Ylimääräisen öljynvaihdon tarpeellisuus

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

bisti
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021

Ylimääräisen öljynvaihdon tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja bisti »

Tennarin ohjekirja antaa öljynvaihtoväliksi max 10tkm, mutta itse olin ajatellut vaihtaa öljyt hieman tiheämmin (kausihuollot tietysti syksyisin sisältää myös öljynvaihdon, joten väkisinkin se vaihtoväli lyhyemmäksi jää). Pyörällä on nyt ajettu viimeisen öljynvaihdon jälkeen ~4000km, joten pohdiskelin tuossa öljynvaihdon tarpeellisuutta ja kysäisin liikkeestä. Vastaus oli että ei mitään tarvetta vaihdolle, tuleva kausihuolto (ehkä toisen 3-4 tkm päässä) riittää.

Miten on, kannattaisiko tuohon nuo ölpät vaihtaa vai meneekö rahat hukkaan? Öljytilavuushan noissa on aika iso (2,9l), joten öljy ei varmaankaan koskaan hirveän kuluneeksi ja kuumaksi edes mene, ajokin kun on 99,9% tietä (assu/sora). Toisaalta onko tuosta öljynvaihdosta mitään haittaakaan (nyt pyörässä yamaluben öljyt, tilalle laittasin todennäköisesti Motulin 10W40 7100, joten tuskin tuo öljykään ainakaan huonommaksi menisi.)

Edit. Niin ja kun pyörästä nyt öljyt tarkistaa mittatikusta, on öljyt edelleen ylämerkissä ja öljyn värikin lähes yhtä kirkas kuin uutena.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
JIIÄSSÄ

Re: Ylimääräisen öljynvaihdon tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

Kuinka kauan meinaat pitää tuota mopoo itsellä?

Jos myyt parin vuoden ja muutaman kymmenen tuhannen km jälkeen niin ei suurta merkitystä jos pidät pitkään niin sillä pitkällä aikavälilla on iloa tiuhemmasta vaihtovälistä.

10000km kuulostaa aika pitkältä joka tapauksessa varsinkin jos talvella ajat.
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
bisti

Kyllä mopoa olisi tarkoitus jokunen vuosi pitää, mutta talvisin ei tule ajettua. Eniten tuossa öljynvaihtopohdiskelussa motivoi halu päästä näpräämään pyörää ;)
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
Pastori
Pyörä: Pyörätön

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vaikka ei olisikaan tarkotus pitää pyörää montaa vuotta, niin ite ainakin vaihtasin öljyt tiuhempaan. Jotenkin kuulostaa hölmöltä, että pyörää voi huoltaa periaatteella "kuhan jotenkin sinneppäin", koska ei ole tarkoitus pyörää montaa vuotta pitää :roll:
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mulla on nyt n.7500km mittarissa kolmannet öljyt menossa, just vaihdoin ja niillä mennään 10000 asti. Öljy on aika pieni kuluerä näissä värkeissä joten niissä en viitsi säästellä. Hyvän väriset ja vähän ajetut öljyt löytää uuden elämän mökkimoottoreiden voitelussa, en mä mikään nuuka ole mutta... :lol:
Kylätason kurapyöräilijä.
bisti

Koheltaja kirjoitti:Mulla on nyt n.7500km mittarissa kolmannet öljyt menossa, just vaihdoin ja niillä mennään 10000 asti. Öljy on aika pieni kuluerä näissä värkeissä joten niissä en viitsi säästellä. Hyvän väriset ja vähän ajetut öljyt löytää uuden elämän mökkimoottoreiden voitelussa, en mä mikään nuuka ole mutta... :lol:
Oletko vaihtanut myös suodattimen? Ohjekirjan mukaan noissa kun pitäisi aina samalla tarkastaa/vaihtaa myös tiiviste niin itseä hieman epäilyttää. Ja onko noista motonetin suodattimista mihinkään?
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
Koheltaja

Suti vaihdettiin 5000 kilsassa joten nyt vaihdoin pelkät öljyt. Yamahan suodattimella mennään kun pari sellaista sattui olemaan joutilaana.
bisti

Taidanpa hakea ölpät ja tehdä laiskan miehen öljynvaihdon, eli öljyt vain pihalle mitä tulee ja uudet tilalle.
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
Koheltaja

