AT:n kylmäkäynnistys?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

mopopoitsu
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin

AT:n kylmäkäynnistys?

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Sanokaa mulle, kuinka ko. rakkineen saa käyntiin. :(
Hondat on mun mielestä ollu aika hyviä käynnistymään. Esim. transalppien kanssa ei ole ollut mitään ongelmia vaikka mopo seisois kuinka kauan ja pakkasta olisi melkein kuinka paljon hyvänsä.

Mutta tämä AT on kyllä käynnistettävyydeltään täysi mysteeri.
0- kelilläkin jos mopo seisoi pyhänajan, niin heti sitä sai sahata pitkähkön ajan. Kaasuun ei saanut koskea ollenkaan. Ryyppy (kuristin) päälle ja kaasu pois ja sahaamaan. Nyt pakkasilla kun mopo on seisonut viikkoja tai kuukasia, niin ei pienintäkään puhetta että se edes lupais. :x

Perhana, nimensä mukainen mopo, toimii vain muutama asteen päiväntasaajan molemmin puolin, vaikka kai Afrikassakin kylmä voi olla. Ainakin yöllä. :evil:
timoteus58
Pyörä: GS

Viesti Kirjoittaja timoteus58 »

Tässä meitsin näkemyksiä.
1. Heikko kipinä, akku, kaapelit, puolat jne.
2. Ryypyn säädöt pielessä/vaijerit jumittaa.
3. Kun seisoo yli viikon, kaasarit kuivuu, ei lähde käyntiin ennen kuin pumppu (joka pyörii vain startatessa) nostaa uutta kaasareihin.
Itselläni ei muuta ongelmaa kuin kohta 3, ja olen joskus ajatellut laittaa vaihtoreleellä painokatkaisijan jolla voi pumppua pyörittää kun virrat on päällä.
4. Käynnistys aina ilman kaasua.
Hannu
Pyörä: SE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu »

timoteus58 kirjoitti:3. Kun seisoo yli viikon, kaasarit kuivuu, ei lähde käyntiin ennen kuin pumppu (joka pyörii vain startatessa) nostaa uutta kaasareihin.
Tuo kuivumisongelma on kuulemma ainakin jossain määrin ratkaistu RD07A-mallissa. ATIC:in sivuilla tms. oli ohjeet, joilla ko. parannukset saa tehtyä RD07:aan. En tiedä miten sitten RD04:n kanssa.

Kylmäkäynnistystä <0°C lämpötiloissa en ole koskaan yrittänyt mutta näin muuten tuo kuivuminen on ollut ainoa ongelma minulla käynnistymiseen liittyen.
Hannu
juha
Pyörä: Suzuki DL650

Viesti Kirjoittaja juha »

Kuivuminen on varmaan suurin syy huonoon käyntiinlähtöön. Tuossa saksansähköillä varustetussa '94 AT:ssa mikä minulla on toimii pumpun sähköt siten että pumppu alkaa pyöriä kun vähänkin hipaisee starttia eikä se sammu ennenkuin katkaiset virrat avaimesta. Tätä ei alkuperäisellä katkojapumpulla huomannut mutta jälkiasennettu pierburg surisee niin äänekkäästi että tämä hassu kytkentä hondurasin sähköissä paljastui. Hassu sikäli että pumppu pyörii vaikka kone stumppaa kesken ajon tai sammutat koneen pelkästään tappokatkaisijasta -> jossain tilateessa voi olla palovaarallinen.

Ym. ominaisuutta olen käyttänyt seisottamisen jälkeen hyväkseni siten että en edes yritä sahata pyörää käyntiin vaan hipaisen starttia ja annan pumpun surrata muutaman kymmenen sekuntia ennen varsinaista starttausta. Sitten starttia ryyppy täysillä ja kaasuun koskematta, yleensä pärähtää pienen sahaamisen jälkeen.

Huono tämä afrikaano on silti käyntiin lähtemään verrattuna samassa tallissa säilytettävään FJ:hin joka pärähtää käyntiin heti vaikka olisi kuukausia ollut kylmänä.
juh@
Pyörä: AT RD07A

Viesti Kirjoittaja juh@ »

Polttoaineen puutehan se sitä vaivaa. Myös kesällä voi törmätä samaan vaivaan jos pyörä on seisonut enemmän kuin viikon. Joskus olen talvikäynnistyksessä pidemmän seisonnan jälkeen antanut lisäevästä suoraan kurkkuihin. Pyörä hörähtää välittömästi käyntiin.

