisi oikeasti lähteä pidemmälle reissulle. Pitkään matkaan asfaltilla tuo Xchallenge on oman koeajoni mukaan aivan liian puuduttava. Metsässä, kuten jo mainitsitkin se on varmasti ihan yliveto.MarkkuHoo kirjoitti: Enempi maastoajoon + pirteämpi kone = Xchallenge
Mulla on itsellä ollut aiemmin myös GS Dakar, joten jotain tuntumaa noiden eroihin on. En vaihtaisi vapaaehtoisesti GS Dakariin takaisin en sitten millään, etenkin sen version Rotaxin lussun luonteen takia. Sopivalla välityksellä tuo Xchallenge menee maantielläkin riittävää vauhtia hyvin sivistyneesti, kunhan ei tarvitse kakspäällä ajella, eikä hyvänen aika tykkää raahata metallibokseja sivuilla kun voisi laittaa pehmeät & kevyet vaihtoehdot. Maastossahan se on toki ylivoimainen. Pitäähän tuotakin modailla, mutta itse moottori on jo alusta asti paljon paremmassa konfiksessa Xchallengessa, kulkee ja kiihtyy räväkämmin. PowerCommanderilla tulee vähän lisää potkua myös.
(No, mä nyt olen tämmöinen X-intoilija muutenkin, joten hehkutusta löytyy.
-
MarkkuHoo
- Viesti:
Sartre kirjoitti: Näinhän tämä menee, toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Itselle tuo Xchallenge mallisto on aivan liian enskamainen, että sillä viitsisi oikeasti lähteä pidemmälle reissulle. Pitkään matkaan asfaltilla tuo Xchallenge on oman koeajoni mukaan aivan liian puuduttava. Metsässä, kuten jo mainitsitkin se on varmasti ihan yliveto.
Näinhän se on.
Ei matkaa tosiaan vakiopenkillä hyvänen aika. Mä laitoin viimeksi Joensuu-Oulu matkasiirtymälle lampaantaljan kaksinkerroin tehdasmadalletun/leveän penkin päälle, ja annoin mennä, ihmetellen Oulussa kuinka etukäteen tuskaiseksi arvioimani pitkähkö maantieajo oli ollut tosi iisiä. Kun persus tykkää, matka joutuu. Keli tosin oli kaunis, aurinko paistoi, optimiolosuhteet. Ja ilman kate/pleksipyörteitä tuuli kevyesti vain suhisi kypärässä. Itse pyörähän kulkee ja kiihtyy kaikissa tilanteissa aina reippaammin kuin LussuDakar, muistinko sanoa?
- Sottapytty
- Pyörä: BMW G650XChallenge
Tosiaan, jopa 90hv. on mahdollista.
http://www.team-pami.com/cms/?q=en/cata ... mance_kits
Mutta ne kustannukset. Ymmärtäisin että tuossa on työkulut mukana, ja suomalainen työvoima ei ainakaan ole halvempaa? Tuolla hinnallahan melkein ostaisi ehkä sen SE:n? tehokkaamman pyörän.. mutta myös painavamman ja semmoisen... oranssisemman
Mutta ne kustannukset. Ymmärtäisin että tuossa on työkulut mukana, ja suomalainen työvoima ei ainakaan ole halvempaa? Tuolla hinnallahan melkein ostaisi ehkä sen SE:n? tehokkaamman pyörän.. mutta myös painavamman ja semmoisen... oranssisemman
"Ikuisuus projekti"
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
- TomiP
Jep, kieltämättä esim tuollainen 711cc performance kit olisi aika huokutteleva, mutta pari muttaa on matkassa...ensimmäinen ongelma on hinta ja toinen se että noita performance kittejä näyttäisi saavan ainoastaan vanhoihin kaasutinmoottorisiin F650 malleihin, mutta uudempiin F650GS/G650 ruiskutuskoneisiin performance kittejä ei vaikuttaisi olevan saatavilla.Sottapytty kirjoitti:Tosiaan, jopa 90hv. on mahdollista.
Asiasta en juuri mitään tiedä, mutta olen ollut siinä käsityksessä, että yksisylinterisessä F650-pyörissä on Nikasil-pinnoitteinen sylinteri, jota ei ilmeisesti voi porata. BMW-tietäjät oikaiskoon, jos olen väärässä.TomiP kirjoitti:
-
MarkkuHoo
- Viesti:
Kestostaan kuulu Nikasil-pinnoitettu se on, taitaa olla useimpien mallien bemarien sylinterit jo 80 luvun puolelta lähtien.
Pamilla on tähänkin lääkkeet, mutta hintaa eivät edes kehtaa laittaa esille, vaikka muille osille on?
grinding of "nicasil"surface call for Price
nicasil coating of a cylinder call for Price
Pamilla on tähänkin lääkkeet, mutta hintaa eivät edes kehtaa laittaa esille, vaikka muille osille on?
grinding of "nicasil"surface call for Price
nicasil coating of a cylinder call for Price