Noin moni tekee, 5000km kohdalla uudet öljyt ja 10000 öljyt/suti.
meikä
Pyörä: 610 "crate" exc

Viesti Kirjoittaja meikä »

Itsellä on tapana tiputtaa exc:stä öljyt aina kun on isommalle pajalle käyntiä, eipähän sitten tarvitse kotioloissa ruveta vaihtamaan pakon edestä vaan voi huoletta ajella kunnes taas pääsee pajalle vaihtamaan. Joskus öljyt vaihtuu jopa kahdesti ennen suodattimia, mutta sihdit on silti hyvä tarkastaa piilevien vaurioiden takia joka kerta koska se on sen verran helppoa. Ja kun öljynä käyttää delvacia isosta pytystä on vaihtaminen suhteellisen halpaa.
bisti

Tuli ölpät ostettua, mutta heräsi uusi kysymys, nimittäin nuo standardit. Öljy on luokitukseltaan jaso ma2, mutta ohjekira puhuu vain jaso ma:sta. Oliko tuo nyt oikeaa?
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
Legate
Pyörä: KTM Adventure R

Viesti Kirjoittaja Legate »

Menee kyllä henkimaailman hommiksi, että noista ylimääräisistä öljynvaihdoista olisi jotain mainittavaa hyötyä, ainakaan tuossa Yammussa.

Jos haluat näperrellä ylimääräisiä, niin ilmaile vaikka haarukkas ja putsaile stefan suojukset ja vejä vaha päälle.
timsin
Pyörä: KTM SA

Viesti Kirjoittaja timsin »

Kyllä tommoinen 5 tonnia rupeaa olemaan maksimi öljyillä kuin öljyillä mopo käytössä. Itsellä oli vanha mopo XT660R ja se ilmoitti kyllä aina käyntiäänelläkin kun oli öljyn vaihdon aika ja silloin oli kolsoja about 6000 joten silloin päätin, että öljyt aina 5000 välein vaihtoon ja mahdollisuuksien mukaan suodatin kanssa joka kerta.
Koheltaja

Niin no, jos ei ole kiinnostunut ketjujen voitelusta niin miten moottorin hyvinvointi jaksaa sykähdyttää ylimääräisellä öljynvaihdolla? :lol:

Näprääminen on joskus ihan mukavaa ajanvietettä ja jos tykkää pitää omasta kamppeesta huolta niin "väliöljynvaihto" on niitä varmempia tapoja pitää moottorista huolta, vaikka ei pitäisikään mopoa 20v/200000km. Öljynvaihtoväli riippuu myös aika paljon käytöstä, rennossa matka ajossa öljyillä ajaa paljon pitempään kun jatkuvassa kepityksessä jolloin moottoria/vaihteistoa rasitetaan jatkuvasti. Näistä syistä oman värkin öljyt vaihtuu 5000km välein.
gixxerman
Pyörä: 4xtohtori

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Tuohon isoon Gessuun olen ohjeen mukaan kympin välein vaihtanut,se pikkasen syö,joten joutuu lisäämään ja aika hankala homma,kun on se alkuperäinen panssari ja kaatumaraudat ja öljytilavuus suht. iso,mukaanlukien lauhdutin.
Pikkuhondalla en aja paljoa tonnia yli öljyillä,koska se tilavuus on pieni ja suodattimena on vain metalliverkko.Ei ole isokustannus,kun ölppää menee alle 2 litraa ja työn tekee vartissa.
Muuhun kalustoon vaihdan aina talveksi uudet öljyt ja suodattimen vaikka en niillä montaa sataa kilsaa kesässä aja ja lisähommana öljyän putket 2t öljyllä.(Nyt meni jo vähän off-topiikiksi.)
Öljyn laadusta en ole koskaan tinkinyt,eli yrittänyt mitään delvaccia tai autoöljyä käyttää näissä märkäkytkinkoneissa,Gessussa eri juttu,siinä käy autoöljyt ja 20w-50 on sopinut koneille hyvin.
Ostopaikkana pitänyt Minimania,Vesan paikkaa,velipojan frimaa(sukulaisalennus,tai kallennus,riippuen tietysti väleistä.)
Autossa(Chevrolet Cruze 2.0 TDLS),pidän tarpeellisena 15 tonnin välein vaihtaa.Tehtaan 30 tuhannen suositus on minusta liikaa.
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
Vastaa Viestiin