Joku primersysteemi olisi hyvä olla olemassa ko. tapauksia varten. Sen verran hankala sitä lisäbensaa on sinne kaasareihin ujuttaa.
404 HTTP Error File not found
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Moderaattori-Jukka on muuten värkännyt DR650seensä primerin. Muistaakseni hän kertoi osia lainatun vanhasta moottorikelkasta joissa primer-pumppu on yleinen. Syystäkin.
juh@
Pyörä: AT RD07A

Viesti Kirjoittaja juh@ »

Viime talvena taisin tehdä niin, että otin letkun irti pumpusta ja ruuttasin isolla lääkeruiskulla bensaa kaasariin. Laitoin sitä niin paljon, että se tulvi ylivuotoletkusta. Käyntiin se lähti tämän jälkeen suht suosiolla.
404 HTTP Error File not found
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Tuo on tuttua kyllä itellekki tuo huono käyntiin lähtö. Nyt talvella ko on mopo palasina niin määki oon käyttäny tuota bensaa suoraa kurkkuun lääkeruutalla. Ei oo kovin kätevää kyllä jos on mopo ajoa vailla valmis.

Jyväskylän entinen virallinen Honda huolto neuvo pitämään pyörän mahdollisimman vaaka-asennosa. Sillä ainaki lähti mun mopo käyntiin sillon ko se oli sielä ollu talvisäilössä eikä ollu ajettu koko talvena.
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Tuo on tuttua kyllä itellekki tuo huono käyntiin lähtö. Nyt talvella ko on mopo palasina niin määki oon käyttäny tuota bensaa suoraa kurkkuun lääkeruutalla. Ei oo kovin kätevää kyllä jos on mopo ajoa vailla valmis.

Jyväskylän entinen virallinen Honda huolto neuvo pitämään pyörän mahdollisimman vaaka-asennosa. Sillä ainaki lähti mun mopo käyntiin sillon ko se oli sielä ollu talvisäilössä eikä ollu ajettu koko talvena.
Jukka
Site Admin
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Pasi kirjoitti:Moderaattori-Jukka on muuten värkännyt DR650seensä primerin. Muistaakseni hän kertoi osia lainatun vanhasta moottorikelkasta joissa primer-pumppu on yleinen. Syystäkin.
Jeps

Talvellaki ku tulee ajeltua, onpi tuo primer helpottanu elämää huomattavasti. Tohtori veti viime talvena aika herkästi viimassa jäähän nii ettei saanu ku vetämällä tai kaapeleilla käyntiin. Tänä talvena ei oo ollu ongelmia.

Elikäs kurkkun metalliosaan kierteellä kiinni kelkan kaasarin kurkussa ollut nippa, siihen pentsiiniletku kiinni. Pumppu kiinni runkoputkessa kaasarin vieressä.
mopopoitsu

timoteus58 kirjoitti:1. Heikko kipinä, akku, kaapelit, puolat jne.
2. Ryypyn säädöt pielessä/vaijerit jumittaa.
3. Kun seisoo yli viikon, kaasarit kuivuu, ei lähde käyntiin ennen kuin pumppu (joka pyörii vain startatessa) nostaa uutta kaasareihin.
Itselläni ei muuta ongelmaa kuin kohta 3, ja olen joskus ajatellut laittaa vaihtoreleellä painokatkaisijan jolla voi pumppua pyörittää kun virrat on päällä.
juha kirjoitti:Kuivuminen on varmaan suurin syy huonoon käyntiinlähtöön. Tuossa saksansähköillä varustetussa '94 AT:ssa mikä minulla on toimii pumpun sähköt siten että pumppu alkaa pyöriä kun vähänkin hipaisee starttia eikä se sammu ennenkuin katkaiset virrat avaimesta. Tätä ei alkuperäisellä katkojapumpulla huomannut mutta jälkiasennettu pierburg surisee niin äänekkäästi että tämä hassu kytkentä hondurasin sähköissä paljastui. Hassu sikäli että pumppu pyörii vaikka kone stumppaa kesken ajon tai sammutat koneen pelkästään tappokatkaisijasta -> jossain tilateessa voi olla palovaarallinen.

Ym. ominaisuutta olen käyttänyt seisottamisen jälkeen hyväkseni siten että en edes yritä sahata pyörää käyntiin vaan hipaisen starttia ja annan pumpun surrata muutaman kymmenen sekuntia ennen varsinaista starttausta. Sitten starttia ryyppy täysillä ja kaasuun koskematta, yleensä pärähtää pienen sahaamisen jälkeen.

Huono tämä afrikaano on silti käyntiin lähtemään verrattuna samassa tallissa säilytettävään FJ:hin joka pärähtää käyntiin heti vaikka olisi kuukausia ollut kylmänä.
Tarkennuksena, että malli on DR07 ja vuosimallit -94 ja -95.

sähkö-/vaijeripuolella en usko ongelmien olevan.
Pakko olla jotain tekemistä pensan tai sen puutteen kanssa.
Mutta mitäs ihmeellistä saksansähköissä voi olla? Eikö se sähkö kulje saksassa samoin kuin muuallakin?
Mulla pumppu alkaa pyöriä heti kun virran laittaa päälle. Siten se sammuu (tai ainakin se säksätys lakkaa kuulumasta) kun kaasarit on täynnä. pumpun pyörimisestä ei ole tietoa moottorin ollessa käynnissä, sen verran pääkoäänet häiritsevät.

Mikä siellä on kuiva? Jos pumppu painaa kaasarit täyteen, niin ei kai mitään kuivuusongelmaa pitäisi olla, ellei joku rööri ole tukossa, mutta että kaikissa neljässä (2x2) kaasarissa yhtäaikaa, en usko.
Hannu kirjoitti:Tuo kuivumisongelma on kuulemma ainakin jossain määrin ratkaistu RD07A-mallissa. ATIC:in sivuilla tms. oli ohjeet, joilla ko. parannukset saa tehtyä RD07:aan.
Mikä ATIC?
JuKe

Viesti Kirjoittaja JuKe »

Kaveri ajeli (meikäläisen vanhalla) RD04:llä viimetalven.
Kehui että starttasi paremmin kuin kesällä muutaman päivän seisottamisen jälkeen. Muutenkin taisi startata kovassakin pakkasessa saman tein kun starttinappia napautti. Pakkasessa bensa ei taida haihtua kaasareista yhtälailla kuin kesällä?
20w-50 öljyillä ei aikoinaan meinannut parin asteen pakkesessa jaksaa pyörittää, mutta niin vain siitäkin lähti.

Jussi
mopopoitsu

Tähän vois vaan vielä todeta, että kyllä ennen oli asiat paljon paremmin. Niinkun nyt tuossa mun vainaan ikään ehtineessä harrikassakin. Siinä sentään on toisen pensatankin korkissa pumppu, johon saa imettyä pensaa ja sitten on kummankin pytyn kannessa (vaikkei erillisiä kansia olekaan, vaan ns. kansi ja sylinteri kun on yhtä puuta tai sitten rautaa (männätkin muuten on rautaa) mutta oletetussa kannessa) aukiruuvattava venttiili, josta pensan saa pruikattia suoraan männän päälle. Ja niin lähtee viiskymppinen yksiasteöljy kiertymaan kampiakselin ympärille mopon käynnistyessä.
Kipa
Pyörä: SE ja kolmipökö

Viesti Kirjoittaja Kipa »

mopopoitsu kirjoitti:
Mikä ATIC?
Kuukkelilla hakien kolmas osuma, tosin itsellä toi on suosikeissa.
Eli www.atic.org.
Kannattaa lukea.

Kipa
timoteus58
Pyörä: GS

Viesti Kirjoittaja timoteus58 »

minun AT RD04:n pumppu ei käy kuin vain ja ainoastaan moottorin pyöriessä. Tällöin kohokammioista haihtuu bensat jos pyörä seisoo pitkään ja uutta tulee vain startatessa.
Näin väittää Hayneskin. "The fuel pump is controlled through a cut-off relay, so that it runs whenever the ignition is operative(i.e. only when the engine is turning over). As soon as the ignition is killed, the relay cuts off the fuel pump´s electrical supply."
Oletus: muuten toimivat ovat jälkivirityksiä. Vai olisiko RD07:aan vakiona lisätty jotain jolla pumppu pyörii hetken kun kytkee virrat . Siihen että pumpussa olisi painekatkaisija en oikein usko. Kertokaa viisaammat.

Timoteus
Vastaa Viestiin